Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2007)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2007)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf69.827 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 71.795 km

Na bijna 5 jaar de Mitsubishi Space Star 1.9 DI-D HP te hebben bereden, werd het tijd voor wat anders. Ik heb heel lang getwijfeld over de keuze van een opvolger. Uiteindelijk is het deze prachtige Golf Variant 2.0 TDI Comfortline-Business geworden.
De auto is 8 maanden na toelating geïmporteerd uit België. Bouwjaar 2007, maar kenteken 2008. In Nederland is de Golf vervolgens tot eind 2011 de eigendom geweest van een oudere man die er netjes mee is omgegaan en er weinig kilometers mee heeft gereden.
De wagen is bijzonder compleet: panoramadak, ESP, climatronic, cruise control, Full map navigatie, Parkeersensoren achter, regensensor, bandenspanningscontrole, trekhaak. De kleur is blauw/grijs metallic.
De auto is keurig afgeleverd door Audi/VW specialist Ten Hove in Oldebroek.

Rijervaringen
Het comfort auto is over het algemeen comfortabeler als mijn vorige. Wel is de dieselmotor wat luidruchtiger bij koude start.
Wat een heerlijke motor is die 2.0 TDI (103KW/320Nm). Trekt heerlijk onderin en in combinatie met de 6-bak is zeer vroeg opschakelen (bij ca. 1700 toeren) goed mogelijk. Je rijdt er heel gauw te hard mee. Ik heb een waarschuwingspiep bij 140km/u ingesteld.
Ik heb lang getwijfeld over deze auto en zeker over de motor. Op de diverse fora lees je nogal wat mindere ervaringen met de 2.0 TDI motor. Dat blijkt echter vooral om de vroegere series te gaan met motorcode BKD (16V). Mijn 2.0 TDI heeft code BMM en is een 8-klepper en natuurlijk van 2007. Daar lees je weinig tot geen problemen over.
Wegligging
De auto ligt zeer stevig op de weg en met Good Year Ultragrip winterbanden is hij niet snel van z'n stuk te brengen.
De besturing is zeer licht, bijna Amerikaans, maar ook direct en precies.
De zit is wel lager als ik gewend ben en de vooral de hoofdruimte minder. Beenruimte is er zowel achter als voor in ruime mate. De ruime kofferbar is een genot.
Laatst naar de Ikea geweest met een aanhanger. Die trekt deze auto met het grootste gemak.

Verbruik
In beginperiode met overwegend snelweg en niet al te langzaam verbruik gemiddeld 1:15,4 met Shell V-power. Ik weet zeker dat dit nog zuiniger kan, vooral omdat ik normaal 80% provinciale wegen rijd.

Over olieverbruik en onderhoud heb ik nu nog niks te melden, maar ik ben, net zoals bij mijn vorige reviews, weer van plan om dit alles goed te gaan bijhouden en aanvullen, zoals u dat van mij gewend bent.

Update1

  • 73.698 km

Nu ik een kleine 4000km verder ben, krijg ik al een aardig beeld van de auto. Qua verbruik kom ik nu rond de 1 op 18 uit. Ik schakel dan wel steeds onder de 2000 toeren en rijd ik voornamelijk op provinciale wegen. De cruise control werkt eenvoudig fijn en snel. Knopje indrukken en de snelheid zit vast.
Ook deze 2.0 TDI motor heeft de karakteristieke eigenschappen van een pompverstuivermotor. Ik kan mij voorstellen dat sommigen dit omschrijven als het alles-of-niets-gevoel, maar met een goed getrainde rechtervoet laat ook de berekracht van deze diesel zich prima beheersen. Maar een minimale beweging van het gaspedaal is inderdaad direct voelbaar in de trekkracht. Bij een common rail diesel gaat dit allemaal wat geciviliseerder. Maar de wat lompe kracht van deze pompverstuiver heeft ook zijn charme.
Bij stationair draaien (bijv. voor een stoplicht) voel je de motor licht schudden, vooral bij koude motor. Niet hinderlijk, maar soms valt het me op. Schijnt ook een karaktertrek van de pompverstuiver te zijn.
De navigatie (Blaupunkt) werkt erg prettig. Beetje traag, hoewel ik denk dat we meestal zelf teveel haast hebben.
Verder geeft het ESP een veilig gevoel en het is ook veilig. Heb even op een besneeuwd parkeerterrein met aardig vaartje een bocht genomen. Je voelt de auto wel wat glibberen, maar de koers wordt keurig gehouden. Kortom, een heerlijke auto.

