Volvo V60 D6 AWD Twin Engine Summum (2015)

autoreview

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014
Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in HybridVolvo V60 D6 Plug-in HybridVolvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Twin Engine Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

even wennen....

  • 8.777 km

Na ongeveer 3 maanden tijd om een kort verslag van mijn eerste ervaringen met de V60 Hybrid te maken.

De eerste indruk is positief; na een intermezzo met een Audi A5 2.0TFSI weer terug op het Volvo-nest. De Audi is snel vergeten, want ook deze was, na mijn eerdere A4, niet van het niveau dat je van een zelfbenoemd Premium merk mag verwachten. Ik zal er hier niet te diep op ingaan, omdat het immers gaat om de V60.
Het zitcomfort is fantastisch; de stoelen zijn echt twee klassen comfortabeler dan de sportstoelen in de A5. De kracht van de diesel, zeker in de power stand is fenomenaal, hoewel ik dat laatste pas een paar keer heb geprobeerd. Met name de tussenacceleratie bij inhalen is geweldig. Wel merk je, vooral bij rotondes, het gewicht van de auto. Hij stuurt toch minder strak dan een V60 D4 waar ik eerder eens mee gereden heb. Het verbruik is wisselend; voor mijn woon-werkverkeer (waarbij ik alleen op mijn werk oplaad, omdat ik thuis geen geschikte laadoptie heb) van 40km enkele reis kom ik op ongeveer 1 op 32. Bij lange stukken (zeker wanneer ik een stukje door Duitsland ga) zit ik op 1 op 15. Al met al een gemiddeld verbruik van 1 op 22 en dat is bij mijn laadgedrag en rijstijl niet verkeerd. Bij mijn Audi verbruikte ik 1 op 10 bij een vergelijkbare rijstijl.
Kleine ergernis is een lekkage koelvloeistof; inmiddels 2 keer een kleine hoeveelheid laten bijvullen, maar wederom vandaag het waarschuwingslampje aan. Komende dinsdag wordt het systeem op druk gezet, om de locatie te kunnen vinden. Vooralsnog vind ik het een heerlijke auto, hoewel ik eerlijk gezegd primair voor de bijtelling een V60 gekozen heb. Voor ongeveer 200 euro per maand deze auto rijden is zeker geen straf.

Bevalt steeds beter....

  • 23.000 km

Inmiddels zijn er weer flink wat Km's bijgekomen en na het herstellen van de lekke koelslang in mijn vorige review zijn er weer flink wat zorgeloze en heerlijke KM's bijgekomen.
Het verbruik is omdat ik nu ook regelmatig thuis oplaad via de normale stekker nog verder terug gelopen. Hoewel ik het niet vergoed krijg vind ik het in hybrid modus zo prettig rijden in het drukke verkeer naar mijn werk, dat ik naar mijn gevoel die 40Km gewoon prettiger afleg....
Ik zit nu rond de 1 op 25 inclusief ongeveer 30% lange ritten waarbij er ong. 300km puur op diesel wordt afgelegd. Inmiddels ook nog eens de maximum snelheid en de tussenacceleratie getest in Duitsland en kan eigenlijk stellen dat je werkelijk niets te kort komt.
De programmeerbare voorverwarming (incl. stuur en stoelen) is de laatste dagen gewoon heerlijk; niet krabben en 's ochtends gelijk in een lekker warme auto. Iets dat ik ook op mijn volgende auto zeker niet meer wil missen....
De V60 Hybrid is er initieel vooral gekomen vanwege de bijtelling, maar inmiddels heeft de auto me zonder meer ook over de streep getrokken en ben ik er blij mee......

Nog steeds top!!

