Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core (2024)

autoreview

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core (2024)

Signalement

UitvoeringEX30 Single Motor Extended Range Core
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 5000 km

  • 6.000 km

Het nieuwe rijden met de Volvo EX30.

Afgelopen jaar 2023 kwam het moment dat ik ook over moet van hybride naar electrisch. Niet met volle vreugde maar er is geen keuze (die is er wel maar dat betekend dat je zelf een auto moet aanschaffen en oprijden).

Na lang zoeken en vergelijken is het een Volvo EX30 Extended Range Core uitvoering geworden.

Zie de foto het is een ruige bak.

Wat zijn de eerste ervaringen ?
Positief:
Het rijden is subliem blok op de weg. Acceleren als een beest. Rijhulp systemen werken goed.
Trekhaak netjes weg gewerkt. Het opladen in Nederland gaat zeer snel en makkelijk.

Minder:
Het bereik dat valt vies tegen geen 400 km (WLTP is 480 km). Maar slechts 350 km.
De ruimte achter is beperkt.

Veel minder en ronduit slecht:
Bij het aansluiten van de trekhaak vallen een aantal veiligheidsfuncties uit. Waaronder de cruise control. Bij navraag bij de dealer en Volvo Nederland is dit om de veiligheid te borgen als men een aanhanger of caravan aansluit. Wat mij ergert is dat dit niemand vertelt heeft of dat dit staat in de Technische Specificaties.
Erg jammer.

Frapant dat KIA meldt dat de eigenaars van Niro's dit ook ervaren en dat KIA dit gaat meenemen in een update van het systeem.
Misschien een leerpuntje voor Volvo ?




Iets beter maar,,,,,.

  • 6.100 km

De rij ervaring blijft heel goed. Correctie op de vorige ervaring het is een Ultra uitvoering.

De actieradius soms beter tegen de 380 km maar soms slechts 300 km.

Er komt een update voor de ontvangst van de radio, dat is positief. Soms kun je nu de zender niet veranderen de radio blijft dan hangen op 1 zender. Zonder reden geen verbinding met de telefoon.

En vanuit de dealer door Volvo Nederland een antwoord m.b.t. het uitvallen van de functies van Pilot Assist. Wij als Volvo volgen de wettelijke regels en er zal dan ook niks worden gewijzigd. Erg jammer.

Had ik de geweten had ik niet gekozen voor deze auto ondanks de positieve punten. Duur pakket schat 3500 euri en trekhaak 1100 euri. Deels voor nop.

En wat mij dan het meest raakt, bij KIA EV is dit probleem er dus niet en blijven de functies actief bij gebruik van de trekhaak...

We rijden maar verder maar toekomstige koper lease rijder ben je bewust over de beperking bij het gebruik met trekhaak op deze auto.

Software tijd

  • 10.900 km

Tijd voor de software update, toch jammer dat Volvo niet de moeite doet om de klant te informeren. Maar goed we gaan het zien hopelijk een betere radio ontvangst na vrijdag.

Leuk dat mensen de review lezen, citaat test van autoweek:
Het hoge verbruik was bij eerdere elektrische Volvo’s al een belangrijke klacht en dat is bij de kleine EX30 helaas niet anders. Meer dan 20 kWh per 100 kilometer is bij ons rustige rijgedrag echt te stevig. De Renault is ook geen zuinigheidswonder, maar doet het wel beter. Zoveel beter zelfs, dat zijn bereik in de praktijk de actieradius van de Volvo kan benaderen of zelfs overtreffen. Laden doet de Volvo dan wel weer sneller, ook in onze praktijk.

Ben toch niet gek, rij rustig (80 km weg naar mijn werk) dus mijn rijstijl is dan onrustig ? Blij dat dit dus niet enkel bij mij is.

En wat betreft de trekhaak problemen hult Volvo zich in zwijgen.

De eerste 30.000

  • 30.000 km

Terug voor een update. Bereik is nu standaard 350 km..dat gaat voor nu. Vakantie of verre reizen is dat minder.
Punten voor verbetering:
Krassen op raam waar je FOB tegen houdt.
Geluid achter bij vering links.
Stilgestaan in Belgie vanwege niet herkennen sleutel
Telefoon herkenning altijd weer verrassing
Trekhaak aansluitdoos geeft fout op een licht links
Kortom aan de beurt 24 Jan hebben ze voldoende werk.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.