Volvo S90 T5 Inscription (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S90 T5 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Afscheid V70 en welkomS90
- 35.000 km
2019
SINDS 1 JAAR EEN S90 T5 Inscription.
Wat een uitstraling blijkt de auto te hebben! Zoveel belangstelling voor een auto heb ik nog nooit meegemaakt. Jongere collega’s hebben het over een 4 deurs coupe. Ik word achternagelopen met de vraag wat voor een auto het is, op de snelweg strapatsen van medeweggebruikers etc etc. Zou het ook aan de 20-inch velgen liggen? Mijn auto is exact gelijk aan de bijgevoegde fabrieksfoto’s.
Auto is mooi afgewerkt. Verbruik is prima; ca 1 op 12. Dat zijn voornamelijk snelweg kilometers. Hiervoor reed ik in een V70. Daarvan vond ik de wegligging maar matig. De S90 heeft echter een beter afgestelde vering en demping en een directere besturing.
Al die multimedia hoeft voor mij niet. En spraakbesturing moet wel intuïtief werken....en dat doet het niet. Start-stop-systeem werkt te snel, dwz de auto slaat te snel af. Dus in mijn individuele instellingen staat die niet aan. Kan niet de bedoeling zijn.
Verder zeer blij met de auto. De S90 is een elegante auto en daarvan zijn er niet meer zoveel.
4 jaar verder
- 83.000 km
4 jaar verder en de auto heeft nu in totaal 83.000 km gereden. Eigenlijk is er in die tijd niets bijzonders gebeurd, tenminste als het om de auto gaat.
Ieder jaar heeft de auto zijn normale onderhoudsbeurt bij de Volvo-dealer gehad. Bij de dealer krijg je de software updates en een verlenging van de garantie voor evt. Pechhulp. Geen enkel slijtage-onderdeel hoefde vervangen te worden, behalve de 20-inch banden.
Hierbij een tip: kies de banden waarin een geluiddemping zit en waarmee de Volvo ook af-fabriek is geleverd. Ik heb dat niet gedaan. Het bandengeruis is met de nieuwe banden (Michelin) in de cabine fors duidelijker hoorbaar dan bij de oude banden (Goodyear). Het dreunt en doet afbreuk aan de comfort-beleving.
De auto heeft Polestar-tuning. Alhoewel het aantal extra pk’’s beperkt is, is de extra trekkracht goed bruikbaar. Als ik op de snelweg rij, kies ik de Polestar rijmodus. De auto is dan in de tussenacceleratie uiterst snel. Zeker in Duitsland een prettige bijkomstigheid.
Het gemiddelde verbruik is ca. 1: 12,5. Door de verlaging van de maximum snelheid op de snelweg heb ik wel ritjes van ca. 1:15 ( bv Roden - Zutphen v.v.). Nou ja, prima. Een dergelijke auto koop ik niet omdat-ie zo lekker zuinig is (wat ik nog nooit heb gedaan).
Auto ziet er van binnen en buiten nog steeds als nieuw uit, behalve een enkele vouw in de bekleding van de bestuurderstoel.
De Volvo bevalt me dus uitstekend. Normaal gesproken is het na 5 jaar bezit een kwestie van inruilen. Nu rij ik echter door. Door de Corona heb ik veel minder kilometers gemaakt. Daarbij komt dat ik er niet uit ben wat wijsheid is: elektrisch of benzine? Of een plug - in hybride?
Voor het milieu, als het daarom gaat, is het beste om gewoon door te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.