Volvo XC70 2.5 T AWD Momentum (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.5 T AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 183.000 km |
KM-stand laatst | 324.537 km |
Lekker allround
- 227.000 km
Mei 2017
Door wissel van werk gingen we afscheid nemen van de Lease auto. Nog even overwogen om de VW Golf over te nemen omdat deze gewoon heel erg goed beviel. Het betrof een VW Golf VII, 1.4 TSI 140pk, ACT, DSG, Highline welke we probleemloos van 0 km naar 140.000 km hebben gereden. Maar, sinds een jaar hadden we ook gezinsuitbreiding en was het toch wel vaak schipperen met de ruimte in de 5 deurs hatch back. Dus besloten om voor iets ruimers te gaan.
Nu ben ik sinds het uitkomen van de XC70 al gecharmeerd van deze Volvo. Het tijdloze design, AWD en het XC sausje maken het voor mij tot een begerenswaardige auto. In 2011 ook al eens gekeken naar de XC70 maar vond ze toen nog te duur op de tweedehandsmarkt.
Besloten dat het een XC70 moest gaan worden, zijn we opzoek gegaan naar een leuk exemplaar. Bewust gezocht naar het Face Lift model ('04-'07) ivm het verbeterde en minder storingsgevoelige AWD systeem. We vonden al snel een auto die bij onze wensen aansloot; zilver grijs, automaat op benzine met een donker interieur. De auto werd bij een Volvo dealer aangeboden, had een sluitende onderhoudshistorie en de proefrit was overtuigend. Leuk extraatje is de door de vorige eigenaar uitgevoerde re-map (Polestar: 370Nm bij 2000 rpm en met 240PK).
Na aankoop en met twee weken in bezit mocht de auto meteen aan de bak. 6 weken op reis naar en door Italië met een caravan er achter. Navigeren doen we op de iPhone met een zuignap op het raam. In de 5000 km die we hebben afgelegd, heeft de XC70 zich bewezen als een hele fijne reisgenoot en was de band met XC70 direct gesmeed. Op de snelweg in alle rust heel comfortabel cruisen. De alom geprezen stoelen zitten inderdaad voortreffelijk, ook nog na een dag sturen. Bij inhalen en in de bergen nooit kracht te kort. Sommige weggetjes in met name zuid Italië zijn meer voor formaat Fiat 500 en Panda gemaakt en dan merk je pas wat een lel van een auto het eigenlijk is. Maar, datzelfde formaat zorgt natuurlijk wel dat de kinderwagen, kinderstoel(en) en nog veel en veel meer gemakkelijk een plek vinden. Bij thuiskomst bleek het gecombineerd verbruik, ook met caravan, een stevige 12,6 liter op 100 km.
Verbruik
In het normale leven met oa dagelijks 80 km woon werkverkeer op de Randstedelijke snelweg met veel file komt het lange termijn verbruik uit op 11,2 liter op 100 km.
Op solo ritten richting de wintersport (zonder dakkoffer) haalt de XC70 10,6 liter op 100km na 1000 kilometer snelweg. Dat vind ik dan weer erg netjes met kruissnelheden oplopend tot 160km/u.
Reparaties
Met de eerste sneeuw in December 2017 dacht ik dat mij niets kon gebeuren, want AWD. Helaas stond ik al hier in de straat met wild doorslaande voorwielen vast. De AWD bleek dus helaas niet in orde ondanks dat ik bewust voor het nieuwe systeem gekozen had. De flens en een sensor die eea aanstuurt bleken defect. Dit is onder garantie verholpen. Mijn lokale Volvo dealer mocht deze reparatie aan de dealer waar de auto gekocht is doorberekenen. Vond ik netjes en scheelde mij een hoop tijd met heen en weer rijden (75 km enkele reis).
April 2018 vond ik dat de auto bij optrekken en accelereren op de snelweg nogal trilde. Bij de beurt had ik dit aangegeven en dit bleken versleten aandrijfassen op de voorwielen te zijn. Dat was dus een tegenvaller. Uiteindelijk is alleen de aandrijfas aan de passagierskant vervangen omdat die aan de bestuurderskant niet los kwam. Met deze reparatie was de trilling gelukkig weer uit de aandrijflijn verdwenen. Deze beurt had helaas wel een heel stevige rekening omdat naast de beurt ook de luchtmassameter en de schijven en blokken achter gedaan zijn. Nu hadden we in 10 maanden wel 20.000 km gereden maar dit soort reparaties/ slijtage had ik nog niet verwacht.
