Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TSI GTI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst46.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

"Mijn Polo GTI"

  • 33.000 km

Mijn eerste leaseauto (Fiat Grande Punto) zou t/m april 2011 in contract zijn. Dat betekende dat ik voor het eerst een nieuwe auto zou mogen uitkiezen. Toch een bijzonder moment voor een auto liefhebber en ook als dit op mijn leeftijd (toen 26) al kan.
Zelf heb ik altijd wat snellere auto's gereden en de Fiat was met z'n ongeblazen 1.4 in die zin ook een stap terug. Voor mij was het belangrijkste uitgangspunt dan ook een zo snel mogelijke auto te rijden binnen mijn budget. Daarnaast wilde ik zoveel mogelijk luxe hebben. Omdat er verder geen beperkingen zijn binnen mijn leasecontract (behalve het budget natuurlijk) én ik benzine moet rijden was het ook werkelijk mogelijk een snelle auto te gaan rijden.
Ik kwam uiteindelijk vrij snel uit op de Polo GTI. De Polo biedt namelijk in deze uitvoering alles wat ik wilde hebben en last but not least (leuke woordspeling) valt binnen (voor de leaserijder erg aantrekkelijke) 20% bijtelling. Vrij briljant: een GTI met 20% bijtelling. Collega's/bekenden die ik dat vertel geloven me vaak bijna niet, vooral met dat vermogen. Een paar belangrijke USP's naast de bijtelling die me de auto lieten bestellen:
- De 1.4 TSI met compressor en turbo. Leek me een vrij briljante combi;
- De 7-traps DSG.
- De uitstraling van de auto waardoor je zakelijk ook goed voor de dag kunt komen en natuurlijk kwaliteit van het interieur;
- De goede standaard voorzieningen waarbij er de mogelijkheid is om de auto zeer luxe uit te rusten. De meeste opties vind ik overigens niet heel duur.
De auto is half december besteld. Zoals je wellicht hebt kunnen lezen in andere reviews is de levertijd op de Polo erg lang, vijf maanden was de verwachting in mijn geval. Die verwachting is overigens niet gehaald want het werd uiteindelijk nog langer, maar daarover later meer.
Het waren in ieder geval erg verwachtingsvolle maanden, ik kon echt niet wachten. Om in de tussentijd alvast te kunnen rijden leek me een proefrit wel aardig. Dit bleek uiteindelijk vrijwel onmogelijk. Er was maar één demoauto vanuit Pon beschikbaar en dealers laten je pas rijden als het mogelijk is dat zij een leaseauto voor jou gaan bestellen. Dat kon sowieso niet vanuit mijn leasemaatschappij (Arval). Om überhaupt contact te krijgen met een dealer is al een hele opgaaf. Ik kreeg eerder een mail met een kwaliteitsonderzoek vanuit Pon over het contact met de dealer dan dat ik dat contact had gehad. Achteraf bleek ik bij Martin Schilder Haarlem "onderop de stapel" gekomen te zijn. Juist. Ik heb wel bij Martin Schilder een Polo 1.2 TSI en een Golf 1.4 TSI 122pk DSG kunnen rijden. Was meer voor het idee natuurlijk, zijn nogal andere soort auto's. De Polo vond ik goed rijden overigens, mooi blokje. Niet erg snel maar prima. Sturen vond ik erg vaag en wollig, ik had gelukkig gelezen dat de GTI een stuk beter stuurt dan de standaard Polo.
De titel van dit stuk is bewust "mijn" GTI genoemd. Het onderwerp van deze review is namelijk nog niet de door mij bestelde auto. Die komt namelijk pas in januari 2012, ruim een jaar na bestellen. Om een lang verhaal kort te maken heeft de leasemaatschappij nogal lopen prutsen waardoor er van alles mis is gegaan met bestellen. Mijn eigen auto is in juli opnieuw besteld en tot die tijd rij ik deze Polo, die erg overeen komt met de door mij bestelde auto.

De huidige auto is uitgevoerd met de volgende opties:
- Zwart Pareleffect;
- Multifunctioneel stuur (altijd bestellen);
- Volkswagen RNS315 Navigatie (prima systeem, wel wat duur);
- Climatronic (nu standaard);
- Licht en zicht (werkt prima);
- Winterpakket (heb ik zelf niet besteld, hoeft van mij niet, mijn vriendin is wel erg fan van de stoelverwarming);
- Park distance control (vind ik op een Polo ietwat overdreven en dus niet besteld, werkt wel goed);
- Dagrijverlichting (vooral een gadget. In mijn eigen auto krijg ik Xenon met de LED dagrijverlichting);
Mijn bestelde Polo komt in een nog iets luxere uitvoering.
Deze auto had al wat ervaring, aangezien dit een demo auto van een dealer was. Ik hoefde deze dus niet in te rijden. Hieronder meer info per onderdeel.

