Volvo XC40 T3 Inscription (2020)

autoreview

Volvo XC40
Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40

Signalement

UitvoeringXC40 T3 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf26 km
KM-stand laatst125.250 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste Review na 3 jaar

  • 122.800 km

16 maart 2020 mocht ik mijn allereerste lease auto ophalen: een Denim Blue XC40, T3 automaat in Inscription uitvoering.

Mijn ervaring hiervoor lag met name in auto's uit Russelsheim.
- Rekord C 1.7S '69
- Corsa B GSI '00
- Corsa C 1.3 CDTI '05
- Astra H GTC 1.9 CDTI '06
- Vectra B X18XE Hatch '98
- Vectra GTS Z28nel '06 (Turbo V6 met 6-tr automaat)
In de garage staat een Rekord C uit 1968 voor de plezier ritjes.

16 maart 2020 kennen we ook als dag 1 van de 'intelligente lockdown'.
Ik mocht het doek eraf trekken, Mijn telefoon werd gekoppeld en de rest mocht ik zelf uitzoeken.
De eerste maanden viel er weinig te rijden natuurlijk.

Sinds de zomer van 2020 zit er wel weer leven in onze branche en rijd ik aardig wat.
Mijn regio is Benelux. Ik doe (en deed met name) veel online en thuis maar als ik weg moet is het vaak ver weg.
Van Scheemda tot Luxemburg en van Ieper tot Alkmaar.

Zodoende heb ik in de afgelopen 3 jaar ruim 122.000km gereden en kan ik denk ik een goede indruk geven van de auto.

Verbruik ligt zo rond de 6.6l/100km in de zomer en 7.0 in de winter. (volgens boordcomputer, klopt redelijk). Lijkt me niet gek voor zo'n flinke auto en veel snellere belgische kilometers.

Mijn PR in Nederland staat op 5.8l/100km bij netjes 100 rijden en de nodige provinciale wegen.
Bij gas geven en in de stad rijden schiet het verbruik wel rap omhoog.

Mijn collega heeft de 197pk B4 en die loopt standaard 8-8.5l/100km dus als power je niet zoveel uitmaakt scheelt zo'n 3-cilinder torretje toch wel.
actieradius zo'n 700-800km voor mijn rijstijl met de T3.

Komen we meteen op voor mij het grootste minpunt:
Het lijkt wel alsof Volvo een fraaie, doordachte auto bedacht heeft en toen last-minute een motor erbij verzonnen heeft. Volgens papieren levert hij 165pk maar die lijken er niet echt uit te komen.
Hier heeft de automaat (8tr- geartronic) ook wel een aandeel in.
Deze schakelt enthousiast maar traag terug waardoor er veel herrie is maar weinig versnelling.
in week 3 moest ik met schaamrood op de kaken weer terug achter een tractor omdat ik het niet haalde om in te halen. Ik was verwend met mijn V6 maar dit viel wel echt tegen.

De automaat is verder twijfelachtig bij optrekken na uitrollen. Bij rotondes, wegversmallingen en stoplichten. Er staat geen versnelling 'klaar'. Er moet ter plekke over nagedacht worden. Mijn oude 6-traps Aisin bak in de Vectra was veel rustiger.

Na een update zijn er wel wat schakelschokjes verdwenen overigens.

Betrouwbaarheid is prima.
Stabi-stangetjes kraken al 2 jaar en dat is zonde maar Volvo weigert er iets aan te doen.

Ook werd mij afgelopen zomer medegedeeld dat voorbanden niet meer vervangen mochten worden (2.2mm) want de lease liep af. Sindsdien rijd ik op mijn winterbanden.
Vorige week was hij toe aan een beurt maar deze mocht niet worden uitgevoerd omdat hij er een dezer dagen uit moet. Hij zal dus zonder beurt (5000-10000km eroverheen zelfs) de markt opgaan. Wel met geresette service-interval natuurlijk.

De Leasemij moet ook de kosten drukken denk ik.

Collega's hebben veel elektronische problemen gehad maar deze is (afkloppen) vrij van gekkigheid. 1x heeft de navi zich moeten restarten (midden in A'Dam natuurlijk, dat wel).
Er zit een bug in waarbij regelmatig een Lambda storing terugkomt en de hulpaccu voor start-stop en parkeerpiepers is een keer vervangen.
Dat vind ik netjes in 3 jaar en 122dkm.

Olieverbruik haal ik meestal net tussen 2 beurten (30dkm) in. Ook hier geen klachten.


Uitrusting is ruim.
Navi vind ik matig (centrum Arnhem 3x het bos in gestuurd met fietspaden en doodlopende straatjes en meerdere grappen. Heb er wekelijks ruzie mee.
Wel fijn dat je via de Volvo app je locatie kunt sturen naar de auto!! Geen tikwerk op het touchscreen.