Bij 200.000 km de automaat laten spoelen. Niet dat er klachten waren maar in mijn beleving gaat deze olie gewoon geen auto leven lang mee. Lees daar veel verschillende meningen over van voor en tegenstanders. Ik heb er voor gekozen om het wel te doen en nu bij 227.000 km moet ik zeggen dat het nog steeds een voortreffelijk en soepel schakelende bak is.
Banden
De auto was afgeleverd op een samengestelde set banden, voor zat er Continental op en achter Pirelli. Begin December 2018 vond ik de banden door met name leeftijd (DOT code), droogtescheurtjes, profieldiepte niet meer optimaal voor het naderende winterweer. Kreeg bij de lokale bandenman een goeie deal voor 4 verse 17" Good Year Vector 4 Seasons Generation 2 banden, welke ook goeie reviews hadden. De All Season banden zitten er nu zo'n 6000 km op en ik moet zeggen dat ze uitstekend bevallen. Trillingvrij, geluidsarm en een heel veilig gevoel tijdens de recente natte en winterse wisselvallige weersomstandigheden. Door het Berg met Sneeuwvlok symbool voldoen de banden ook aan de Duitse en Oostenrijkse regels. Fijne gedachte tijdens de wintersport half maart.
Dagelijks gebruik
Voor het dagelijks gebruik met woon werkverkeer, boodschappen en familiebezoek door het hele land blijkt het gewoon een heel fijne allround auto. Die perfect bij onze levensfase, life style past en we zijn nog steeds heel blij met de keuze die we alweer bijna twee jaar geleden hebben gemaakt. Moet ik wel bekennen dat ik er een litertje olie per 10.000 km bij gooi. Als ik internet moet geloven mag de vijf cilinder 2.5T tot 1 liter per 2500 verbruiken. Maak me dus vooralsnog geen zorgen. Zoals gezegd gaan we er in maart nog mee op de wintersport en zal de auto in april weer voor een beurt aangeboden worden. Met hoe het er nu voorstaat verwacht ik daar eigenlijk geen schokkende dingen. Tegen die tijd zal ik nog eens een update doen...
Grote beurt
- 232.000 km
In April 2019 bij 232.000 heeft de auto een grote beurt en APK gehad. Op een nieuw draagarmpje rechts achter na was er niets op XC70 aan te merken. Het onderhoud is bij een officiele Volvo dealer gedaan en hierbij teken je vooraf een proforma factuur. In dit geval voor oa de vloeistoffen, nodige filters, updates en natuurlijk de inspecties en op tal van punten plus APK. Deze proforma factuur was een stevige 830 EUR en dan moeten ze tijdens de beurt natuurlijk niets tegenkomen want dan loopt de teller op. Nu moet ik zeggen dat we het afgelopen jaar zonder problemen van beurt naar beurt gereden zijn. En vind ik deze kosten voor de dikke 20.000 kilometer die we gereden hebben acceptabel. Maar, ik zit er voor de volgende keer toch aan te denken om voor onderhoud naar een betrouwbare Volvo specialist met een lager uurtarief te gaan.
250.000 kilometer
- 250.000 km
Inmiddels staat de teller op 250.000 kilometer en zijn we nog steeds erg tevreden over deze auto. Met de dagelijkse ritten, wintersport, zomervakantie en laatst nog een rit naar Zuid Duitsland (1100 km met een stevig Autobahn temp, verbruik 10,6l/ 100km) hebben we dit jaar veel gereden. Nog steeds met veel plezier en in alle comfort.
255.000 Kilometer
- 255.000 km
Met 255k wat storingen gehad mbt niet lekker lopen van de auto tot in de file bijna tot afslaan aan toe. Waarschijnlijk het gevolg van de tank te ver leegrijden hoewel ik de nieuwe E10 benzine ook verdenk. Een Volvo specialist in de buurt had gelukkig meteen tijd om het probleem aan te pakken. Hierbij is een slang in de carterventilatie vernieuwd (oude was gescheurd) en is het gasklephuis gereinigd. Hierna liep de auto weer als een zonnetje en voor de zekerheid tanken we nu alleen nog 98/ E5.
260.000 Kilometer
- 260.000 km
Dezelfde Volvo specialist heeft bij 260k ook de "jaarlijkse" beurt uitgevoerd. Naast de gebruikelijke zaken heb ik ook de Distributieset inclusief waterpomp laten doen omdat het onduidelijk was wanneer dit voor het laatst gedaan was. Helaas waren ook de remschijven voor en blokken aan de beurt. Verder ook het onderstel laten aanpakken met L+R verse draagarmen voor, Stabilisatorstang voor en een binnenste stuurkogel. Uiteraard moet de boel dan ook uitgelijnd worden.
