Volvo V50 1.6D Momentum (2005)

autoreview

Volvo V50 1.6D Momentum (2005)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf219.029 km
KM-stand laatst229.128 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en de 'eerste' kilometers

  • 223.012 km

Op 07-11-2015 heb ik deze Volvo V50 1.6d gekocht met 219.029 kilometer op de teller. Moest er een aardig eindje voor rijden (van Gouda naar Nijkerk), maar ik was specifiek naar een V50 op zoek dus als je iets naar wens vind moet je dat er voor over hebben. Uiteraard wel het een en ander aan voorwerk gedaan waaruit blijkt dat er over het 1.6 blok meer klachten te vinden zijn dan over de 2.0. De turbo zou bij de 1.6 eerder kapot gaan, maar goed bij een tweedehands auto met deze hoeveelheid kilometers op de teller blijft het altijd een gok hoe goed het allemaal nog is, ook voor de 2.0d. Heeft er uiteindelijk toch mee te maken hoe de vorige eigenaren ermee hebben gereden, of het onderhoud netjes gedaan is en hoe je er zelf mee gaat rijden.

Om ‘zekerheid’ te hebben over de aankoop heb ik een bevriende automonteur meegenomen voor de technische beoordeling. De proefrit verliep prima, niets op het rijgedrag van de auto aan te merken en ook alle elektronica werkte naar behoren. Meteen even het uitleesapparaat aan de auto gekoppeld om te kijken of er nog verborgen mankementen te vinden waren. Op een melding van de luchtmassameter en een ‘missfire’ na was er niets te vinden. Al met al geen mega spannende dingen die tot astronomisch dure reparaties zouden leiden. Onder de motorkap bleek dat er wat aanslag van olie te vinden was, voor zover dat vanaf boven te zien was leken dat geen verse olie sporen. Daarom na terugkomst bij de handelaar verzocht of de auto even op de brug mocht en dat was geen probleem. Hierdoor kon uitgesloten worden dat de oliesporen vers waren en dat het puur om zweet ging. Meteen gebruik gemaakt van de situatie en de hele auto rondom gecheckt. Eindoordeel was: kopen kopen kopen!

Inmiddels heb ik ruim 4.000 kilometer kunnen sturen met deze auto. Hij rijd fantastisch, strak op de weg en voor in NL is 109 pk gewoon voldoende. Het verbruik is daarnaast ook heel netjes, bijna 1 op 20 is makkelijk te halen. Jammer alleen dat de boordcomputer toch best wel sterk afwijkt, want die geeft tot nu toe aan het eind van iedere tank een gemiddelde van 4.7l/100km aan en dat is 1 op 21,3.

Gezien het laatste onderhoud bij de 200.000 km gedaan was werd het inmiddels tijd voor de volgende beurt. Deze bij 223.012 km uit laten voeren. De winterbanden zijn bijna versleten dus ik kijk nog even aan hoe lang ik hierop door kan rijden. Mooiste zou zijn als ik deze winter nog even uit kan zingen. In het voorjaar ga ik er in ieder geval 17 inch onder leggen, de 5 spaaks R-velgen wel te verstaan (foto’s volgen tzt). Verder zag alles er keurig uit en zou ik me dus geen zorgen hoeven maken de komende 20.000 km.

10.000 km gepasseerd

  • 229.128 km

Een mooi moment voor een update gezien de 10.000 km gepasseerd is. Om voort te borduren op waar ik gebleven was haak ik in op de winterbanden. Deze waren alle 3 aan vervanging toe omdat er nog slechts 1,5 / 1,6 mm op zat. Juist, alle 3 omdat ergens in januari de rechter voorband langzaam leeg liep. Helaas viel me dat pas op toen het eigenlijk al te laat was, de wang van de band was al aardig opgevreten en daarom niet verstandig om nog terug te plaatsen onder de auto. Gelukkig lag er bij de garage nog een oude zomerband in precies de gewenste 205/55/R16 maat. De week erna maar even een zaterdagochtend besteed om de velgen te reinigen, er bleken hele randen met afgesleten rubber aan de binnenkant te zitten en daar liep de band langzaam op leeg. Na het schoonmaken zijn de banden niet meer leeg gelopen en bleven ze gewoon netjes op druk.
Op dinsdag 5 april bij een kilometerstand van 228.534 een nieuwe set banden + velgen eronder gemonteerd zoals op de foto’s te zien. Een slagje groter en breder dan de winterbanden, namelijk 225/45/R17. Ik vind ze er fantastisch mooi uit zien onder deze auto en met 67db zijn ze behoorlijk stiller. Omdat de band iets platter is dan voorheen voel je de oneffenheden in het wegdek wel beter, maar daar komt een stillere en bredere band voor terug.

Het wijzigen van de banden/velgen is niet de enige ‘grote’ verandering aan de auto. In de donkere maanden viel het me telkens weer op dat er weinig licht uit de standaard halogeen pitjes kwam. Uiteraard e.e.a. opgezocht en gelezen hierover en het blijkt dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Na wat wikken en wegen er toch voor gekozen om een xenon kit te kopen en heb daar absoluut geen spijt van. De 6000K lampen geven echt veel meer licht en het lichtbeeld is gewoon perfect, ik val dus (gelukkig) niet onder de categorie ‘sjonnie xenon’. Ik heb de xenonlampen in combinatie met LED stadsverlichting, vind het geen gezicht als je witte dimlichten hebt en dan van die vage gele stadslichtjes er naast. Het enige dat ik nu nog jammer vind aan de verlichting is de ‘Zweedse automatische verlichting’, wel een lichtsensor maar toch altijd de verlichting aan. Misschien wil ik dat nog aan laten passen, maar voor veiligheid is natuurlijk ook iets te zeggen. To be continued zullen we maar zeggen.

In de reacties op deze review werd nog gevraagd om in het vervolg meer te vertellen over comfortbeleving en het gedrag bij lange ritten zoals vakanties. Nu ik meer kilometers heb gereden kan ik daar ook meer over vertellen. Tijdens mijn dagelijkse woon-werk verkeer is de V50 een heerlijke auto om te rijden. De stoel is fijn en geeft zijwaarts voldoende steun. Vind overigens dat ik de bestuurdersstoel net niet lekker af kan stellen, en dat is vreemd want met de bijrijdersstoel op exact dezelfde instelling geeft deze meer steun aan de bovenbenen. Gelukkig kan ik veel op de cruisecontrol rijden waardoor ik niet continue met mijn voet op het gaspedaal zit, maar op lange stukken zonder cruisecontrol mis je toch net dat beetje steun.
Een lange rit heb ik nog niet echt gedaan, alhoewel op en neer naar Gent vanuit Gouda zonder tussenstop toch een leuk stukje is. Bij thuiskomst had ik niet het gevoel dat ik erg graag uit wilde stappen, zat nog altijd lekker op mijn plek. Als reisauto is deze auto daarom ook erg prettig. Binnenkort zit er een ritje naar het zwarte woud aan te komen, misschien nog even kijken hoe hard die 109 paarden rennen.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.