Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2023)

autoreview

Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2023)

Signalement

UitvoeringV60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5.500 km
KM-stand laatst13.500 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Designed by Volvo, configured by a risk manager

  • 13.500 km

Ik heb altijd al een zwak gehad voor Volvo als merk: het ontwerp, de degelijkheid en gevoel dat onderweg je niets kan overkomen. Dat heb ik ervaren in een bruine 244DL automatic uit 1975 ("de tank") en de vorige grijze V70 T4 uit 2012. Vanwege rugklachten wilde ik de nieuwe V60 testen en zien of de huidige stoelen nog steeds zo goed bevallen als in de V70. Dat was een geweldige reismachine.
Mudde & Kok was bereid mij een V60 T6 in de shortlease te verschaffen om te zien of mijn rug zich op langere ritten ook zo goed zo houden. Deze dealer is trouwens serieus aan te raden voor goede value for money deals, ze hebben een slim in- en verkoop beleid en richten zich voornamelijk op Volvo en Landrover. Een bijzonder sympathieke firma en zetten de klant duidelijk op nummer 1.
Ik ga niet teveel tijd van u vragen dus zal na 8200km ervaring met de V60 T6 Recharge to the point komen.

Wat bevalt er aan de auto:
1. degelijke bouwkwaliteit: zowel interieur als exterieur zijn voor de eeuwigheid gebouwd, zeker de materialen binnen zijn echt van hoge kwaliteit en de plastics, naast het leer, voelen ook premium aan.

2. goede en vooral fraaie stoelen die voldoende instelbaar zijn: maar toch niet voldoende voor een rit van langer dan 3 a 4 uur. Dan gaat mijn onderrug toch weer piepen. De stoelen in de huidige Volvo's zijn iets anders van vorm maar vooral harder dan die van een generatie geleden.

3. voldoende performance: zeker met benzine i.c.m. elektra kun je een flinke sprint trekken en zijn hoge snelheden mogelijk op de Autobahn. Bij 180km/u houdt het plezier natuurlijk wel op bij Volvo.... Ook bij sprintjes kan ie het vermogen nog aardig goed kwijt. Dit in tegenstelling tot de T8. De T6 heeft meer dan voldoende vermogen voor dit concept auto.

4. eerlijkheid duurt het langst: de indicatie qua actieradius op het dashboard komt goed overeen met de werkelijkheid. De batterij (long range) heeft een serieus bereik van 70km in de winter en 85km in de zomer. Keurig.

5. het is een good looking car: ik vind het design na een half jaar nog steeds uiterst geslaagd.

6. De prijs.

Volvo heeft duidelijk een stap richting het premium segment gedaan en doet niet onder voor de Duitse heersende klasse. Die onverwoestbare "swag" heeft een Volvo V60 nog steeds over zich.

Wat vind ik minder ok aan de V60:
1. de bikkelharde schokbrekers: mijn V60 heeft geen sportonderstel maar korte drempels worden op Russische wijze doorgegeven. Veel te plomp en past totaal niet in mijn perceptie hoe een auto anno 2024 geveerd/gedempt moet zijn. Volvo weet zich duidelijk geen raad met het enorme gewicht van de batterijen. Ronduit storend. Jammer dat de auto niet met luchtvering verkrijgbaar is.

