Volvo S60 2.4 140pk Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 140pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 144.500 km |
KM-stand laatst | 204.486 km |
Nieuwe kansen nieuwe auto
- 144.500 km
Na jaren voor een detacheerder te hebben mogen werken, incl. lease auto's, maak ik eindelijk de overstap naar een vaste interne klus.
Dus op zoek naar een auto voor niet al te veel geld, waar ik met mijn 1.97m en gezin goed ik kan zitten. Ik rij ongeveer 25.000 zakelijke kilometers per jaar en +/- 5.000 - 10.000 prive.
Ik ben bij verschillende dealers en garages geweest om te kijken of ik en de kinderstoelen in de auto passen.
Dat was natuurlijk een feest en veel auto's vielen af van bouwjaren 2002 - 2009.
Tot ik op een site een mooie S60 tegen kwam op LPG (wat me een mooie optie leek).
De 2.4 motor kan op een vialle systeem goed vooruit en er zijn mensen welke vele fijne kilometers hebben mogen maken met een dergelijke auto.
Ik heb zelf een tijd een S60 D5 mogen rijden uit 2003 als voorloopauto en had daar goede ervaringen mee tot op het laatste moment (toen de remschoenen loslieten en alles blokkeerde ;-P ).
Dus ik de verkoper benaderd om een afspraak te maken. Helaas was de auto net verkocht.
Verder gekeken, maar een aantal andere LPG en Diesel S60's waren voor mij te prijzig en dubieuze onderhoudt en kwaaltjes.
Dus na veel gezoek op een Peugeot 307 SW uitgekomen als beste compromis. Rijdt redelijk, zat redelijk en voldoende ruimte voor het gezin.
Tot het moment dat de S60 verkoper weer contact opnam en melde dat de kopende partij toch van de koop had afgezien.
Dus alsnog met mijn vader (met voldoende autokennis) er heen. Proefrit gedaan en even rond de auto gelopen en alles open gehaald en er onder gekeken.
Conclusie:
Een zeer net onderhouden auto met aantoonbare historie van eerste eigenaar.
Dus nu de trotse eigenaar van deze auto.
Ik heb alle waarderingen op goed gezet aangezien ik nog ervaring dien op te doen.
Proefrijden en eerste resultaten
- 145.600 km
Ik dacht na een 1100 km maar eens even de balans opmaken.
Ik ben momenteel nog in het bezit van de lease-auto, maar ben een week op en neer naar het werk gereden in de volvo om enig ongemak te vinden voordat de bovag garantie er af is.
De positieve zaken:
- Verbruik ligt ongeveer op 1/13 op gas aan de pomp gemeten. Ik rijdt 50/50 snelweg/binnenwegen.
- De auto rijdt heerlijk soepel en de motor en airco doen het perfect zonder enig bijgeluid.
De aandachtspunten:
- Emissielampje blijft branden, ook na verwijderen spanning komt hij rap terug.
- Ruitverwarming linker spiegel en achterruit werken niet / slecht (mogelijk slecht contact ofzo?)
- Klepje van de benzine tank wilde niet los (connector van motor schoongemaakt en daarna werkte het weer even).
- Af en toe een melding dat er een parkeerlicht niet werkt, maar ik zie gewoon lampjes branden. Verdwijnt ook weer.
- 1x een scherpe bocht moeten nemen op een parkeerplaats, waarna de stuurbekrachtiging uitviel en het olielampje begon te branden. Oliepijl lijkt goed en geen lekkage ofzo. Motor liep nog goed. Herstart van de motor loste het probleem op. Is ook niet meer gebeurt.
Het lijkt heel wat, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met de rijeigenschappen en het verbruik.
Bovenstaande gecommuniceerd met de garage en we gaan volgende week donderdag ochtend de auto onderhanden nemen. Ben blij met de manier van communicatie.
Prachtige auto, goede dealer service en winterband
- 146.158 km
09-10-2014 was het zover.
Garage Kager zou mijn auto nog even controleren openstaande puntjes en deze proberen te verhelpen.
