Volkswagen Polo 1.4 16V 100pk Trendline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 100pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 93.500 km |
KM-stand laatst | 93.500 km |
maatje meer
- 93.500 km
mijn eerste autootje, een lupo 1.4 16v 75pk, was een zalig autootje maar er waren een paar kleinigheden waar ik minder tevreden over was. de stoelen waren te klein en onvoldoende verstelbaar en het onderstel en matige remmetjes leenden zich slechts voor een 'defensief' rijgedrag, om het zo maar uit te drukken.
ik vond de polo 6n2 altijd al een mooi model, veel stoerder dan de opvolger 9n en moderner dan voorganger 6n. ik liep op een avond bij toeval tegen een '16V' model aan. dit is een aangepaste versie van het 75pk 16v motorblok, met in totaal 101 pk (en niet alleen een ander chipje zoals autoweek destijds in haar test beweerde, zie elders op deze site voor deze test). verder heeft hij rondom grotere remschijven van de GTI, en ook de vering en stabilisatorstangen van dit model.
het autootje moest 4400 euro kosten en had 93500 km gelopen. de uitrusting bestond uit electrische ramen, climatronic(!) en twee verstelbare sportstoelen van recaro. met name dat laatste was voor mij aantrekkelijk omdat ik in de lupo niet lekker kon zitten.
na er een dagje over nagedacht te hebben heb ik de verkoper gebeld, de auto was er nog! dus meteen afpraak gemaakt.
bij aankomst eerst het autootje nagelopen, zag er nog netjes uit. wel wiebelde de bestuurdersstoel wat en deed de airco het niet (6 jaar geleden voor het laatst geserviced). verder wat kleine gebruikssporen binnen en buiten maar voor dat geld was het een goed autootje, dus kocht ik 'm.
eerst maar eens gereden en wat een verschil met de lupo. goede remmen, lekkere wegligging, prettige stoelen. gewoon zoals het hoort. versnellingsbak schakelde goed, wat belangrijk is bij dit type auto. wel was de koppeling wat vaag, maar mijn inschatting was dat dit best wel eens de kabel kon zijn die niet meer fris was.
na een week of 3 heb ik de auto weggebracht voor een beurt, omdat ik graag zeker weet dat mijn auto in orde is. had ongeveer 1200 euro begroot voor beurt en airco reparatie. de beurt kostte me ongeveer 800 euro, omdat er best wat achterstallig onderhoud was. voorremmetjes en blokjes rondom werden vervangen, het electronische gasklephuis werd uitgebouwd gereinigd en ingebouwd vanwege een storing waarbij het check engine en het EPC lampje brandden en de motor onregelmatig stationair draaide. ook moest een van de achterremmen gangbaar gemaakt worden omdat de klauw vastzat. kortom duur beurtje maar mijns inziens de moeite waard.
daarna maar eens op vakantie, waarbij toch weer het check engine lampje brandde. ik wilde echter lekker weg en de motor deed het gewoon dus ik besloot dat uit te stellen tot ik terugkwam.
eerst de airco laten repareren. de electromagnetsche koppeling was stuk, en philip marx, de man waar ik m heenbracht zei dat hij hem wel kon maken door alleen de koppeling te vervangen (dus niet de hele pomp). dit werkte ook en voor 300 euro deed mijn airco het weer. tot twee weken later... toch de pomp stuk. gelukkig was meneer marx zo aardig om voor mij een nieuwe compressor in te bouwen voor inkoopprijs met BTW en verzendkosten. heel schappelijk! dus nog eens zo'n 300 euro, waardoor het totaal voor de airco op zo'n 600 euro kwam. dit viel mij alleszins mee, dit is ongeveer gelijk aan de losse prijs voor de aircocompressor bij de VW dealer. goed rondneuzen loont dus!