Update

  • 78.600 km

Heb de auto nu ruim 3 maanden. Het verbruik is gedaald. Ik moest even aan de auto wennen, maar nu weet ik wanneer ik het beste kan schakelen om een laag verbruik te krijgen. Ik houd ca. 1800 toeren als schakelpunt aan. In de stad en provinciaal gaat dat prima. Verbruik schommelt nu tussen de 1 op 17,5 en 18,5. Straks in de zomer moet het nog wel beter kunnen. Heb de zomermaanden er inmiddels weer onder gezet. Tijdens proefrit ging het bandenspanningsalarm af na ca. 3 km rijden. Even gereset vanwege de bandenwissel en weer klaar. Die goodyear ultragrip 205/55 zijn trouwens erg fijne winterbanden. Comfortabel en uitstekende grip in de sneeuw. Zoals al in meerdere reviews is genoemd; de navigatie is niet heel snel, maar werkt prima. Jammer dat de gps snelheid niet als informatie op het display beschikbaar is. Ik heb nu met m'n ouderwetse trommetje de snelheidsmeter even gecheckt. Ik rijd altijd tegen de "flitsgrens" aan, en dan moet je precies weten hoeveel echte kilometers per uur je rijdt.

Update3

  • 87.000 km

Ik heb er nu ruim 17.000km en 1/2 jaar opzitten vanaf de aanschaf en elke keer als ik instap, doe ik dat met een vertrouwd en zeker gevoel. Van deze auto heb ik absoluut geen spijt. Het verbruik komt gemiddeld uit op 5,8l/100km. Tot nu toe heb ik nog geen olie hoeven bijvullen. Ik moet wel zeggen dat de zwartkleurige pijlstok erg slecht is af te lezen. Door de vinger tegen het einde aan te houden wordt de olie zichtbaar (op m'n vinger) en kan ik het pijl controleren. Daar mogen ze bij VW nog wel wat aan doen. Verder doet de cruise control het om een onverklaarbare reden soms niet (ca. 1x in de maand). Motor afzetten en opnieuw starten en het is weer OK. Een schoonheidsfoutje. Vraag me af of hier meer mensen last van hebben en hier een oplossing voor weten? Verder is het panoramadak een trekpleister voor de kinderen. Wel ging het een keer luid knarsend open toen de zon er de hele dag op had gebrand op de parkeerplaats. Heb de kabels toen gesmeerd met teflonvet en de rubbers met vaseline. Daarna was het weer goed. Soms piept het dak nog bij openen en sluiten, maar het is niet meer zo erg als toen. Dan de hoofdruimte achterin. Het was me nooit eerder opgevallen, maar het panoramadag slokt wel wat hoofdruimte op. Mijn zwager van 2m zat laatst met 2 anderen achterin en had alleen in het midden genoeg hoofdruimte. Als je met z'n 3-en achterin zit, moet de langste dus in het midden. Het regenereren van het roetfilter is op de achtergrond merkbaar. De auto reageert dan iets nukkiger op het gas en maakt een iets brommiger geluid. Voor de rest merk je er niets van. Wat de vering betreft: heel comfortabel en toch stevig. Soms wel een beetje knerpend rubbergeluid bij het rijden over drempels. Niet hinderlijk, wel hoorbaar. Over het algemeen is het een fantastische auto en enorm robuust. Tot nu toe m.u.v. de bovenstaande schoonheidsfoutjes geen problemen gehad. Ik heb vroeger een Golf II 1.8 (bj1986, 90pk,lpg) gehad en in 7 jaar 326.000km op de teller gezet. Ook dat was een prima auto en nu weet ik ook weer waarom ik toen voor een VW Golf gekozen had.

