Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf89.812 km
KM-stand laatst148.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Focus naar Golf

  • 90.000 km

Vrij onverwacht moest ik een andere auto kopen: de Focus is helaas total loss gegaan. Natuurlijk vindt een autoliefhebber het leuk om altijd te zoeken naar auto's, maar even zonder zitten vind ik maar niks. Dus na een dag lang zoeken ben ik de eerste auto gaan bekijken en die beviel zo goed dat ik 'm gekocht heb.
Ik had weer een Focus kunnen kopen, want het was zo'n fijn ding. Maar het leven is te kort om twee keer dezelfde auto te hebben. De Leon bleef mij trekken, maar een leuk uitgeruste Golf wilde ik ook niet afschrijven. En dan kwam zo'n Golf dus voorbij: helemaal goed uitgerust, een fantastische kleur (prachtig naast de kiwigreen Citigo op de oprit) en een zeer aantrekkelijke prijs.

Bij de proefrit merkte ik: dit rijdt niet als een Ford. Maar verder is alles echt van een hoger niveau. Look&feel, uitrusting, multimedia, menu's waarin je echt alles kan instellen, ergo-active stoel met massagefunctie, etcetera.
En nu ik 'm even heb merk ik dat ik er anders mee rij: net iets rustiger door bochten, en ook genieten van de adaptieve cruise control. Daarom ook (nog?) geen 18 inch eronder, maar heb ik gekozen voor een setje 17 inch Dijon (prachtige velg voor de mk7, vind ik).
Het verbruik zit nu rond de 1:18 a 1:19, een mooie meevaller.
Over meevallers gesproken: tot mijn verbazing bleek de auto zelfs te beschikken over DAB en voorruitverwarming.
Binnenkort nog een afneembare trekhaak erop, en wellicht een achteruitrijcamera. Verder is ie zo compleet dat er niks aan hoeft te gebeuren.
Natuurlijk mis ik het scherpe sturen van de Focus wel, maar ook Volkswagen heeft stappen gemaakt: deze Golf heeft meer zin in bochten dan de voorgaande generaties. En zoals gezegd: bij de Golf geniet je daarnaast ook nog eens van alle andere eigenschappen. Dat is het succes van de Golf: hij blinkt nergens echt in uit, maar hij laat ook nergens steken vallen. Ik vind het een fijne auto!

Maandje onderweg

  • 91.200 km

Inmiddels heb ik de Golf ruim een maand. Iedereen geeft altijd hoog op van de ergonomie van een Volkswagen, maar ik kom nog steeds nieuwe dingen tegen. Dat had ik bij de Focus aanzienlijk minder. Daarbij was het design van het dashboard wat smaakgevoelig, maar iedereen had de auto binnen 5 minuten door.
Zo kwam ik er nu pas achter dat je de snelheid van de cruise control ook met 1km/u kan aanpassen en dat er een groen lampje brandt als de cruise control actief is. Wat mist is een groen lampje als dimlicht geactiveerd is, dat moet je herkennen aan een verlichte 'stadslicht' indicator aan de lichtknop.
Het rijgedrag gaat mij steeds beter bevallen, na de Focus valt me dit eigenlijk wel mee: de tijd dat Volkswagens alleen rechtdoor wilden ligt achter ons: ook een Volkswagen stuurt best behoorlijk. Binnenkort een retourtje Zuid Duitsland en een vakantierondje van 3500km, maar dat zal ongetwijfeld goed gaan bevallen.
Inmiddels hebben we een afneembare trekhaak gemonteerd en heb ik ook een prijsopgave liggen voor een achteruitrijcamera. Dat zal ook niet lang meer op zich laten wachten.
Ik heb nog maar weinig gereden, maar het verbruik zit op 1:16,5 en is daarmee ongeveer gelijk aan dat van de Focus die exact hetzelfde vermogen en koppel had. Op de snelweg is de Golf wel iets zuiniger lijkt het. Onlangs reed ik in een Octavia 1.0 TSI. Die is aanzienlijk zuiniger en komt qua vermogen aardig in de buurt. Wel voelde je de kenmerkende driecilinder trilling die mijn Golf uiteraard moet missen. Daarnaast heeft het blok in de Golf meer potentie, hij is te chippen naar 280Nm/160pk. niet nodig, maar wel leuk. Mag op het wensenlijstje.
Tenslotte wil ik het nog even over de kleur hebben: heel soms kom je er eentje in dezelfde kleur tegen. Er stond onlangs zelf een andere Variant in deze kleur te koop! Ik heb er veel positieve reacties op gehad. Nadeel is wel dat je erg herkenbaar bent; iedereen weet waar je bent. Maar dat weet je bij zo'n mooie kleur.

