Zeekr 001 (2024)

autoreview

Zeekr 001 (2024)
Zeekr 001 (2024)Zeekr 001 (2024)Zeekr 001 (2024)Zeekr 001 (2024)Zeekr 001 (2024)Zeekr 001 (2024)Zeekr 001 (2024)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeekr 001: eerste indruk na 1000 km

  • 1.000 km

Sinds 6 dagen nu in het (zakelijk) bezit van een Zeekr 001 in de Privilege uitvoering. Inmiddels al heel wat keren moeten uitleggen wat dit nu weer voor een merk is. De korte versie: Zeekr is onderdeel van het Chinese Geely, net als bijvoorbeeld Volvo, Polestar, Lotus en deel Smart. Hij staat op hetzelfde platform als de Polestar 4, de ontwerpstudio staat in Zweden en de productiefaciliteit in China. Zeekr Nederland heeft vestigingen in Zeist en Amsterdam, wereldwijd rijden er zo'n 200.000 van deze auto's rond, in Nederland staan er nu 500 op kenteken.
Komende uit een Tesla model 3 ben ik al goed bekend met het elektrisch rijden en dat de volgende auto weer een EV moest worden, stond eigenlijk al vast. De keuze ging uiteindelijk tussen de Xpeng G9 (toch niet helemaal overtuigd van het model), De VW ID7 (kan op 65ste ook nog wel), de Volvo XC40 (uiteindelijk toch te klein) en de Tesla model Y (rijden er wel erg veel van rond en met de komst van de facelift veroudert die snel).
De Zeekr 001 dus. Na 2 proefritten overtuigd om voor deze auto te kiezen. Met name gevallen voor het uiterlijk, de ruimte en het weggedrag. Wat valt er op na de eerste dagen en kilometers?
De auto is groot. 5 meter lang en 2 meter breed. De 22" wielen verbloemen een beetje de werkelijke maten, maar hij is echt wel groot. Dit vertaalt zich in een goede binnenruimte, voorin is de ruimte prima, achterin zit je echt als een vorst. Enorme beenruimte, elektrisch verstelbare rugleuning, eigen display achterin, achterbankverwarming. Ook de bagageruimte is heel behoorlijk met zo'n 630 liter. Door de schuin aflopende achterkant kan je niet heel hoog stapelen alleen. Er is een kleine frunk aanwezig, waar gelukkig de bandenreparatieset, de EHBO set en de laadkabel inpassen.
Ook achter het stuur kun je prima zitten. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en voorzien van verwarming, koeling en massagefunctie. Het stuur had nog wel iets verder naar je toe mogen komen en ik kan de linkerarm net niet op de portiersteun laten rusten, maar verder ruimte genoeg. Het display achter het stuur en het head-up display zijn prima afleesbaar en zijn een welkome aanvulling na 5 jaar Tesla met alleen een middenscherm. Ook zijn er gelukkig fysieke knoppen aanwezig voor o.a. verlichting, ruitenwissers, voor- en achterruitverwarming en het dashboardkastje. Opbergruimte is er voldoende met ruime portiervakken, een groot vak in de middentunnel, een gekoeld dashboardkastje (waarom had de Tesla dat niet?) en ruimte onder de middenconsole.
Het rijden in de auto is echt een feest. In de standaard Comfort stand is de auto comfortabel, dankzij de luchtvering met adaptieve dempers gaat hij soepel over slecht wegdek en blijft hij mooi neutraal in de bochten. Druk je de Sportstand in, verandert de auto onmiddellijk van karakter. Hij zakt iets dichter naar het wegdek en stuurt veel directer. Ook is de reactie op het gas/stroompedaal nu veel directer en nu voel je de 544 pk goed. Een sprintje van 0 naar 100 gaat in 3,8 seconden en zorgt voor een stijve nek en hoofdpijn. De auto blijft lang neutraal en is goed de bocht om te zetten. Je merkt zo nauwelijks dat je met zo'n grote en zware (2300 kg) auto onderweg bent.
Het verbruik zit nu rond de 19 kWh/100 km wat met een accu van 100 kWh (netto 94 kWh) een effectief rijbereik van een kleine 500 km oplevert. Opladen kan op AC met maximaal 22 kW, op DC met 200 kW.
Over het infotainmentsysteem en de rijhulpsystemen is al veel geschreven en niet allemaal positief. Ik was op het ergste voorbereid en inderdaad heeft Zeekr hier nog wat werk te verrichten. Voor iedere rit moet je eigenlijk altijd de (verplichte) max. snelheid waarschuwing, bestuurdersattentie en Lane keeping assist uitschakelen om te voorkomen dat je gek wordt van de piepjes en plingels onderweg. Maar dat eenmaal gedaan, is er geen probleem. De Zeekr navigatie ziet er niet echt flitsend uit en is niet helemaal up-to-date. Gelukkig heeft de auto Android auto/Apple carplay, zodat je met Google maps kan navigeren. Verder zitten er nog een paar slordige vertaalfoutjes in het scherm (Geen sporen = No tracks als er geen audiobron is gekozen). Er komt naar het schijnt binnen een maand een grote update van de software en ik hoop dat hiermee de grootste pijnpunten zijn opgelost. Ik zal de review in elk geval aanvullen als deze beschikbaar is. De app werkt vrij behoorlijk, op afstand de climate control aanzetten kan, laden volgens schema, etc. is allemaal gelukt. Alleen als je de Tesla app gewend bent, merk je dat het allemaal net wat omslachtiger en trager werkt. Maar ook hier wordt hopelijk nog een verbeterslag mee gemaakt. Nu is software altijd te verbeteren en hieraan werkt Zeekr samen met de gebruikers, die suggesties voor verbetering kunnen aangeven in de 'builders-app'.
Concluderend dus: Een in mijn ogen fraaie auto, die heerlijk rijdt, prachtig is afgewerkt en ruim is van binnen, maar die nog niet perfect is op technologisch gebied.