Betrouwbaar en krachtig

  • 137.000 km

Iedere auto heeft zo z'n kwaaltjes en er doen zich altijd wel dingen voor die even gerepareerd moeten worden. Bij deze VW Golf ben ik tot nu toe maar weinig tegengekomen. Het probleem met de cruise control (zie vorige update) is inmiddels opgeheven (bedieningshandel is vervangen bij de laatste beurt) en het probleem is nu over. Het panoramadak is niet geheel probleemvrij. Ik heb nu al twee keer lekkage gehad (vloer in auto nat aan bijrijderskant). De garage heeft dit weer opgelost (afvoer was verstopt). Verder reageert de bedieningsschakelaar van het open dak niet altijd goed. Maar voor de rest... wat een auto! Super betrouwbaar. Altijd starten en lopen. En het rijcomfort is zeer goed. De 2.0 TDI PD blijft mij bekoren. Heerlijk veel trekkracht bij lage toeren. Een eigenschap van de PD (pompverstuiver) motor is het koppel nogal bruut inkomt bij ca. 1500 toeren. Hier wen je aan. In principe begint de trekkracht zich vanaf ca. 1200 toeren op te bouwen, alleen duurt dat vrij lang. Vanaf 1500 is er bijna geen sprake meer van een turbogat. Ook valt op dat de motor bij stationair toerental de auto een beetje doet "schommelen". Ook dit is een eigenschap van deze motor: de stationairloop is niet heel "smooth".
De vering van de auto is ook heel goed afgestemd. Rijden over drempels gaat ook prima. De vering is lekker stevig en de auto raakt daardoor niet de grond. De regensensor doet zijn werk het beste met rain-X op de voorruit. Anders blijven de ruitenwissers te frequent wissen. Soms mis ik wel eens gewoon een klassieke interval, want die zit er niet op. Verder is de automatisch inschakelende verlichting ook een veilig idee, al vind ik dat het soms al redelijk moet schemeren voordat hij inschakelt. Handmatig inschakelen is dan het devies. De verlichting schakelt automatisch uit als je de sleutel uit het contact haalt. Verklikkergeluid alleen als je stadslicht laat branden. Ook het verbruik is zeer verrassend. 1 op 17,5 is goed haalbaar, zonder al te gezapig te rijden. Deze auto is echt een aanrader.

Sturen: De stuurbekrachtiging is precies goed en deze Golf stuurt lekker direct.

Schakelen: Het schakelen gaat ligt en precies. Het is een 6-bak. De achteruit is ook gesynchroniseerd, dus je kunt de achteruit al inschakelen tijdens het rollen zonder kraken.

Remmen: De dosering van de remmen is goed afgestemd en de vertraging prima. Bij sommige auto's kan de rem heel gretig zijn en moet je voorzichtig intrappen. Zo niet bij de golf. Gewoon goed.

Comfort: Tja, hier is al meer over gezegd in andere reviews en ik kan het niet ontkennen. De 2.0 TDI PD is nogal luidruchtig. Vanaf ca. 80km wordt het motorgeluid overstemd door windgeruis, maar bij lagere snelheden hoor je de motor altijd. Vanaf ca. 70km kun je in 6 rijden. Bij 80km maakt de motor ca. 1400 toeren. De vering is best comfortabel te noemen. Straf maar niet te stug.
Toen ik pas in deze auto reed moest ik overigens heel goed op de snelheid letten. Je rijdt in deze auto heel gauw te snel zonder dat je het merkt.
De stoelen zitten er goed en ook achterin is voldoende beenruimte. Hoofdruimte valt wel wat tegen door het panoramadak. Of je moet in het midden gaan zitten.

Prestaties: De 2.0 TDI PD maakt van de Golf een snelle auto. Vooral op de snelweg komt dit goed tot zijn recht. Wil je even ECHT snel inhalen op een provinciale weg? Bij 70/80 even terug naar 4 gas erop er volgt een enorme duw in je rug en je bent er zo voorbij. Ik heb standaard een piepje bij 140km ingesteld, want echt... voor het weet zit je op die snelheid en je hebt er gewoon geen erg in. Dankzij de 6 bak zijn is de 3e versnelling iets korter en je kunt ook in 3 vrij gemakkelijk een ronde over.
De 2.0 TDI PD (Pumpedüse=pompverstuiver) blinkt niet uit in raffinement. De kracht komt nogal bruut vrij. Als je stille geraffineerde diesel zoekt, moet je deze niet nemen. Ga dan shoppen bij Honda met echte Honda diesel. Dat is een van de beste en stilste diesels die er zijn. Daar kan VW dan weer niet aan tippen. Waarom ik dan geen Honda rijd ? Vindt ik wat te zwaar en ik vindt de Tourer niet mooi. Kijk maar eens wat een Accord weegt, 1500+kg.

