Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Highline (2016)

autoreview

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Highline (2016)

Signalement

UitvoeringGolf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf59.000 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit gedacht dat ik Golf zou gaan rijden

  • 64.000 km

De eerste auto was een gele Fiat 127 waarmee ik toch wel het hele land doorkruiste. De 127 werd ooit vervangen door een Ritmo, daarna een Ford Taunus en via een Talbot Horizon terecht gekomen in de auto's van Franse makelijk. Met name Peugeot heeft daarin altijd onze voorkeur gehad. Vanaf de eerste 205 zijn we gekomen via de 307 SW, 308 SW naar de Peugeot 508 SW in de eerste automaat. Eigenlijk bevielen al die auto's ons super goed en hebben wij al die jaren zonder noemenswaardige problemen en onkosten met deze auto's rondgereden.

Toen we wat ouder werden wilden we eigenlijk wel een auto met een wat hogere instap gaan rijden. Er kwam toen een Citroen C4 grand picasso op ons pad. Mooie auto met alles erop en eraan ook weer een diesel en automaat. Deze auto heeft ons ook probleemloos gediend en gebracht waar we wilden. In tegenstelling tot hetgeen ik vaak lees hier moeten wij dus zeggen dat we zonder enig voorbehoud weer zouden kiezen voor een franse auto voor zover we diesel zouden blijven rijden.

Echter door Corona werden de kilometers die wij reden vele malen minder en ook dieselgate begon een rol te spelen. Nu kriebelt het om de drie jaar gemiddeld wel weer dus dit was eigenlijk wel weer een moment om te besluiten wat te doen. UIteindelijk alle gevoel uitgeschakeld en heel basic besloten te gaan voor een auto die betrouwbaar en goedkoop in gebruik moest zijn.

Het werd...... een Toyota Auris. Geimporteerd uit duitsland bij een bedrijf in Limburg gevonden. Die gaf ons een goede inruil voor de Citroen C4 diesel dus de koop was snel rond. Pffff wat een drama auto was dat zeg.

Niets op de techniek en betrouwbaarheid aan te merken maar wat een gedrocht van een CVT.
Natuurlijk tijdens de proefrit gedacht dat het wennen zou zijn het ging ons immers om laag verbruik en betrouwbaar. Dus ff doorbijten het went wel.....toch?

Nou niet dus. Uiteindelijk op vakantie met de Toyota naar Duitsland. Wat heb ik me geergerd aan die CVT zeg, niet normaal. Wat een geloei in de bergen met die auto of als je helling wil nemen. Met de korte invoegstroken niet te doen om dan met elkaar te blijven praten. Verbruik prima, 1:22 makkelijk te doen, betrouwbaar, ja de 5mnd die we deze hebben gehad prima. (wel lage instap weer maar ja alles voor goedkoop rijden he)

Gelukkig (voor het verhaal dan) was er een of andere nono die plotseling keihard op de rem trapte waardoor er ondanks voldoende afstand, er toch een behoorlijke schade aan de voorkant ontstond. Zo'n hybride remt toch net iets anders dan je gewend bent. Moeders de vrouw wilde niet meer in de Toyota rijden dus.........

Rondkijkend naar wat we dan zouden gaan rijden en wat voldeed aan onze wensen kwam daar ineens een VW Golf Sportsvan voorbij. Nooit aandacht voor gehad en ook nooit op netvlies verschenen. Voor de gein aan de vrouw laten zien. Ik dacht die gaat nooit in de kleur Habanero Orange rijden. Oeps..... foute inschatting, direct was ze weg van model en kleur dus restte er eigenlijk niets anders dan kijken of we er financieel uitkwamen met de dealer. Dat leek in eerste instantie niet te lukken omdat ik het bod op de Toyota schandalig laag vond (schade inmiddels gemaakt). Dus omdat de dealer ook mijn bod niet accepteerde weer richting een andere kleur Sportsvan gereden. Net voor ik bij de tweede dealer voor de deur stond, belde de dealer van de Habanero Orange Sportsvan terug met de mededeling dat ze toch akkoord gingen met mijn bod.

Dus ByeBYe Toyota en welcome Sportsvan.
Gave kleur en bijna alles erop en eraan inclusief sportonderstel, 18 inch velgen, open dak, verwarmde en massagestoelen en DSG.

Slecht begin.
Tijdens de proefrit al sprake van krakende voortrein dus gemeld dat het opgelost moest worden. Na het ophalen bleek dat dit niet was opgelost. Op forum al gelezen dat dit vaak de voorste draagarmen zijn. OP mijn aangegeven werd dit niet geaccepteerd door de dealer en de auto is nog 3x daarvoor terug geweest voor men besloot de draagarmen te vervangen.

