Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 140.900 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Eerste indrukken - 6 weken
- 141.900 km
In het kort zal ik schrijven waarom we deze auto gekozen hebben. Als ik een oordeel geef over zaken die "kwaliteit" of iets dergelijks aangaan, zul je toch een referentiekader moeten hebben wat de verwachtingen waren van de auto.
COVID-19 zorgde ervoor dat we onze twee Fords (en met name de Mondeo ST220) nauwelijks meer gebruikte. Overstappen naar de rivaal VW is dan wellicht niet logisch. En toch ook wel een stapje: van twee naar één auto...
Maar het werd een beetje de opties die overblijven als je wat anders wilt. Want ik had wat wensen;
Formaatje Mondeo of groter;
Plug- in hybride (er vallen al heel wat opties weg);
Minimaal 200 pk (de meeste PHEV hebben dit wel);
Leer;
Apple carplay met een mooi audiosysteem;
Trekhaak (en al hebben we geen aanhanger of caravan: veel trekgewicht);
Station met (heel erg) veel ruimte. We moeten ermee op vakantie kunnen;
En zo nog enkele wensen maar het beeld is er. Nieuw is ver boven het budget dus zoeken maar. Wetende dat het een VW passat GTE moest worden, is de keuze enorm. Maar de juiste auto was snel gevonden.
Wat hebben we dan gekocht?
Passat GTE variant, afgeladen met luxe. Leder, elektrische masserende stoelen, Dynaudio (hier kom ik nog uitgebreid op terug), 18' Dartford velgen, trekhaak, Discover media pro zijn wel zo de belangrijkste opties. Kleur: "tungsten silver" heet het. Ik vind het wel een mooie versie van saai grijs :P
Net geen 141.000 km op de teller en de auto is ex- lease. Of er voorzichtig mee is omgesprongen weet ik niet, maar hij is niet geheel vrij van butsjes en deukjes. Niks te gek, maar er zijn wat schrammetjes.
De voorbanden waren aan vervanging toe en ik heb meteen maar rondom nieuwe allseasons erop gelegd. Is dat ook even geregeld.
Eerste indrukken dan:
Comfort. Hoe definieer je dat. Ik doe een poging. Ruimte, stilte, en licht.
Daar waar ik sportieve, scherp sturende Fords gewend was de laatste 11 jaar, is dit een echt luxe cruiseschip. Lange wielbasis en echt op comfort geënt rijgedrag zorgt voor een rustgevende ervaring.
Messcherp sturen dus niet, hij nodigt niet erg uit tot gekkigheid maar als je gaat spelen, valt het niks tegen. Ik meen dat er een elektronisch sper op zit en onlangs eens een beetje enthousiast gestuurd, waarbij het mij opviel dat hij best wel gretig op zoek gaat naar de "apex" van de bocht, voor een auto van ruim 1650 kilo! Maar een bochtenridder is en wordt het niet.
En die ruimte. Ik ben zelf 1,91 meter lang en "achter mijzelf" zitten is geen enkel punt. Dan is er nog die enorme kofferbak. En met de bank (via dat handige handeltje in de kofferbak) naar voren geklapt: een bestelbusje bijna.
Genoeg om lekker mee op vakantie te kunnen als het mag, kan en moet, dus daar voldoet de Passat volledig.
Het is wel een lel van een wagen met 4,88meter lengte, maar er zijn ook wel een heleboel fijne hulpjes aanwezig. Overal sensoren, 360graden camera (oja da's ook één van de opties) en er kan weinig misgaan. Dus ondanks het formaat dat de ruimte ook wel met zich meebrengt, is de boel te beheersen.
En die 218 pk en 400 Nm die de wagen levert:
Nou het is al met al een interessante aandrijflijn waarbij uiteraard het idee is dat je zoveel mogelijk stekkert. Dat zorgt voor een laag (benzine) verbruik tot nu toe.
De auto gaat op puur stroom met ik meen 116 pk, al aardig van zijn plek en zet je de GTE- mode aan, dan is de auto sneller dan het voelt en klinkt. Binnen de 8 seconden naar 100 is voor zo'n bak toch wel vlot te noemen.
Oja, het verbruik: ik ga het in mijn verbruiksmonitor bijhouden, maar de tekenen zijn tot nu toe ongeveer 3 liter / 100 Km met veel stekkeren, waar 14-15 kwh bij geteld moet worden volgens de boordcomputer. In €'s per 100 km praten we dan (3*€1,65)+(15*€0,22)= €4,95 +€3,30 =€8,25. Maar Dat is nog niet heel exact. Wel érg netjes want de Fiesta ecoboost 100pk die we hadden uit 2018, deed ongeveer €9,00 / 100 km.