Verbruik: Het verbruik is verrassend laag. Nu rijd ik over het algemeen rustig, maar wel door. Overwegend provinciale wegen. Gemiddeld rijd ik 1:17,5
Meestal tank ik bij 850 a 900 km. Na 600km rijden staat de meter meestal precies op helft. Ik rijd de motor altijd zorgvuldig warm. Maar als ie dan warm is, dan schuw ik geen enkel gebied op de toerenteller, mits verantwoord en m.i. nodig.
Olieverbruik heb ik niet. Ik hoef nooit bij te vullen.

Roetfilter: Deze auto heeft een roetfilter en dat regenereert exact om de 380km en duurt max. 20km. De auto reageert dan wat nukkiger op het gaspedaal en de motor klinkt wat brommeriger. Voor de rest merk je er niets van.

Verder moet de distributieriem om de 150.000km vervangen worden. Ben ik bijna aan toe.

2 x klokje rond, historie onderhoudskosten

  • 207.624 km

Hierbij geef ik een opsomming van de onderhoudskosten:

18-10-2012 - 95.279km - €523,51
grote beurt + stelmotor tankklep + reparatie lekkage panoramadak

18-09-2013 - 126.606km - €559,72
Grote beurt + reparatie lekkage panoramadak + bedienschakelaar cruise control

11-03-2014 - ca.140.000km - €400,-
205/55-16 zomerbanden 4 x Continental Premium 5H

4-06-2014 - 148.963km - € 1067,63
Grote beurt + distributieriem +accu+aandrijfashoes + druksensor roetfilter + schuifdakschakelaar.

18-3-2015 - 177.362km - € 760,24
Grote beurt + remklauw/blokset achter.

22-12-2015 - 207624km - € 344,10
Grote beurt + stelmotor tankklep + waterlekkage panoramadak

Onderhoud consequent uitgevoerd door VW specialist J. Ten Hove Oldebroek. Bij de grote beurten zijn uiteraard ook alle voorgeschreven kmstand-afhankelijke zaken vervangen. Banden bij Van Essen Emst. Bedragen zijn incl. BTW.

De service van Ten Hove is uitstekend en de beurten zijn alle perfect uitgevoerd. Tot nu toe zijn geen tussentijdse garagebezoeken nodig geweest. Bij aanschaf heb ik nieuwe Good Year winterbanden laten monteren die er in 2015 nog net (4,2mm) een winter onder kunnen. De auto is zeer betrouwbaar.

De enkele zwakke punten van deze auto die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken zijn: regenereren roetfilter om de ca. 400km (ca. 12km ietwat nukkig rijden) en dat vervelende panoramadak waarbij de lekkage steeds terugkomt (water in kofferbak bij reservewiel).

Still going strong

  • 253.274 km

Inmiddels heeft mijn trouwe Golf de 250.000km grens gepasseerd, zonder enige moeite moet ik zeggen.

Hier even een opsomming van de beurten/garagebezoeken sinds mijn laatste verslag:

25-06-2016 - 221.290 km - € 562,96
Onderhoudsbeurt bij Ten Hove Oldebroek. Wat eerder laten uitvoeren i.v.m. combineren met APK en omdat we in de zomervakantie naar Zweden gaan en de auto dan tiptop moet zijn.

3-08-2016 - 229.000 km - € 430,-
Nieuwe banden. Dit keer all-season GoodYear Vector 2e gen. Bij Van Essen Emst.

23-08-2016 - 233.000 km - € 60,-
Uitlijnen bij Van Essen Emst.

