Volvo V40 1.8 Europa Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 243.800 km |
KM-stand laatst | 245.680 km |
Één maand in bezit
- 245.680 km
Nu een tijdje gereden met deze tweede V40 op de lijst. Het blijft een heerlijke reisauto.
Helaas blijkt deze wagen enkele mankementen te hebben, waarvan de belangrijkste is dat beide schokdempers voor versleten zijn. Als gevolg daarvan zijn de voorbanden gecupt, waardoor het stuur enorm begon te trillen en de auto opeens sterk naar links trok.
Het wisselen van de wielen voor en achter bood soelaas, het trillen en trekken is weg. Wel voelt het nu alsof er een ei in plaats van een wiel aan de achterkant zit gemonteerd. Dat moet echt z.s.m. verholpen worden. Zodra de knip vol genoeg zit komen er nieuwe dempers en twee nieuwe banden. Intussen rustig rijden zodat het daarbij blijft.
De originele eigenaar had blijkbaar geen verwachting ooit iemand achterin te hebben en deed daarom alsof de achterkant niet bestond: Geen elektrische ramen achter, geen middenarmsteun en zelfs geen luidsprekers in de D-stijlen. Dat heb ik als eerste opgelost met een goedkoop setje Pioneers en van de sloop de originele Woox-actieve subwoofer van Philips voor in het zijpaneel. Een wereld van verschil!
Wat deze auto ook fijn maakt is dat het relatief makkelijk is om zelf de simpeler klussen te doen. Je hoeft niet voor ieder wiswasje naar de garage. Het dashboard gedeeltelijk uitbouwen om bij de verschillende lampjes te kunnen is bijvoorbeeld in een uurtje gepiept. Ook heb ik inmiddels alle benodigdheden binnen om voor het eerst in mijn leven zelf de remblokken en -schijven achter te gaan vervangen. Zo kan ik wat sneller sparen voor de eerder genoemde dempers en banden.
Het brandstofverbruik op de snelweg is keurig, 1 op 14 is makkelijk te halen. In de bebouwde kom ligt het helaas een flink stuk hoger en moet je moeite doen om de 1 op 10 te halen. Gemiddeld genomen ligt het dus rond de 1:11-12. Voor een auto van dit formaat nog steeds prima.
De automaat schakelt na krap 2,5 ton nog altijd fantastisch zacht en soepel. Even de ATF gecontroleerd, die zag er mooi schoon uit en was op peil. De motor spint tevreden en het interieur is een behaaglijke plek om te zijn. Op koude dagen de stoelverwarming aan en al na een paar honderd meter komt er warme lucht uit de ventilatie. Op warmere dagen maakt de airco korte metten met hoge luchtvochtigheid en dankzij de klimaatcontrole hoef je je niet te bekommeren over waar en hoe hard de lucht moet blazen. En wat zitten die stoelen toch geweldig. Zelfs na een lange dag rijden stap je uit zonder een centje pijn. Dat was in de Suzuki wel anders!
Wat er nog aan de auto moet gebeuren:
- Nieuwe schokdempers voor;
- Nieuwe remblokken en -schijven achter;
- Nieuwe banden achter;
- Automatische koplamphoogteverstelling werkt niet (af fabriek Xenon), waarschijnlijk nieuwe sensor op de achteras;
- Dashboardverlichting is besteld, na levering inbouwen;
- Lichte roestplekjes bij wielkasten achter, laten behandelen voor het erger wordt;
- Comfortzaken, zoals een USB-C lader in het dashboard bouwen en microfoon voor de carkit.
Wat is er al gedaan aan de auto:
- Luidsprekers ingebouwd in de D-stijlen;
- Subwoofer ingebouwd in zijpaneel kofferbak;
- Koplampwissers vervangen;
- Bodem kofferbak verstevigd met OSB-III platen en hondenkleed voor de 78kg Rottweiler die erin gaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.