Verder ook:
Instellingen. Nou, ik ben echt niet een onbenul op gebied van elektronica, computers en gadgets maar ik heb nu bijna 2 maanden na aanschaf het instructieboekje nog steeds niet ver van mij vandaan liggen. Kortom: veel zaken die je kunt instellen, regelen en programmeren
Een paar van die zaken:
De instellingen kunnen gekoppeld worden aan je sleutel en de auto onthoudt dan bijvoorbeeld hoe je graag je stoel hebt staan en zet de stoel bij ontgrendelen in "jouw" stand. Super. Ik kickte altijd al op programmeerbare stoelen maar ik hoef nu niet eens een knopje in te drukken. Gaat dus vanzelf.
Als je de auto ontgrendelt, kun je bepalen wélke deuren er open mogen. Was even uitzoeken.
Als je gaat laden, kun je regelen hoe warm het binnen moet zijn wanneer je weer gaat rijden (ik heb nog niet die connected services of hoe dat ook heet bij vw geregeld dus gaat nu handmatig. Dat gaat prima, maar via een app is wel even lekkerder).
Rijmodi:
Je kunt volledig ev, hybride, batterijlading en GTE. Dat is leuk spelen maar de auto start altijd in EV. Het wordt al snel een sport om zoveel mogelijk elektrisch te gaan zoeven. Je kunt dus ook de auto zó laten opereren, dat de batterij wordt bijgeladen. Dat kost veel brandstof dus je zult het niet vaak in de praktijk brengen, maar goed, het kan.
Overigens, als je hybride rijdt, probeert de auto de "range" van de accu op peil te houden en zie je soms dat er veel brandstof genomen wordt, soms weinig. Naja, het gaat om het gemiddelde denk ik dan maar.
Opladen gaat overigens aan een 220v- stopcontact in ongeveer 3 uur.
Dynaudio!
Ja, één van mijn "wensen" was zo'n premium audiosysteem. Bij BMW geloof ik Harmann Kardon (als ik het goed spel), Mercedes heeft Burmester en VW Dynaudio. Ik heb een zwak voor Dynaudio... en tests van sites zoals Whathifi waren lyrisch.
Het viel in eerste instantie wat tegen. Hieronder waarom:
De GTE heeft geen ruimte onder de laadvloer voor een subwoofer. Daardoor... heb ik die niet :( Dat beinvoedt het geluid ongetwijfeld negatief, maar het klinkt alsnog echt wel heel erg goed.
Maar er was nog iets dat tegenviel. Het is natuurlijk een gebruikte auto met ervaring, dus je kunt wat dingen verwachten.
Het probleem was (gelukkig, wás) dat de speakers in de deurpanelen trilden waardoor het geen doen was met ook maar het kleinste beetje bas in de muziek.
Heel kort: bij VW zelf voelde ik me niet geholpen en gewoon niet serieus genomen, dus naar een audio- inbouwstation gegaan die het probleem voor 95% van de gevallen verholpen heeft. Trillen komt nog voor, maar wel op volumes waar de deuren ook mee beginnen de flapperen. Dus: tevreden.
De Dynaudio maakt me nu wel weer happy, zij het dat ik ergens in mijn achterhoofd heb zitten dat het bij een "niet- GTE" béter klinkt. En volgens mij is die optie bij een GTE niét goedkoper... maar dat heb ik niet gecheckt met de prijslijsten ernaast.
Wat had ik nog meer gezegd dat onder de definitie "comfort" valt: licht.
Ja er is veel licht in de auto (glazen dakje is echt wel heel erg mooi en brengt veel daglicht in de cabine...
Verder is het licht dat de auto gééft ook wel erg prettig, het zijn van die ingewikkelde LED- koplampen. Dat is toch wel erg rustig aan de ogen in het donker.
Ik zal de komende tijd deze review bijhouden, nu ben ik even voldoende "leeggelopen" over onze aankoop.
Hij laat me natregenen :P
- 143.000 km
Even een korte glitch. De auto ging niet open met de gewone sleutel, na gebruik van de noodsleutel en bijbehorend alarm-geloei, is alles weer normaal. Even in de gaten houden. Batterij van de zender onlangs vervangen dus dat kan het toch niet zijn?
Glitch 2
- 143.999 km
Nou ik meld maar gewoon alles dat me opvalt, meevalt, tegenvalt... Afgelopen tijd een paar keer wat glitches gehad met de parkeerhulp. Vooral bij aansluiten achter een stoplicht denken de systemen dat ik ergens tegenaan rijd. Gisteren werd het echt irritant, ik heb de hele straat al piepend doorgereden, terwijl ik toch echt niets op mijn motorkap had liggen.
Ook was de verkeersbordherkennig ermee gekapt en na wat speurwerk bleek dat het uitgeschakeld stond, wat niet door mij of mijn vrouw was gedaan. Door niemand dus. Maar goed, verder alles nog top.
Halfjaar update
- 146.864 km
Een half jaar onderweg met de Passat. Goed moment om even in de binnenspiegel te kijken.
We kochten de auto ingegeven door de drastisch teruggelopen kilometers die we maakten (corona als aanstichter) en geen twee auto's meer nodig hadden. Om twee auto's te vervangen is een echte allrounder vereist.
Daarin voldoet de GTE uitstekend. Hij is ruim, comfortabel, luxe, vlot en ook nog extreem zuinig. Een reisauto, maar ook een goede boodschappen- en bouwmarkt-cruiser.