Uiterlijk
Ik vind de Polo een mooie, volwassen auto om te zien. Niet spannend, dat zijn Duitsers eigenlijk nooit, maar dat is ook wel z’n kracht denk ik. Het is gewoon een kleine Golf. Wat ik altijd het meest sterke vind aan de VAG modellen, is dat ze door de evolutie in design niet snel bedaagd ogen, ook niet de oudere modellen.
De GTI is daarbij sportief zonder dat uit te schreeuwen. Veel mensen vinden dat een nadeel maar die mening deel ik niet. Een auto als een Opel Corsa OPC is een leuke kar om te zien maar oogt met alle lijntjes en spoilers vooral erg druk. Zo’n design gaat veel eerder vervelen. Daarnaast is een Polo zakelijk een stuk representatiever. Ik denk dat Volkswagen de juiste punten heeft aangepakt om er een dik ogende auto van te maken. Wat ik wel een nadeel vind is dat er zo weinig kleuren beschikbaar zijn voor de GTI. Het antractiet grijs wat je op de simpelere Polo’s kunt krijgen vind ik bijvoorbeeld een erg mooie kleur en wat meer sprekende kleuren zoals het blauw wat je op de Scirocco kunt bestellen was ook leuk geweest.
Zelf heb ik deep pareleffect zwart gekozen, omdat ik dit de mooiste soort lak vond. Hierdoor springen de rode accenten er ook meer uit. Wit is ook erg fraai, maar ik was bang dat dit me tegen zou gaan staan in de toekomst. Heb er achteraf nog wel over getwijfeld overigens. De kleur is wel erg gevoelig voor vuil.
Ik vind wel dat bij een sportieve versie een driedeurs versie de enige juiste uitvoering is. Ook omdat je anders van die kabouterdeuren krijgt in een auto als de Polo.

Interieur
Dit is één van de sterkste punten van de Polo. In deze klasse kun je bijna geen mooier interieur krijgen. De A1 is misschien nog wat mooier, maar dat mag ook wel voor dat geld.
Het dash is opgetrokken uit fraai ogend en voelend materiaal en de zwarte pianolak, rode- en metaalaccenten maken het helemaal af. Als je zoals ik in oude Japanners hebt gereden is dit in ieder geval een grote stap voorwaarts  Ook alle knoppen voelen zeer prettig en solide aan. Dat kunnen die Duitsers toch wel erg goed hoor!
Een van de sterkste punten is het fraaie kleine, dikke stuur (zelfde als Golf GTI bijvoorbeeld). Moet je zeker bestellen met de knoppen erop. Kost maar € 250,00 extra waarbij je ook schakelflippers hebt. Het stuur is goed in te stellen maar had voor mij nog verder axiaal instelbaar mogen zijn, zoals in de Golf. Is uiteindelijk het nadeel van in deze klasse rijden.
Verder natuurlijk de Jacky bekleding. Vrijwel iedereen vind het lelijk en vraagt of het standaard is, ik vind het juist erg gaaf: lekker retro. De stoelen zelf zitten erg goed. Wel zit je er vrij rechtop in en hadden ze voor mij nog verder naar beneden instelbaar mogen zijn. De zittingen zijn ook vrij kort. Ik vind dit uiteindelijk het grootste nadeel van in deze klasse rijden. In een Golf zit je echt een heel stuk beter. Voor deze klasse is het in ieder geval erg goed en ze houden je goed vast in de bochten, dat is wel nodig ook.
De ruimte in de auto is prima te noemen. Je kunt goed (twee) passagiers meenemen. Niet naar Zuid Frankrijk wellicht maar in Nederland voldoet het. Qua bagage zou je dat ook niet redden overigens, de kofferbak houdt niet over. Aangezien we met z’n tweeën zijn, is het ruim voldoende.
Het eerste wat mij opviel toen ik de auto ophaalde, was het solide gevoel van de auto. Alleen al bij het open- en dichtdoen van de deur merk je dat dit echt anders is dan bij de Peugeot 207 CC die ik reed, terwijl die laatste echt een stuk duurder is. Verder zit alles op een plek waar je het verwacht. Niet verassend, wel prettig.
Verdere opvallendheden:
- Het VW Navigatie systeem is erg prettig in de bediening. Op de diefstalgevoeligheid van dit systeem is het een perfect systeem. Geluidsweergave is goed te noemen voor deze klasse. Erg handig is de mogelijkheid om extern geheugen in het dashboard kastje aan het systeem te koppelen. Zo heb je altijd voldoende muziek bij je;
- Fijne middenarmsteun, die wel de bediening van de handrem en versnellingspook in de weg zit. Eerder gelezen bij andere Polo rijders is dat er erg weinig vulling in de armsteun in de deur zit. Hierdoor zit je snel met je elleboog op hard kunstof. De deuren vind ik sowieso het zwakste onderdeel van het interieur, met de goedkoop ogende grijze stof;
- Zeer uitgebreide boordcomputer, waarbij ook digitaal de olietemperatuur weer te geven is. Staat bij mij altijd standaard in het scherm tot de motor warm is. Bij deze blokken moet je op dit vlak zeker zuinig zijn;
- Er zit geen lampje in het dashboard kastje. Verkeerde zuinigheid, dit zat zelfs in mijn Prelude uit ’88. Erg onhandig in de avond;
- De riemen zijn over een grote hoogte te verstellen. Als je op de laagste stand zit met de stoel en je de riem op de laagste stand hebt staan vind ik ze desondanks te hoog zitten. Ben gewoon te klein denk ik;
- De ramen zijn te openen en te sluiten met de sleutel. Kan handig zijn als je vergeten bent één van de ramen te sluiten;
- Alles is fraai rood en wit verlicht, tot zelfs de plus en de min op de schakelflippers aan toe. Enige grote dissonant, lees je ook meer, is het blauwe display van de Climatronic. Dit ziet er erg after-marktet uit. Het systeem zelf werkt wel erg prettig;
- De dakbekleding van de auto is sportief zwart. Erg mooi, maakt het wel wat donker. In mijn eigen auto krijg ik een panorama dak, scheelt weer iets;
- De auto heeft zeer veel handige opbergvakken en aflegruimtes. Onder de stoelen laden, in de deuren grote flessenhouders, voor de pook twee bekerhouders, top.

