Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 255.600 km |
Luxe trekpaard
- 192.000 km
Intussen de 4e volvo na een 440GL , V70/D5 type 2, XC70/D5 type 2 en nu de V60 TE D5'16. Met een uitstapje naar 2 subaru's tussendoor maar dat is een ander verhaal.
De '08 XC70 begon bij 450.000 km wat electrische storingen te geven in het kabel werk en werd het tijd voor iets anders. Toevallig had de lokale dealer de V60 D5 staan die bijna nieuw uit Zweden was geïmporteerd en de meest luxe variant betreft en aangezien ik toch niet langer zo'n grote verhuiswagen dacht nodig te hebben kon ik wel met de kleinere V60 af.
Aanvankelijk was de laadruimte toch wel aanzienlijk minder groot dan de XC70 maar ik hang bij groot vervoer dan maar wat vaker de aanhanger er achter.
Een duidelijk plus punt is het brandstof verbruik! Vergeet even de "officieele" cijfers van volvo 1,8 ltr/100 km, eigenlijk te belachelijk voor woorden dat ze zoiets durven te publiceren.
Waar de '08 XC70 diesel nog gem. 1:13 liep haalt de V60 toch gemiddeld wel 1:28 (met maar de halve wegenbelasting.) Weliswaar met extra stroom kosten maar die word voornamelijk thuis opgeladen via de zonnepanelen.
Een kleine berekening toonde aan dat laden bij een openbaar punt duurder is dan het rijden op diesel dus daar ben ik maar snel mee gestopt tenzij ik kan laden bij de IKEA....
Ik merkte dat duidelijk in de portemonnee aan het eind van de maand. Met 30.000 km per jaar schilt dat toch al gauw de helft.
Gemiddeld loopt de auto 1:20,5 op de snelweg (diesel) bij 100/kmuur en haal ik zomers 43 km op de accu en s'winters krap 35 km. Ik heb zelfs eens 46 km uit de accu kunnen halen maar dan rij je zo gruwelijk bewust dat zelfs de tractoren je waarschijnlijk nog voorbij steken. Hoe meer ik lokaal rij hoe beter het verbruik (meer elektrisch) uiteraard maar dit zijn de lange termijn gemiddelden.
Na een half jaar wilde de auto echter niet meer elektrisch rijden en kwam ik er achter dat het V60 TE model een probleem had met de elektrische airco unit die voor veel storingen kan zorgen (en kosten).
Reden is dat water in de bedrading komt met alle gevolgen vandien. Gelukkig had Volvo het probleem na 3 ½ jaar eindelijk onder de knie en werd bij mij gelukkig de airco nog net onder de garantie vervangen (binnen 5 jaar anders ben je €2500 kwijt. Wel een dingetje om op te letten als je dit apparaat wil kopen.)
De bandenspanning meters in de velgen zijn ook een item. Bij mij werkt er een nieuwe sensor niet goed en binnenkort laat ik het hele systeem uitzetten. (alleen al voor de APK want je mag geen lampje op het dashboard hebben). Tenslotte rij ik al 35 jaar zonder die dingen dus ik kan ook wel zonder.
Het waarschuwingslampje is in het donker dermate fel dat het storend werkt.
Banden gebruik is uitstekend, eerste set banden zijn 72.000 km mee gegaan. (Vredestein, all season). Moet ik erbij zeggen dat ik redelijk rustig rij. Dat komt ook een beetje door dat elektrische vermoed ik, je wilt toch elke keer zoveel mogelijk uit de accu peuren.
De vakantie met de caravan van 1100 kg was een genot qua trekkracht. Ik dacht eerst dat de "kleine V60" misschien anders zou rijden dan de V70 en XC70 maar niets was minder waar.
Mede door het veel hogere eigen gewicht van de V60 ligt deze als een rotsblok voor de caravan. Misschien zelfs wel beter dan de V70.