's ochtends vertrokken. En warempel het emissie lampje wat al tijden brandde ging uit. Na een lekker stukje rijden aangekomen bij de garage.
Afspraak was netjes ingepland en mijn punten waren bekend. Computer aangesloten en uitgelezen:
- Bleek cilinder 5 af en toe niet goed mee te komen ivm een probleem met de bobine.
- Achterruit verwarming het niet te doen ivm een kapot relais
- Een foutieve waarde door de LMM te worden doorgegeven (achteraf ivm een iets loszittende filterslang) en potentiële oorzaak wegzakken oliedruk ivm toerental
- Benzinetankslot bleek kapot.
De monteur heeft alles in een 2 uurtjes gecontroleerd en vervangen, de linker buitenspiegel werd nog opgestuurd.
Dus is momenteel mijn auto weer heerlijk om in te rijden.
Daarnaast ook nog winterbanden aangeschaft aangezien ik 3/4 van de tijd op binnenwegen zit.
Was nog een gepuzzel (voor mij iig):
Wat betreft de velgen:
Steek: 5x108
Naaf: 65.1
ET Waarde: 49
Bandenmaat: 215/55/R16 93H
Staal of LM maakt mij persoonlijk niet vele uit. En na enig zoekwerk, langs garages te zijn geweest en van sommigen oplossing met centreerringen of 15" velgen geprobeerd te hebben werkte dat toch allemaal niet helemaal.
Mijn gevoel zegt een velg + band moet toch gewoon in 1x goed passen.
Dus verder gezocht en bij een ophef-uitverkoop voor het schappelijke bedrag van €250,- 5 stuks 16" stalenvelgen met 2x Hankook W400 (voor), 2x Viking Snowtech en een Michelin reserverwiel kunnen ophalen.
Onbeschadigd, gebalanceerd en 7mm+ profiel.
Dus maar even kijken eind oktober hoe dat rijdt.
p.s. mijn emissie lampje brand in 1x weer, merk niks aan de auto verder, mogelijk nog de oude benzine in de tank.
Emissielampje
- 146.458 km
Het emissielampje brandt nog steeds met volle moed. Ik heb het idee dat of de sensor niet helemaal lekker is of dat de 5e cilinder nog niet meewerkt.
Een schokje meegemaakt tijdens het rijden alsof 1 cilinder in 1 keer even oversloeg.
Verder niks te horen aan de motor, deze draait op benzine en gas hetzelfde.
De garage heeft aangeboden hier nog een keer naar te willen kijken en het probleem op te lossen, mogelijk dat de bobine die is vervangen toch nog niet goed werkt.
Dus 30-10-2014 een afspraak gemaakt en we gaan er met volle moed heen.
out with the new, in with the old
- 146.785 km
's ochtends naar Garage Kager in Lutjebroek geweest ivm het emissie lampje.
Na wat controles bleek de luchtmassameter (LMM) voor de motor(?) defect te zijn en deze is vervangen. Verder is mijn linker buitenspiegel vervangen en werkt het allemaal weer heerlijk.
Eind van de dag mijn lease auto ingeleverd (Opel Astra Tourer 1.7 CDTi uit 2013) om daarna verder te gaan met mijn Volvo.
update na 12.000 km
- 158.508 km
Weer tijd voor een update dacht ik.
Alweer twaalfduizend kilometer gevreten en nog steeds tevreden.
Winterbanden :
Eind november de winterbanden geplaatst en de auto reed toch niet lekker. Langs de bandenspecialist gegaan en bleken 2 interne canvasscheuren te zijn in de Hancooks. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar toch een stoeprandje geraakt.
De vikings van achter naar voor verplaatst en 2 nieuwe Nokian WR D3 215/55 R16 97H laten plaatsen.
Upgrade:
Verder was de lak van mijn linker buitenspiegel wat beschadigd. Blijkbaar stoorde dit een medeweggebruiker, welke hem op mijn weghelft er afreed. Gelukkig via de verzekering geregeld.
Toch prijzig 1100,- schade aan spiegel, ophanging en zijruit. Alles laten repareren.