2. de instelling van de veiligheidssystemen: e.e.a. staat echt op standje 'woke'. Als er iemand op de snelweg 50 meter voor jou plots een inhaalmanoeuvre maakt dan trekt het mannetje in het vooronder vol aan de rem. Zodanig hard dat je bloeddruk minimaal verdubbeld. Ander voorbeeld: laatst moest ik inparkeren op de Veluwe, rij met 0,05km/uur achteruit, BAM! auto uit. Wat blijkt, er stond een hoge bos gras (zeker 25cm hoog) achter mijn autobumper. Dikke waarschuwing op het dashboard van datzelfde mannetje. Nog een voorbeeld: zet de auto in achteruit, wacht op een fietser of andere auto die achter-langszij komt (maar nog zeker 5 meter van je verwijderd is) en BAM! je staat stil en de auto piept je diverse verwensingen naar je hoofd. Dit is best ernstig. Ik denk dan niet alleen de marketing afdeling mee heeft gekeken in het ontwerpproces, maar ook de afdelingen Risk, Audit & Compliance. Het vertrouwen in haar klanten moet wel bijzonder laag zijn. Probeer trouwens ook niet zonder richtingaanwijzer een rijbaan te verlaten want je zult eerst je sportschool-abonnement moeten verlengen. Dit is gelukkig uit te zetten in het menu. Autonoom rijden verloopt wel goed voor een seconde of 10-20. Daarna gaat het mannetje voorin piepen.
Maar helemaal vrij laat de auto je nooit rijden, altijd voel je dat er over je schouder meegekeken wordt.
De auto is ook best eigengereid: als je een keer iets teveel gas geeft -als je elektrisch rijdt- dan schakelt ie in paniek de benzine motor aan. Deze zet ie pas weer uit als de auto vindt dat je gekalmeerd bent. Denk niet dat je hier zelf iets over te zeggen hebt in de menukaart. Ik vind het getuigen van een flink portie vervelende regelzucht.

3. het gewicht: dit is een euvel wat een Plug-in natuurlijk altijd met zich meedraagt maar het valt me op dat ik niet te moedig moet zijn bij scherpe bochten op provinciale wegen. Dat leer je wel af. De V60 maskeert niets van de bijna 2000kg. Sportieve ambities -naast een serieus rappe tussensprint- moet je gewoon niet hebben met deze auto. Straks vervalt trouwens de korting op de wegenbelasting, wel iets om mee rekening te houden. Maar dit is niet iets wat we Volvo kunnen aanrekenen. Wel Den Haag met hun inconsistente beleid.

4. Multimedia: wat een drama. De tekentjes op het dashboard zijn te klein (ik zet mijn leesbril op om de temperatuur te lezen) maar vooral de connectiviteit met mijn telefoon is ...... In 75% van de gevallen kan ik geen connectie maken met mijn eigen telefoon ondanks gebruik usb-c kabel.
Áls het lukt dan krijg ik de navigatie van Google niet gelinked aan mijn telefoon, althans zelden. Dan heb je eigenlijk niets aan die app want houdt geen rekening met files en omleidingen. Een app als Waze die al op het menu staat hebben we nog nooit aan de praat gekregen ondanks het feit dat ik wat smart-ass pubers op de achterbank heb zitten die alles denken te weten van devices. Verder valt de DAB radio bij de meeste zenders steeds weg, en moet je een andere zender zoeken.
De blauwe meters op het dashboard zijn niet aan te passen qua looks en vind ik bijzonder inspiratieloos.
Net als de meeste risicomanagers en auditors.....

Conclusie:
Een auto is altijd een mixed bag aan ratio en gevoel, maar de plussen en de minnen liggen hier relatief ver uit elkaar. Met de minnen kan ik slecht leven. Ik wil gewoon weer zelf aan het roer staan, dan maar wat meer analoog autorijden. Meer zelfbeschikking, comfort, verfijning en Freude am Fahren zijn de eerste woorden die in mij opkomen. Ondanks het feit dat de bouwkwaliteit en design top zijn.

Moet trouwens bekennen dat ik de V60 T4 van mijn vader op peut veel leuker vind rijden: beter veercomfort, levendiger, speelser en dezelfde degelijkheid. Maar ook hij klaagt over het compliance pakket. Wellicht is een benzine Cross Country een beter alternatief om het comfort-aspect te tackelen (?)

Mudde & Kok, dank nog dat ik de auto heb mogen proberen. Ik hoop oprecht dat de volgende generatie Volvo's bovenstaande punten weet recht te trekken. Anders koop ik wel een 240 Turbo uit 1985.



























7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.