Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 10.022 km |
Eerste indrukken
- 869 km
Na een tijdje geen leaseauto te hebben gehad en in een Mitsubishi Colt, een Honda Civic en een FIAT Ulysse gereden te hebben gereden naar een nieuwe werkgever gegaan. De keuze was beperkt en dat is soms ook wel handig. In dit geval een VW Passat Variant Business 1.4 benzine met als enige keuze de zilver metallic lak. Het is nog een 2017 model dus geen keyless entry en achterklep met bewegingssensor, dat was wel jammer. Geen dingen die je echt moet hebben maar vooral keyless entry vind ik persoonlijk wel handig vooral in combinatie met keyless start (dat heeft ie dan weer wel).
Als je deze auto ook gaat leasen/kopen en je wilt de VW app gebruiken, neem dan vantevoren contact op met de dealer, dan kunnen ze een activatiecode invoeren. Eigenlijk suf dat ze dat niet standaard doen, je moet toch eerst een QR code scannen voordat ie het echt doet. In elk geval zouden ze het voor levering moeten vragen, nu moet je er zelf weer achteraan; punt van verbetering.
Ik heb nu 1 tank leeggereden dus kan een eerste indruk geven, betreft alleen woon-werk verkeer want ik gebruik ‘m niet privé (daar heb ik nog de FIAT Ulysse voor, wel een heel verschil overigens). Na één keer tanken kun je nog niet veel zeggen over het gebruik; 14,4 km/liter is niet slecht maar wel een heel stuk minder dan VW aangeeft. Veel over de snelweg en autoweg gereden (met wat file verkeer) en braaf aan de snelheid gehouden dus dat moet nog veel beter kunnen, zal het verbruik op de site bij gaan houden.
Motor, versnellingsbak, cruise control
Een 1.4 motor in zo’n grote auto, is dat wat? Moet zeggen dat het me erg meevalt, motor loopt wat hoger in toeren dan grotere motoren (2.500 toeren bij 125 km/uur), bromt wat rond de 1.500 toeren maar pakt vlot op, is stil en schakelt erg soepel. Niets mis mee, misschien is de 150 pk versie nog beter maar in NL niet nodig voor het vermogen (koppel zou wel fijn zijn als je dingen gaat trekken). Ik had verwacht dat ik de adaptieve cruise control niet fijn zou vinden en heeft ook wel wat nadelen maar als je ‘m in de ‘korte’ stand zet en op een niet al te drukke weg gebruikt gaat het prima, remt rustig af waar het moet en zelfs in een file bijna volledig tot stilstand. Durfde het niet aan om ‘m helemaal automatisch af te laten remmen maar op zich moet dat kunnen.
Dan nog een opmerking over het openen van alle portieren behalve die van de bestuurder; twee keer clicken op de afstandsbediening ben ik achter gekomen, is niet helemaal vanzelfsprekend en word je ook niet even gemeld bij aflevering. Het is maar een detail, maar toch.
Comfort, multimedia systeem
De stoelen zitten goed en zijn ook goed verstelbaar. In de lengterichting gaat dat mechanisch, voor de rest elektrisch en dat is goed genoeg wat mij betreft. Je zit vrij laag en bij laaghangende zon – nu dus – is de zon wat hinderlijk, zeker voor stoplichten en met de zonnekleppen naar beneden. Achterin lijkt ruimte genoeg te zijn maar zal bijna niet worden gebruikt, op zich wel zonde.
Ik sluit (af en toe) m’n telefoon aan via een USB kabel (ook om op te laden) en dan kun je bepaalde apps op het scherm krijgen (Apple CarPlay). Helaas niet Google maps want die is een stuk beter dan de navigatie van VW zelf. Niet het grafische gedeelte maar wel de voorspelling van de reistijd en alternatieve routes. Als je dan bijvoorbeeld Spotify via de auto doet en de routeplanner via Google Maps, dan valt de muziek weg als Google een aanwijzing geeft en dat komt niet automatisch terug, dat is een minpunt.
Voor de rest is de keuze van muziek met een SD kaart wat onhandig met een mappenstructuur, kan nog worden verbeterd. Bediening van muziek is verder prima geregeld, kan ook via bediening op het stuur.
