Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)

autoreview

Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)

Signalement

UitvoeringV40 2.0 T Europa Nordic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf248.800 km
KM-stand laatst249.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 249.500 km

Daar is ie dan: mijn eerste eigen auto. Op mijn naam, verzekering op mijn naam, écht van mij! Het is niet de auto waar ik eigenlijk naar op zoek was, maar ik ben er toch erg blij mee. Ik kocht 'm met wat problemen en toch denk ik bij nader inzien dat ik net te veel heb betaald. Ik heb hem voor 2450 euro gekocht. Dat is weliswaar 500 euro minder dan waar hij voor te koop stond, maar 2000 euro was beter geweest. De problemen waren:
Remmen rondom versleten
Kapotte verlichting
Niet werkende radio
Hangende hemelbekleding
Water in de achterbak
Uitvallende snelheidsmeter
Trillen boven de 120 km/u

Nou werk ik bij een autobedrijf dus waren de remmen, hemelbekleding en de verlichting geen probleem. Ik heb van tevoren opgezocht wat er met de radio kon zijn en er bleek een procedure te zijn om hem weer aan de praat te krijgen. (Als meerdere keren de verkeerde code is ingevoerd moet hij 2 uur met de sleutel op stand 1 in het contact staan)
Het water en de snelheidsmeter waren een grote gok. Vooral ook in combinatie met hangende hemelbekleding. Ik had het idee dat het trillen vooral te maken had met de remmen, eventueel met een slecht gebalanceerd wiel, maar ook dat kon ik op werk repareren.

Eenmaal thuis heb ik gelijk een volledige set brembo schijven en blokken besteld en heb ik er nieuwe lampjes in gezet. de achterbak heb ik volledig gestript en schoongemaakt. Op de bodem lag ook een vreemd grote hoeveelheid zand, en takjes en andere viezigheid. De bekleding (deels beschimmeld) heb ik gondig gewassen. vervolgens heb ik zo een week gereden door regen en plassen, maar er was geen teken van een lek. Op werk heb ik de auto twee uur stil laten staan met de sleutel in het contact en aan de druppellader en heb ik de remmen rondom vervangen. Ik heb ze gelijk ook blauw gespoten om het echt míjn auto te maken.

Het enige (grote) probleem wat nu overblijft is de snelheidsmeter. Het uitvallen is heel willekeurig en met een OBDII-lezer kan ik gewoon de snelheid blijven zien. Voor nu kan ik er nog wel mee leven, maar het grote nadeel hiervan is dat ook de odometer (kilometerstand) en dus ook de verbruiksmeter, niet meelopen. Ik heb dus geen idee hoeveel kilometer de auto écht heeft gereden, ook al heeft hij NAP, en ik kan ook niet zien hoe ver ik nog kan rijden. Ik hoopte erg dat het de sensor was, want die is redelijk makkelijk te vervangen en ook nog enigzins goedkoop, maar het probleem zit dus in het instrumentarium. Binnenkort ga ik kijken hoe ver ik kom met mijn soldeerkunsten.

Tot de volgende update,
Paul

Na een paar weken

  • 249.600 km

In mijn vorige review heb ik niet veel verteld over de auto zelf, daarom nu wat meer. Nu de remmen ingereden zijn is de rijervaring een stuk beter. Ook het balanceren van de wielen heeft geholpen.

De afgelopen tijd heb ik genoeg ervaring opgedaan met de auto om er wat over te vertellen. Hoewel een Volvo V40 niet echt een bijzondere auto is, is de 2.0T best zeldzaam en leuk om in te rijden. met zijn 165pk trekt hij relatief snel op en hij is wat strakker geveerd. Het is jammer dat hij maar 5 versnellingen heeft, want daarom voelt hij wat loom, maar soms is dat ook fijn omdat het wat rustiger is. Het blijft een Volvo. De turbomotor is er een van lage compressie, maar toch kan hij makkelijk gechipt worden naar 200pk. Ik ben van plan dit nog een keer te doen, maar voor nu laat ik hem even zoals hij is.

Het interieur is simpel, maar toch netjes voor een auto van 16 jaar (of eigenlijk 21, want toen was de laatste update). De stoel gaat nét niet laag genoeg voor mij (ik ben 1,86) dus ik raak met mijn haar de hangende hemelbekleding. Ook vind ik het jammer dat het stuur alleen in de hoogte verstelbaar is, maar toch heb ik een comfortabele zitpositie kunnen vinden. Zelf hou ik van auto's met weinig onnodige technologie, dat kan namelijk alleen kapot gaan of verouderen. De volvo heeft toch wat extra's, zoals elektrische ramen voor en achter, elektrische spiegels, stoelverwarming, automatische airco en cruise control.

Die cruise control is fijn, maar ook die stopt ermee als de snelheidsmeter uitvalt (zie vorige review). Verder is de bekleding nog in goede staat voor de leeftijd en de kilometers, het is vooral stof, maar met accenten van leer. De radio vertoont nog steeds kuren, maar vervangen door iets moderns is onhandig. De radio zit namelijk helemaal beneden, achter de pook. Voor de passagier is het dus onmogelijk om tijdens het schakelen de radio te bedienen, en een scherm met navigatie op die hoogte zou ook vervelend zijn.

In mijn vorige review zei ik dat dit niet de auto was waar ik eerst naar op zoek was. Ik zocht eigenlijk een bijzondere auto die je niet zo vaak ziet en die mensen niet vaak kennen. Mijn grote liefde blijft de Volvo 480, met zijn jaren '80 ontwerp en klapkoplampen, maar een oldtimer als eerste auto vond mijn vader niet zo'n goed idee, en bovendien heb ik ook geen garage om 'm in te zetten. Mijn auto valt wel in de andere categorie die ik leuk vind, namelijk een sportieve versie van een normale auto. Ik heb ook gekeken naar een Alfa 147 2.0 Veloce, maar die is italiaans, een Renault Clio 2.0RS, maar die vind ik gewoon lelijk, naar een Ford SportKa, maar daar pas ik niet in, en nog wat andere auto's zoals die. Ik hoopte heel erg dat ik een 480 als eerste auto had kunnen hebben, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik voor een wat nieuwere, ruimere auto ben gegaan.

Tot de volgende keer
- Paul

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.