Volvo V40 D2 R-Design (2013) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 31.500 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste indrukken na 1000 km
- 32.500 km
Nadat ik mijn vorige werkgever had verlaten en mijn BMW 320i had ingeleverd, kreeg ik een poule-auto voorgeschoteld bij mijn nieuwe werkgever. Dit was de Peugeout 508SW. Veel ruimte en comfort, maar erg vervelende semi-automaat. Ik heb daar drie maanden in gereden (zonder rijplezier) en toevallig kon ik overstappen op deze V40 en die kans heb ik niet laten ontsnappen. Het is natuurlijk een hele omschakeling van een slagschip als de 508SW naar de V40, vooral aangezien ik twee jonge kindjes heb (van 3jr en van 4 mnd), maar ik ben er tot nu toe blij mee. Ik rijd voornamelijk alleen (woon-werk) en zoveel ruimte als de 508Sw is ook weer niet nodig als je paar keer paar jaar op vakantie gaat. Het is net als een huis, hoe groter, hoe meer rommel, dus met de ruimte van de V40 kan ik prima leven.
Ik hou meer van sportievere auto's en de V40 met R-design is natuurlijk stukken aantrekkelijker om te zien. Helemaal in het rood, zoals ik hem heb. Zelfs mijn vrouw is er blij mee, die vond het niet leuk om in die 508SW te moeten rijden. Bovendien is de V40 nog voordeliger (14% bijtelling), maar de 115 paarden, die doen wel gewoon goed mee. Het is geen langzame auto, iets wat ik standaard wel verwacht van een 14% auto. Het is zeker geen GTI, maar het is niet behelpen.
Na 1000 km met mijn normale, vlotte rijstijl staat er nu 18.4km per liter op het dashboard. De vering is natuurlijk een stuk stugger dan de 508, het is even wennen, maar het is niet keihard, dus dat komt goed.
Begin augustus gaan we naar Italie met de auto. Ik heb er wel zin in. Voor die tijd moet de navigatie ge-update worden. Schijnt een klus van vijf uur te zijn, gauw maar even opstarten dan he..
Interieur ziet er strak en modern uit, erg mooi gedaan. Ik heb nog niet alles uitgevogeld qua instellingen, maar dat komt nog wel.
Vlak voor de zomervakantie even een gratis zomercheck doen bij Volvo. Ik heb de auto overgenomen, dus wat extra zekerheid is mooi meegenomen. Na de vakantie pas zal de 40000km beurt plaatsvinden vermoed ik.
40K 1 september 2014
- 40.000 km
Inmiddels een retourtje Italië en natuurlijk ook wat woon-werk kilometers verder. De zomercheck bracht niets vreemds naar voren en ook bij de 40k beurt was er niets opmerkelijks te melden.
Wel jammer is het feit dat de airbag van de passagierszijde niet uitgeschakeld kan worden. Dit was voor mij wel belangrijk, maar helaas, niets aan te doen.
Niet veel te melden op dit moment, 10k verder volgt er weer een update.
Weinig te melden bij 50k
- 50.000 km
Inmiddels zit de km teller al op 54.000. De auto staat op winterbanden en heeft bij 40k een onderhoudsbeurt gehad met een tussencheck bij 50.000km. Niets bijzonders te melden. Enkel een setje ruitenwissers die ik heb laten vervangen.
Verder (gelukkig) niets te melden.
Gemiddeld verbruik ondanks sportieve rijstijl op 1 op 20.
60k & inleveren
- 60.000 km
Inmiddels heb ik de teller op 60.000km staan. Zelf heb ik de Volvo gereden vanaf zo'n 31.000km. Ik heb dus bijna 30.000km gereden in 6 maanden. In verband met het accepteren van een nieuwe baan, lever ik deze V40 in en zal dit de laatste review zijn hiervoor.
Enkele punten mbt de V40.
Ik heb geen problemen met de techniek ervaren, hij is lekker betrouwbaar geweest. Mijn gemiddeld verbruik (voornamelijk snelweg) met dagelijks minimaal 2x60km is 1 op 20, zonder actief gebruik van het start-stop systeem (hou daar niet zo van)& automatische airco altijd aan op 20 graden.
De airbag van de passagiersstoel is niet uit te schakelen en dat vond ik wel een gemis. De maxi cosi moest dus naar de achterbank. Volgens de Volvo-dealer kan deze optie wel aangevinkt worden bij bestelling, maar kan het niet makkelijk worden aangepast. Enkel met een dure ingreep zou het kunnen worden geregeld. Als leasemaatschappij gaan ze daar natuurlijk niet mee akkoord. Ook maar niet gevraagd dus.
Twee keer hulp gehad van City Safety in verband met een noodrem actie. Schrik je van, maar dat was al het geval aangezien ik zelf al ingreep. Ik vraag me af of het systeem alleen op tijd had kunnen voorkomen, zonder mijn hulp ;)
Ik was er zelf allang aan gewend, maar medepassagiers vinden de deurlijsten wel erg laag (is ook zo) waardoor je minder zicht hebt dan normaal. Ook met het uitstappen wel eens vervelend geweest voor medepassagiers.
Ik heb de auto dus ook prive gebruikt, met vrouw en twee jonge kids. We zijn er in de zomer naar Italië mee geweest en zonder dakkoffer was het gewoon te doen. Je neemt gewoon minder mee, maar daar valt mee te leven.
Geluid van het motorblok is behoorlijk rauw maar ook dat went snel.
Tot zo ver mijn review van de Volvo V40 D2 R-design uit 2013.
De opvolger zal een poule-auto zijn. Ik kom daar in een nieuwe review op terug. Het is uiteindelijk een Peugeot 508 2.0HDI Hybrid4 Blue Lease Premium geworden uit 2012.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.