Update na 8000 km, Nieuwe software en navigatie

  • 8.000 km

Nu 11 weken en 8000 km verder kan ik iets meer zeggen over de Zeekr 001. Het is en blijft een heerlijke rijdende auto om comfortabel kilometers mee te kunnen maken. Het leuke is dat de Sport-stand het karakter van de auto echt verandert en zorgt dat de auto veel feller reageert op het stroompedaal en de besturing en demping veel strakker worden. Echt een auto met 2 gezichten wat dat betreft.
De binnenruimte ga ik ook steeds meer waarderen. 3 volwassen op de achterbank kunnen ruim zitten. Met de achterbank plat, heb ik er een kast van 2 meter hoog en 80 cm. breed makkelijk liggend in kunnen krijgen. De frunk is alleen goed voor de laadkabel en wat kleine dingen.
Het verbruik staat nu op bijna 24 kWh/100 km gemiddeld. Het is geen zuinigheidswonder, maar daarbij wel de kanttekening dat het winter is en dus koud, dat het een aantal keren flink heeft gewaaid en dat er een rit van 1000 km in Duitsland bij zat, waarbij we steeds de snelheidslimiet hebben opgezocht. Daarbij zitten er winterbanden op nu. Overigens rijdt de auto 206 km/u op de teller maximaal, verbruikt dan zo'n 32 kWh/100 km en ligt bij die snelheid nog steeds als een blok op de weg.
Het snelladen gaat erg goed met deze auto. Ondanks dat de max. laadsnelheid iets lager ligt dan bij mijn vorige Tesla (200 kW versus 250 kW), weet de Zeekr gemiddeld hogere snelheden te halen. Met name doordat een laadsnelheid van ca. 150 kW vrij lang vast wordt gehouden. Je bent elke keer dan ook zo weer klaar met laden.
Dan de software. Deze was nog niet perfect, maar Zeekr luistert goed naar de klanten en middels een community, waar ik ook deel van uit maak, wordt veel feedback gegeven aan de ontwikkelaars middels discord, appgroepen en gebruikersbijeenkomsten. En er wordt ook wat met de feedback gedaan. Intussen is de software (over-the-air) bij mij 2x ge-update en er zijn heel wat zaken verbetert. Met name de rijhulpsystemen zijn veel beter geworden. De auto blijft netjes en goed tussen de lijnen, er wordt een voorganger 'gedetecteerd' die netjes wordt gevolgd en ook het zelfstandig inhalen gaat vrij behoorlijk. Ook is het aantal waarschuwingspiepjes en meldingen drastisch verminderd. Ook is het nu mogelijk de accu handmatig voor te verwarmen voor het opladen. De meest recente update is geheel nieuwe navigatiesoftware (als testversie nog als aparte app) die een hele verbetering is. Mooie kaarten met satellietweergave, actuele verkeersinformatie en goed geplande laadstops. Mocht je iets tegenkomen in de navigatie dat je verbeterd wil hebben, dan zit er een knop om direct gesproken feedback te geven. Dat toont wel aan dat Zeekr in elk geval de dialoog aangaat met de gebruikers en wat doet met de opmerkingen die worden gegeven.
Helemaal perfect is het nog niet, qua stabiliteit van de software kan er nog wat verbeterd worden. Zo ben ik af en toe spontaan uitgelogd in de app en/of de auto, staat de klok soms opeens op een andere tijd of is de navigatie het spoor bijster. Tot nu toe was dit altijd met een reset op te lossen, maar hopelijk wordt dit nog beter de komende tijd.
Er zijn nog wel wat wensen qua software, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het de goede kant op gaat. In basis, qua hardware, is het in elk geval een erg goede en fijn rijdende auto en dat is toch het belangrijkste.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Zeekr 001

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.