Hoe kun je het beste elektrisch rijden in de winter?

Tesla Model 3 wintersport sneeuw Oostenrijk laden

Als de temperatuur daalt, krijgen de auto’s het steeds moeilijker. Auto’s starten niet goed, of hebben last van het strooizout. En mensen die elektrisch rijden in de winter, zullen zien dat de actieradius van de auto drastisch daalt. Waar een accupakket in de zomer goed kan zijn voor een kilometer of vierhonderd, kan die haalbare afstand in de winter zomaar dalen tot minder dan driehonderd kilometer. Hoe komt dat en wat kan je eraan doen om de impact van het koude weer te minimaliseren?

De accu is een onmisbaar onderdeel van de auto. In de winter krijgt de accu er flink van langs en kan het gebeuren dat de auto niet wil starten. Elektrische auto’s hebben hier minder last van, maar bezitten natuurlijk wel degelijk een accupakket. En ook het accupakket van de elektrische auto heeft te lijden onder de kou. Dat komt, doordat het pakket een ideale bedrijfstemperatuur heeft. Deze temperatuur ligt over het algemeen rond de twintig graden. Hoe kouder het wordt, hoe minder energie dit accupakket kan leveren. En bij elektrisch rijden in de winter vertaalt zich dat naar een afnemende actieradius.

De impact van de verwarming op de actieradius

Deze afname in energie is een ding, maar in de winter is er nog een factor die bijdraagt aan het verminderen van de actieradius: de verwarming. Auto’s met een verbrandingsmotor gebruiken de energie die als warmte verloren gaat om het interieur van de auto te verwarmen, maar elektrische auto’s hebben een elektromotor en deze produceert amper warmte. Met andere woorden: als je je verwarming wilt gebruiken in een elektrische auto, moet er een warmtepomp worden aangezet en dat kost nog meer energie. Vervelend, want juist als het zo koud is wil je natuurlijk graag je verwarming gebruiken.

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Hoe kan je de actieradius vergroten in de winter?

Lage temperaturen hebben dus een nadelig effect op de actieradius van je elektrische auto. Hoewel er tegenwoordig wel auto’s zijn met een verwarmd accupakket en die impact dus enigszins verminderd wordt, moet die verwarming wel ergens vandaan komen en kost het dus ook energie om je accupakket op temperatuur te houden. Afgezien van zo’n verwarmd accupakket zijn er ook nog maatregelen die je zelf kan treffen om ook in de kou de actieradius te vergroten.

  • Gebruik alleen de stoelverwarming - De lucht in een auto verwarmen is niet efficiënt en zeker als je al rustig aan moet doen met die verwarming, is het gebruiken van de stoelverwarming een beter idee. Stoelverwarming warmt heel snel op en staat in direct contact met je lichaam, zodat je zelf ook sneller warm wordt.
  • Gebruik de voorverwarming - Menig elektrische auto kan voorgeprogrammeerd worden om op een bepaald tijdstip helemaal opgewarmd te zijn. Door een vertrektijd in te stellen, warmt je auto alvast op terwijl hij nog aan de stekker ligt. En dus vertrek je met een warme, volle accu en een aangenaam interieur. En de ruiten zullen in dat geval ook ijsvrij zijn..
  • Hou je auto aan de stekker - En als we het toch over de stekker hebben; zorg ervoor dat je auto de hele nacht aan de stekker hangt. Dan vertrek je elke ochtend met een volle accu.
  • Bereid je goed voor - Wil je toch een lang stuk gaan rijden met je elektrische auto in de vrieskou? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent. Zoek uit hoe groot de actieradius van je auto ongeveer is bij deze omstandigheden (dat kan je bijvoorbeeld vinden in de EV database) en weet waar de oplaadpunten onderweg zijn. Heb je dit allemaal goed in je hoofd, dan kan je zorgeloos op pad.
Van onze partner
Dakkoffer nodig voor meer ruimte?
Als je op zoek bent naar een dakkoffer, bol.com heeft een groot aanbod!

Kan je op wintersport met een elektrische auto?

Ja, natuurlijk kan je op wintersport met je elektrische auto. Maar het is dus wel bijzonder verstandig om je goed voor te bereiden op dit elektrisch rijden in de winter. Waar je met auto’s op benzine of diesel praktisch overal kunt tanken, zijn de oplaadpunten wat meer beperkt. Stippel dus de route nauwkeurig uit en plan de stops zeker in Duitsland goed. Terwijl je auto aan de lader hangt (of je in Duitsland een automuseum bezoekt) kan je dan in alle rust even wat eten en eenmaal uitgegeten, kan je accupakket weer de nodige kilometers aan. Door goed te plannen en je te houden aan de tips die we je eerder gaven, kan je rustig met de ski’s bovenop je auto elektrisch rijden in de winter - en op pad gaan.