Al met al waren de kosten van sec. de beurt minstens de helft van wat het bij de Merk dealer gekost zou hebben. Maar, inclusief de rest van de werkzaamheden waren de kosten dit jaar fors. Hier hebben we dan wel weer een strak rijdende en sturende auto voor terug.
Door het hele Corona gedoe wordt er sinds half maart flink minder gereden. Maar de ritten die nog gemaakt worden, worden met plezier gereden. Na drie jaar en bijna 80.000 kilometer nog steeds tevreden over de auto hoewel de kosten om de auto een beetje fris te houden stevig zijn...
Onderhoud en APK
- 275.000 km
Na een jaar en 15.000 fijne kilometers is het weer tijd voor een update. Het afgelopen jaar weer minder gereden doordat het woonwerkverkeer ivm Covid-19 te verwaarlozen is. Van de zomer wel een road trip door Frankrijk gemaakt met caravan en ook nog een paar mid weekjes op pad geweest in Nederland. De zee aan ruimte die je tot de beschikking hebt met dit soort uitstapjes blijft echt verbazen en is heel fijn. Over het gebruik en hoe de auto bevalt is eerder al het eea geschreven en hier sta ik nog steeds achter. Eind april is de auto weer bij de Volvo specialist voor onderhoud en APK aangeboden, gedurende het jaar hebben we de garage gelukkig niet gezien. Naast het reguliere onderhoud helaas dit jaar toch weer een paar dure zaken die tijdens de inspectie naar voren kwamen. De VVT poelie (Nokkenasverstelling) van de uitlaatzijde lekte olie en is vervangen. De airco stond bijna droog door een lekje in de condensor/ droger en deze is vervangen. Ook zijn de remschijven, blokken en remtangen achter meegenomen. Al met al was dit voor het tweede jaar op rij dus weer echt een stevige rekening en dat is de tol die je betaalt wanneer je in een 14 jaar oude auto rijdt die je graag in goede conditie wilt houden. De afgelopen twee jaar waren wat betreft onderhoud en reparatie gewoon echt duur dus ga de kosten een sterretje minder geven.
Beetje offtopic: wat ik wel gaaf vind om te zien op de verschillende sociale kanalen en YouTube is dat de XC70 P2 steeds meer gebruikt wordt voor een "Overland" make over inclusief "Lift kits" met grote wielen en roof racks. Zitten echt heel toffe projecten tussen als je er van houdt. Er is dus naast een groot aantal "gewone" liefhebbers ook nog een categorie liefhebber die ze grondig aanpakt...
Onderhoud en APK 2022
- 294.000 km
Dit jaar in Mei rijden wij de Volvo alweer 5 jaar en nog steeds tot volle tevredenheid. Afgelopen jaar hebben we er zo'n 20.000 kilometer gereden. Helaas zijn we dit keer niet helemaal feilloos van beurt naar beurt gereden. Afgelopen zomer één keer een ongepland garage bezoek gehad. De auto is inmiddels 15 jaar oud en de rubber verbinding tussen de benzinetank en de vulslang was gescheurd (ouderdom?) met het gevolg dat de benzine er uit lekte tijdens en vlak na het tanken. Het onderdeel kost niet veel maar er zat toch wel wat arbeid in. Met name door de aandrijfas achter, want AWD, die in de weg zit.
Van de zomer in Frankrijk op weg van Bourg-Saint-Maurice naar Chamonix nog een onverharde col gereden de "Cormet d'Areches". Prachtige vergezichten en op het onverhard waar de XC70 heerlijk in z'n element is, was dat toch wel genieten.
Tijdens de wintersport in de voorjaarsvakantie heeft de XC70 zich ook weer bewezen als een fijne Autobahn cruiser en reisgenoot met een verbruik van een keurige 10,6 liter op 100km gemeten over 2000 km. Hoewel iedere tankbeurt wel een beetje pijn doet met huidige benzine prijzen aan de pomp i.c.m. de 70 liter tank.
Wat de banden betreft. De Good Year Vector 4 Gen2 zitten er inmiddels al bijna 75.000 kilometer op. Gedurende deze periode heb ik voor en achter twee keer gewisseld. Gevolg is dat de banden mooi en gelijkmatig slijten. Op dit moment zit er rondom nog zo'n 5mm op. Eind van het jaar voordat we de winter in gaan, laat ik ze wisselen voor vers rubber. Tegen die tijd zullen de banden niet meer voldoen aan het minimum van 4mm die vereist is om ook te voldoen als winterband. De Good Year's zijn uitstekend bevallen en ik zou er zo weer voor kiezen. Hoop dat er tegen die tijd weer een mooie aanbieding is.
