Volvo C30 2.4i (2007)

autoreview

Volvo C30 2.4i (2007)

Signalement

UitvoeringC30 2.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf150.523 km
KM-stand laatst150.595 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

welkom thuis

  • 150.595 km

na een jaar ellende te hebben gehad met mijn BMW, afgelopen zomer besloten om deze nu eindelijk toch maar weer in te ruilen. De keus was deze keer helemaal niet zo moeilijk. Omdat mijn eerste auto een Volvo was, en die zeer goed is bevallen, komt bij dat ik toen der tijd nog bij een Volvo dealer werkte.

Waarom een c30? ik ben altijd al erg gecharmeerd geweest van het model, en de looks. Een 1.8 was voor mij voldoende geweest, maar ja dan kom je z,n 2.4 tegen en dat is toch eigenlijk net iets leuker.

dus naar een handelaar gereden. ( wij hadden opdat moment niks staan). De auto bekeken en gedaan, en ik schrok ervan hoe dat die auto eruit zag, voorzijde helemaal onder de steenslag, mistlamp kapot, condensor kapot en de achterbumper was ontzet oei!!! wat nu. na een taxatie van mijn BMW, waar ik erg weinig voor terug kreeg, nog is flink lopen onderhandelen. En uiteindelijk was de deal beklonken.

Zaterdags op gehaald wow,en dan draai je de sleutel om en komt het juweeltje tot leven. wat een fijne auto en die 5 cilinder wat een geluid erg verslavend.

Tja de rij-eigenschappen ik vind het heerlijk beetje stug, mede door de 18" velgen die eronder liggen. ligt als een blok op de weg.

Omdat woensdag altijd mijn vrije dag was, heb ik woensdag de auto helemaal in orde gemaakt, dus olie ververst, koelwater en remvloeistof vervangen, mistlamp vervangen, condensor vervangen en remblokken en schijven achter vervangen was allemaal nodig. Auto is nu helemaal tiptop.

151423km airco koelt weer niet!!
pas de condensor vervangen dus dat kan het niet zijn. kijk bij de pomp beetje groen uitgeslagen dus 2 ringetjes vervangen van de leidingen die op de pomp zitten. daarna weer vullen en afpersen.

151575km.
airco koelt weer niet, wat nu weer!!!.
ringetjes vervangen en condensor was al vervangen!!! blijft er maar een ding over de pomp zelf, ja hoor ditmaal was de pomp helemaal groen. nieuwe pomp eronder gezet en gelukkig is het nu wel goed!!.

ja wat kan ik verder zeggen over de auto, zit vol opties o.a. xenon, leer, automatische airco, parrot ingebouwd. beteft een sport uitvoering alles origineel volvo dus sidekurts, dak-spoiler en voor-spoiler.

intussen de auto laten spuiten en herstellen, voor en achterbumper gespoten,en uit laten deuken vorige eigenaar had een paaltje geraakt.
auto is ook helemaal klaar nu!!!!.

het is een 170Pk sterke 5 cilinder motor,
veel trekkracht, waar mijn BMW nog wel is moeite had om van 80 weer naar 120km/h te klimmen, heeft deze dat niet hoef niet terug te schakelen. nou heeft de Volvo ook wel iets meer koppel als de BMW.
ben erachter gekomen als ik normaal rijd dus de cruise op 125km/h zet dat ik gewoon 540km op een tank kan rijden. in tegenstelling als ik 140km/h rijd dat ik dan net 480km op een tank kan rijden.

rijd verder normaal, alleen omdat motor en type aanduiding weg is en alleen de Volvo mensen onder ons weten dat het een 2.4 is ( uitlaat bij 5 cilinder motoren zit rechts).mits je geen t of d5 hebt. (4 cilinder motoren links).

heel af en toe doe ik aan stoplicht sprintjes. alleen als er weer z,n petje naast je staat!! en die staat raak te kijken als ie wel is verliest, ook ik moet wel is achterblijven helaas!!!

olie verbruik is in tegenstelling van mijn BMW 1 liter op 10.000km. Bmw was 1 ltr op 800km!! ( vastzittende zuigerveren).

inmiddels de winterbanden gemonteerd, 16' staal, en winter klaar gemaakt kan voor mij de winter beginnen.

Update: het sneeuwt weer, wat een grip zeg met die winterbanden!! krijg de auto ook niet uit zijn spoor, als het te hard gaat of je hebt wielspin dan grijpt de elektronica gelijk in, wel een veilig gevoel trouwens. laatst bij een afrit kennelijk toch iets te hard gereden, hij begon een beetje te glijden over zijn voorwielen,niets ernstigs elektronica greep overigens goed in, mooi systeem he, ie technische snufjes;).

nog 3000km en dan is toe aan een beurtje, er is niks bijzonders, heb alles wat vervangen moest worden al vervangen toen ik hem kocht. dus enkel olie, filtertje en int.filter.

2-3-13.
vandaag weer de zomerwielen er onder gelegd, ( ja misschien beetje vroeg maar goed). en de lak bij getipt met lakstiftje ziet er nu weer goed uit. verder niks te melden, tussen door nog een liter olie bijgevuld, verder geen noemswaardigheden. moet in mei voor de apk keuring, maar aangezien je 2 mnd van te voren mag keuren zal dit eerdaags gebeuren in combi. met de 160d. beurt. verwacht dat er niks bijzonders aan het licht komt.