Het scherm is volgens mij 1:1 een iPad en werkt prima.
Als ik iets heb opstaan op Carplay en er belt iemand, dan word nog wel eens alle koppelingen platgegooid en moet ik opnieuw inpluggen. Software update heeft dit niet kunnen veranderen.

stoelverwarming is fijn om eten warm te houden maar verder vind ik hem op stand 1 al veel te heet. Mijn vrouwelijke collega's denken daar anders over trouwens.

Veel vakjes en bakjes. De deurkaarten zijn enorm en het vak in de middelconsole met prullenbak is erg fijn.

Adaptieve cruise is de standaard cruise en ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Op de minst voorzichtige stand lijkt het nog een rij-examen en gaat hij te snel in de ankers.
Ook ziet hij wekelijks spoken op de weg waardoor hij remt. Misschien ligt het aan mijn liefhebberij voor oude meuk maar voor mij hoeft het niet zo.

Lane assist heb ik rap uitgezet, 60-wegen met fietspaden snapt hij niet. Hij gooit me liever tegen een tegemoetkomende vrachtwagen dan dat hij over de lijn gaat. Ook gele strepen van wegwerkzaamheden snapt hij niet. Hij volgt graag de witte, ookal rijdt daar een vrachtwagen.

Wél heel fijn op de snelweg is Adaptieve cruise + lane assist. Kun je even een banaan pellen of flesje water openen. Mag niet, weet ik, toch fijn.

Adaptieve cruise werkt ook in de file maar ik vind hem teveel met horten en stoten gaan. Alleen de auto voor je wordt gevolgd, zelf doe je dat veel soepeler. Ik word er misselijk van maar ben 1 van de weinige klagers binnen het bedrijf.

Automatisch groot licht gebruik ik nooit want dat kunnen anderen niet waarderen. Hij is niet snel genoeg met dimmen.

Digitaal display is even wennen (veel info als je van 4 analoge klokken af komt) maar fraai en navi tussen je klokken is heerlijk.

In het donker is alle houtwerk prachtig verlicht en de kristallen pookknop ook (leuke gadget maar die joystick bediening is m niet voor mij).


Rijbeleving is aan de 'Amerikaanse kant'.
Stil, comfortabel en wat wollig. Snelle bochten houdt ie niet van en hij zet graag een stapje opzij (banden 235/65/18). Het gewicht van 1600+ kilo en de hoogte spelen hier parten. Drempels gaan wel prima en de rechtuit stabiliteit is goed.

Ruimte is flink.
Je kunt goed achter jezelf zitten, hij is hoog en de kofferbak is ruim. Onder de bodem nog een flinke ruimte waar alle 'vertegenwoordigersrommel' ligt.
als je echt voor ruimte gaat zou ik voor hetzelfde geld een V60 pakken. Met kleine + kinderwagen en alle aanverwante zooi zit hij zo vol. Qua koffer lijkt een C-segment station groter (Volvo heeft vgm 450liter waar de nieuwe Astra 550+ liter heeft)
Wat me tegenviel is de ruimte voorin als er een kinderzitje staat, dan moet je toch wel een stuk naar voren en met je knieen op het dash.

Bank plat geeft een mooie vlakke laadvloer en dat is fijn voor grote spullen, stands etc.

Er zit een trekhaak onder en hij mag 1600kg trekken. Ik heb er alleen een vouwwagen van 700kg achter gehad en die voel je niet. (en je ziet hem niet).

Hij heeft aardig wat van Europa gezien (Kroatie, Frankrijk, Spanje oa) en nooit een krimp gegeven.

Airco capaciteit is goed.
Heb er met name op koude dagen moeite mee. Als de climate control het te warm vind gaat hij niet iets minder warm blazen maar ijskoud.
Tochtvrij krijg ik de ventilatie ook niet. Mijn collega rijdt standaard met een sjaal in de zomer maar dat is mijn eer te na. Dan maar de roosters dichtdraaien.

Ik heb zelf veel reviews gelezen op weg naar andere auto's en hopelijk helpt dit in jullie keuze.
Deze auto heb ik niet gekozen maar heeft mijn werkgever gekozen, iedereen aan de XC40. Deze stond op voorraad (dat kon nog in 2020 ;))
Binnenkort wordt de Volvo vervangen door een E-PACE PHEV. Die is al 1.5jr in bestelling maar nog altijd niet geleverd.

Einde leasetermijn

  • 125.250 km

Na iets meer dan 3 jaar en 125dkm auto terug ingeleverd bij de dealer.

conclusies na de eerste kilometers in mijn nieuwe leasebak (Jaguar E-Pace P300e)

- betrouwbaar, geen gekke dingen in deze periode
- rust aan boord bij constante snelheden
- combi motor-bak niet super maar voldoende
- beetje gezapig weggedrag

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.