Wat meer ervaring

  • 97.700 km

Inmiddels een paar langere trips door Europa achter de rug, dus wat meer ervaring met de auto. Ik ben er al helemaal aan gewend.
In vergelijking met de Focus zit je iets meer voorin de auto, daardoor voelt het alsof er iets meer auto achter je aan komt.
Op de lange ritten viel me op dat het verbruik erg gunstig is. Ga je de snelweg op dan zakt het verbruik. Op 3500km door Europa scoorde ik 1:18,5. Rij je rustig op de snelweg dan is 1:20 ook mogelijk. Op mijn woon-werkrit, deels door de stad, is de Golf iets minder zuinig dan de Focus driecilinder die ik had. Maar dat wordt dus weer gecompenseerd op lange stukken snelweg.
Qua vermogen en koppel komt ie overeen met de Focus maar hij voelt sterker aan. Ik vermoed dat het koppel over een breder toerenbereik beschikbaar is, hij voelt minder snel uitgeput zogezegd.
En toch nog even over de kleur: in Duitsland heb ik tweemaal een stuk opgereden met een identieke Variant in kurkumayellow, verder heb ik er nog nooit eentje op de weg gezien.

Kilometers vliegen erop

  • 105.500 km

Ondanks dat ik een aantal dagen per week thuis werk vliegen de kilometers erop. Komt ook door wat Europese reizen, dan gaat het hard. Maar het is daar ook een heerlijke auto voor.
Op dit moment nog op de zomerbanden, maar de winterset ligt al klaar mocht het gaan vriezen of sneeuwen.
Onlangs even wat verse olie erin gedaan en de filters vervangen. Helaas ging daarna het dashboardkastje niet meer dicht. Heel vreemd, ook na demontage heb ik nog niet kunnen vinden wat nu het issue is. Hij lijkt onderin het scharnier verschoven te zijn ofzo. Hoe dan ook, een vervangend dashboardkastje was snel binnen en toen heb ik ze omgewisseld.
Met de kou op komst ga ik de voorruitverwarming weer waarderen, maar het werkt toch een stuk minder snel dan de draadjes van Ford.
Binnenkort laat ik nog een originele achteruitrijcamera inbouwen, Android Auto activeren en gelijk een paar VCDS uitvoeren: onder anderen de achterlichten mee met dagrijverlichting, en een vertraging op de koplampsproeiers, want als ik de voorruit wil sproeien wordt ongeveer de hele auto gewassen. Jammer dat DAB inbouwen niet zo eenvoudig is, want die geluidskwaliteit is net wat beter. Wellicht toch eens kijken naar een aftermarket oplossing.

Koppeling?

  • 119.500 km

Wat blijft het toch een fijne auto. Zoals in de vorige update is gemeld heb ik een originele achteruitrijcamera laten inbouwen en gelijk wat VCDS aanpassingen laten doorvoeren. Achterlichten mee met DRL, werking cruisecontrol knopjes iets aangepast (+ en - per 1kmu ipv per 10kmu), piepje bij vergrendelen/ontgrendelen, snelheid fan weergeven bij instelling climate control op 'auto', ruiten nog te sluiten als er al een portier geopend wordt; dat soort dingetjes! Daarnaast is Android Auto geactiveerd en dat werkt ook geweldig.
Ook ben ik even bij JD Engineering langs geweest. Je gebruikt het extra vermogen nauwelijks, maar fijn dat het er is!

Wat viel mij verder op de afgelopen tijd:
- het was kouder, het is een Volkswagen, dus: krakende rubbers! Inspuiten helpt een weekje, daarna kraakt het weer. Ik kan het nog eens door powerflex rubbers laten vervangen.
- carrosserie tordeert meer dan de Focus: bij het schuin afrijden van de afrit hoor je het torderen bij de raamstijlen. De Focus had daar absoluut geen last van. Valt me wel tegen van de Volkswagen.
- met vijf man is ie wat te zacht in de achterveren. Met vier man valt dat mee. Komt bijna nooit voor overigens, maar het viel me onlangs wel op.
- koppeling voelde altijd al gek, maar is dus redelijk op. Doet het nog gewoon, maar denk dat ik 'm binnenkort wel laat vervangen. De heren van JD hebben er rekening mee gehouden; onder in de toeren kon ie weinig extra aan viel hen op.

