Volvo V40 D2 Business Momentum (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 Business Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 600 km |
Verademing na 4 jaar Seat Ibiza
- 600 km
Na 4 jaar Seat Ibiza en nog 3 maanden er boven op vanwege een noodzakelijke verlenging van het leasecontract en wijziging leasemaatschappij kreeg ik 3 weken geleden onverwacht een telefoontje van de dealer. Mijn V40 kon in de laatste week van juli worden geleverd i.p.v. eerder aangegeven medio september. En dat terwijl ik half mei de bestelling heb gedaan.
Nu ruim anderhalve week in bezit. Bevalt prima. Ik heb het intelli-safepakket met o.a. adaptieve cruisecontroll en lane department controll. Dit werkt prima, maar buiten de snelwegen ziet ie niet altijd alle wegbelijning. Bij wisseling van voorligger versneld hij soms akelig dicht tot de volgende voorganger om op het laatste moment weer de afstand aan te nemen. Al met al een prima systeem. Uiteraard zit er ook het standaard anti-colission systeem ingebouwd. Ik heb nog niet ervaren hoe dit werkt maar op you tube zijn er genoeg filmpjes over te vinden. Het werkt echt alleen als je zelf al veel te laat bent met ingrijpen.
Ik heb het pakket samengesteld via de website van de leasemaatschappij. De volgende keer doe ik dit maar samen met een volvodealer. Achter zocht ik tevergeegs naar een knop om het leeslampje in te schakelen. Blijkt nu dat ik verlichtingspack 2 had moeten nemen. Straal over het hoofd gezien. Of dit achteraf nog kan worden ingebouwd? Volgens mij zijn alle bedradingen ervoor aanwezig en moet alleen het armatuurtje van de achterste binnenverlichting worden vervangen.
Daarnaast dacht ik over een gekoeld dashboardkastje te kunnen beschikken maar dat hoort ook weer bij een aparte line. Al met al wel erg kruideniererig. Lijkt me een kwestie van een luchtslang verleggen en misschien is dit achteraf ook nog wel te regelen.
De wagen is binnen heel stil in tegenstelling tot de Seat. Het spraakgestuurde systeem werkt perfect voor navigatie en radio.
Naast de adaptieve cruisecontroll is ook een knopje voor de speedlimiter. Het is of de ene of de andere gebruiken. Die speedlimiter hadden ze weg mogen laten. Druk je die knop (per ongeluk) in (en dat kan maar zo want naast de cruisecontroll knop) dan is de snelheid gemaximeerd tot dat wat je dan rijdt. Gas bijgeven en opschakelen heeft geen effect. Dit kan nogal eens onhandig zijn. Ik gebruik deze optie nooit, alleen de adaptieve cruiscontroll
Ik zat met de opties inelliisafe pro, parkeercamera achter en 12 Volts aansluiting kofferbak, business pack connect (o.a. navigatie en bluetooth) en verwarmbare voorruit op het maximum van mijn leasemogelijkheden. Ik wil nog een afneembare trekhaak die ik er zelf dan bij moet aanschaffen maar de prijs (895,-) is nog wel even slikken.
Overigens is die 12 volts aansluiting in de kofferbak wel een aanrader. In tegenstelling tot de standaard aanwezige aansluiting werkt die ook als het contact uit staat. Daarmee kun je telefoons etc. opladen terwijl de auto geparkeerd staat. Handig als je kampeert en geen electra bij je tent hebt. Sluit er nu de koelbox op aan.
Verder nog even uitzoeken wat er te koop is aan dakdragers. Zie zo 123 geen bevestigingsmogelijkheden.
Al met al prima en wie mij tips kan geven over upgrtaden met een leeslampje, koeling dashboardkastje, trekhaak en dakdragers hoor ik graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.