Kort na aanschaf ook ineens veel gepiep in de auto en melding dat ik de auto in de P-stand moest zetten. Lastig als je op de snelweg rijdt.....
Bleek ook de bekende storing te zijn in de DSG. OP fora gelezen dat de DQ200 bakken uit de eerste serie daar last van hadden. Maar wat denk je, welnee zegt dealer, software update en gaan.
Niet dus, dus ook weer 3x terug voordat de microswitch werd vervangen.

Na ook nog veel problemen met 1 van de sleutels uiteindelijk ook een nieuwe sleutel. (werd ook weer niet zonder slag of stoot vervangen)

HMMMM misschien toch weer verkeerde keuze gemaakt?

Met enige achterstand begon de VW dus zijn leven bij ons. Maar ik moet zeggen nadat alle bovenstaande problemen zijn opgelost, dat de auto niet tegenviel.

150 pk is voldoende pit in de auto en verbruik viel niet tegen. Met veel stadsverkeer toch nog altijd 1:14 en rijdend op lange afstanden is 1:18 zeker mogelijk.

Alleen die DSG viel me beetje tegen. Schakelt wel erg snel door naar de 2e versnelling en twijfelde bij terugschakelen ook af en toe te lang. Op rotondes niet echt lekker rijden. Op veel fora las ik dat dit ook bekende issues zijn voor de DQ200 bakken en dat daardoor de koppeling snel KAN slijten. Omdat de km stand nog lekker laag( nu 63.000 km) is hoopte ik niet dat ik ook rond de 80 tot 100.000 km aan de beurt zou zijn.

Wat te doen....
ZO kwam ik dus terecht bij VAG techniek om daar aanpassingen te laten doen aan de DSG. En terwijl ik daar toch was oom maar wat pk's erbij doen..
Ik was altijd super sceptisch over tuning maar in dit geval..... geweldig.
Ik snap niet dat Volkswagen de auto niet direct zo in de markt heeft gezet. (eigenlijk wel maar dat heeft dan weer met milieu eisen te maken)

De auto rijdt nu eindelijk zoals ik had gehoopt. Stil, snel, zuinig en bak ruimte. Zelfs met twee honden op de achterbank krijgen we alle spullen die mee moeten op vakantie er met gemak ik. Had ik niet verwacht moet ik zeggen als je de kofferbak ziet.

Verder tot nu toe qua kosten etc nog niets behalve de DSG aanpassing. De rest was gelukkig Garantie.

Na dit hele lange verhaal moet ik echt zeggen dat ik stiekum toch wel erg verliefd op deze auto ben geworden. De kleur, het rijden, het verbruik (ja hoger dan met Toyota maar wat een plezier staat daar tegenover) en de ruimte allemaal zaken waar ik never nooit aan zou hebben gedacht bij een VW GOLF Sportsvan.
Deze blijft nog wel even.... en als je iets anders zoekt, kijk toch eens serieus naar deze ondergewaardeerde auto.


Blijft verbazen

  • 64.500 km

Zo, de kerstvakantie zit er weer op en de Sportsvan heeft ons echt verbaasd.
De eerste keer op vakantie met twee honden en alle spullen die daarbij horen voor week weg.

Heerlijk dat de achterbank zover te verschuiven is dat de honden nog steeds genoeg ruimte op de achterbank hebben en er veel meer bagageruimte vrij komt. Alles dat we mee moesten nemen ging perfect in de kofferbak zeg maar.

Op de langere afstand is het op de snelweg goed opletten dat we niet te hard rijden. De auto is zo stil en rijdt zo soepel dat je voor je het weet hoogst illegale snelheden rijdt. Zal ook wel mee helpen dat er nu meer dan 180 pk voorhanden is.....

Wat we hiervoor juist aan trekkracht cq versnelling miste in de Toyota Auris, maakt de Sportsvan meer dan goed. Even snel invoegen of snelheid maken op de vluchtstrook is geen enkel probleem. We moesten een keer invoegen maar er kwam een treintje vrachtauto's aan waaraanje kon zien dat die niet van plan waren om de invoegende auto's er tussen te laten. Even de 180 pk en 320nm aan het werk zetten en netjes de hele invoegstrook benut en voila voor de trein vrachtauto's.
Normaal accelereert de standaard 150 pk versie rond de 8 sec naar 100, dat zijn er nu nog geen 6.
Mijn vrouw snapte nu mijn dikke grijns....

