Volvo V70 2.4 140pk (2002)

autoreview

Volvo V70 2.4 140pk (2002)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 140pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag na 1 jaar in bezit

  • 146.000 km

Februari 2012 mijn prachtige zwarte V70 XC Cross Country uit 2000 ingeruild bij Volvo dealer in Emmeloord. Deze had inmiddels 270.000 kilometer gelopen en begon wat dure mankementen te vertonen. Rechter remklauw aan voorzijde liep vast, airco werkte na bijvullen al snel weer niet meer optimaal en op het dashboard brandde continue het lampje met het motorblokje. Turbo deed ook voelbaar niet meer volledig zijn werk.

Ik wilde graag het nieuwe model V70 met de "heupen" en omdat ik nogal kritisch ben heb ik heel wat dealers bezocht maar op elk exemplaar had ik wel wat aan te merken. Uiteindelijk ver van huis een prachtige dealer onderhouden V70 2.4 uit 2002 gevonden met slechts 133.000 kilometer op de teller. Auto rook van binnen zelfs nog nieuw. Bumper en motorkap waren in verband met steenslag overgespoten. Na wat onderhandelen een goede prijs voor mijn oude auto gekregen en ook een nieuwe distributieriem, waterpomp en APK bedongen.

Als hobby poets ik regelmatig auto's dus ook mijn 'nieuwe" V70 grondig "gedetailed"
Onder garantie zijn diverse (kostbare) zaken vervangen. Gasklephuis, spruitstuk, aircopomp, condensor, raammechanisme en centrale deurvergrendelingsunit portier rechtsvoor.

Vorig jaar juni met een joekel van een dakkoffer (580 liter), bench met de hond in de kofferbak, dochtertje in Maxi Cosi op de achterbank en wij comfortabel voorin in twee dagen naar Noord-Spanje gereden. Met cruise control op 140 km/u en de Nivomat achterveren die de auto keurig waterpas houden werkelijk een fluitje van een cent. Op de snelweg is de V70 echt in zijn element.

Na een onverklaarbare botsing met de parkeerzuil die de parkeerplaats van mijn werkgever afsluit zijn (op kosten van mijn werkgever) vervolgens nog het subframe, radiateur, aircoleidingen, koelventilator en diverse andere zaken voor een bedrag van € 4300,= vervangen door de dichtstbijzijnde Volvodealer. Je ziet er van buitenaf niets van maar onder de motorkap blinkt alles je tegemoet door de nieuwe onderdelen.

Onlangs zelf alle vier de banden laten vervangen door Continental Premium Contact 5. Afgelopen vrijdag fluitend door de APK (alleen twee knipperlampjes). Aan de auto zijn dus in een jaar tijd ettelijke duizenden euros verspijkerd maar die hebben me niets gekost. Plan is om de V70 voor de komende vakantie (weer naar Noord-Spanje, maar dit keer met een caravan van 4,65 meter erachter) nog een beurt te laten geven.

Auto bevalt prima en is met name op de snelweg heerlijk comfortabel en stil. Turbo mis ik wel maar dat was een bewuste keuze onder het mom "als hij er niet op zit kan hij ook niet kapot gaan".

eerste mankement voor eigen rekening

  • 147.000 km

Na een paar dagen stil te hebben gestaan (buikgriepje) wilde de V70 gistermorgen niet starten. De startmotor ging wel rond maar "pakte" de motor niet mee. Na aanduwen startte hij weer een aantal keer probleemloos maar het was duidelijk dat de startmotor zijn beste tijd had gehad. Vanmorgen universele dealer er naar laten kijken en inderdaad, bendix van startmotor kwam niet meer naar buiten. Vervangen dus. Geen eenvoudige klus bij een V70 werd me verteld maar vanmiddag rond 16.30 uur kreeg ik een telefoontje dat hij weer klaar stond. € 338,50 armer maar weer vol vertrouwen dat hij vanaf nu weer perfect start..