Goed:
Wat maakt nu de meeste indruk?
Voor mijn doen is de auto hoogtechnologisch. Er zijn zó veel voorzieningen dat ik nog steeds (na een half jaar) soms een functie of instelling "ontdek" en denk: "hm, handig". Dus je zou de auto uitermate uitgebreid kunnen noemen.
Aandrijflijn: de GTE is voorzien van een bekende motorcombinatie onderhand: de plugin- hybride. Hij is een klap zuiniger dan "begroot" en doet het werk uitermate rustig en stil. De toeren blijven zeer laag, bij normaal meerijden in het verkeer kom je niet vaak boven de 1750 toeren uit.
Het omschakelen van benzine naar elektrisch gaat meestal ongemerkt, het kan gebeuren dat er net omgeschakeld wordt als je gas geeft en dan voel je een kleine hobbel.
De DSG-bak werkt meestal ook heel goed, maar verwacht van de flippers op het stuur weinig wonderen, ik gebruik ze niet meer.
Uitstraling: iedereen moet z'n mening er maar over hebben maar de vw is niet een koppendraaier... wel zakelijk en luxe wat maakt dat 'ie nooit uit de toom valt. De uitvoering die we hebben gekozen ziet er volgens mij wel dik uit met de velgen en kleur.
Mwah:
Ja er zijn ook wat minpunten. Zo zou je kunnen stellen dat de veelheid aan opties, instellingen en voorzieningen een beetje 'overkill' is. Niet dat ze overbodig zijn maar het bedient niet zo simpel als een iphone of zo. In het begin heb ik wel eens door die menu's lopen scrollen en wist ik niet waar ik 't moest vinden.
Het functioneert allemaal bijna altijd goed. De elektrische stoelverstelling bijvoorbeeld: die gaat op basis van de sleutel in goede positie, bíjna altijd. Dus soms zit je ineens toch te ver van het stuur af, dan heb je nog de memory-knoppen om het in orde te maken. Ik weet dat het ook wel komt doordat je dan de auto niet op slot had of zo, maar het is dan net weer een extra handeling.
Het kritische oog valt ook op sommige plekken wel over het materiaalgebruik. Ja, ook bij een vw passat wordt wel strategisch gebruik gemaakt van goedkoop materiaal. En op andere plekken weer hoogwaardig.
Dat kan een verklaring zijn voor rammeltjes en kraakjes in het interieur, meer dan je van een vw zou wensen te horen.
Heel, heel soms wil de entertainment niet meewerken (en dan moet je de iphone opnieuw verbinden).
Nadat ik in februari de luidsprekers opnieuw heb laten bevestigen is het een stuk beter geworden, maar soms rammelen de speakers nog in de deuren.
Concluderend na 6 maanden:
Ik ben blij met de auto en onder de indruk van sommige dingen die hij biedt. Ook zijn er wat kleine irritaties die de pret niet echt heel hard drukken. Maar een vw-fanboy ben ik nog niet.
Jaartje onderweg
- 158.000 km
De Passat staat alweer een jaar op mijn naam.
Wat me steeds opvalt is dat anderen enthousiaster over de auto lijken dan ik zelf. Niet dat er echt iets mis is met de auto, maar kennelijk is de uitstraling van de auto in deze kleur, wielen, leer etc. iets wat mensen aanspreekt.
Complimenten als: "dikke bak, met al die opties" hoor ik nog wel eens terwijl ik zelf denk: ja dat is wel zo... maar...
Zelf heb ik deze auto altijd als rationele keuze gezien en in dat opzicht voldoet hij perfect. Ruim, vlot, stil, luxe en superzuinig. Ook de styling kan nog steeds "mee".
Ik ben gestopt met de verbruiksmonitor invullen maar ik denk dat ik rond de €7,50/ 100km uitkom en dat is indrukwekkend en een stuk (een héél stuk) goedkoper dan de Fiesta die we hadden.
Onderhoud bestond uit een grote beurt á €349 geloof ik, wat ik netjes vond bij de dealer én een nieuwe achterlamp-unit omdat er wat ledjes kapot waren. Die was ongeveer €100. De apk was vlekkeloos, zelfs met de kapotte ledjes maar ik wilde dat graag fiksen.
Terugkomend op dat rationele: ja een Passat is niet het type auto dat een "big smile" losmaakt bij het rijden maar ik kan wel genieten van het soepele karakter, de luxe en veelzijdigheid van deze vw.
De kilometers bleven in 2021 onder de 20k en gezien corona-regels en de vraag of we op vakantie gaan en of dat met de auto gebeurt, zorgt dat het niet helemaal helder is hoeveel we gaan rijden in 2022, maar ik vind het niet erg als het richting de 30k zal gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT Highline 150PK Automaat | Adaptieve Cruise | App Connect | Trekhaak
- 2018
- 128.461 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline
- 2016
- 174.891 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline Business Clima Navi Led koplampen PDC v+a Virtual cockpit
- 2017
- 110.241 km