Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business (2021)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5.000 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto, maar 1 grote gadget frustratie

  • 5.000 km

Na een hele batterij aan 2e hands auto's te hebben gehad, van Polo tot BMW 5 F11, van ID.3 tot V60 D6 kwam ik een private lease aanbieding tegen van deze mooie VW Golf occasion vol opties:
- Adaptieve cruise
- R-Line binnen en buiten
- Lane assist
- Achteruitrijcamera
- Trekhaak
- 18" velgen (winterwielen op de foto)
Ik vergeet er vast een hoop.

Aflevering ging soepel, mijn huidige auto kon ik inruilen tegen een goede prijs dus de deal was snel rond.

Laat ik eerst de pluspunten noemen:
+ Vanaf het begin vind ik de motor heerlijk. Zeer stil, krachtig genoeg, het mild hybrid systeem werkt erg mooi. Je zoeft soms kilometers zonder amper snelheid te verliezen terwijl de motor uit staat. Als je dan weer gas heeft merk niks van een startmotor die aanslaat.
+ Door het mild hybrid systeem is dit de eerste auto waarbij start-stop systemen niet mateloos irriteren
+ Het adaptieve onderstel is zeer comfortabel of zeer sportief wanneer je dat wil.
+ De stoelen zitten goed
+ De auto is zeer zuinig. Ik rijd makkelijk 1 op 18. Dat is een mix van start stop in de stad en lange ritten over de snelweg.
+ Stereo levert mooi geluid.
+ Ook op de autobahn is de auto bij 200km/u nog steeds redelijk stil en zeer stabiel, was een positieve verassing. Op deze trip naar Oostenrijk haalde ik overigens ook een zeer net verbruik van 1 op 16.

Tot zo ver het goede nieuws.
- Bij aflevering van de auto kwamen er na 2 km al gekke strepen op het hopeloze entertainmentsysteem van de Golf. Ik kon pas een maand later terecht bij VW en reparatie nam 4 dagen in beslag.
- Nadat het systeem gerepareerd was dacht ik er van te kunnen genieten. Niet dus. Het scherm werkt traag, registreert je vingers vaak niet, of activeert de knop 2 cm naast waar je echt drukt. Dit is echt niet acceptabel voor een merk wat in de Golf 7 zijn navi systeem zo goed voor elkaar had.

De rijhulpsystemen zijn ronduit gevaarlijk!
- De adaptieve cruise control zegt automatisch de snelheid aan te kunnen passen op de dan geldende limieten. Gevolg: Ik reed 80, en ineens registreerde de auto dat max 5 km was toegestaan, de auto ging vol in de ankers! Deze optie uitzet nadat hij vaker niet dan wel de snelheid goed kon aflezen.
- Rijbaan assistent geeft hele irritante piepjes met de mededeling dat je niet in het midden van de rijbaan rijdt, terwijl dit wel het geval is. Soms met zulke harde toeters en bellen dat je je kapot schrikt. Dit moet je per rit uit zetten terwijl het nooit werkt. Regelmatig krijg je ook paniekerige meldingen dat je het stuur NU vast moet gaan houden, terwijl je deze gewoon vast hebt.
- Collision warning grijpt net zo in. Soms op random lege snelwegen krijg je een melding dat je een noodstop moet maken. Totaal onverantwoord.
- De 'mooie' knoppen op het stuur zijn touch. Werken op zich prima, behalve voor de belangrijkste functie waar je het meeste controle over wil: De cruise control. Het is onmogelijk om de juiste snelheid in te stellen. Soms druk je 1x en veranderd hij 10km, soms 1. Geen peil op te trekken.
- De draadloze oplaad mogelijkheid voor je telefoon is er vooral om je telefoon te roosteren ipv op te laden. Zowel een iPhone 12 pro en een Samsung s9 kunnen niks met deze mogelijkheid en worden vooral heel erg warm. Uit het hoesje halen helpt ook niks.
- De versnellingsbak twijfelt vaak als je rond de 30 langzaam door t verkeer gaat, je krijgt dan het gevoel alsof de bak slipt.
- De gebruikte materialen van de deuren, dashboard etc zijn echt niet meer VW waardig. Keiharde plastics.

Kortom: Mooie auto om te zien en zeer fijne rijeigenschappen op af en toe de bak na, waardeloos qua hulp -en entertainmentsystemen. Ik heb inmiddels besloten om na 3 maanden en 10dkm afscheid te nemen van deze auto. Iemand wil mijn contract overnemen en zal vast blij zijn met deze auto. Ik ga op zoek naar iets elektrisch zoals een 2e hands Tesla S of misschien toch een BMW 3 serie.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.