vakantiebeurtje met onverwacht hoge kosten

  • 150.000 km

Eind deze maand vertrekken we zoals eerder gemeld met de caravan richting Noord-Spanje. Vandaar dat ik het wel een lekker idee vond om de Volvo nog even een "vakantiebeurt" te geven. Helaas moest er meer gebeuren dan alleen regulier onderhoud. De uitlaat was op twee plekken flink doorgeroest en zelfs de klem die de einddemper aan het middenstuk verbindt was finaal doorgeroest. Vervangen was dus de enige optie om te voorkomen dat de demper ergens halverwege Frankrijk onder de auto vandaan zou vallen. Twee remslangen vertoonden uitdrogingsscheurtjes. Direct vervangen dus. Ook bij de achterschokdempers waren de ringen waarop de veren rusten ernstig door roest aangetast. Met name de rechterkant was direct aan vervanging toe. Hiervoor moet de auto nog een keer terug omdat deze onderdelen via de Volvo-dealer besteld moesten worden en als ik het goed heb begrepen in het subframe moeten worden geperst. Vrijdag net geen € 1200,- afgerekend en naar verwachting nog een kleine € 300,= om de werkzaamheden af te ronden. Als aandachtspunt werd nog meegegeven dat de rubbers in de voorwielophanging speling beginnen te vertonen en op termijn ook vervangen dienen te worden. Ook de schokdempers rondom hebben hun beste tijd gehad. Omdat de auto nog prima op de weg ligt en de nivomat achterdempers de auto nog keurig op hoogte brengen bij belasting durf ik dit nog wel even uit te stellen. Neemt niet weg dat ik voor de APK van volgend jaar de portemonnee nog een keer flink kan trekken....

APK en twee jaar in bezit

  • 159.000 km

Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK. Ik wist al dat de draagarmrubbers voor versleten waren en dat de schokdempers hun beste tijd hadden gehad. Gelukkig heb ik enige maanden geleden via Marktplaats voor een prikkie twee nieuwe Biltstein B4 schokdempers op de kop kunnen tikken. Met garage afgesproken dat deze meteen geplaatst konden worden.

Zoals eigenlijk al verwacht kreeg ik na een paar uur een telefoontje dat nu de boel los was er nog meer aan de voorwielophanging diende te worden vervangen om alles weer in topstaat te brengen. De remschijven achter waren aan de binnenzijde sterk aangetast door roest en vertraagde dus niet meer optimaal omdat de blokken alleen tegen de buitenzijde duwde. Om een lang verhaal kort te maken. Rekening bedroeg op een paar euro na € 1700,-. Dat was even slikken. Auto rijdt echter weer als nieuw en je merkt nu eigenlijk pas hoe zompig en zweverig hij voorheen reed. Blijf me toch verbazen dat een bij de Volvo dealer gekochte en onderhouden auto (met volledig afgestempeld boekje als bewijs) kort na de aanschaf voor zulke hoge onderhoudskosten kan zorgen.

Om de puntjes op de i te zetten moeten voor de jaarlijkse rit naar Spanje deze zomer eigenlijk ook nog een kleine olielekkage aan het motorblok en de stabilisatorrubbers achter worden vervangen. Dure hobby, zo'n V70...

puntjes op de i

  • 160.000 km

Na de laatste dure reparaties besloten om de Volvo nog zeker 5 jaar te houden. In totaal is er nu net zoveel aan de auto uitgegeven als de aanschafprijs (waarvan gelukkig "maar" zo'n 40% uit eigen zak) dus kostentechnisch is het niet verstandig om de auto op korte termijn te verkopen. Valt best zwaar voor een autoliefhebber die liefst elke 2 jaar in iets anders rijdt maar het is zeker geen straf om deze V70 nog een poos te houden. Met de krap 15.000 km per jaar die ik rijd moet dat verder probleemloos en zonder te verwachten hoge onderhoudskosten lukken.