Met de 'Power' stand en de 'AWD' bij tijd en wijle ingeschakeld trekt het apparaat echt als een beest en was ik bang dat ik af en toe de dissel onder de 32-jaar-oude Hobby 2 assige caravan uit zou trekken. Verbruik lag ook nog op een 'comfortabele' 1:10. Wel vertoond de auto het zelfde euvel als de andere modellen namelijk oplopende koelwater temperaturen in de bergen bij warm weer maar iets minder dan de andere. Ik mis toch altijd nog dat temperatuur metertje op het dashboard zodat je een beetje anticiperend kunt rijden.
Terug komend op de bagage ruimte, met 3 volwassenen is de achterbank wel wat aan de krappe kant bleek op vakantie. Gelukkig waren die mensen over komen vliegen en moesten die alleen op lokale ritjes achterin zitten in Italie. Helaas moesten er dan nog 2 pubers bij in en dan blijkt de laadruimte wel heel krap te zijn. Bij de XC70 en V70 kon je makkelijk helemaal achterin "liggen/zitten" dat ging bij de V60 niet echt meer. (Maar ja nood breekt wetten).
Op gebied van de software is het leuk om het volvo abonnement aan te schaffen zodat je met de app de auto op afstand kunt aan sturen op gebied van kachel en andere zaken. Jammer dat je het per jaar moet kopen dat dan weer wel.
Tot slot, ik was toch wel enigszins beïnvloed door alle (sluik)reclame dat ik het in mijn hoofd kreeg de V60 alweer 'tegen-beter-weten-in' in te ruilen voor een volledig elektrisch apparaat.
Echter na een zondag middagje "excellen" op de laptop kwam ik er achter dat een gelijkwaardige elektrische auto (bijv. de KIA EV6) me €11.000 duurder zou kosten dan wanneer ik nog 8 jaar met de V60 zou doorrijden. Zelfs al ik nog 2 jaar zou wachten en een tweede handse op de kop zou kunnen tikken.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht met alle subsidies, hoge dieselprijzen, toeneemt onderhoud, wegenbelasting e.d., blijkt dat elektrisch rijden in mijn specifieke geval niet uit kan met alle nadelen van het caravan rijden erbij....ja, als de diesel op €2,60/liter uitkomt moet ik misschien nog eens kijken maar ik vermoed dat de elektrische kosten dan ook wel zullen zijn toegenomen. Bovendien rijd ik nu lokaal al praktisch alles elektrische dus eigenlijk "best of both worlds".
Intussen heeft de V60 D5 TE een upgrade gehad bij 192.000 km (omdat ik dus maar niet elektrisch ga rijden) met een Rica volvo tuning van 224 pk (diesel + elektrische motor) naar 345 pk. In feite is het nu een ge-tunde D6.
De motoren van de D5 en D6 zijn gelijk dus met andere software maak je er eerst een D6 van dan nog een "RICA polestartje" erover heen en voila 345 paardekrachies. Het verschil merk je wel maar vooral in het midden gebied waar de auto een extra boost krijgt bij het accelereren. Onderin merk ik minder verschil.
Conclusie: Persoonlijk een heerlijke reis auto met ietwat kleine binnenruimte (als je groot gewend bent). O ja en ik hou van dat 5 cilinder geluidje maar das ook persoonlijk en ik word steeds dover dus de auto steeds stiller.....trouwens het maakt bij 100 km/u niet uit uit of je elektrisch of diesel rijd, de wind en de banden produceren 95% van het geluid anyway....
Upgrade
- 198.000 km
In antwoord op de vragen omtrent het motormanagement upgrade het volgende:
Het betreft een upgrade via de Rica tuning uitgevoerd door de lokale volvo dealer ter waarde van €540. Hiermee word de D5 in feite een getunde D6. immers de motor van de D5 en de D6 zijn het zelfde.
Overigens heb ik ook de EGR laten uitzetten want mijn ervaring is na jaren met die dingen te hebben gereden dat de lucht inlaat buis naar de motor gigantisch dichtslibt.