bij controle kwam de melding van de check engine storing van de lambda sonde. deze werd ook vervangen. tevens had ik bij inspectie gezien dat de versnellingsbak wat olie lekte uit de schakelaskeerring, een bekend defect van deze bakjes wat tot grote ellende kan leiden als je er niks aan doet. dus dit werd tegelijk met de labdasonde vervangen. kostte me totaal zo'n 200 euro en was in een klein half uur gebeurd.
daarna meteen weer heel wat probleemloze kilometers gemaakt, ookal brandde het check engine lampje vrij snel opnieuw. ik besloot te wachten tot de volgende beurt die alweer in zicht kwam.
bij de beurt kwam aan het licht dat de EGR defect was. deze werd vervangen en de storing is sindsdien niet meer teruggekomen. ook had ik sinds één dag voor de beurt startproblemen, de auto wilde niet aanslaan. bleek het schakelaartje van het contactslot te zijn. omdat de reparatie duur was maar het onderdeel goedkoop, en ik zelf best handig ben, kreeg ik van de garagist het schakelaartje mee en een beschrijving van de werkzaamheden uit hun computersysteem. sindsdien is het autootje helemaal perfect.
zo zie je, goed onderhoud door iemand die er verstand van heeft (of het nou de merkdealer is of een specialist in jouw merk) is zinvol om een hoop problemen te voorkomen, en sommige mankementen kun je helaas niet voorkomen. ik heb redelijk wat geld in korte tijd uitgegeven om het autootje tiptop te krijgen, maar het is voor mij de moeite waard want ik rijd veel kilometers en ik ben zuinig op mijn spullen.
bezuinigen op noodzakelijk onderhoud krijg je mijns inziens altijd spijt van
verder heb ik nog wat dingen aagepast aan het polootje. zo was de grille stuk omdat iemand had geprobeerd het VW logo te stelen. ook zaten er geen mistlampen op. ik heb toen op eBay een setje mistlampen en GTI roosters voor de voorbumper besteld, en een originele GTI grille.
ook heb ik een setje originele GTI bbsjes gevonden voor weinig die ik heb opgeknapt en van nieuwe bandjes heb voorzien.
niet lang daarna vond ik een originele VW dakspoiler op marktplaats, die ik heb gespoten en gemonteerd.
ik had in mijn lupo al een lederen stuurwiel, die heb ik overgezet in mijn polo (dat past 1 op 1 bij modellen zonder ESP). toen ik de auto kocht zat er al een leren pookknop en handrem in, dus het paste mooi bij elkaar.
ook mijn originele RCD 200 2-DIN VW radio heb ik overgebouwd, die past bijna naadloos in het dashboard en heeft dezelde kleur, ook in het donker met de verlichting. kleinigheidjes, maar wel leuk.
de wiebelende stoel heb ik verholpen door een setje nieuwe nylon glijders te kopen. met een prijs van 8 euro een prima investering, stoel is weer solide en als nieuw.
mijn laatste ergernis was het ontbreken van electrische spiegels. toevallig had ik op eBay voor 20 euro een setje in de juiste kleur gewonnen, en voor 9 euro een schakelaartje. de draadbomen voor de deuren heb ik op de sloop gehaald voor 40 euro. best veel moeite voor spiegels, maar ik sleutel graag en ik vind het de moeite waard.
ik heb nu ongeveer 24000 km gereden in de 9 maanden sinds de aanschaf. en nog steeds verheug ik me op elk ritje, zo lekker rijdt dit autootje.
het verbruik is iets minder gunstig dan mijn lupo, deels door het hoogtoerige karakter van de motor icm de 'kortere' versnellingsbak, deels door de climatronic. en natuurlijk omdat het autootje uitnodigt tot sportief rijden.
gemiddeld kom ik rond de 1 op 11.5 met airco en sportief rijden, tot 1 op 13,5 met veel snelweg. dat is natuurlijk nog steeds zuinig genoeg, en als je normaal doet is 1 op 14 wel haalbaar lijkt me. de brandstofmeter is verraderlijk, de eerste 100 km gebeurt er niks, en na de 'helft' vliegt het er in ongeveer 150 km uit, schaalkverdeling is dus knudde. schrok me de eerste keer dood, dacht dat ik 1 op 8 reed....