De motorlekkage is verholpen en de vermoeide nivomats achter vervangen door Bilstein B4 dempers met verzwaarde veren. Ook alle rubbers en aanverwante onderdelen van de achterwielophanging zijn weer nieuw. Bevalt goed. Auto is iets stugger geveerd maar rijdt zeker niet oncomfortabel.

Ik ga er van uit dat de Volvo ons ook dit jaar weer volgeladen en met dakbox probleemloos heen en terug naar Spanje brengt.

verlate update

  • 164.000 km

Ietwat verlaat toch nog maar even een update. Zoals verwacht heeft de V70 ons voor de 3e keer probleemloos en heerlijk comfortabel heen en terug naar Spanje gebracht. Ook bij de bergachtige ritjes in de omgeving gaf de auto geen krimp.

Omdat ik het besluit had genomen om de Volvo gezien de gedane "investeringen" nog zeker een vijftal jaren te blijven rijden heb ik voor kleine bedragen nog wat verbeteringen aangebracht. Volstrekt onnodig maar zeer de moeite waard was het beplakken van de binnenzijde van de portieren met "silent coat" dempingsmateriaal. De deuren vallen nu met een nog solidere klonk dicht en de speakers klinken beter dan ooit tevoren. Bovendien is de auto nog iets stiller geworden.

Onlangs op aanraden van het Volvo V70 forum de koelmiddeltemperatuursensor vervangen. Paar tientjes maar enorme verbetering. Naar blijkt geven veel van de vanuit de fabriek gemonteerde sensoren zo'n 20 graden te weinig aan. Hierdoor denkt de elektronica dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is en blijft de choke nog ietsjes aan wat vooral bij constante snelheden op de cruise control af en toe een hikje gaf. Bovendien schijnt om dezelfde reden ook niet het volledige vermogen beschikbaar te komen. Hikje is weg, motor loop voor het gevoel soepeler en de motor zou theoretisch ook iets zuiniger moeten zijn.

Als laatste vandaag de bovenste motorsteun zelf vervangen. Ook kwestie van een paar tientjes. Rubber van oude exemplaar was eigenlijk te zwak waardoor deze scheurt. Volvo weet dit en heeft een gemodificeerde versie gemaakt met de rubbers van de D5 diesel. Nog niet gereden maar ik verwacht dat ook dit weer het comfort iets verhoogd. Nog even wachten op twee powerflex rubbers voor de zogeheten "strut bar" die dwars over het motorblok loopt tussen de veerpoten. Deze brug beweegt van origine nogal soepel en door deze iets stugger te maken krijgt deze meer de functie van een vaste veerpootbrug en zal bovendien het kantelen van de motor nog verder reduceren.

Op het lijstje staan nog de onderste motorsteun, velours mat in de kofferbak en K&N of BSR inleg luchtfilter. Bovendien overweeg ik om lid te worden van een doe-het-zelf-garage omdat ik er nogal lol in heb om die dingen die je zelf kunt doen ook inderdaad zelf uit te voeren. Niet alleen leuk natuurlijk maar ook aanzienlijk kostenbesparend. Tijdens de laatste poetsbeurt ook gezien dat de voorbanden na zo'n 30.000 kilometer al aanzienlijk profiel hebben verloren. Overweeg dus om voor de volgende APK en vakantie volgend jaar de voorbanden te laten vervangen. Huidige Conti's premium contact 5 bevallen prima maar volgens diverse tests is momenteel de Dunlop Sport Bluresponse de betere band en bovendien 3 decibel stiller. Ik heb gelezen dat 3 decibel minder een halvering van de geluidsproductie is. Eerst nog even sparen....

op naar de APK

  • 168.000 km

Sinds laatste review gelukkig geen rare onkosten meer gehad aan de V70. Wat kleine deukjes laten verwijderen en onlangs de voorbanden vervangen door wederom een vers paar Conti's Premium Contact 5. Was voornemens om over te stappen naar Dunlops maar de Kwik Fit om de hoek had een mooie aanbieding.

