Volkswagen Polo 1.6 16V GTI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 16V GTI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 79.300 km |
KM-stand laatst | 94.500 km |
Polo 6N2 GTI 1.6 16V
- 94.500 km
Eind maart 2016 ben ik (na jaren zoeken) in het bezit gekomen van een zeer zeldzame, originele Nederlandse Volkswagen Polo 6N2 GTI van de 1e eigenaar met een verbazingwekkende km-stand van 79.300. De auto is vanaf dag 1 tot maart 2016 in onderhoud geweest bij een erkende VW-dealer. Alle papieren/documenten van de auto waren aanwezig. Zelfs stond er in de kofferbak nog een mandje met onderhoudsproducten.
Enig minpuntje was dat de auto 1 roestplek had bij het rechter achterraam en her en der wat gebruikerskrasjes (niet gek voor een auto van toen 15 jaar oud). Inmiddels zijn deze zaken allemaal professioneel bijgewerkt .
Ik vind het belangrijk dat de auto zich voornamelijk in een originele staat bevindt. Echter zijn er door de vorige eigenaar wel wat aanpassingen gedaan waaronder aanpassingen aan de software, ander in- en uitlaatsysteem en een sportuitlaat van Simons (RVS). Zelf heb ik ook een aantal zaken veranderd omdat dit in mijn ogen de GTI net wat meer uitstraling geeft.
Hierbij wat specificaties van de GTI:
- Origineel NL
- 94.500 km volgens NAP
- 2001 t/m 2016 dealer onderhouden (de Koning)
- 2e eigenaar
- Origineel VW diefstalbeveiliging (alarm)
- Originele GTI xenon lampen
- Volleder 3-deurs origineel 6N2 interieur met stoelverwarming (zeldzaam!)
- Cruise control
- Climatronic
- Origineel VW MFD radio/navigatiesysteem
- Originele zwarte 6N2 vloermatten met rode rand nog aanwezig en in super staat (af fabriek!)
- Originele 6N2 rode gordels (zeldaam!)
- Originele BBS RS764 velgen met getrokken 165/40R16 banden
- Spacers 20mm voor en 25mm achter
- KW variant 2 schroefset
- Andere nokkenassen, in- en uitlaatsysteem en sportkat van Simons
- Sportfilter (origineel filter met 1.6 16V motorkap aanwezig)
- Softwarematig aangepast voor meer vermogen. Schatting ligt op 150pk.
- Audi TT binnenspiegel
- Engels rechter achterlicht (origineel ook aanwezig)
- Professioneel rode rand laten spuiten op de grill (2e originele ook aanwezig)
Tot nu toe nog geen problemen gehad met de GTI. Wel enige tijd last gehad van het lampje "CHECK". Na veel uitlezen en bezoeken aan de garage is het probleem inmiddels verholpen.
De auto is inmiddels meer een hobby geworden. Rijden in deze polo is ook door de schroefset niet heel comfortabel maar de uitstraling naar buiten toe maakt dit meer dan goed. De auto is erg pittig wanneer deze goed op zijn staart wordt getrapt! Tanken van EURO 98 geniet de voorkeur.
Op dit moment staat de auto droog in mijn eigen garage aan huis. Geschorst en wel. De accu zit aan een druppellader en de auto wordt regelmatig heen en weer "gerold" om de banden geen vlakke kant te laten krijgen. De druk wordt maandelijks op circa 3 bar gehouden.
Gr. Tom
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.