Rijden
Tja, en dan hetgeen waar alles om draait: het rijden. Bovenstaande is natuurlijk allemaal leuk en aardig maar een auto moet vooral goed rijden. En ik kan je vertellen dat ie dat doet .
Eerst de motor: dat is gewoon een fantastisch blok. Je staat er soms niet bij stil dat het “slechts” een 1400 is. De motor heeft vanaf stationair vrijwel meteen koppel (door de mechanische compressor) waarna de turbo het in hogere toerenregionen overpakt. Het zorgt voor een onafgebroken hoeveelheid koppel en vermogen. De auto is hierdoor in elk toerental bij de les. Het maakt m misschien wel wat saai, want de beleving is er minder door. Je hebt soms niet eens door hoe hard je ervan door gaat, behalve als je dan even in je achteruitkijk spiegel kijkt naar je mede weggebruikers. Het blok maakt hierbij een soort semi-sportief bromgeluid, wat door een kastje wordt gedaan (de sound aktuator). Deze versterkt het motorgeluid in het interieur. Hartstikke nep dus (je kunt het ook uitschakelen), buiten hoor je niets. Het geluid zorgt wel voor net wat meer beleving, wel heb je bij 130 km/h een irritante brom in het interieur.
Debet aan de soepelheid is ook de DSG die zorgt voor zeer soepele, bijna onmerkbaar snelle transmissiewisselingen. Je moet soms in het display kijken of er al geschakeld is. Je kunt de DSG in D, S en manueel bedienen. Je leest vaak dat de auto in D te vroeg opschakelt maar daar ben ik het niet mee eens. De auto heeft immers altijd voldoende koppel en het zorgt voor een relaxed rijgedrag en lager verbruik. Wanneer je het gas verder in trapt zal de bak trouwens pas later schakelen of zelfs helemaal tot in het rood gaan. In de S stand gebeurt dat laatste standaard, waardoor deze op de openbare weg minder geschikt is. Deze stand is wel erg geschikt om op de motor te remmen, want dat doet de bak in D nauwelijks. Ten slotte kun je altijd nog de pook of de flippers bedienen om zelf het moment te bepalen.
In AutoWeek werd geschreven dat ze het een nadeel vinden dat de bak nooit helemaal de regie uit handen geeft. Dat vind ik een zelfde soort opmerking als dat automaten niet sportief zijn. Het is bijvoorbeeld erg prettig als je in manuele stand rijd, dat de bak zelf weer terug gaat naar één bij het stoppen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht. Het is immers een sequentiële bak, je moet anders door alle versnellingen heen. Ook als je ineens besluit vol gas te geven schakelt de bak terug naar de juiste versnelling, waarna je zelf weer verder kan flipperen. Die flippers hadden van mij overigens wel gefixeerd mogen worden. Wanneer je namelijk stuurt en wil schakelen, is het lastig om de juiste flipper te vinden.
Ook zou een nadeel zijn dat de auto alleen als automaat verkrijgbaar is. Met deze automaat is dat zeker geen nadeel, vooral omdat bij het gebruik op de openbare weg dit de meest comfortabele manier van schakelen is. Voor op het circuit is een handbak te prefereren, maar daar hoort een GTI niet thuis, en hoeveel mensen rijden nu werkelijk op het circuit met hun auto? Ik ben kortom erg te spreken over de motor en de combinatie met de bak.
Het sturen dan: hierboven beschreef ik al dat ik geen fan ben van het stuurgedrag van de normale versies van de Golf en de Polo. Het is te wollig en te indirect en je hebt geen enkel idee hoe de wielen onder de auto staan bij het insturen in een bocht. In de huidige Golf GTI had ik al gevoeld dat deze een stuk beter stuurde. Tuurlijk, het is en wordt geen BMW. Voor de Polo GTI geldt hetzelfde als de Golf: de stuuruitslag is verkleind, het sturen gaat wat zwaarder en ook directer. Je voelt nog steeds niet helemaal wat er gebeurd maar het is ruim voldoende voor deze auto. Het mooie stuur helpt hier ook bij natuurlijk.
De wegligging zelf is erg goed te noemen. De auto is niet plankhard, maar wel mooi stug waardoor je lang de wielen aan de grond houdt. Het is geen kart als een MINI maar je kunt er erg hard mee hoeken. De auto houdt lang grip, waardoor je met bovengemiddelde snelheden door bochten kunt knallen. Vooral het (hard) rijden van bochten vind ik zelf erg leuk, prima gereedschap dus. Het elektronisch sper helpt hier ook bij, als zou een mechanisch sper beter zijn.