Begin deze week een oliewissel gedaan met forse korting via het V70 forum. Voordat de olie werd afgetapt werd er eerst een additief toegevoegd waarna de motor zo'n 20 minuten stationair moest blijven draaien. Dit om de motor inwendig te reinigen. Aan de pikzwarte drab die er vervolgens uit kwam heeft dit goedje zijn werk uitstekend gedaan en samen met de nieuwe top-olie loopt de motor werkelijk als een zonnetje.

Via het Volvo forum volg ik met veel interesse de ontwikkelingen om via een gerenommeerde Volvo-tuner de 140 pk te laten kietelen tot 180+. Dit geeft volgens een gebruiker een veel mooier lopende motor en zeer verbeterde trekkracht. Eigenlijk komt de 5-cilinder dan pas volledig tot zijn recht. Als de kosten voor de APK meevallen dan gaat het er wel van komen denk ik..

Eind februari gaan we weer voor de APK. Rechter mistlamp moet worden vervangen en gebruikt exemplaar is al besteld bij Estate Services.
Verder wil ik de versnellingsbakolie laten vervangen en het benzinefilter. Tenslotte nog een servicebeurt voor de airco en dan moet hij weer helemaal klaar zijn voor de jaarlijkse rit naar Spanje.

APK 2015

  • 169.000 km

Vorige week de Volvo voor een APK gebracht. Bovengenoemde zaken zijn keurig gedaan. Mistlampen werken beide weer en door de nieuwe versnellingsbakolie schakelt hij weer net iets lekkerder. Ik had zelf al de ruitenwissers, luchtfilter, bougies, motorolie en stuurbekrachtigingsolie vervangen.
Verder probleemloos door de keuring maar wel twee aandachtspuntjes meegekregen. Ik had gevraagd om een airco check en nu is gebleken dat het systeem bijna leeg is. Doordat een aircoleiding tegen een scherp randje op de tunnel van de koelventilator heeft geschuurd is deze doorgesleten en is het koelmiddel weggelekt. Daar moet hij met het oog op de komende zomer en de rit naar Spanje nog even voor terug dus. Nieuwe slang en opnieuw vullen dus dat zal niet de hoofdprijs gaan kosten.

Tweede aandachtspuntje waren de stabilisatorstangen. Sinds de vervanging van de schokdempers rondom heb ik rechts achter last van een "kraakje". Vooral als ik net weg rijd. Omdat ik allergisch ben voor rammeltjes en kraakjes had ik gevraagd om hier even naar te kijken. Wat blijkt is dat de rubbers van de stabilisatorstangen zowel voor als achter hun beste tijd gehad hebben en hierdoor bijgeluidjes geven. Even mijn huiswerk gedaan op internet en wat blijkt nu. De rubbers heeft Volvo gevulkaniseerd aan de stabilisatorstang. Deze rubbers zijn dus officieel niet los verkrijgbaar en vervanging kost daarom rond de € 180,00 per nieuwe stang. Belachelijk natuurlijk. Nu heb ik inmiddels ontdekt dat er al mede-Volvorijders zijn die zelf creatieve oplossingen hebben bedacht en via de Duitse Ebay zijn de rubbers ook los leverbaar. Wordt vervolgd..

  • 170.000 km

Inmiddels is de lekke aircoslang vervangen (€127,03 ex BTW!) en weer bijgevuld met l kilo(!) koudemiddel. Tevens tussen de onderste winding van de voorveren en de schotels originele Volvo isolatoren (rubberen tuinslangetjes) laten plaatsen en de onderste motorsteun (torsiesteun) laten vervangen door een exemplaar met PU-rubbers.