Binnenkort gaat hier de inlaatbuis er ook even vanaf en ik vermoed dat de doorvoer zeker 35% in diameter is geslonken door de roetaanslag. Vorige 2 volvo's hadden het zelfde euvel. Bovendien vervuild ook het kleppenhuis voor de inlaatkleppen gigantisch. En daar hoor je dus bijna nooit iets over....
Wat is het effect? Onlangs zijn we naar Noorwegen geweest en op de duitse autobahn kun je legaal het vermogen eens duidelijk uit proberen.
Wat mij opvalt is dat in de powerstand de motor al vrij snel in een hoger toeren begint te rijden.
Eerder zelfs dan ongetuned. Ik vind dat zelf niet zo prettig omdat je dan meer geluid in de cabine krijgt. Ik gebruik de stand alleen als ik in een drukke wegsituatie kom en regelmatig in een "snel optrek situatie" kom.
Nadeel is ook het hogere brandstof verbruik.
In de gewone stand geeft de motor met name omtrent de 3500-4000 toeren een duidelijk merkbare extra push die er voordien niet was tijdens de acceleratie waardoor ik de powerstand niet eens zoveel meer als meerwaarde zie.
Ik krijg wel het gevoel dat de motor wat meer gromt onderin als je vlot accelereert, dus vanuit laag toerental veel gas geeft (met de automaat ingeschakeld)
Aanvankelijk vond ik dat eigenlijk niet zo'n gunstig teken omdat het lijkt alsof de motor teveel koppel levert bij een te laag toerental. Ik ben nadien ook iets voorzichtiger geworden met het diep intrappen vanuit lage toerentallen.
Ik ervaar de tuning het meest optimaal dus vooral in het hogere toeren segment en minder onderin.
Ik heb nog geen aanhanger achter de auto gehad maar vermoed dat het met de sleurcapaciteiten wel ongeveer het zelfde zal zijn.
Het verbruik is niet noemenswaardig anders.
Al met al is het op de Nederlandse wegen waar je 100km/uur mag minder noodzakelijk om te tunen.
Daar waar je 130 km/uur mag merk je eerder de acceleratie capaciteiten omdat je er langer gebruik van maakt tijdens bijvoorbeeld inhalen.
Geen problemen!
- 212.000 km
Sinds de laatste review zijn alleen de banden nog gewisseld met wederom meer dan 70.000 km en een restwaarde van 2,5 mm profiel. De auto rijd echt geweldig en blijkt erg betrouwbaar te zijn wat in mijn werk wel belangrijk is. (Weer een reden om voorlopig geen elektrische aan te schaffen, naast de erg hoge tweedehands prijzen.).
Ook het onderhoud laat geen extra kosten zien anders dan de reguliere oliewisselingen e.d.
Ik zag dan ook dat dit model hoog scoorde in de betrouwbaarheidscijfers en net onder de Toyota op de lijst staat. Binnenkort weer met de caravan naar Frankrijk na eerst weer even een proef weekendje in Brabant te hebben door gebracht. De tuning laat inderdaad zien dat de auto geen enkele moeite met de zware 2 assige caravan heeft nou had ie dat toch al niet zonder de tuning......
Overigens moet ik het vorige review iets corrigeren. Ik had nog even naar de koppelkromme van Rica zitten kijken en wat blijkt, er zit een grote koppel toename rond 2000 tpm. Ik vermoedde dat al , want bij optrekken "sleurt " de auto moeiteloos door de onderste toeren naar hogere toerentallen. `wat dat betreft is het een echte 'sleurhutten tractor'.
Heeft de auto dan helemaal geen "gebreken"?
Misschien alleen dat soms de cruisecontrol even aangeeft geen adaptieve functie te kunnen waarmaken. Maar dat werkt altijd direct weer na opnieuw inschakelen. Misschien een vieze vooruit oid. verder gewoon perfecte auto....Zeker gezien de uitzonderlijk lage tweede hands prijzen wel een aanrader denk ik.