ik vermoed dat met een ander versnellingsbakje zoals in mijn vorige lupo het verbruik al flink gedrukt kan worden, aangezien het bij 120 kmh zo'n 800 tpm verschilt en bij 160 kmh dus ongeveer 1000. ik rijd vaak naar zwitserland, dus wellicht is zo'n bakwissel nog eens leuk in de toekomst als klusproject.
kortom:
+ zalig motorblokje
+ zit goed, stuurt goed, remt goed
+ uitrusting goed (trendline)
+ stoer model
- redelijk veel 'startkosten' door achterstallig onderhoud
- hoogtoerig en daardoor iets onzuinig/onrustig boven de 120 kmh
- klein tankje (45L) met onbetrouwbare meter
deze 16V 101 pk zijn redelijk zeldzaam. de 75 pk 16v rijdt ook prima, is wat soepeler onderin, zuiniger en rustiger, maar nodigt wel minder uit tot sportief rijden. als je twijfelt, probeer dan in alletwee een proefrit te maken om te kijken wat je fijner vindt.
recente dingen (vanaf kerst tot januari '10):
* nieuwe voorruit omdat er de oude was gebarsten. geen glasverzekering dus gewoon volle mep, maar alleszins redelijk. 245 euro bij een klein bedrijfje in stadskanaal (groningen, wel ff eindje rijden maar scheelt 200 euro). daar zag ik dat de vorige vooruit door carglass/autotaalglas al eens was vervangen, getuige de grote streep van een stanleymes door de lak onder het raam heen, alwaar enige corosie. met dank aan het zorgvuldige arbeidsethos aldaar... meteen beetje bijgeschuurd en afgedekt voor het nieuwe raam erin ging. over het bedrijf in stadskanaal niets dan lof, volgende keer rij ik er net zo graag weer heen.
* een onverlaat heeft een kras over mijn rechtervoorspatscherm getrokken.
* voor 125 euro een setje 185-55-14 uniroyal-winterbanden op staal van internet gehaald, zo goed als nieuw (6-6,5mm rondom). veel plezier van gehad in de sneeuwperiode! al wel begin oktober gekocht op marktplaats, vóór de grote massa er op af komt.
veilig rijden en geen strooizout op mijn bbs'jes.
* klein roestplekje door steenslag aan het binnenste randje van het achterwielkas, snel aanpakken voor het de bocht om roest en aan de buitenkant komt, evt. na het spuiten nog tectyleren voor de zekerheid. toch jammer, dacht dat de verzinkte carroserie wat roestvaster zou zijn.
verder gewoon heerlijk gereden in de winter, en wat is climatronic dan fijn!
------------------------------
update 4-2-2009 118.500 km
* wielrandje geschuurd, ontroest, roestomvoermer erop, geprimerd en getectyleerd. daar red ik het wel mee tot de zomer, dan ga ik er serieus werk van maken.
* eibach pro-kit gemonteerd en auto opnieuw laten uilijnen (bij ATU amersfoort, 59 euro, keurig werk!)
echt een verbetering. door de progressieve veerwerking is de auto in dagelijks gebruik zelfs comfortabeler, terwijl hij toch veel stabieler in de bochten ligt en scherper instuurt. de beste 150 euro die ik tot nu toe besteed heb aan de auto haha! rijdt echt fantastisch, en gelukkig is hij niet veel lager geworden (kleine 3cm gok ik) dus kom ik nog de stoep op met vier man erin!
* nieuwe achterschijven en blokken gekocht, nog even monteren. voor is recentelijk vernieuwd.
laat het lekkere weer maar komen, dan kunnen de bbs'jes er weer op!
al met al ben ik in toenemende mate tevreden over mijn polootje. wat een zalig autootje.
ik geef het je te doen om voor minder geld zoveel lol, luxe en kwaliteitsgevoel te hebben! ik hou mijn polo voorlopig nog wel even.
