Volvo V50 2.0D Edition II (2008)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50

Signalement

UitvoeringV50 2.0D Edition II
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf204.739 km
KM-stand laatst268.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vovo V50 Tweedehands

  • 208.057 km

Eerste indrukken.

Onze vorige auto (een Fiat Punto) hebben we maar kort gehad, nog geen 2 jaar. De reden voor de verkoop was simpel. Miste het vermogen en in mindere mate het comfort van een grotere auto met een groter blok.

Na meerdere modellen gereden te hebben, kwamen uit op een Volvo V50.
De auto is gekocht zonder garantie en zonder een onderhoudsverleden op papier. Dit was op zich wel een gok maar na goed overleg met de verkoper en ingelezen te hebben op het volvo-forum.nl durfde ik de koop wel aan. De auto voelde gewoon goed tijdens de proefrit. We hebben dezelfde dag nog een V50 gereden en voelde eigenlijk identiek aan.
Dus gekocht.

Op moment van schrijven hebben we ongeveer 3.000 km gereden en is de auto 6 weken in ons bezit.

Het eerste wat we gedaan hebben na thuiskomst is een afspraak gemaakt bij de eigen garage voor een aankoopkeuring. Daarmee kan de aankoop niet ongedaan maken maar geeft me wel een indicatie wat er komen gaat op relatief korte termijn (eerste jaar zeg maar).
Daar kwam niets schokkends uit.
- Startmotor is aan zijn einde maar doet het nog.
- Af en toe wat lucht in de brandstofleiding vanaf de tank naar de motor. Wordt bij de eerste grote beurt opgelost.
- Draagarm linksachter lijkt een tik te hebben gehad. Bij rare bandenslijtage even laten uitlijnen was het advies.
Voor de rest een zichtbaar net onderhouden auto.

De eerste 100.000 km is het onderhoud bij de dealer gedaan en de tweede 100.000 bij een garage in de buurt van het verkooppunt. Ben bij beide geweest en gevraagd naar de geschiedenis. Niets bijzonders gewoon netjes onderhoud zoals geconstateerd.

Aangezien ik het Volvo-forum.nl gelezen heb, heb ik gauw bij Volvo-Tune een afspraak gemaakt voor software en hardwarematige aanpassingen van het roetfilter en egr.
Kosten ongeveer 330 euro incl. BTW.

Bij 208.000 km is de startmotor vervangen (was dus al aangegeven). Begon al problemen met starten te krijgen. De startmotor is naar een revisiebedrijf gebracht en daar werd geconstateerd dat de lagers, het relais en de as die het startwerk moet doen allemaal vergaand versleten waren. Een nieuwe was economisch verstandiger. Dat is dus ook gebeurd.


Hoe rijdt de Volvo?

De V50 is technisch gebaseerd op de Ford Focus en die staat positief bekend om zijn rijkwaliteiten. Dat is in de V50 goed te merken. Wij hebben er 205/50/17 banden op liggen. Ondanks dit rijdt de auto toch nog met enige mate van comfort. Het is een auto die goed zijn koers blijft volgen en daar moeilijk vanaf te brengen is. Ook met stevige wind is de auto goed koersvast.

Zoals vaker gezegd zitten de stoelen gewoon erg lekker. Dit valt eigenlijk iedereen op die in de auto stapt. De zit is wel wat aan de lage kant waardoor instappen vooral voor oudere mensen wat moeizamer gaat.

De auto is lekker stil en er zijn vrijwel geen aandrijfreacties voelbaar in het stuur.
Remmen doet de V50 wat moeizamer. Het remmen zelf gaat goed maar je moet er wat harder voor trappen dan is gewend was van mijn vorige auto's.


Interieurruimte

Er wordt altijd geschreven dat de V50 geen ruime auto is. Dat is opzich waar. De breedte voorin houdt niet over (de Punto is daar duidelijk ruimer). De opleg in de deur zit dusdanig gemonteerd dat je tijdens het sturen daar iedere keer met arm tegenaan komt. Je zit daar enigszins klem.
De kofferbak is ook niet ruimste. Onder de afdekhoes kan een 1,5L fles net rechtop staan. De diepte is wel oke.
De ruimte achterin is wel goed. Ben zelf 1,87 en heb de stoel ergens halverwege staan. Hierdoor is de beenruimte voor volwassen achterin gewoon goed en bij lange afstanden ook heel goed te doen.