Verbruik blijft rond de 1:14 bij korte ritten, lange stukken tijdens vakantie en gebruik makend van pk's 1:17

Na de vakantie kreeg ik 's-morgens de melding in het dashboard dat de accu zwak was. Deauto starte wel maar actie was volgens dashboard wel gewenst. Bij controle van de accu bleek het nog de eerste te zijn dus 6 jaar oud. De staat was inderdaad matig dus moest vervangen worden. Viel gelukkig onder de bovag garantie dus wel moeite moeten doen (verassend gezien de eerdere ervaring met het bedrijf waarhij gekocht is) maar de accu is toch kosteloos vervangen.

Al met al kijken we al uit naar de zomervakantie, gaan we de teugels eens laten vieren op de autobahn. Heb er alle vertrouwen in gezien het fijne sportonderstel en de goede wegligging.
Tot nu toe ook 0 olieverbruik.

Tot nu toe zeer tevreden......

Vakantie voorbij still going strong

  • 68.345 km

Zo de vakantie zit er op dus weer tijd voor een update zoals al eerder beloofd.

Eind mei de auto een grote beurt gegeven en omdat we niet zulke goede ervaringen hadden met het bedrijf waar de auto gekocht is, de opdracht gegeven om de auto echt helemaal ondersteboven te keren en alles te doen wat noodzakelijk was.

Het onderbuik gevoel was toch weer juist. De auto zou bij aflevering de 60.000 km beurt hebben gehad en daarbij zouden bijv ook de bougies moeten worden vervangen. Dat bleek dus niet gedaan te zijn en ook alle filters in- en extern bleken aan vervanging toe. Omdat ik daardoor ik niet op de blauwe ogen van de garage vertrouwde waar ik hem heb gekocht en voor mijn eigen gemoedsrust ook besloten om de distributieriem preventief te laten vervangen. Dus kostte wat maar ja dan weet je dat het allemaal weer tip-top is.

Omdat de lak van de auto er ook nog als nieuw uitziet ook me eens verdiept in een ceramische coating. Her en der wat offertes opgevraagd om de auto een professioneel te laten reinigen van binnen en van buiten.
Ik kan iedereen die hier ook over nadenkt adviseren om meerdere offertes aan te vragen. De bedragen verschillen echt enorm tot bijna 50% aan toe.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de ceramic coating van Cartec. De auto is gereinigd, gepolijst en van de coating voorzien. Een wereld van verschil.
De auto heeft een nog diepere glans gekregen en na een regenbui is de auto ook bijna gelijk weer droog.
De auto hoeft nu ook bijna niet meer gewassen te worden omdat vuil minder goed hecht. Zelfs nu na de vakantie in Duitsland zat er geen vlieg op de voorkant van de auto (wel op de voorruit). Echt top.....

Dan de vakantie We waren heel benieuwd of we alles nu voor twee weken wel mee zouden krijgen in de auto. Nou ik heb inmiddels zoals geschreven al aardig wat auto's "versleten" maar deze Golf Sportsvan heeft me echt versteld doen staan.

In de kofferbak ging:
een twee persoonsdekbed; twee zachte hondenmanden met kleden; een tarp van 3x3 meter; een dikke anti-hagelhoes (juist in case, de auto van mijn collega was na debacle gardameer er niet best aan toe) en vijf tassen van onze Car-Bags tassenset, voer containers voor de honden en wat losse zaken als wandelschoenen. Jawel... je leest het goed allemaal in de kofferbak en het enigste wat ik daarvoor moest doen was de achterbank 1 tandje naar voren schuiven. (kan dus nog meer in......)

Onze twee honden hadden nog steeds voldoende ruimte op de achterbank. (die voorzien is van een bescherming van de rugleuning van de voorstoelen en de achterbank)

Het rijden was eigenlijk super te noemen ondanks dat de auto vol gestouwd was. Met het grootste gemak op de heenweg zo rond de 150 over de autobahn richting de bestemming. Auto lag als een blok op de weg en was zelfs nog in staat om fors te versnellen als het nodig was. (ja soms vond ik dat het nodig was maar ja tegen de 180 vond de vrouw het wel genoeg maar ook dan zit er nog voldoende puf in om lekker mee te doen met de snelle audi's etc. Leuk die extra pk's.

Natuurlijk gezien alle verhalen over de TSI motoren van VW het oliepeil goed in de gaten gehouden. Uiteindelijk heeft de auto tot nu toe, ondanks de forse rijstijl in de vakantie, nog 0 olieverbruik. (hoop dat het zo blijft)

Het verbruik over de hele vakantie gemeten volgens de boordcomputer, was 1:15.3.
Op de autobahn ging het er stevig aan toe en in de omgeving waar we zaten heeft de auto ook aardig moeten klimmen dus ik moet zeggen dat ik het verbruik echt vindt meevallen.

