Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 198.500 km |
KM-stand laatst | 289.000 km |
Golf Variant 1.9 TDI 105pk Bluemotion BLS
- 280.000 km
Hallo allemaal ,
Dit is alweer mijn tweede review voor autoweek. Dit keer betreft het een Golf Variant. Hiervoor heb ik een review geplaatst over een Golf hatchback uit 2001 met de betrouwbare TDI motor. De vorige TDI was zeer goed bevallen. Deze had zo'n 350.000 kilometer gereden met eigen onderhoud. Ik wist dat deze nog een tijdje mee kon gaan, echter deed onderstaande kans zich voor. Ik wilde aanvankelijk de Golf Variant kopen en mijn eigen golf eerst op rijden. Toch besloten om dit niet te doen omdat je dan toch in een dilemma kunt komen als het om onderhoud gaat op dergelijke kilometerstanden. Mijn volgende auto moest in ieder geval weer redelijk zuinig zijn. Ik rijdt jaarlijks zo'n 45.000 kilometer. Natuurlijk zou ik graag een E-segmenter rijden (Volvo S80 D5/ BMW 5-serie F10) maar dit ligt helaas (nog) buiten mijn bereik als starter in de arbeidsmarkt.
Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI Bluemotion (BLS)
Ik zag deze auto staan bij het bedrijf van een bekende. Het bleek dat de auto stilstond en zou worden verkocht aan een handelaar. Dit vond ik jammer, aangezien de auto dealeronderhouden was en ik als bijkomend voordeel ook de eerste eigenaar kende (en deze was erg zuinig!). Wat me meteen al opviel is hoe mooi de kleur is, zeker na het wassen van deze Golf. Donkerblauw op z'n mooist wat mij betreft.
Vanaf het moment dat ik deze auto in bezit heb zal deze auto in eigen onderhoud gaan. Ik heb namelijk het voorrecht om een brug te kunnen gebruiken.
Er zullen overigens uitsluitend kwaliteitsonderdelen worden gemonteerd. Voor grotere ingrepen zoals bijvoorbeeld een nieuwe koppeling zal de auto naar een specialist gaan. Ik heb besloten een excelbestand bij te houden met de kosten die ik maak voor deze auto, zo hebben jullie als lezers een goed beeld van wat een auto met dergelijke kilometerstanden kan kosten!
Eerste aanpassing
Deze auto miste een cruise control unit, welke ik bij de vorige auto regelmatig had gebruikt. Ik besloot rond te zoeken en kwam uit bij Vagtechniek, waar deze voor €139,- kon worden ingebouwd! Daarnaast heb ik het Pioneer dubbeldins scherm overgezet vanaf de vorige auto, daarvoor was enkel een pasframe nodig. Dit systeem heb ik ooit voor €150,- gekocht en kan gebruikt worden i.c.m. een iPod Classic of Iphone van de oudere types. Ook zit er Bluetooth op waardoor ik ook via de carkit bellen, ziet er overigens ook nog chique uit, zo'n scherm! Momenteel heb ik een iPod Classic aangesloten, welke me voorziet van fijne (rijders)muziek.
202.000 kilometer (juni 2016)
Na 5.000 kilometer te hebben gereden met deze Volkswagen is het me duidelijk dat een ''grote'' auto, zeker voor lange afstanden fijner rijdt. Op de autobaan rijdt het voor mijn idee rustiger dan mijn vorige Golf. De motor is erg laagtoerig en biedt voldoende kracht. Zou ook kunnen zijn omdat de wielbasis wat langer is dan een Golf IV hatchback. Verder hoor ik geen aparte geluiden tijdens het rijden.
214.000 kilometer (september 2016)
Ook na de zomervakantie kan ik gelukkig melden dat de auto nog prima rijdt. Echt heel zuinig. Met redelijk doorrijden haal ik er gemakkelijk 1 op 19 mee. Als je een bejaarde rijstijl hebt moet zelfs 1 op 21 wel lukken, maar dit krijg ik tot nu toe niet voor elkaar. Ik reis nog met plezier met de Golf. Apart feit is dat ik heb gezien dat de motor die uitgevoerd is als Bluemotion niet de beste TDI op de markt is. Als je een TDI koopt, let dan altijd op het motorcode! Het motorcode is BLS. Op internet staan vervelende verhalen van goed (dealer) onderhouden modellen die na ongeveer 200.000 defect raakten. Ook grappig is dat de dealer dit zelf natuurlijk niet beaamt. Na enige research bleek dat het grootste probleem is dat de drijfstanglagers ''eruit lopen''. Dit leidt uiteindelijk tot motorschade. De vraag is of ik dit laat zoals het is, of toch over de lange termijn ga nadenken.
219.000 kilometer (november 2016)
Vorige week heb ik toch besloten dat de drijfstanglagers vervangen moeten worden. Dit wordt gedaan door een specialist. Dit was natuurlijk een preventieve ingreep. Nu bleken de lagers van deze BLS nog goed te zijn, beetje zonde dus. Moet zeggen dat het voor het gevoel wel fijn is. Ik zag het dan ook positief in: dan zal de rest van de auto ook wel goed zijn!
225.000 kilometer (januari 2017))
Het jaar 2017 beloofd weer een jaar te worden met veel fijne autobaankilometers. De auto is weer zonder problemen door de APK. Binnenkort ga ik de volgende punten aanpakken: remschijven + blokken rondom en alle filters/vloeistoffen
227.500 kilometer (februari 2017)
Afgelopen zaterdag ben ik naar de plaatselijke automaterialenzaak gereden voor nieuwe filters. Het oliefilter is pas vervangen maar de interieur, brandstof en luchtfilter moesten nog. Deze in een mum van tijd kunnen vervangen. De kosten hiervoor bedroegen €59,- Da's niet gek! Ik moet qua onderhoud enkel de remschijven en blokken rondom vervangen. Dit doe ik tegelijkertijd met de nieuwe zomerbanden.