8 april de auto voor een beurt en APK aangeboden. Naast de gebruikelijke oliewissel, filters, bougies etc. bleek ook dat de dynamo aan het eind van z'n latijn was. Deze leverde te weinig spanning waardoor de accu steeds minder goed geladen werd. Moet ook zeggen dat de vijfpitter soms wat lastiger startte. Gekozen voor een gereviseerde dynamo en een verse accu. De auto start nu merkbaar veel beter. Verder de koplampen laten polijsten. Deze zaten voor de APK een beetje aan de ondergrens wat licht opbrengst. En ik moet zeggen het smoelt ook direct beter. De door UV aangetaste koplampen begonnen er toch een beetje smoezelig uit te zien. Inmiddels was het ook 90.000 km geleden dat de automaatbak gespoeld was. Dus dat heb ik ook laten doen. Er was niets op het schakelgedrag aan te merken. Maar, de auto rijdt nu na de flush toch merkbaar lekkerder. Het viel zelfs mijn vrouw op. Helemaal in haar nopjes dat die oude Volvo nog zo heerlijk rijdt. De rekening was al met al een stuk beter te accepteren dan de afgelopen twee jaar. Onder de streep niet een heel slecht gevoel bij het onderhoud dit jaar.
Ervaringen 2022/ 2023
- 318.000 km
Inmiddels weer anderhalf jaar geleden sinds de laatste update. Sinds september 2022 is er ook weer een lease auto aan het wagenpark toegevoegd. Dit heeft een direct gevolg voor het aantal kilometers dat nog met XC70 gereden worden. Deze zijn teruggegaan naar zo'n 10.000 km per jaar inclusief zomer en wintervakantie. Heel fijn om de XC70 als back-up te hebben als vakantieauto naast het elektrische beperkingen van de Tesla M3 op zulke ritten. Hoewel op elektrisch rijden weinig af te dingen valt bij het zakelijk en privé gebruik in Nederland. Bevalt eigenlijk prima en de scepsis heeft nog net geen plaats gemaakt voor enthousiasme.
Op zich is er niet heel veel meer te melden dan wat in de afgelopen jaren al is geschreven over de XC70. Wellicht wel even stilstaan bij het feit dat we de 300.000 km zijn gepasseerd in Augustus 2022 tijdens onze vakantie in Frankrijk, zie foto. Wat ook noemenswaardig is, is dat er na bijna 87.000 km vier nieuwe banden onder gekomen zijn bij 310.000 km (juni 2023). Hulde aan de Good Year Vector 4 Seasons Generation 2 banden. Omdat deze banden uitermate goed bevallen zijn weer voor de Good Year's gekozen, Generation 3 inmiddels. Heeft de linker voorband inmiddels wel een reparatie met prop gehad i.v.m. een lekke band, erg jammer :-( In geen jaren een lekke band gehad en dan zul je net zien dat je verse band ten prooi valt aan een hele dikke Torx schroef op de Duitse Autobahn. De beurt en APK in April 2023 bij 308.000 km had geen bijzonderheden. Oliewissel, filters en wederom de koplampen polijsten. Deze beginnen wel echt minder te worden. Bij de volgende beurt laat ik er denk ik nieuwe OEM koplampen in zetten. In januari 2024 wordt de XC70 alweer 17 jaar (waarvan bijna 6,5 jaar in bezit) en dat zou je de auto niet geven met z'n tijdloos design.
Afscheid, Maart 2024
- 324.537 km
Na bijna 7 jaar en met 324537 kilometers op de klok hebben we eind maart 2024 met een dubbel gevoel afscheid genomen van onze trouwe vriend. Was ie dan niet goed meer? Nee! Waren we de auto zat? Nee! Eigenlijk waren er geen rationele argumenten te verzinnen anders dan dat het kriebelde. Wat gebleven is, zijn heel veel mooie herinnering waarin de XC70 een grote rol heeft gehad in positieve zin.
Inmiddels rijden we ook alweer bijna een jaar, ook met volle tevredenheid, met een Volvo V90 CC uit 2018. Maar, als we dan weer eens zo'n oude XC70 onderweg tegenkomen dan denken we met weemoed terug aan die goedmoedigheid, vijfcilinder, comfort, stoere uitstraling zonder zo protserig te zijn als de V90 CC ;-)
Is er een mooier compliment denkbaar voor deze auto aan het eind van deze review...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.