Emissielampje:
Af en toe brand het emissielampje en gaat naar een tijdje ook weer weg. Ik heb een OBD II reader besteld op het zelf eens uit te lezen en makkelijk te kunnen resetten.
Sloten:
Bij -7 en vochtig weer werkte mijn slot van mijn achterklep niet goed. Na demontatie, schoonmaken en wat smering was dat ook weer opgelost.
Dimlicht:
Mijn dimlicht bleek kapot te zijn (en nog origineel). Helaas kon ik hier niet bij aangezien het al krap is qua ruimte en de LPG computer hier ook nog tussen was gebouwd.
Mijn lokale garage hielp hier even mee en liet zien hoe ik makkelijk het luchtfilterbehuizing kan loshalen om zeeën van ruimte te creëren.
Grote beurt:
Nog een paar kilometer en dan de grote beurt.
Distributieriem en waterpomp zijn 20K geleden al vervangen.
Mochten jullie nog tips hebben waar ik op moet letten of wat voor garage ik het beste heen kan dan hoor ik dat graag.
Grote beurt
- 162.717 km
Alweer wat kilometers gereden en of en toe een emissiemelding. Mijn OBD uitleesblokje gaf aan dat cilinder 5 oversloeg.
Dus met 160K op de tellen maar eens voor de grote beurt bij de lokale garage.
Aandachtpunten waren dat de de remschijven wat roestig waren, maar dat heeft hij gerepareerd met een flex en draaibank.
De remschoenen waren nog goed.
Verder was de auto volgens hem in goede staat.
Wat er is vervangen tijdens de beurt:
- 6L 5W-40 Castrol Magnatec
- Oliefilter
- Luchtfilter (was licht bruin)
- Interieurfilter (was vies zwart)
- 5x bougies van bosch
- H7 Lamp
- ATF Olie
- Nieuwe bobine voor cylinder 5
Totale kosten incl uren een 510,- Euro.
Valt me erg mee en de emissie storing is ook niet meer terug gekomen en het verbruik lijkt nu iets lager dan voor de beurt.
APK 2015
- 174.001 km
Het was weer tijd voor de algemene APK.
De auto stuurde een beetje wiebelig bij het nemen van een bocht en een metaal op metaal geluid als ik een drempel nam.
Dit bleek aan de stuurrubbers te liggen welke zijn vervangen.
Verder hadden de banden voor en achter weinig profiel meer over. De banden waren al van 2009 en 2011, dus mochten ook wel eens vervangen worden.
Uitgevoerde activiteiten.
- Stuurrubbers +/- 100 euro incl werk.
- Banden Vredestein 92V +/- 550,-
- APK inclusief afmelden 45,-
- Overig werk 75,-
Dus voor een 770,- rijd ik weer heerlijk de herfst in.
Kleine beurt en winterbanden
- 182.243 km
Het was weer tijd voor de kleine beurt en winterbanden.
- 6 Liter olie a 70 Euro
- Oliefilter a 10 Euro
- 2 nieuwe H7 lampjes
- kleine beurt a 25 Euro
- Wisselen van de bandjes a 20 Euro
- Extra controle op startmotor (liep wat na te schokken)
Totale kosten 172,-
En weer klaar voor het winterse weer.
200.000 km
- 200.094 km
De auto heeft nu de 200K gehaald zonder echte issues.
Soms sloeg het motormanagement aan ivm cilinder 3 of 5, maar 5 nieuwe bougies hebben het blijkbaar weer opgelost.
Hieronder een overzicht van de uitgevoerde zaken:
1x Grote beurt
5L Castrol Magnatec 5W-40 olie
1x Oliefilter
1x Luchtfilter
1x Interieurfilter
5x Bougie
1x Airco controleren en afvullen 1Kg (400gr erbij)
en Uurloon
Kosten: €550,-
Kijken hoe ver we nog kunnen komen.
Verkocht
- 204.486 km
Na bijna 2 jaar heerlijk te hebben gereden hebbben wij ervoor gekozen om ivm onze gezinsuitbreiding een andere auto te kopen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.