Volkswagen App
Zoals gezegd, deze geïnstalleerd - zonder ritregistratie, doe ik wel met een spreadsheet - en die houdt ook je rijgedrag in de gaten, ben ik altijd nogal gevoelig voor (ik weet het, waarom eigenlijk?). Geeft ook aan waar je hebt geparkeerd wat handig is na het weekend en of de deuren op slot zitten. Bij de FIAT (en alles van PSA eigenlijk) klappen de spiegels automatisch in als de auto op slot gaat, zou voor VAG ook een idee zijn, hoef je nooit meer te twijfelen.
Voorlopige conclusie;
Prima auto, niet de meest spannende op de markt maar hoeft ook niet. Kan nog niets zeggen over onderhoud, verbruik, comfort op langere ritten etc, dat komt later wel. Tot slot nog een opmerking over de claxon, hoeft geen misthoorn te zijn maar dit is wel een heel zielig exemplaar.
10,000 km
- 10.022 km
Na zo’n 4 maanden en 10.000 km een korte update
Motor, versnellingsbak, cruise control
De motor doet nog steeds stil z’n werk en de automatisch versnelling bevalt prima. Ik gebruik vrijwel nooit de Sportstand, in Drive is de auto voldoende vlot in Nederland. Intussen 2 keer flinke ritten gemaakt in Duitsland en daar wat harder gereden. Tot 150 gaat het prima en is de auto comfortabel genoeg en vast in de bochten. Daarna gaat het op zich ook nog goed maar merk je – zeker heuvelop – dat de motor er flink aan moet trekken. Volgende keer zou ik voor de iets sterkere motor (150 pk, 250 Nm) kiezen.
De cruisecontrol en automatisch afremmen werken goed maar het systeem raakt wel eens in de war als er auto’s naastrijden en wil dan in de remmen, vooral vervelend bij afslagen. Als je bij het stoplicht achter iemand rijdt die naar een andere baan gaat dan heeft de auto nog wel eens de neiging om eerst te versnellen en dan niet gelijk te merken dat er toch nog iemand voor zit. Altijd opletten dus en soms flink remmen.
Comfort, multimedia systeem
Zoals gezegd, paar flinke ritten in Duitsland en dan komt je nog steeds goed uitgerust aan, erg prettig. Het geluidsniveau is prima en aan de telefoon ben je goed te verstaan, ook niet onbelangrijk.
Apps werken prima maar met enige (eigenlijk grote) regelmaat valt de verbinding via de kabel weg. Zal het eens met een andere kabel proberen. PodCasts zijn een verademing in vergelijking met het slappe ge-oh op veel zenders, zeker waar de presentatoren om het hardst lachen om niet grappige dingen (maar daar kan VW niets aan doen uiteraard).
Volkswagen App
Voor de update werkte die alleraardigst, ook op het Multimedia systeem. Sinds de update – en dat geeft VW zelf ook toe – is het een ramp, om de dag een nieuw wachtwoord aanvragen omdat je niet wordt herkend. Ik gebruik “m dus niet meer actief en dat is zonde.
Verbruik
Gaat gemiddeld richting de 1:15 en dat is op zich heel fatsoenlijk, zonder de ritten in Duitsland (1:12-1:13) kan dat nog wel beter. Evengoed mijlenver verwijderd van hetgeen VW beweerd (1:20). Ik wil toch een keer minimaal 1.000 kilometer op een tank halen.
Nog steeds voorlopige conclusie;
Auto bevalt prima, sterkere motor zou mooi zijn, voor de rest doet ie z’n werk naar behoren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.4 TSI GTE | Panoramadak | Stoelverwarming | Trekhaak | Adaptive cruise | Camera | Carplay | Leder/Alcantara | Full LED | Virtual Cockpit
- 2016
- 133.211 km

Volkswagen Passat Variant 2.0TDI 150Pk Dsg COMF.EXECUTIVE PANO | FULL LED | CAMERA | KEYLESS | CARPLAY | STOELVERW | AFN TREKHAAK | LMV 18''
- 2018
- 226.486 km

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Highline Business R | Incl. BTW | Automaat | Panoramadak | Vol-Leder | Getint Glas | Camera
- 2018
- 210.396 km