Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 20.712 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
De zoektocht
- 28.000 km
Voor het eerst schrijf ik een review over een auto die ik op dit moment mag rijden. Bijna 10 jaar geleden eerste auto gekocht (Peugeot 106). Daarna Renault Clio uit 2006, Opel Astra uit 2018 en nu dan de Volkswagen Golf.
Als inleiding op de ervaringen toch even de aanloop naar de Volkswagen Golf. Als autoliefhebber begint die zoektocht al vroeg. Zo begon ik begin 2022 serieus na te denken over opvolger van de Opel Astra. Belangrijkste was vooral dat het een ruime auto moest zijn en daarnaast houd ik van een beetje uitstraling. Liefst een C-segment stationwagen. Op de shortlist kwamen: Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, Renault Austral. Veel andere (mooie) auto's overwogen, maar vielen af vanwege smaak, voorkeuren of leasebudget. Elektrisch had niet de voorkeur: laadmogelijkheden bij huis beperkt.
Rond augustus/september 2022 serieus op zoek gegaan. Ik dacht dat het een inkopper zou worden voor Opel, de nieuwe generatie zag er prachtig uit. Proefritten gemaakt met de Astra hatchback en Peugeot 308 SW. En eigenlijk had ik er meer van verwacht. Astra: prachtige auto, laatst zag ik hem weer en ik vind hem echt mooi. Maar de kwaliteitsbeleving van het interieur liet wat te wensen over. En het rijden was niet wat ik ervan had verwacht. Verder vond ik de achterbank vrij krap. De 308 dan: design niet geweldig, in GT-line en niet te opvallende kleur prima. Interieur mag er ook wel zijn. Wat viel tegen: ruimte op achterbank, forse stoelen nemen veel ruimte weg en de motor (1.2 met 130 pk), het was niet geweldig. Met een prima leasebudget moest er wel iets leukers zijn.
Ook bij VW naar binnen gegaan. Bekend met de software-issues was ik sceptisch. Eerlijk voorgelegd aan de verkoper. Hij gaf aan dat het inmiddels een stuk beter was en ik zag dat later ook bevestigd in reviews. Proefrit gemaakt in een Golf R-line hatchback met DSG. Ik was helemaal om, wat een heerlijke auto! Dit moest hem gaan worden.
Configuratie
Configureren in R-line Business Plus, Urano Grey, handbak (want bijtelling leuk houden), Bergamo velgen, trekhaak. Paste keurig binnen budget. Doen zo. Besteld begin oktober 2022, zou juni 2023 komen.
Het lange wachten
Als autoliefhebber dik 8 maanden of meer wachten op je nieuwe auto duurt erg lang. En dat bleek niet beter te worden. Eerst uitgesteld tot oktober 2023. Tot in juni 2023 het telefoontje kwam dat het pas 2024 zou worden. Ik mocht hem annuleren. Dus op zoek gegaan naar een voorraad-/demomodel en dat lukte! Bestelde auto geannuleerd en een demomodel op de kop getikt. Het werd een zwarte Golf R-line Business Plus, ruim 20.000 ervaring, 2022 auto, import uit Duitsland, Bergamo velgen, DSG, panoramadak, trekhaak, harman/kardon, IQ Light. Accessoires: zonneschermpjes, kofferbakmat en beschermfolie op de bumper.
Kortom: een paar heerlijke opties (vooral DSG en IQ Light) extra. Matrix-LED had ik al op de Opel en wilde ik eigenlijk weer, maar het was niet meer te bestellen op de Golf. Op dit model uit 2022 zat het. Een ruime week later ophalen.
Ruim 7000 km ervaring
- 28.000 km
De auto zelf dan. Sinds 1 juli 2023 heb ik er al een serieus aantal kilometers mee gereden. Ook vanwege vakantie naar Frankrijk.
Om af te trappen: ik word er echt blij van om in te rijden. Het is echt een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de Opel Astra. Dat was ook echt een fijne auto, maar dit is toch een veel meer uitgebalanceerde auto. Voorbeeld: de koets ligt veel stabieler op bruggen op de snelweg bijvoorbeeld. De Astra werd dan onrustig en ging 'zoeken', de Golf bewaart de rust. Ander punt waar ik echt blij van word: je hebt het gevoel in een snelle auto te rijden door de DSG in sportstand. De auto nodigt dan in mijn beleving uit tot sportief rijden. Ook al trekt hij natuurlijk ook geen stenen uit de straat met 130 pk. Geen moment het idee met een redelijk grote auto onderweg te zijn.
Verdere opvallende punten uit de 7000 km ervaring:
- Helaas foutmeldingen soms, Travel Assist en Lane Assist soms niet beschikbaar. Lijken soort vaste plaatsen te zijn. Bij de eerste beurt vragen of ze hier naar willen kijken.
- Instellen van profiel, koppelen aan We Connect app kostte veel tijd. Maar is uiteindelijk gelukt.
- Het multimediascherm vraagt veel aandacht. Switchen tussen radio en Apple Carplay onlogisch, muziek via Apple Carplay stopt bijvoorbeeld gelijk als je naar radio gaat. Logischer was als dat pas stopte als je daadwerkelijk een zender aantikt bijvoorbeeld.