12-3-13. ( 158936 km)
Zo gister bij de garage geweest voor de APK.
was weer nodig. kwam er zo doorheen, alleen advies puntje om mijn draagarmen te vervangen zit speling op. kwam door de km stand. en de zwaarte van de motor, had de monteur het over. ( motor is eigenlijk te zwaar voor de auto). dus hier ook maar een zaterdag voor uit trekken. banden beginnen ook beetje schuin af te slijten, dus moet er niet al te lang meer mee wachten.en dan gelijk uitlijnen dat alles weer goed staat. Hij kan er nu weer 2 jaar tegen. tja misschien toch te vroeg de wielen gewisseld aangezien het toch weer beetje is gaan sneeuwen hier en de nachtvorst.

6-4-13. ( 159780km)
zo de 160.d. beurt is uitgevoerd.
olie+ filter en int.filter vv. en 2 draagarmen + uitgelijnd en een lampje vv. hij is nu weer tiptop en stuurt nu ook weer lekker strak, hou ervan om die afrit bochten op snelheid te pakken, dit gaat nu veel beter, je merkte dat ie niet meer zo strak stuurde, dit behoort eindelijk tot het verleden. zo nu hoop ik wederom weer een jaartje zorgeloos te rijden. mochten er nieuwe dingen voor komen dan meld ik me weer.

14-5-2013 ( 161600km)
ja een probleem!! als de motor stationair draait dan hoor ik een hoge piep, navraag bij de dealer, bleek carterventilatie membraan vast te zitten, oplossing oliefilterhuis vervangen omdat de carterventilatie daaraan vast zit.schijnt een bekend probleem te zijn bij de 5 cilindermotoren.

vandaag de auto weer opgehaald, en het geluid is weg. wel weer paar honderd euro lichter, maar ja betrouwbaarheid gaat voor. laten we hopen dat er nu niks meer komt, en daar heb ik alle vertrouwen in.

22-6-13 (162226km)
zo nu een afneembare trekhaak eronder gehangen is altijd wel handig,tevens de nokkenas keerringen vervangen, deze bleken enorm te lekken ( dit was al gemeld de vorige keer bij de dealer). waardoor je enorme olie lekkage kreeg. en omdat toch alles eraf was, gelijk maar de distributieriem en multi riem en spanrollen mee vervangen, anders heb je dat volgend jaar weer.

07-09-13 ( 163.964km)
wederom een aandrijfashoes kapot, deze keer rv. vandaag maar weer vervangen. verder nog een keer onder de auto doorgelopen. geen spannende dingen tegengekomen gelukkig maar.
verder eigenlijk weinig nieuws te melden. olie staat ook nog keurig op niveau, knorren vrolijk verder. nu hopen dat er echt niks meer aan is. aandrijfas hoes komt bijna nooit voor dat ze stuk gaan bij deze modellen. kan me niet heugen in de 4 jaar dat ik gesleuteld heb, dat ik een kapotte hoes bij een c30 ben tegen gekomen. bij de overige modellen wel ;).

heb nu wel alle kwaaltjes gehad hoop ik ;).

kleine opsomming wat er nu vervangen is sinds de aanschaf vorig jaar.

-remschijven en blokken achter vervangen
-condensor
-mistlamp voorzijde
-aircopomp
-draagarmen
-carterventilatiepotje
-nokkenas keerringen + db riem en multiriem en spanners.
-remvloeistof
- aandrijfashoezen.

update:( 164865km) laatst skies gekocht, en in het weekend naar Bottrop gereden in Duitsland, om te skien, gelijk de auto even 'uitgelaten'. zonder moeite 215km/h gehaald, echte km zowel op teller als tomtom. had het weekend 500km gereden. km stand nu 165375km.
verbruikk dan moet je maar voor lief nemen, nl 1 op 5. auw!!!. maar geluk bij ongeluk of niet, tegenwoordig heb je nog maar kleine stukken in Duitsland waar je voluit kunt gaan. remmen, zijn lekker bijterig je staat zo stil als het moet. en de wegligging blijft mooi stabiel, waar de S60 van mijn vader boven de 200km/h beetje zweverig wordt, blijft ie van mij lekker plakken aan de weg.

dan toch geen minpunten? jawel, 2 paar skies en skischoenen gaan met moeite mee, bank plat aan 1 kant en dan gaat het wel redelijk.

en de laatste daar kan de auto niks aan doen, dat zijn de zomerbanden, heb er nu Pirelli's onder liggen, maar als het nat weer is glijdt ie maar al te graag over de voorwielen, neem de bocht al zeer beheerst.( terwijl ik toch een sportieve rijstijl heb). banden zijn nog redelijk goed 4.5 tot 5 mm profiel.dus daar ligt het sowieso niet aan. als het droog is dan plakken ze aan de weg, dan krijg je hem bijna niet uit zijn spoor. straks toch maar is Michelin of Continental proberen. eerdaags maar is de winterbanden eronder gooien.

13-5-2014 (171.355 km). Zo weer een jaarlijks beurtje gehad. bijzonderheden? nee niet echt, alleen olie en ruitenwissers voor + achter vervangen wegens strepen. hoop weer een jaar te rijden.

16-5-2014 (171381 km). 3 dagen nadat ik bij de garage ben geweest start ik de auto, en ?? melding anti skid. Wat nu? garage gebeld en kon dezelfde dag nog terecht om de auto uit te laten lezen. Wat blijkt BCM kapot waardoor de traction controle niet meer werkt. Tja heb je die nu nodig? nee eigenlijk niet, maar ook weinig trek in brandende lampjes en iedere keer die anti skid melding. Dus opdracht gegeven om het te laten repareren. garage was ook enig zins verbaasd want de BCM gaat bijna nooit kapot bij deze modellen maar ja ik heb weer z,n model!!!!!. 2 dagen later de auto weer opgehaald en € 1330,- lichter.
maar goed hopen dat alle ellende nu achter wegen is.

voor de rest geen klachten.

hou jullie op de hoogte

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.