Inmiddels tank ik weer gewoon Euro95 E10 want het prijsverschil van E5 werd me wat te gortig. In tegenstelling tot de Focus merk je het in de loopcultuur van het blok niet. Wel was ie in de winter wat minder zuinig. Of dat alleen door de E10 komt durf ik niet te zeggen. In de winter zat ie steeds zo rond de 1:16. In de zomer is 1:17 de standaard. Op lange ritten tot 120kmu is ie zuiniger.

Een Golf 7 kan best saai zijn, maar ik ben er blij mee. Gewoon een fijne auto.

Kan weer even mee

  • 140.000 km

De laatste update is alweer ruim een jaar geleden. Met max vier in plaats van vijf dagen naar kantoor rij ik niet meer de 24.000km per jaar die ik in mijn hoofd had. Bij een krappe 20.000 houdt het wel op.
Ik kan via mijn werk wel eens een nieuwe EV mee naar huis nemen. Zo heb ik de afgelopen tijd gereden met een Nico Et5, Hyundai Ioniq 6, Volkswagen ID.7, Volvo EX30, Volkswagen ID.7 en een rondje rond kantoor met een nieuwe Mini Cooper S electric, een recente Enyaq en een Tesla Model 3 highland.
Vooral als je een auto iets langer ervaart, dus woon werk, leer je m een beetje kennen. Bij nagenoeg elke nieuwe auto betekent dat; op de heenweg vloeken op de auto, op het scherm, functies niet kunnen vinden en gek worden van piepjes. Met de Ioniq was ik zelfs in staat weer om te keren… De Volkswagens vielen mij mee en naar de Tesla ben ik benieuwd als ik er wat langer mee rijd. Bij de andere modellen was het weer in de Golf stappen een verademing. Wat is zo’n Golf 7.5 toch een goed doorontwikkelde auto.
Wat ik wel minder begin te vinden is het schakelen tijdens de woon werk route. Een automaat is dan echt ideaal. En waarom vergooi ik zoveel energie als ik rem? Regeneratie van rem energie is een prachtige uitvinding. Dus hierna komt er wel een EV! Maar ten opzichte van de Golf wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan. Hij hoeft niet veel groter, maar ik wil minstens zo fijne stoelen, adaptieve cruise control, stoelverwarming, voorruitverwarming (of interieur voorverwarming) en een trekhaak. Die laatste vooral voor ritjes met een kleine aanhangwagen voor bezoekjes aan de gemeentewerf en bouwmarkt. En ja, een leuk kleurtje is ook een wens maar die is een stuk lastiger…

Over de Golf: de zomerbanden waren wat oud dus die zijn vervangen door nieuwe Conti’s. Wat een verschil! Ook hebben we onlangs de koppeling vervangen. Het pedaal trilde, hij ging mega zwaar en met drie man in de auto kon ie opvallend sterk slippen. Best vroeg met 140dkm, maar bij aankoop voelde de koppeling al wat gek. Nu doet ie het weer zoals ze het vanuit de fabriek hebben bedoeld.
Vanwege de kleur is het voor een Golf nog steeds een vrij unieke verschijning en ik ben de kleur ook nog niet zat. Hij kan er in elk geval weer lekker tegen aan!

Waterpomp

  • 148.000 km

Uiteraard rolt ie ook deze winter weer op de winterbanden. Zoals vorige keer al aangegeven gaat het niet zo hard met de kilometers. Zo te zien 8000km vanaf juli. We zijn dit jaar ook niet met de auto op vakantie geweest.
Onlangs viel mij op dat het koelvloeistof niveau wel erg hard daalde. Na lang zoeken bleek de waterpomp iets te lekken. Deze zit boven de versnellingsbak gemonteerd. Opzich viel het klusje om 'm te vervangen nog wel mee.
En wat schakelt en koppelt ie weer lekker! Het viel mij vandaag op dat het juist niet meer opvalt; eerder voelde het pedaal wat trillend aan en leek het koppelen niet altijd lekker te gaan. Na vervanging van de koppeling werkt het weer precies zoals het hoort.
Verder wederom niks geks met de auto. Hij rolt lekker door. Met het huidige kilometrage kan ie ook nog wel een tijdje mee natuurlijk.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.