Volvo 244 DL Automatic (1978)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 244 DL Automatic |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1978 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 219.548 km |
KM-stand laatst | 225.480 km |
Na aanschaf
- 225.480 km
Mijn moeder reed altijd een Mini en die heb ik van haar overgenomen toen ik mijn rijbewijs heb gehaald. Heb er een jaar met plezier in gereden maar ik begon te verlangen naar meer comfort. In het dorp waar ik woon rijden veel oude volvo's. Oorzaak hiervan was de klassieke volvo garage in het dorp. Ik begon te kijken op marktplaats naar volvo's. Ik had een aantal eisen:
- handgeschakeld
- op LPG
- een 100-serie, ik vond de 200-serie te groot.
- rijklaar en met een fatsoenlijke carrosserie.
Ik had ongeveer €2000,00 te besteden.
Samen met mijn vader in Groningen wezen kijken naar een groene 142. Mooie auto, reed goed maar had veel roest. Uiteindelijk besloten we hem niet te kopen. Prijs was ook aardig hoog: €2200,00
Een vriend van mij werkte bij de klassieke volvo garage en hij nodigde mij eens uit om te komen kijken. Wij samen in de auto naar de loods waar hij alle volvo's had staan. En daar stond ze: een mintgroene 244 DL 2.1 FUEL INJECTION met 124 pk op LPG en met een automaat. Roestige wielkasten, een gescheurde bestuurdersstoel en een grote barst in de voorruit.Maar dat maakte me geen fluit uit, ik was verliefd. Tja.... liefde maakt blind :-). Alle eisen die ik vooraf had gesteld liet ik gaan. Zonder een proefrit te hebben gemaakt de auto gekocht voor €1000,00 Diezelfde avond nog op de autobrancard en bij ons op de oprit gezet. Flink afgesopt en schoongemaakt van binnen. APK was natuurlijk verlopen dus dat was het eerste puntje.
De auto reed wel, alleen de v-snaar jankte ontzettend.
In de weken die voor ons lagen heb ik samen met de garagehouder het volgende gedaan:
- nieuwe kleppen
- nieuw luchtfilter
- leidingen schoongespoten
- nieuwe waterpomp
- nieuwe thermostaat
- nieuwe distributieriem
- nieuwe v-snaren
- nieuw oliefilter
- nieuwe olie
- nieuwe koelvloeistof
- nieuwe voorruit
Ik was ongeveer 250 euro kwijt.
Nadat dit alles gebeurt was zijn we voor de keuring geweest, en hij kwam erdoor! Nu kon ik eindelijk de weg op. (C.a. 10 weken na aanschaf).
Ik maakte helemaal de blits bij mede studenten, familie en vrienden.
Iedereen vroeg zich af wat ik met zo'n enorme auto moest. Maar ik vond het prachtig, beter dan een twingo, corsa of polo die de meeste mensen als eerste auto kochten. Daarnaast is het een grote hobby van mij en ben ik al jaren gek op deze auto.
De motor is krachtig genoeg om de grote sloep voort te trekken. Al veel auto's hebben de achterkant van mijn volvo gezien bij de stoplichten. Maar daar is hij natuurlijk niet voor bedoeld en ik doe het alleen als ik mij niet kan beheersen. ( bijv. Naast een dikke bmw) :-). De automaat moest ik aan wennen maar ik wil nooit meer eat anders. Het is heerlijk, hij schakelt erg soepel en precies wanneer je dat wilt. Indien nodig kun je hem ook handgeschakeld schakelen. Minpunt is wel dat de automaat maar 3 verzetten heeft, ze liggen wel ver uit elkaar maar op de snelweg draait de krukas 4100 toeren. Prima te doen, maar het motorgeluid wordt een beetje overheersend. Ik doe vaak m'n iPod in, maar wil in de toekomst er een 4 traps in hebben. Ook het comfort is geweldig, je rijdt echt heel vorstelijk. Het verbruik op LPG is c.a. 1 op 7. Prima. Het rijden op gas was wel wennen, de auto start namrlijk op benzine en tikt 3 sec. later over op gas. Zelf in de winter!!!!! Dus 1x in het half jaar 10 liter benzine erbij en no problemo. Wanneer ik de auto even uitzette bijvoorbeeld bij de winkel en 5 min later terugkwam heeft hij nog wel eens moeite met starten. Sinds kort zet ik de auto uit op benzine. En na 5 min start hij prima.
Ik gebruik de auto c.a. 3x in de week om op stage te komen. Een rit van een half uur. Heb laatst samen met mn vader een carport gebouwd, daar staat ze nu onder. Als het 's Ochtends vriest pak ik een klein straalkacheltje naast de auto weg en zet hem in de auto. 10 minuten wachten en ik heb een heerlijk ontdooide auto, ideaal! Nooit meer krabben en koukleumen. Auto start trouwens perfect in de winter, ik heb wel eens het idee dat het lijkt alsof ze beter start, naarmate het kouder wordt.
Na een half jaar te hebben gereden startte ik op een ochtend de auto. En hij klonk anders dan anders, was ook niet zo gek want de achterdemper lag onder de auto. De achterdemper eronder weg gehaald en naar school gereden. Alsof ik met een Maserati Quattroporte onderweg was. Afspraak gemaakt bij de garage en de volgende dag samen een nieuwe achterdemper eronder. Kosten: 35 euro.
En hij reed weer als een zonnetje. Geen problemen tot dusver. Ohja, af en toe wat olie toevoegen aan het blok. Soms als ik te hard door een bocht ga gaat het olielampje branden. Oeps :-)
Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder.
Heb kortgeleden de middendemper vervangen, zat een gaatje in en bij het optrekken hoorde ik af en toe een jengelend geluid, was een doorn in het oog. Dus heb op een avond mijn middendemper vervangen. Kosten: niks, moest maar een keer de heg komen knippen. ;-)
Heb nu een aardig centje gespaard en ga het binnenkort investeren in de volvo. We zijn op het moment bezig met de wielkasten eruit te slijpen en nieuwe erin te lassen. Daarna wordt ze gestript en gaan we haar schuren en opnieuw laten spuiten. Ik had iemand gevonden die het voor weinig deed. Ik zit nog te twijfelen over de kleur, maar ik denk dat ik haar donkergroen ga laten spuiten. De motorkap vervang ik ook door een bignose met chromen gril. Ik wil haar een beetje een 264 look geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.