------------------------------------------------------------------
update 5-3-2010: 121.000 km
twee weken terug liep mijn polo op 3 pitjes,
maar ik kon op zaterdagmorgen langs komen bij de dealer maar ze hadden helaas geen bougiekabeltje liggen. wel storing uitgelezen. allemaal gratis als onderdeel van de express service voor vaste klanten.
de maandag daarop meteen nieuw kabeltje gemonteerd en storing gewist, 28 euro inclusief BTW en in orde gemaakt tijdens een kopje koffie.
afgelopen maandag APK laten verrichten, alleen een wiellagertje vervangen. er brandde vrij snel na de bougiekabel vervangen was weer een check lampje, dit bleek afkomstig van de EGR, die is even gereinigd en opnieuw ingelezen. omdat de EGR vrijwel nieuw is was dit ook gratis! omdat het wiellager besteld moest worden en ik mijn auto hierdoor een dag langer kwijt was had ik de vervangende auto twee dagen nodig, maar hoefde er maar één te betalen. kreeg m'n auto zelfs gewassen terug. toch aardig
ik ben erg tevreden over de service van mijn garage bij deze kleine probleempjes, dat kan namelijk ook anders weet ik uit ervaringen met andere garages. hoewel ik maar een studentje met een polo ben nemen ze toch de moeite om mij als klant tevreden te houden en dat siert ze.
en wat was ik blij toen ik die vreselijke fox 1.2 weer mocht inleveren. ben met een omweg van 15 km naar huis gereden!
deze kleine probleempjes doen niets af aan het feit dat ik het een zalig autootje vind.
gisteren de zomerbanden er weer onder gezet (al gaat het nu dus kennelijk weer sneeuwen...), kon niet meer wachten.
------------------------------------------------------------------
update 10-9-2010: 134.500 km
Recente zaken:
- versnellingsbak vervangen door type met langere overbrenging. meteen ook de koppeling vervangen. Vreselijke klus zonder brug, niet aan te raden. Wel veel bespaard en lekker gesleuteld. Verbruik is met de langere bak gedaald van 1:12 naar 1:16 (met airco), kan zelfs nog zuiniger. Olieverbruik vrijwel nihil, Heen en terug naar zwitserland zonder bijvullen.
Eigenlijk schandalig dat een auto met 130.000 km aan een nieuwe bak toe is, maar dat is echt een kwaal van de vw's van deze generatie. Mijn bak was volledig vastgeslagen en er zat was een gat geslagen in het koppelingscarter waar de olie eruit liep. Prutzooi. Hopelijk leeft mijn nieuwe (gereviseerde) bak langer, ik doe er in elk geval voorzichtig mee.
totale kosten: 950 euro voor bak, koppeling, olie en koelwater.
- Beurtje, motorstoringslampje brandde nog steeds, nu EGR leiding gereinigd. Lampje niet meer teruggekomen, waarschijnlijk toch de definitieve oplossing. Verder status quo ante.
totale kosten: 320 euro
- Kleine schade (paaltje). nieuw voorscherm en dorpel uitgedeukt en gespoten. Voorscherm (ongebruikt, origineeel VW) had ik voor 40 piek van marktplaats gehaald. Bij een kleine spuiterij in mijn buurt laten doen.
totale kosten: 500 euro.
Kortom, kostbaar halfjaartje geweest, maar was toch niet van plan de polo op korte termijn weg te doen. De versnellingsbak is een enorme verbetering, ben er erg tevreden over.
Ook heb ik een tweede auto erbij gekocht (porsche 944 uit '85, belastingvrij, veel recent onderhoud en in mooie staat, met LPG) waar ik wat hobbykilometers in maak, maar de polo is natuurlijk in de praktijk wat makkelijker als dagelijkse auto. Desalniettemin heb ik mijn porsche met veel genoegen anderhalve week lang gebruikt als dagelijks vervoer toen mijn polo stond te wachten op zijn nieuwe bakje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.