Nieuw waarde €62.000 en nu voor €11.000 tot €14.000. Beter kun je het bijna niet krijgen of je moet voor de ietwat "saaie" toyota gaan.....
Strafbak op het strafbankje
- 245.000 km
Helaas, de overheid heeft dit type auto Elek/diesel definitief op het strafbankje geplaatst. Ondanks mijn franse code A sticker op het raam.
Vanaf volgend jaar gaat de auto een maximum aan wegenbelasting (pardon houderschapsbelasting) betalen per maand (+€200/mnd zonder een meter te rijden.)
Helaas krijg je er ook maar weinig voor terug in de Pays-bas, tenzij je hem misschien in het buitenland kwijt kunt. Dus het lijkt een blok aan het been te worden.
Dus gaan we volgende jaar terug de peugeot 206 uit 2000 met 95.000 km van stal halen (die zit nu in de schorsing voor 2 jaar). Gewoon maar weer benzine tuffen.
Wel hebben we deze Volvo eigenlijk nodig voor de caravan aangezien de Peugeot net iets te licht is.
Wat wel een probleem met de Volvo V60 vormt is het abominabele slechte motor koelen bergopwaarts met de caravan.
Nu hadden alle voorgaande diesel Volvo's hetzelfde euvel (V70, XC70) maar de V70 had tenminste nog een temperatuur meter zodat je het aan zag komen. De V60 gaat volgens mij ook eerder in de rooie dan de andere twee modellen. Navraag op de camping gaf trouwens aan dat de benzine V70 er geen last van heeft, wat ik wel merkwaardig vond.
Er gaat nog een keer gekeken worden naar het koelsysteem dit jaar voor de zomer. Hopenlijk alleen bladeren tussen de radiatoren anders de thermostaat vermoed ik.
Gekke geluiden
- 255.600 km
Afgelopen weken begon de auto meer geluid te maken aan de achterzijde. Beetje als een lager dat je begint te horen. Meestal klinkt dat als een wat diepe zoemende toon. Helaas waren het niet de achterwiel lagers. Die werden vernieuwd want dat zijn de kosten niet echt (€135 voor 2 stuks)
Dus zit het of in de aandrijfassen of erger in de electrische aandrijving. We kijken het nog even aan.
Daarnaast begon de ventilator ineens in het middengebied heel erg te rommelen. (nieuwe kost 54,-) vervangen is wel zelf te doen maar nogal een klusje omdat het halve dashboard eruit moet. Echter vanochtend was het ineens weer weg volgens mijn vrouw. Heel vreemd.
Tevens zag ik een goedkoop USB OBD zendertje staan op een of andere chinese site voor 15. Nu is er wel een koelvloeistof indicatie op mn telefoon! Ik vond het toch al niks dat volvo die meter eruit had gehaald maar nu is ie tenminste weer terug. Vooral handig met de caravan!
Na 250.000 km beginnen zoals gewoonlijk wel de kosten te komen dus misschien tijd voor een echte betrouwbare japanner.
Diesel is ook redelijk onbetaalbaar aan het worden inclusief de wegenbelasting. Volgend jaar 200+/mnd. Na wat rekenwerk kun je eigenlijk beter een gewone benzine kopen als je niet teveel rijd per jaar.
De onderhoudskosten aan gebruikte hybride of all electric zijn echt veel hoger dan aan een simpele benzine auto. Ik denk ook niet dat ik nog eens een gebruikte hybrid of all electric aanschaf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 T5 Inscription Bowers & Wilkins 360 Pilot HUD
- 2018
- 180.889 km

Volvo V60 2.0 D2 Nordic+ / Airco / Navi / Cruise Control / Half Leder / Volledig Onderh. Distr. Verv. / Verw. Voorstoel / Trekhaak
- 2016
- 236.238 km

Volvo V60 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid Summum | Navigatie | Premium sound | Camera | Stand-kachel | NL auto!! |
- 2013
- 149.997 km