Volkswagen Passat 2.0 TDI 110pk BlueMotion Comfortline (2009)

autoreview

Volkswagen Passat 2.0 TDI 110pk BlueMotion Comfortline (2009)

Signalement

UitvoeringPassat 2.0 TDI 110pk BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst157.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het einde is gekomen…

  • 157.000 km

Algemeen
Na aanvaarding van mijn nieuwe baan mocht ik een leaseauto uitzoeken uit de pool. Ik had hiervoor drie maanden tijd. In die maanden kwamen veelal Franse auto’s, zoals Picasso’s en Scenics voorbij. Nu is dat niet mijn ding; ik rijd het liefst Duits. Dus toen ik deze zwarte Passat TDI voorbij zag komen, wist ik niet hoe snel ik moest klikken op reserveren. Een mooie 110 pk TDI Bluemotion Comfortline, met RNS 500 als extra. De auto had iets meer als een ton op de teller, dus al mooi ingereden.

Ik rijd deze auto zakelijk; privé rijd ik in een Passat TDI Variant Sportline (140 pk) uit 2006. Dat geeft dus in sommige gevallen mooi vergelijkingsmateriaal. Ook qua kilometers lopen beide VW’s redelijk synchroon.

Interieur
Je moet er van houden, zo’n strak interieur. Ik doe dat. Sommige mensen vinden het binnenste van een Passat eenheidsworst en saai. Ik kan er prima mee uit de voeten. Alles zit op de plek waar je het verwacht en functioneert idem. Het radio/navigatiesysteem (RNS 500) met touchscreen werkt bijzonder prettig en intuïtief. Bijzonder aangenaam is de harddisk die bij het systeem zit, met voldoende capaciteit voor MP3-bestanden. Never a dull moment …

Als je zo als ik van exacte cijfers houd dan is het een feest dat je ook met de cruisecontrol snel naar even snelheden kunt. Als je dus bijvoorbeeld de cruisecontrol vast zet op 83 dan versnelt de auto met een tikje naar boven naar 90 km/u. Praktisch, gezien het feit dat alle snelheden in Nederland en omgeving in tientallen worden weergegeven. Het is ook grappig te constateren dat Volkswagen evolueert. Mijn privé Passat uit 2006 kent dit fenomeen niet en versnelt of vertraagd standaard met 10 km/u.

Wat ik persoonlijk jammer vind is het achterwege laten van de blauw/rode dashboard verlichting. Dit gaf toch altijd een speciaal tintje. In de 2009 versie is het wit en rood geworden.

Een irritant kraakje dat resoneert in het dashboard doet helaas afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. Het is tijdelijk op te heffen door een klapje op het dashboard, net als vroeger bij een oude TV. Helaas is het bij de eerste de beste richel terug.

De standaard stoelen zijn goed in stelbaar en zitten prima, ook op de langere ritten.

Exterieur
Uiteraard is de Passat sedan één van de velen op Neerlands wegen. De zwarte metalliclak in combinatie met de chromen accenten geven de auto, zeker goed gewassen, een mooi aanzicht. Zelfs de chromen rand om de grille past hierbij. Deze chromen grillomlijsting vind ik één van de mindere aspecten van deze Passat. In een andere kleur (zoals mijn privé grijze) zie ik raamomlijstingen liever in zwart.

Bij aflevering was de auto voorzien van 16 inch velgen. Een inchje groter maakt de auto natuurlijk meer af, maar hierin heb je als leaserijder geen keuze.

Het rijden
Een Passat is er voor gemaakt om comfortabel lange afstanden te rijden. Een ook deze Passat voldoet aan dit criterium. Tot op hogere snelheden is de auto mooi stil, afgezien van het dashboard-kraakje. De 110 pk is niet overbemeten veel. Het voldoet, maar een 20 á 30 pks extra is welkom. Wat ook welkom is, is een 6-bak. Waarom heeft Volkswagen hier een 5-bak in gehangen? Hebben de rekenmeesters van VW uitgedokterd dat een 6-bak meer verbruikt? Zeker op hogere snelheden zou een extra tandje in de bak de toeren nog wat extra drukken.

De Bluemotion maakt in dit geval zijn naam waar. Wat is dit gebakje zuinig zeg! Zonder problemen rijd je hier 1 op 20 mee. De laatste tankbeurt over 708 km gaf 1 op 22,61 aan. Over het totaal aantal kilometers van 56676 km een gemiddeld verbruik van 20,75. Slecht voor de zegels, maar gelukkig word ik bij mij leasemaatschappij beloond voor zuinig (en goedkoop) rijden. Dit resultaat bereik ik met normaal meerijden met verkeer. Ik rijd dus niet als een oma door het verkeer. Wat goed mij helpt zijn lange stukken op de snelweg, waarbij de teller ook gerust boven de 130 staat. 132 om exact te zijn, wat dat is natuurlijk 120 plus 10% afwijking.

De Passat staat natuurlijk bekend om zijn binnenruimte. Dit komt de praktische inzet natuurlijk ten goede. Met een eigen lengte van 1,96 meter kunnen mensen achter mij plaats nemen, als ik comfortabel zit. Dit is niet elke auto gegeven.

Problemen
In de anderhalf jaar dat ik de auto in gebruik heb traden er geen noemenswaardige problemen op. Met regulier onderhoud is deze auto kennelijk alles voor geweest. Kortom een uitstekende auto, afgezien van het kraakje in het dashboard.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.