- Knoppen op het stuurwiel werken in mijn beleving prima, maar gewone knoppen zijn wel fijner.
- Bediening van de klimaatregeling redelijk eenvoudig te bereiken. Wel erg zoeken naar het 'schuifje' in het donker. Dat geldt ook voor het volume overigens, maar dat werkt dan ook prima via het stuur. Dat is wel verlicht.
- Ik rijd vrijwel standaard in de Sport stand. Dat rijdt het fijnst. In de normale stand vind ik de DSG soms wat traag reageren. En zoals gezegd, de auto nodigt dan ook uit tot sportief rijden in mijn beleving. Regelmatig hoor ik daarbij de turbo, vraag me nog steeds af of dat nu helemaal de bedoeling is. Ik neem maar aan van wel, het klinkt namelijk wel lekker ;-).
- Zitcomfort: de stoelen zijn absoluut prima, maar helaas niet te verlengen of de zithoek te verstellen zodat je bij de knieën meer steun hebt. Dat had de Astra wel (AGR). Dat mis ik wel. Pluspunt: je zit echt 'in' de stoel met veel zijdelingse steun. En ze zijn prachtig om te zien.
- VW Golf in deze uitvoering doet best wat hoofden omdraaien. Dat had ik niet verwacht.
- Afstandsbediening reageert soms pas na een paar keer. Bij het benaderen van de auto ook niet altijd dat de lichten direct aan gaan, wat dan wel zou moeten.
- Ruimte: zelfs onder de laadvloer kon ik heel veel spullen kwijt met de vakantie, top!
Ik wil deze aandachtspunten binnenkort aanvullen/logischer opzetten. Voor nu zijn dit even mijn belangrijkste puntjes.
Bij de 30.000 km moet de auto een beurt. Dan ook de licht piepende remmen laten checken.
Eerste beurt - 14.000 km ervaring
- 35.000 km
Flink wat extra ervaring opgedaan. De auto heeft inmiddels een onderhoudsbeurt gehad. De winterbanden liggen eronder en er zijn een aantal zaken nagekeken. Waaronder piepende remmen en foutmeldingen van Travel Assist en Lane Assist.
Dat laatste is wel bijzonder. Het blijkt dat er een ‘fout’ in de sensoren in het stuurwiel zit. De buitenste ring van het stuurwiel moet vervangen worden. Dat duurt nog even voordat het vervangen kan worden vanwege levertijd.
Verder mijn algemene ervaringen. Wat ben ik blij met deze auto! Echt geen spijt van deze auto: de wegligging, de ruimte, de uitstraling, gave interieurverlichting en de uitgebreide systemen. Ik ben er blij mee.
Een paar dingen waar ik tegen aanloop:
- Het lukt om onbekende reden niet om de verlichting uit te doen als het donker is buiten. De verlichting blijft gewoon aan. Ik snap dat niet.
- Switchen tussen Apple CarPlay (waarmee ik vaak muziek luister) en autoradio vind ik totaal niet optimaal. Als de radio aan staat en ik wil even naar Apple CarPlay dan blijft de autoradio wel aan, maar andersom blijft de muziek via Apple CarPlay niet doorgaan.
- Interieurverlichting is enorm fijn, goed verlichte auto. Wat zo’n simpel fijnigheidje is, is dat de lampjes dimbaar zijn. Ideaal voor de kids op de achterbank waarvan je als bestuurder dan minder last hebt.
- Nog een paar van die fijnigheidjes zijn de stuurwielverwarming, stoelverwarming en de slimme klimaatregeling, zoals Smart Climate.
- Ik ben steeds blijer met Adaptive Cruise Control. File rijden is heerlijk comfortabel. Toch durf ik het niet altijd uit handen te geven. Ik houd de voet vaak wel bij het pedaal.
We gaan door, veel fijne kilometers maken. Niet eerder winterbanden onder een auto gehad. Ik ben benieuwd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style / AUTOMAAT/ PANO/ STUUR+STOEL VERWARM./ MEMORY-SEAT + MASSAGE/ PARK. SENSOR. + CAMERA/ APP-CONNECT/ DODE HOEK/ TREKHAAK/ KEYLESS/ ACC/ DAB/ LED/ DIGITAL DASH/ ISOFIX/ 17'' LMV
- 2022
- 14.852 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Clubsport / AUTOMAAT/ 300 PK/ PANO/ HARMAN KARDON/ 19" LMV/ APP CONNECT/ ALCANTARA/ PARK. SENSOREN/ RIJ-MODI/ STUUR-STOEL VERWARM./ CLIMA/ NAVI
- 2022
- 37.350 km

Volkswagen Golf 1.0 eTSI Life Business / AUTOMAAT/ GARANTIE TM 06-2027/ ELEKTR. STOELEN/ 16" LMV/ MATRIX/ NAVI/ APP-CONNECT/ PARK. SENSOREN/ CLIMA
- 2023
- 80.050 km