  • 56.000 km

Inmiddels ruim 1,5 jaar onderweg met mijn V60....en nog steeds kan ik niet anders dan tevreden zijn; met zo'n technisch complexe auto heb ik, na een lekkende koelvloeistofslangetje in de eerste 2000 km, geen enkele storing gehad. De afgelopen koude weken genoten van de voorverwarming en verwarmde stoelen die echt bijdragen aan het comfortgevoel. De stoelen werden ook bij een lange rit naar Hamburg door een collega geroemd; ik wist dat al lang, natuurlijk.... De prestaties zijn hier in Nederland eigenlijk volledig over the top; je zit erg snel aan bijzonder illegale snelheden en dat is met een hybride, hoewel verleidelijk, natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling. Bovendien vind ik het puur elektrisch rijden, vooral in de file, heerlijk rustgevend.
Verbruik is prima, al komt dat mede door regelmatig laden op mijn werk en soms thuis. Ik zit nu op 4,3 liter op 100km, waarbij ook regelmatig lange ritten zitten met flink doorrijden., Als je dit afzet tegen de prestaties van de auto is dat natuurlijk prima.....Hoewel ik zelf nog tot 2019 van 7% bijtelling mag genieten, snap ik volledig dat het nu afgelopen is met de bijtellingsvoordelen voor dit soort auto's. Daarvoor is het verschil met het normverbruik gewoon te hoog, zelfs bij regelmatig laden.
De service van de dealer is buitengewoon goed; bij elke beurt een vervangende auto van minstens dezelfde klasse, hoewel dat niet in het leasecontract zit. Daarnaast kreeg ik een uitnodiging voor een evenement in het kader van de introductie van de S90/V90, dat echt de moeite waard was...
Met de ervaringen van deze V60 en dealer Vos Zaltbommel is de kans groot dat mijn volgende leaseauto weer een Volvo is!

Niet geschikt voor hardrijders.......

  • 71.000 km

Inmiddels zijn de 70K gepasseerd en is de tevredenheid over de auto eigenlijk onveranderd. Nog steeds rijd ik storingsvrij; dat laatste noopt i, in elk geval in mijn geval, tot de conclusie dat Volvo in het begin wel issues met de D6 heeft gehad, maar dat ze die wel uit de wereld geholpen hebben.
Bij de 60K beurt ook weer geen bijzonderheden, maar de vervangende auto maakte me wel heel hebberig.... Ik kreeg voor een dag een nieuwe S90 D5 AWD Inscription mee; daar werd ik wel heel hebberig van.......
Wel moest ik na een lange rit over de Duitse autobahn tot de conclusie komen dat de D6 niet echt geschikt is voor langere 200+ ritten.... Wegligging was prima, waarschijnlijk door het hoge gewicht, maar ik reed een volle tank leeg in 310 km en tankte toen 47 liter erbij. Meer dan 1 op 7 dus... Dat is nogal ver weg van de gemiddeld 1 op 22 waar ik normaal op zit.
Daarnaast viel bij een bezoek van familie uit het buitenland extra op dat de V60 geen ruime auto is; normaal merk ik daar niets van met zijn tweetjes, maar nu met vijf personen was het toch wel behelpen op wat langere ritten. Volgende auto toch maar weer een maatje groter?

De laatste loodjes

  • 133.000 km

Inmiddels tijd voor een afrondende evaluatie van de D6....afgelopen week is immers de opvolger besteld.....

Bij 125 K de eerste storing gehad; de hybride aandrijving liet het in de kou enkele malen afweten en na een diagnose mocht ik de auto twee dagen achterlaten bij de dealer. "Mocht"...., want de vervangende auto was een nieuwe V60 in luxe uitvoering met de T6 motor en dat was zeker geen straf...
Ik hoorde van de leasemaatschappij dat de reparatie overigens onder coulance was uitgevoerd na 3,5 jaar en met 125K op de teller....compliment voor Volvo.....
Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto, maar merkte wel na twee dagen rijden met de nieuwe V60, dat de tijd niet stil heeft gestaan, met name het interieur van de nieuwe V60 is veel ruimer en veel mooier...
Het verbruik is bij regelmatig laden op de werkplek nog steeds ongeveer 1 op 22.

De nieuwe bolide wordt weer een V60, maar dan een T5 benzine, levering waarschijnlijk in Juni....

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.