Ook niet vergeten te vermelden dat ik tijdens een meeting van het Volvo V70 forum mijn auto heb laten tunen door Volvotune. Ik heb dus niet langer de schamele standaard 140 pk-tjes maar nu 180+. En dat scheelt een slok op een borrel. Voorheen accelereerde de motor nogal rafelig naar de 3500 toeren. Verder doortrekken was zinloos en vond de motor hoorbaar niet fijn. Bij sommige situaties zoals invoegen op de snelweg kon ik me hier soms behoorlijk aan ergeren. Voor zo'n grote motor vond ik de prestaties op dit vlak gewoon beschamend. Na de tuning gaat hij nu zonder enige hapering moeiteloos en pijlsnel door naar de 6000 toeren. In de vijfde versnelling hangt hij veel beter aan het gas en door terug te schakelen naar 4 en plankgas te geven heb ik nu een serieus snelle wagen. Leuk maar in veel dagelijkse verkeerssituaties ook wel zo veilig. Aanrader dus!

what to do?

  • 171.000 km

Tsja, en dan wordt het bedrijfsonderdeel waar je werkt ineens verkocht en heb je per 1 mei een nieuwe werkgever met een kantoor in hartje Rotterdam. Je voelt hem al aankomen, overal betaald parkeren en de werkgever volgt een "groen" beleid dus autogebruik wordt ontmoedigd. Dat wordt dus woon-werkverkeer met de metro. Op zich een perfecte verbinding en alle kosten worden volledig vergoed dus blijft er op maandbasis aardig wat in de knip vwb reiskosten. (want de benzinekosten overstegen de vaste vergoeding ruimschoots met de V70 maar dat had ik er graag voor over)

Thuis maar eens in de groep gegooid of het niet zonde en ook onnodig kostbaar is om de V70 ongebruikt voor de deur te laten staan en enkel voor de sporadische familiebezoekjes buiten de stad en de jaarlijkse vakanties te gebruiken. Vriendinlief staat er wel voor open om van twee naar één auto te gaan maar we zitten nog niet op één lijn. Ik wil niet gezien worden in haar Peugeot 107 en zij ziet zichzelf met haar lengte van 1.55m niet de dagelijkse boodschappen doen in de Volvo. Zoeken naar een compromis dus.

Maar goed, vooralsnog gaan we eind deze maand weer richting Spanje met de V70 en bij terugkomst ga ik eerst maar eens kijken of een liefhebber met bovenstaande onderhoudshistorie in zijn achterhoofd een realistisch bod wil doen... Wordt vervolgd.

Terug van vakantie 2015

  • 174.000 km

Afgelopen maandag weer teruggekomen van de zomervakantie 2015. De V70 heeft ons wederom zonder enig probleem op de plaats van bestemming en weer thuis gebracht. Zware belading, hoge temperaturen, filerijden, steile berghellingen, sprintje na iedere tolpoort, fikse regenbuien (op de terugweg), het deerde de V70 niet. Zonder morren deed hij wat er van hem gevraagd werd. In alle rust en comfort en zonder enig mankement. Ook al is hij inmiddels 13 jaar oud, de waardering voor de auto is weer fors gestegen.

Bij thuiskomst uiteraard een grondige was- en poetsbeurt gegeven en even flink de stofzuiger er doorheen. Hij mag weer gezien worden. Heb mijn lijstje met "favorieten" voor eventuele vervangers op Marktplaats maar verwijderd. Vooralsnog blijft de Volvo gewoon...

Te koop

  • 175.000 km

De Volvo wordt echt nauwelijks meer gebruikt en de roest op de remschijven na een paar dagen van regen zijn me een doorn in het oog. Een V70 moet rijden.. Daarom toch maar besloten om de auto te koop aan te bieden. Eerst via het Volvo-forum. Kijken of ik een andere liefhebber kan vinden die de auto net zo wil vertroetelen als ik de afgelopen jaren heb gedaan..

VERKOCHT!

  • 178.000 km

Vandaag de V70 verkocht aan een liefhebber die de intentie heeft de auto volledig op te rijden. Veel fijne en veilige kilometers toegewenst. Aan de auto zal het niet liggen.

Nu op zoek naar een leuke opvolger waarvan ik uiteraard ook een review zal gaan bijhouden.

Voor de liefhebbers een review van de opvolger:
http://www.autoweek.nl/autoreview/41394/mercedes-benz-e-200-kompressor-elegance

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.