Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 2.0 T Europa Nordic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 263.122 km |
KM-stand laatst | 282.024 km |
Een dagelijkse hut
- 263.755 km
Augustus 2017. Terwijl ik wat auto's heb, die eigenlijk meer hobbymatig gebruikt horen te worden, wordt het toch eens tijd voor een dagelijks stukje vervoer. Deze dient te voldoen aan de eisen praktisch, relatief zuinig - doch vlot, degelijk en vrij luxe.
Avond na avond speur ik Marktplaats af op eventuele kandidaten. Na een tijdje beland ik bij Volvo's V40 van de eerste generatie, maar dan wel de facelift van ná 2000. Die hebben mijn inziens een mooier dashboard en uiterlijk. Ook vanwege kinderziektes die een eerste generatie kan hebben, liever de verbeterde 'herziening'.
Na de nodige pagina's, toch terug naar die beige/grijze 2.0 turbo. Géén T4, dan weet ik dat ik het niet kan laten om 'm wat te tweaken en tunen. Nee, dit is een goedzak met 165pk. Maar wèl één met zijn koppelpiek al vanaf 1800 toeren!
De afspraak wordt gemaakt, maar daar komt iets tussen. De aangeschafte auto, waar de V40 voor plaats moet maken is technisch nog niet in orde. Verzoek of ik erop kan en wil wachten. Prima, ik heb geen haast en wil deze om zijn goede opties en voldoen aan mijn wensen.
In januari 2018 is het eindelijk zover. Een proefrit met als eindbestemming het overschrijfpunt later, is de auto van mij. Met de vriend, die mij daar naartoe loodste, rijden we samen op naar huis. Meteen de eerste 88 kilometer, dus wordt ze lekker 'warm'.
Tijdens het rijden valt me op dat de trekkracht niets te wensen overlaat. Van 100 naar 130 trekken, terwijl je de 'usual' leaseauto's achter je laat alsof ze indommelden? Trap gewoon het gaspedaal in. Zonder uit z'n 5 terug te schakelen, dat is nergens voor nodig. Heerlijk! Een slordige 2 weken later krijgt de auto van mij een grote beurt. Puur vanwege het feit, dat ik dan weet wat er met de auto is. De distributieriem kan namelijk nog mee tot 360.000. Die was bij 240K al gedaan. Het enige wat me bij de grote beurt opviel, was dat het brandstoffilter en interieurfilter wel eens genegeerd was. Niets ernstigs, heb ze meebesteld en vervang ze wel. De Climate Control ruikt ineens niet zo muf meer :-).
Een aantal maanden later is het tijd voor de APK. Geen bijzonderheden, 2 nieuwe achterbanden verder zit er een verse keuring op. Inmiddels is de stand opgelopen tot 269xxx km. In deze 6000 kilometer heeft de auto zich uitgeroepen tot betrouwbaar vervoer. De achterbank is al veelvuldig platgegaan voor langvormig vervoer en de trekhaak heeft ook al dienst gedaan om een nieuwe koelkast thuis te brengen :-).
Intussen ook bezig met en 'vervanger', na enig beraad met mijzelf echter besloten om deze 'daily' te houden, gezien de goede staat en praktische bruikbaarheid (lees lager verbruik en sneller een warme motor dan de andere). Met z'n Climate Control, Cruise Control, electrische pakket en stoelverwarming op lederen bekleding doet 'ie toch niet onder voor modernere auto's.
Nee, geen 3-cilinder of 1.4 pruttelturbo voor mij. Deze V40 rijdt gemiddeld 1 op 13,5. Niet slecht voor 60% relatief korte ritjes en deze kilometerstand!
Going strong
- 282.024 km
Al even geleden dat ik hier over de V40 schreef. Intussen een carrièreswitch en wat vakanties verder, maar dat terzijde.
Zoals op mijn profiel te lezen is, is de tot 'weekendauto' gebombardeerde zusterauto een Volvo V70R uit 2003. Hier is in de tussentijd ook mijn aandacht naar uitgegaan, daarover valt straks meer te lezen in de ervaringen dáárover.
Hier gaat het over de V40. Sinds maart 2019 heb ik een gesloten tandemasser aanhangwagen (2000kg), welke veelvuldig achter de V40 gerold heeft. Klopt, de V40 mag maar 1400kg maximaal trekken, ik ben in bezit van E achter B, waardoor deze combinatie toegestaan is wanneer de aanhanger daadwerkelijk niet meer weegt dan 1400 kg in beladen toestand.
Hier gaf ze geen krimp, niet in bochten, remmen, manouvreren... ze gedraagt zich voorbeeldig als werkpaard. Zodoende dat ze ook zo behandeld wordt, op tijd verse olie en een filtertje, bougies, bandjes, remmen. Ook de lederbehandeling en buitenkant wordt bijgehouden. Gisteren de remvloeistof en versnellingsbakolie ververst, dat schakelt weer een stuk soepeler met de lagere temperaturen!
Sinds ik de auto heb, nu alweer 2 jaar, heb ik 'maar' bijna 20.000 kilometer met de auto gereden. De rest deed ik met de V70, daar staat inmiddels 10K meer op de klok. Bij de 2e apk van de V40 is er alleen een stabilisatorstangetje achter vervangen. Hiervan zei de monteur "dat ik dat niet zou voelen". Kennelijk rijdt hij niet op 'gevoel', ik weet namelijk zeer goed hoe mijn auto 'reageert'. Dat stangetje voel ik wel degelijk! Doordat op mijn woon-werk route in een omhooglopende bocht op 'wiel-koers' een putdeksel ligt, heb ik een meetpunt. Hier 'schoof' de kont van de auto steevast aardig wat opzij. Sinds de nieuwe stang is dat met 2/3 verminderd.
Onderschat de wegligging van een V40 estate niet!
Omdat de auto achter wat 'hing' in zijn vering, heb ik 'bumpstops' gemonteerd in de achterveren van de auto. Deze zorgen ervoor dat je bij het neerkomen na een drempel niet 'doorveert'. Een comfort-verhogend verschil, eventueel aan te raden wanneer men een gastank achterin heeft (gewicht!).
Motorisch heeft ze ondertussen een upgrade gekregen in de vorm van een 3 inch dik metende RVS downpipe met sportkatalysator. Hierdoor heeft de motor minder moeite met doortrekken vanaf lagere toeren en spint ze net iets gretiger door de toeren. De auto zal naar waarschijnlijkheid gechipt gaan worden wanneer er ook een volledig aluminium intercooler gemonteerd is. Hopend op een nòg soepel motorkarakter en uiteraard wat meer power ;-) . Till the next one!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.