230.000 kilometer (februari 2017)
We zitten nog in februari maar de 230.000 is bijna aangetikt. A.s. zaterdag ga ik nieuwe remschijven en blokken rondom monteren. Tevens haal ik dan eindelijk de nieuwe aluminium velgen met nieuwe Michelin zomerbanden op. Ik kijk er naar uit omdat ik enkel nog met stalen velgen heb rondgereden.
Het zijn de Mak Wolf Silver 17 inch velgen geworden die uitstekend passen bij de kleur van deze auto en bij het model. Later zag ik bij toeval dat deze ook door volkswagen.nl worden aangeboden als aluminium wielset voor de Tiguan.
Foto is inmiddels toegevoegd, ziet er toch beter uit dan compleet stalen wielen en/of plastic wieldoppen. Inmiddels heb ik ook originele naafkappen kunnen vinden bij de dealer. Deze konden perfect gemonteerd worden. De banden die geplaatst zijn betreffen de Michelin Primacy 3 (225/55/17). Fijne banden wat mij betreft voor dit soort auto's. Na het monteren van deze banden is de Golf er zeker ook niet onzuiniger op geworden. Ik denk dat ik maandelijks rond de €220,- aan brandstof kwijt ben.
234.000 kilometer (maart 2017)
Ik ben nu bezig om een planning te maken voor a.s. zomervakantie. Het lijkt erop dat deze auto goed in het plaatje past, een korte roadtrip richting Oost-Europa (Slovenië, Kroatië en misschien Montenegro). Voor deze reis hoef ik in ieder geval aan de airco nog niets te doen. Ik heb gemerkt dat deze nog prima koelt. Ik weet inmiddels dat de koppeling eigenlijk aan vervanging toe is, toch wacht ik hiermee omdat de auto nog prima rijdt. Omdat ik dagelijks in de file sta vind ik het zonde om nu de koppeling al te laten vervangen. Ik verwacht dat ik dit t.z.t. in combinatie met de distributieriem aanpak wanneer nodig.
239.000 kilometer (april 2017)
Met 239.000 kilometer op de klok, besluit ik om nog eens een oliewissel te doen. Huidige olie zit er ruim 20.000 kilometer in dus één dezer dagen koop ik vijf liter en een nieuwe oliefilter om het weer gereed te maken t/m de 260.000! Je hoort toch wisselende verhalen over de interval. Sommige kenners zeggen dat de interval van 30.000 te lang is. Ik weet het niet maar neem het zekere voor het onzekere en ga op zo'n 20.000 zitten. Op 100.000 kilometer scheelt het maar één extra wissel, dit valt dus nog wel mee.
240.000 kilometer (mei 2017)
Vandaag op deze zomerse zaterdag de olie ververst alsmede de oliefilter vervangen. Dat ging makkelijk, voor €55,- kan ik weer een half jaar rijden met deze olie. Heb Valvoline longlife olie gebruikt, 5W30 volsynthetisch. Deze olie gebruik ik al zolang ik TDI rijd (Valvoline synpower xtreme xl iii c3 5w30).
247.500 kilometer (augustus 2017)
In de tussentijd heb ik één gebrek kunnen vinden. De buitenspiegel links klapt naar binnen en zit er wat losjes op. Lijkt erop dat deze toch is aangetikt. Hierdoor moet ik soms tijdens het rijden de spiegel bijstellen.
Verder rijdt de auto goed, en de vele autobaankilometers zullen de Golf hopelijk minder hard doen slijten. Moet wel zeggen dat ik wel steeds meer verlangen krijg naar een mooie rijdersauto die er nét wat eleganter uitziet.
257.500 (oktober 2017)
Samen met mijn vriendin ben ik naar Kroatië/Slovenië geweest. Dat was een lekker ritje, op de Autobahn komt de auto prima mee met dagelijks verkeer. De ruimte van de auto is ideaal voor 2 personen + bagage!. Moet overigens melden dat ik vooraf het ANWB lidmaatschap opgeschaald heb naar Europa service, maar gelukkig bleek dit niet nodig. De auto heeft zich kranig verweerd! De kilometers tikken hard aan, en over een paar duizend kilometer ga ik op een zaterdag de olie e.d. wisselen.
280.000 (april 2018)
Eigenlijk weinig nieuws te vertellen. Auto rijdt nog prima en ik maak nog altijd veel kilometers. Bij de 290.000 staat weer een grote beurt gepland. Ook zit de distributiewissel eraan te komen bij 310.000. Ik heb vanaf vorig moment nog geen bijzondere kosten gemaakt. Zojuist op de brug weer de zomerbanden kunnen wisselen.
Gemaakte kosten sinds aankoop 198.000km (mei 2016)
217.000 Drijfstanglagers+ olie en oliefilter €527,- (preventief)
223.000 Ruitenwisserbladen rondom + lampjes + APK €92,80,-
227.000 Lucht, interieur, brandstoffilter €59,-
229.500 Remschijven, remblokken rondom Brembo €280,-
229.500 Zomerbanden Michelin + velgen Mak Wolf incl uitlijnen €1025,-
239.000 Olie + oliefilter €57,-
Verkocht
- 289.000 km
Ik heb deze auto verkocht en een Volvo S80 D5 aangeschaft. Deze auto heeft me nooit laten staan en kwam voor mij als zeer betrouwbaar over. De BLS motoren staan niet bekend als langlopers, maar met goed onderhoud en lange afstanden denk ik dat deze bij de nieuwe eigenaar zeker nog een tijd mee kan!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.