De motor

De 2.0D is gewoon hele fijne motor. Het extra vermogen van de tuning is eigenlijk helemaal niet nodig maar ik kon het voor een paar tientjes erbij doen toen het roetfilter gemodificeerd werd.
De motor is tevens lekker stil. Bij een constante snelheid is het amper te horen dat het diesel is. In de zesde versnelling bij ongeveer 80 km/u is de fut er nog lang niet uit. De motor trek vanaf 1500 toeren al lekker door.
Het verbruik valt me een beetje tegen. Had verwacht dat 1:16 vrij makkelijk te doen was maar dat valt me tegen. Gemiddeld verbruik ligt momenteel iets hoger (1:15,5)
Voor een diesel vind ik dat de motor (koelwater en dus de kachel) erg snel warm worden

In juni gaan we met 4 volwassen, bagage en 2 motoren op een aanhanger naar Oostenrijk. Ben erg benieuwd hoe de auto het dan doet en of ik er nog wat aan "schoon" kan rijden zodat het verbruik weer wat daalt.

-- 15-10-2016 --

We zijn nu de zomer voorbij. De beoogde vakantie is door omstandigheden niet doorgegaan. We zijn in September wel met motoren op de aanhanger naar Italie geweest. De auto heeft het toen goed gedaan. Trekt er met de aanhanger (tandemasser) er achter er nog heel goed aan. Heb op snelweg vrij constant 100 km/u op de GPS gereden. Het gemiddelde verbruik in deze vakantie was 1:11. Dat vond ik vrij stevig. De benzine auto van ouders vorig jaar met aanhanger en motoren (enkelasser ongeremd) deed ruim 1:10.

Tevens blijkt ons standaard gemiddeld verbruik rond de 1:14.5 te hangen. Toch duidelijk hoger dan verwacht.
Ondanks dat bevalt de auto erg goed en blijft dus nog een tijdje.
Begin november krijgt de auto zijn APK en een 220.000 kilometer beurt. Ben benieuwd naar de kosten. Volgend jaar is de riem aan de beurt en dat zal vast centen gaan kosten maar zal ook de enige keer zijn (240.000 km of 10 jaar).

Verder geen klachten of opmerkingen. Nou ja, 1 dan. De zit in de auto relatief laag. Dit is geen afknapper of reden voor verkoop (nog niet) maar de volgende auto zal wel hoger worden. Een XC60 staat hoog op het lijstje.

22-03-2018

  • 248.000 km

De auto is nu iets meer dan 2 jaar in bezit en we zijn 50.000 kilometer.
Dit zijn allemaal prive-kilometers.

Hoe staat de auto er bij? Gewoon goed. Alles voelt nog heel goed aan. Je hebt niet het idee dat er bijna 250.000 kilometer mee gereden is.

Zo af en toe rij ik ook wel eens in andere auto (van iemand anders) en dan waardeer toch iedere keer weer het rijcomfort van de Volvo. Ook de geluidskwaliteit van "High Premium" audio valt mee dan weer duidelijk op. Deze is gewoon prettig om naar te luisteren. Het kan altijd beter maar het kan als heel snel slechter. Het is gewoon heel goed voor een fabrieksradio

De enige opmerking blijft het verbruik. Ik zit na bijna 90 tankbeurten op een gemiddelde van 1:14.2 Dat vind ik best wel fors.
Ik weet dat onze rechtervoet een hele grote invloed heeft maar ik had gewoon zuiniger verwacht.
Dit hoge verbruik is overigens geen reden om de auto in te ruilen voor een andere auto.

Ik heb verder ook geen aparte kosten gehad. De schijven voor zijn een keer afgedraaid (waren nog ruim op dikte). Dit kost iets van 25 euro per schijf. Niet te duur dus en sowieso goedkoper dan nieuwe schijven. Bij 238.000 is de Distributieriem/set vervangen. De kosten hiervan waren 375 euro en dit is incl, een nieuwe waterpomp. Ik vind dit nog meevallen aangezien ik de eerste komende 10 jaar of 240.000 kilometer er weer vanaf ben.

07-01-2019

  • 261.000 km

Begin december 2018 heeft de auto een kleine beurt gehad.
Helaas bleef het niet bij een kleine beurt.

1 aandrijfhoes aan de versnellingsbak kant was doorgescheurd en moest dus vervangen worden. De hoes van de andere as begint ook droogtescheurtjes te vertonen. Deze is voor volgend jaar.
Extra kosten ongeveer 60 euro

Daarnaast bleken de schroefveren aan de achterzijde dermate verroest te zijn dat vervanging het verstandigst was.
Extra kosten 160 euro

Ook de ruitenwisser pomp deed het niet meer. Deze moest dus ook vervangen worden. Daarnaast bleken de kleine koppelstukjes van de slang naar sproeiers aan de motorkap van de beide sproeiers ook kapot.
Extra kosten 75 euro

De schroefveren had ik niet verwacht. De andere 2 ook niet maar zeker de aandrijfhoes is iets wat gewoon een keer kapot gaat en is dus geen schande.

De auto houdt zich verder goed.
Het effect van het afdraaien van de schijven is alweer volledig verdwenen. Dat zal voornamelijk te maken hebben met mijn gebruik van de remmen. Ik heb helaas de domme gewoonte om de rem stevig vast te houden als ik stil sta voor een stoplicht. Dat geeft problemen met de warmteafvoer.