Als je gewoon netjes rijdt en niet te gek doet is op de lange afstand echt wel gemiddeld 1:17 te doen. Stadswerk blijven we nu rond de 1:14 hangen. Soms iets meer soms wat minder. Geen idee waar dat aan ligt, ik denk dat ik altijd hetzelfde rijd maar ja dat zal dan in mijn beleving zijn......

Kortom, deze Golf Sportsvan lijkt in mijn ogen echt een ondergewaardeerde auto te zijn. Als men zich er meer in verdiept dat heeft deze auto goede rijeigenschappen (of komt dat door het sportonderstel), is erg ruim en verbruik valt reuze mee (altijd airco aan en veel dak open)

Zo verbaasd als ik was dat ik een GOLF ging rijden, zo zeker weet ik nu dat deze echt wel een poosje hier gaat blijven.

Verder geen bijzonderheden of vervelende storingen/meldingen met de auto gehad. Wel veel opmerkingen over de kleur iedere keer maar ja dat is stiekum wel leuk.

Blijft fijne auto

  • 73.500 km

Eigenlijk een saaie toevoeging aan deze review.
De auto moest gekeurd worden voor de apk en gelijk de jaarlijke beurt uitgevoerd.
Geen enkele bijzonderheid.
Ook dit jaar weer naar Duitsland op vakantie geweest. Blijft een heerlijke reisauto die heel goed meekomt op de autobahn.
Nog steeds heerlijk stil binnen terwijl er een straf tempo inzit. Met 150 op de klok draait de motor slechts met zo'n 2800 toeren in de 7e versnelling.
Olie verbruik nog steeds 0.

Dit jaar zijn we in het Sauerland geweest. Mooie wegen met heerlijke bochten en mooie klimmende en dalendewegen. Hier viel toch wel het heerlijke sportonderstel op in combinatie met de 18 inch velgen. Strak in de bochten en door hogere koppel (320 nm nu tegen 250 nm standaard) heerlijk snel klimmend op de stijgende wegen. Ook ff snel een vrachtauto inhalend die naar boven klimt is een genot en een fluitje van een cent.
Wordt dan een leuk klein bommetje om mee te spelen en ervan te genieten.
Deze sportsvan zie je niet heel veel in ons land maar we komen ze in het
gebied waar we in Duitsland zaten wel veel tegen, ook veel "jongere" mensen en gezinnen rijden er daar mee. Jammer dat deze auto in Nederland niet zo aangeslagen is.

Het blijft echt verbazingwekkend wat er in de kofferbak gaat. De buren zagen de kar met bagage die ik naar de auto reed en ze vroegen of dat echt allemaal mee moest. Ze bleven zelfs kijken of het lukte...... en natuurlijk lukte dat. Verbazing alom weer....

Ook het verbruik blijft stabiel.
Kortom weinig enerverends toe te voegen aan deze heerlijke auto.
Geen storingen of andere narigheid tot nu toe verder dus ff afkloppen.
We blijven genieten van deze sportsvan.

Toch verkocht

  • 75.000 km

Tja wat ga je dan schrijven als je al een paar keer hebt geroepen dat de Sportsvan wel blijft.......

Nou eh eh eh hij is ingeruild.

We rijden inmiddels nog maar zo'n 7500 a 8000 km per jaar en dan meest nog rond de spreekwoordelijke kerk. Niet best voor verbruik en auto.
Bij stationair merkten we al een beginnende onrustige loop. Reinigigng inlaatkanaal lag al op de loer......

Rondkijkend, altijd leuk, waren we wel in de markt voor een Renault Kadjar 1.3. Natuurlijk op zijn Nederlands niet teveel bijbetalen....
Kadjars met leuke lage kmstand verdwenen snel. Tijdens het rondneuzen kwamen we erachter dat een EV met een beetje range en een leuke kmstand inmidels minder kost dan bijv een Kadjar zoals we voor ogen hadden.

Kortom na al mijn bezwaren om over te stappen naar EV aan de kant te hebben geschoven hebben we de Sportsvan ingeruild voor een Kia E-Niro uit 2019 met 88.000 km, ook voorzien van warmtepomp en 64 kw accu.
Test van accu liet zien dat die nog meer dan 99% van zijn capaciteit had.

Op de Sportsvan een goede inruilprijs gekregen dus .......hij is niet meerbij ons.
Het EV avontuur start en we gaan zien voor hoelang....

Voorlopig ondanks aankomende wegenbelasting, betalen we pas na 2028 meer dan voor de Sportsvan. Elektrakosten al wel behoorlijk minder dan zelfde afstand met benzine.

We gaan het verder beleven..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.