Ik rij de auto sinds juli en heb er sindsdien een paar duizend kilometer mee gereden, waaronder een vakantie in Engeland, waar je als auto liefhebber qua rijden en qua auto’s op je wenken bediend wordt (de eerste foto is daar ook gemaakt). De Polo heeft zich hier erg goed gehouden en was de perfecte reisauto: je kunt er snel en comfortabel kilometers mee vreten. Technisch heeft de auto tot nu toe geen enkele steek laten vallen.
Ik kan al met al concluderen dat ik de juiste auto heb besteld. Mijn bestelde auto komt in januari die nog wat beter aangekleed is, dat is dus nog leuker.
Opvallend is dat ik tot nu toe geen enkele andere Polo GTI in het wild ben tegen gekomen. Je valt in ieder geval wel op tussen alle Polo Slowmotions.

Langs de garage

  • 38.000 km

Ik stond vorige week voor het eerst in mijn leven even stil langs de weg met de auto. Gelukkig deed ie het erna ineens weer maar toch. Mijn oude Japanners deden het altijd beter. Wat het was: ik had sinds kort wat storingen tijdens het rijden. De eerste keer gebeurde het bij volle belasting op de snelweg. De auto hield ineens in, het motorlampje ging knipperen, de boordcomputer gaf een Engine fault aan en het ECP lampje ging branden. Vervolgens liep de auto op drie cilinders. Bij herstarten was dit weer weg.
Het gebeurde heel sporadisch daarna nog, tot vorige week woensdag waarbij de auto niet meer normaal wilde rijden en na het stoppen zelfs niet meer wilde starten. Het motorlampje bleef ook permanent branden. Volgende dag direct langs Martin Schilder. De auto werd gecheckt en het bleek, wat ik al vermoedde, dat de bougie van de derde cilinder stuk was. En dat al na 38.000 km. Ik had dit verwacht omdat ik hier en op fora meer heb gelezen dat de 1.4 TSI's dit probleem hebben. Onder garantie werden meteen alle bougies vervangen en werd er een software update gedaan. Goede service dus, wel vind ik het gek dat dit zo snel stuk gaat.
Voor de rest bevalt de auto nog steeds perfect!

Afscheid

  • 46.500 km

En nu is het tijd om afscheid te nemen van deze auto, morgen wordt mijn nieuwe auto (eindelijk) geleverd. Toch jammer dat de spanning daarvan nu wel een beetje weg is, aangezien ik de auto nu al erg goed ken. Desalniettemin kan ik concluderen dat ik een juiste keus heb gemaakt qua autokeus en kijk ik uit naar morgen: mijn eerste nieuwe auto!
De laatste kilometers zijn overigs probleemloos onder de banden doorgerold.
Foto's en verslag van de nieuwe volgen in een nieuwe review.

Over en uit,

Uw GTI testredacteur

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.