Verder nog steeds super tevreden over de auto.

Laatste toevoeging

  • 268.000 km

Na ruim 3 jaar is de tijd gekomen om de auto in te ruilen. Het was eigenlijk niet te bedoeling aangezien de auto het goed doet.
Aan de andere kant zijn er de afgelopen 3 jaar wel een paar ergenisjes blijven hangen:
- Bij bepaalde snelheden trilt de auto in het stuur en de stoel. Dit gebeurt zowel bij de zomer- als winterwielen (band met velg dus). Er is meerdere keren door 2 garages naar gekeken maar men heeft het nooit kunnen verhelpen.
- Remschijven zijn gevoelig voor krom trekken. Deels komt het door mijn rijstijl maar deels is het volgens mij ook een V50 kwaal
- Missen toch functies in de "Car Entertainment" als daar bij de V50 van kan spreken.
- Wat piepjes kraakjes door het harde plastic, zeker als je er op drukt. Schijnt ook niet vreemd te zijn voor een Volvo.

Ongeveer 18 maand geleden zijn de remschijven voor afgedraaid omdat ze krom waren. Dit was maar van korte duur want nog ongeveer een maar begonnen ze weer heel iets te trillen. Dit trillen werd zo erg dat je op een gegeven moment lastig de hand de nog aan het stuur wilde houden. Dus is er besloten om de remschijven en blokken voor te vervangen. De rem aan de achterzijde ook gecontroleerd. Tevens is weer gekeken naar het trillen van de auto bij bepaalde snelheden. Wederom niets kunnen vinden. Ook een aandrijfhoes is vervangen. Deze had afgelopen december met de APK al beginnende scheurtjes (nog niet doorgescheurd). Dit alles kostte 505 Euro. Een leuk bedrag maar viel niet echt tegen. De begroting was 175 euro hoger.

Na ruim 3 jaar hebben we allebei toch wel het gevoel gekregen om eens verder te kijken. De eerdere genoemde ergenisjes zorgen toch wel bepaalde irritaties bij ons. Ik noem het ergenisjes omdat het voor een deel gewoon luxeproblemen zijn.
Door een financiële meevaller konden dan ook echt gaan kijken voor een andere auto en hebben er ook een gevonden (duurt meestal niet zo lang bij ons).

Wat vonden we van de auto?
Fijne rij-auto met nog veel fijnere stoelen. Over de stoelen niets dan lof. De dieselmotor is helaas dorstig naar huidige maatstaven. Maar ook de fabrieksopgave is niet bepaald zuinig te noemen. Dus uiteindelijk viel het verbruik niet echt tegen, Ondanks de dorst is het wel een relatief stille motor. Ergens klink de 4-cilinder zelfs een beetje als een 5-cilinder. De huidige 4-cilinder diesels van Volvo schijnen veel rumoeriger te zijn
Een Volvo heeft absoluut status. Vaak kreeg ik of mijn vrouw in een gesprek te horen: "Maar jullie rijden wel in een Volvo".
Onder aan de streep is de V50 niet betrouwbaar naar Japanse maatstaven maar kent het ook geen rare streken die je bij Franse of Italiaanse auto's met enige regelmaat moet lezen. Maar welke auto is tegenwoordig wel door en door betrouwbaar. De mechaniek is vrijwel altijd wel goed. De problemen zijn meestal elektronisch van aard.

Het is nog steeds een mooie auto, zowel van binnen als van buiten en wat model betreft misstaat deze nog steeds niet in het straatbeeld. Het achter aanzicht van de auto laat al wel de leeftijd van het ontwerp zien.

Tijdens de proefritten van de nieuwe auto kwam er nog een eigenschap van de V50 naar boven zetten. Het weggedrag van de V50.
Deze blijkt toch wel wat zoekerig/stuiterig te zijn in vergelijking tot onze nieuwe auto. Naar mijn mening kan hieraan merken dat Ford best veel invloed gehad heeft in het ontwerp en dat het geen "echte" Volvo is.

Waarop is de Volvo ingeruild?
Bovenaan de review staat of je weer een auto van hetzelfde merk zou kopen. Ik moet hier "JA" invullen aangezien de nieuwe auto een Volvo V60 D6 geworden is (een Plugin Hybrid). Het is een model met een iets verlaagd onderstel en 19" wielen. Ondanks dit gegeven blijkt de V60 stabieler en rustiger op de weg te liggen dan onze (nog) huidige V50.
De D6 staat niet te boek als de meest betrouwbare V60 maar het grootste probleem, de aircopomp, wordt nog steeds onder 100% coulance vervangen door de dealer. Overige kwalen komen zo onregelmatig voor dat ik daar de auto niet op wilde laten staan en ook niet kan voorspellen of ze bij mij ook naar boven zullen komen.

Ik hoop dat eventuele kopers van een V50 iets aan mijn verhaal hebben.

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.