20-10-2016 - 237.905 km - € 227,66
Tussentijds garagebezoek. Motor schokt paar keer. Uit voorzorg EGR-klep laten reinigen.

06-01-2017 - 243.000 km - € 107,50
Bobbel op band (stoeprand). Band vervangen bij Van Essen Emst. (GoodYear Vector)

15-04-2017 - 250.608 km - € 10,-
Tussentijds garagebezoek. Diesellekkage. Slangetje vervangen.

08-05-2017 - 253.274 km - € 383,-
Grote beurt, geen bijzonderheden

Op een paar incidenten na blijft de auto in prima conditie, ook na 250.000km. Ik heb de beurt van 221.290km wat eerder laten uitvoeren. Kon ik mooi met APK combineren en we gaan naar Zweden op vakantie en dan is de auto in ieder geval recent nagekeken.
Vlak voor de vakantie heb ik 4 nieuwe GoodYear Vectors 2e generatie laten monteren. In mijn optiek de beste All-Season banden die er op de markt zijn. Het is altijd een compromis en de grip is in de winter minder dan met echte winterbanden (de GoodYear UltraGrip), maar nog altijd merkbaar beter dan zomerbanden. All-Seasons zijn perfect voor gemiddelde omstandigheden. Zomer / regen / sneeuw / ijs en dan met gemiddelde prestaties. Voor extremen (wintersport bijv.) zou ik wel echte winterbanden kiezen.
De auto heb ik ook nog even laten uitlijnen want de GoodYear Ultagrips waren toch wel flink schuin afgesleten, voor. De Golf bleek inderdaad teveel toespoor te hebben.

Net voor de 238.000km, de eerste echte regendag na de zomer, rijd ik op een recht stuk op cruisecontrol 90km/h en ineens hikt de auto om de 5 seconden. Alsof het vermogen even 1/10 seconde wegvalt. Het gebeurt ongeveer 6x kort achter elkaar op dat traject van ca. 3 km. Daarna rijdt de auto weer als tevoren, maar het zit me niet lekker en ik ga uit voorzorg bij Ten Hove langs. Die heeft uit voorzorg de EGR-klep gereinigd en het advies gegeven om later nog eens brandstofreiniger te gebruiken om het brandstofsysteem te reinigen. Omdat deze "storing" daarna niet meer is teruggekomen heb ik het maar zo gelaten en tot nu toe nog geen brandstofreiniger toegevoegd.

Wel vind ik dat de Golf wat onregelmatiger loopt als vroeger. Vooral rond de 1500 toeren, bijv. Bij 50km/h in de 4e versnelling voel je hem soms lichtjes "hobbelen". Het is niet heer duidelijk aanwezig, maar wel iets merkbaar.
Ach, alles wordt wat ouder en toleranties wat groter. Ik vermoed dat de brandstofinspuiting in dat toerengebied mogelijk wat aan het overcompenseren is. Ik heb dit een keer op een forum gelezen. Bij de ene slag spuit hij iets teveel diesel in wat hij bij de volgende slag weer corrigeert door minder (te weinig) in te spuiten. Dit resulteert dan in de ietwat onregelmatige loop.
De Golf blijft wel lekker zuinig rijden. Ik houd het verbruik sinds eind 2014 bij met de App "Road Trip" van de maker "Darren Stone" (ios) en mijn gemiddelde gebruik is 1:18,3 over deze hele periode.

Bobbel op de band
Vlak bij mijn werk zijn wegversmallingen op een 60km traject waarbij je elkaar wel kunt passeren, maar dan niet te snel moet rijden en zoveel mogelijk rechts moet houden. Dan kunnen 2 personen auto's elkaar gemakkelijk passeren. Mijn tegenligger kende zijn/haar auto mogelijk nog niet zo goed en hield wel erg weinig rechts, waardoor ik juist veel te ver naar rechts moest uitwijken en met mijn rechter voorband op de afgeronde stoeprand van de wegversmalling kwam met 50km/h. Kabam! Ik ben wel gewoon doorgereden en gelukkig ging de band niet lek, maar er kwam wel een bobbel in de wang week na week steeds ietsje groter werd. Voor de veiligheid heb ik de band met nog 6mm profiel toch maar laten vervangen.

