Volvo V70 (2001)

autoreview

Volvo V70 (2001)

Signalement

Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf460.000 km
KM-stand laatst468.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze konden we niet laten staan.

  • 468.000 km

Soms loop je tegen een auto aan die je niet kan laten staan, Mozes is er zo eentje. Het is toch handig om een grote station te hebben en deze stond in de buurt. Op papier een interessante kandidaat, voor een pinbaar bedrag. Op voor de proefrit, starten lopen en wauw. de vorige bewoner heeft niet bezuinigd.

- stuurt strak; hier zijn de shocks duidelijk al vervangen
-schakelen met de favoriete geartronic ging soepel zonder schokken. (bak was geflusht 100k km geleden)
-verse zomerbanden, nieuwe remschijven
-alles werkt, inclusief airco, met trekhaak en de excellente stereoset met dolby
-gezond patina op het leer,
-Op: ja ja LPG daar worden we blij van. Diesel uit deze jaren is echt passe hoe jammer want de d5 is echt een topblok. Op benzine is dit echt een drankorgel, met LPG is het te doen. (stad auw 1:6 maar snelweg 1:9,5)

bonus: rondom de deuken en krassen die je na 21 jaar hard labor kan verwachten. Dus daar hoeven we ons ook niet druk over te maken. Men gaat keurig aan de kant als ik invoeg. (hence mozes als naam)

de ex eigenaar bleek de afgelopen jaren op en neer gereden te hebben tussen NL en Frankijk en had de auto op het moment van de distriwissel een zet gegeven. fijn om te weten waarom een auto weggaat. je koopt immers gemiddeld andermans ellende als je voor occasions in de markt bent. Verder zie ik graag dat zit soort wagens echte kilometers maken ipv als goois stadsvervoer naar de ral worden gereden.

De garage die de groene de afgelopen jaren had onderhouden had m ook ingeruild. Onderhoudshistorie bekend. NAP erbij, deze set aan kenmerken kom ik niet vaak tegen. dus trekker overgehaald, pinpas erdoor en een xc70 (excuus volvo v70 xc) rijker.

Voor de vakantie nog even beurt en de distri en wielager laten doen. probleemloze 3500 kilometers.

Ik ben nu al dol op deze wagen, bijna op hetzelfde niveau als de blauwe v70 classic die ik jaren geleden had.

Het 2,4t blok is ruim onderbemeten. 200pk klikt wat maar dat is het niet. Zeker niet op LPG met de lagere calorische waarde dus geen haast. De viscosekoppeling werkt nog maar over het algemeen is de awd niet echt een nuttige optie. Als die het begeeft laat ik de kardanas wel loskoppelen.

Verkrijgbaarheid van lpg in Duitsland, Frankrijk en Italië is prima en heb bijna niet op benzine hoeven rijden. Bodemvrijheid met de hoge bandwang maakt dat het slechte asfalt in de Italiaanse alpen weinig indruk maakt. In Frankrijk valt lpg een categorie lager uit dan elektrisch in de milieuzone dus geweten ook weer gesust.

De verse schokbrekers maken dat deze xc echt lekkerder rijdt dan de jongere generatie die ik ook gehad heb. Niet krachtiger maar wel veel beter sturend. In de bergen is de geartronic mijn vriend. Als je er handig mee bent kan je goed rijden en op de motor remmen maar dat wist ik al van de zwarte v70 van dezelfde generatie die we 14 jaar geleden bezaten.

In het verkeer is het nog steeds een auto die prima meekomt maar je moet geen haast hebben. wat ik wel weer heel fijn vind is dat de auto lekker zijn snelheid houd tussen zeg 22 en 2700 toeren. Op de snelweg is dat tussen de 120 en 130. Qua verbruik maakt dat weinig verschil met 100km/u . Dit was namelijk een van mijn grote klachten bij de nieuwere generatie xc70 d5. Ik moest gevoelsmatig daar continu gas bijgeven. Super irritant.

Samengevat, deze automobilist is blij. Analoog rijden, makkelijk spullen verslepen, en heel comfortabel. We hebben ook een tesla. Dat is de andere kant van het spectrum. Super niet-analoog. Heeft ook zijn charme en vooral gemak. Kan beide waarderen maar betrap mijzelf erop dat ik toch sneller de yountimer of oldimer (2cv) pak.

Je kan twisten over de relevantie van een review na 4ton+ kilometers. Het is toch voornamelijk een terugblik op het al dan niet gedane onderhoud door de vorig eigenaars. Ongeacht het onderhoud kan ik wel zeggen dat de kwaliteit van de gebruikte materialen en onderdelen bovengemiddeld goed is. Heel veel is origineel en duidelijk nooit open geweest. Met goed onderhoud op ophanging en vering, montage van goede banden is dit een auto die ik graag rijd ook in 2022. De saab 9-5 die ik hiervoor had, had echt wel zijn kwaliteiten maar voelde gewoon minder bij de tijd ondanks het veel hogere vermogen. Het grootste afbreuk doen de matige remmen van de 9-5, die van de v70 zijn gewoon veel beter. Ik kan dan nu ook wel bevestigen dat dat veel uitmaakt qua veiligheidsbeleving.

Nog klachten, nee ik ben behoorlijk tolerant. Heb wel de thermostaat laten doen en overweeg nog een bakflush. Al met al kom ik op een kleine 3700 e die ik heb stukgeslagen.

ouwe ziel in een jong lijf zullen we maar zeggen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.