Dan heb ik nog een diesellekkage gehad. We reden de parkeerplaats op bij een pannenkoekenrestaurant en ineens een sterke diesellucht in de auto. Motorkap even open en ik zag de druppels bij het slangetje naar de brandstofpomp op het motorblok. Wel mee doorgereden en volgende dag naar de garage (Ten Hove) gegaan. Uiteindelijk bleek de aluminium aanvoerpijp doorgesleten doordat de motorafdekking er tegenaan schurkte, waardoor er een miniscuul gaatje in de pijp was ontstaan. Stukje van de pijp afgezaagd, nieuw universeel slangetje erop en klaar was kees. Wat krijg je van me Jaap ? "10,- euro". Dat noem ik superservice op zaterdagmorgen.

Inmiddels benk ik de 250k voorbij en kijk soms naar andere auto's, maar als de gedachte bij me opkomt dat ik dan mijn Golf moet inruilen, krijg ik een spreekwoordelijke brok in m'n keel. Dan toch nog maar gewoon verder rijden met m'n trouwe bakkie! Zolang de onderhoudskosten binnen de perken (tussen mijn oren) blijven, moet dat prima kunnen.

Mijn Golf Variant mag met pensioen

  • 280.000 km

Met een respectabele kilometerstand van 280.000km, waarvan ik er ruim 210.000 zelf heb gereden en de rest door de vorige eigenaar, vind ik het - na 6 jaar in bezit - tijd voor een andere auto. Nog steeds heb ik er moeite mee om hem weg te doen.
Deze Golf is in al die tijd een zeer betrouwbare auto gebleken. Hij heeft me 1 keer laten staan, maar nooit op hoge kosten gejaagd en me altijd comfortabel, zuinig en snel van A naar B gebracht. Ik beschouw dit als de fijnste auto die ik tot nu toe gehad heb. Deze Golf is absoluut niet afgeschreven en als het moest zou hij met gemak nog 100.000km erbij kunnen hebben. Maar ik wil nu toch wat anders en ik ruil hem in voor een 2015 Golf Sportsvan 2.0 TDI Highline met 150pk/340Nm met hogere instap en ruimer interieur. De kofferbak is wel 100l kleiner.
Mijn goeie oude Variant mag nu met pensioen (wie weet ergens in het Oostblok :-), de volgende eigenaar zal er blij mee zijn).

Hier nog even een opsomming van de laatste bijzonderheden:

2-06-2017 - 255.500km - € 57,92
Wisserarm achter afgebroken in de wasstraat. Nieuwe arm besteld bij Ten Hove en zelf gemonteerd.

14-07-2017 - 259.300km - € 119,79
Accu vervangen. Oude was kapot gegaan door de hitte (accu's kunnen slecht tegen extreme kou, maar hebben ook een hekel aan hoge temperaturen). Kon nog op het nippertje starten (met speciale techniek die ik ooit geleed heb: voorgloeien en zodra het voorgloeirelais afvalt (hoofd buiten het raam en goed luisteren) starten.

27-11-2017 - 276.000km € 520,-
Allereerste keer dat ik langs de weg kom te staan. Vlinderklep kapot; In de inlaat zit een klep die sluit als de motor wordt afgezet: luchttoevoer naar de motor wordt hiermee afgesneden om de dieselmotor snel en zonder nalopen uit te zetten. Tja, als deze klep blijft dichtzitten kan de motor niet starten. ANWB dacht dat het de distributieriem was omdat de motor tijdens het starten zo ongelooflijk licht ronddraaide, alsof de startmotor bijna geen weerstand ondervond. Maar dat kwam dus door die dichte klep, waardoor de motor geen lucht kreeg en die dus ook niet hoefde de comprimeren, waardoor deze lichter was rond te draaien door de startmotor.

6-1-2018
De garagebezoeken beginnen nu toch wat frequenter plaats te vinden dan vroeger, dus ook dat is voor mij een reden om de auto toch maar te gaan inruilen. Hij zou nog gemakkelijk door kunnen, maar voor mij wordt het psychologisch steeds moeilijker om geldt te investeren voor nieuwe banden of een beurt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.