Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk BlueMotion Techn. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 140pk BlueMotion Techn. Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 184.279 km |
Autokeuze
Aangezien er weer een nieuwe leaseauto uitgekozen mocht worden ben ik gaan kijken wat ik belangrijk vind in een auto hierbij kwamen de volgende eisen naar voren:
- Diesel
- Meer vermogen dan mijn vorige auto (dat was een 1.9 tdi 105 pk)
- 20% bijtelling
- Degelijk gevoel
- 5 deurs Hatch/ sedan of station
- Parkeersensoren, licht/ regensensor, cruise control, radio, lm velgen, automatische airco, lendesteunverstelling, stoelverwarming, Xenon verlichting
De shortlist was al snel beperkt tot een Audi A3 of een Golf omdat dit ten tijde van bestellen de enige 2 (diesel) modellen met een behoorlijk vermogen waren met 20% bijtelling. Het is de Golf geworden vanwege de ruimere uitrusting en het nieuwere onderstel. Op de highline uitrusting heb ik de volgende extra's besteld:
- trekhaak
- parkeersensoren
- winterpakket
- metallic lak
Helaas werd de xenonverlichting te duur. Belachelijk dat dit €1700 moet kosten.....
Al met al is de Golf naar mijn mening een erg dure auto (€34.000) maar aangezien het lease is heb ik daar weinig last van.
Bluemotion Technology
Tja.. Het is een Bluemotion technology uitvoering (BMT) dus ik zal eerst iets melden over BMT en het verbruik van de auto.
De BMT heeft voor zover ik weet de volgende zaken ten opzichte van een "normale" Golf:
- 20% bijtelling (daar was het mij om te doen)
- aangepaste versnellingsbakverhoudingen
- Schakelindicator
- Start/ stop systeem
Het start/ stop systeem treedt in werking zodra de auto stil staat, in vrij geschakeld wordt en de koppeling los gelaten wordt. Prima bij een stoplicht maar niet prettig bij filerijden. Gelukkig kan het systeem ook uitgeschakeld worden.
De versnellingsbakverhoudingen zijn wat ongelukkig gekozen. 50 km/h is bijvoorbeeld net niet op een normale manier mogelijk in IV en 80 km/h kun je niet in VI rijden (beide onder de 1400 tpm). De schakelindicator geeft erg snel een hogere versnelling aan zodat je bij het volgen van de indicator al snel met een brommerige motor rijdt. Voor het gevoel rij je dan echt te laag in toeren en ik kan me ook niet voorstellen dat het goed is voor de motor. De indicator wordt dus genegeerd.
Hoe meer kilometers er gemaakt zijn, hoe soepeler het blok wordt al blijft het niet lekker aanvoelen om de schakelindicator te volgen.
Voor een 140 pk sterke 2 liter is de auto extreem zuinig. Bij het volgen van de maximum snelheid kun je over langere afstanden zonder problemen 1:23 rijden. Uitschieters zijn 1:32,4 met druk snelwegverkeer en 1:12 bij proberen topsnelheid. Gemiddeld met een (erg) vlotte rijstijl rond de 1:20. BMT werkt dus blijkbaar wel degelijk!
Comfort
Het comfort van deze auto is zeer goed. Dit zal echter mede veroorzaakt worden door de relatief luxe uitvoering. Ten opzichte van de vorige generatie (pompverstuiver) tdi motoren is de auto echt enorm stil. Ook ten opzichte van andere merken die ik gereden heb hoort de auto bij de stilste in deze klasse. In het filmpje is het geluidsniveau op topsnelheid te horen. De radio staat hierbij vrij zacht...
De sportstoelen zitten erg goed en zijn gemakkelijk te verstellen. Langere afstanden zijn geen probleem. Voor mensen met rugproblemen is de (optionele) stoelverwarming een aanrader! Ik heb er in elk geval veel baat bij. Vering en demping zijn prima in orde.
De bediening van knoppen/ airco/ radio etc. is vanzelfsprekend en alles voelt solide aan. Je hoeft totaal niet aan de auto te wennen.
De standaard radio werkt prima met een goede leesbaarheid van mp3 cd's en goede radio ontvangst. Het geluid is echter niet geweldig maar het kan ermee door. Jammer dat het display nog fel blauw verlicht is. Dit past niet (meer) bij de rest van de VW instrumentenverlichting.
Ten opzichte van mijn vorige auto, ook uit de VAG groep, mis ik toch enkele zaken die naar mijn idee in deze veel duurdere auto aanwezig zouden moeten zijn:
- Degelijke tassenhaken in de kofferbak; Die in de Skoda waren echt ideaal voor boodschappentassen.
- Bekleding in het opbergvak links onder het stuur: hierdoor rammelen de spullen nogal. Een stukje vilt in het bakje voorkwam dit in de Skoda.
- Coming home verlichting werkt alleen wanneer je deze handmatig activeert door voor het uitstappen met grootlicht te knipperen.
- Dashboardkastje is echt heel klein, geen klipjes meer voor bijvoorbeeld de tankpas.
- Geen clip meer voor parkeerbonnetjes achter de voorruit.
- Geen opbergvakken meer onder de voorstoelen (moest extra voor betaald worden).
Wat ik ook moet melden is dat er in vergelijk met mijn vorige auto veel zaken verbeterd zijn:
- Cruise control is nu op de km nauwkeurig in te stellen
- PDC is per sensor zichtbaar op het radiodisplay en een aanhanger wordt automatisch herkend zodat dan alleen sensoren voor aan het werk zijn
- De Regensensor reageert beter
- Standaard radiobediening op het stuur
Motor/ remmen/ bak/ wegligging
De motor is erg soepel en trekt zeer gelijkmatig vanaf stationair toerental. Het maakt niet uit in welke versnelling, de auto gaat er als een haas vandoor (en door het geringe geluid is dat vaak zonder dat je het zelf in de gaten hebt). Spectaculair en sensationeel is het allemaal niet maar het gaat allemaal zeer vanzelfsprekend.
De auto trekt snel op tot 180 km/h. Tot 190 km/h kun je in IV blijven rijden. Daarna gaat het een stuk langzamer. Uiteindelijk gaat de auto wel door tot 220 km/h op de digitale klok (zie gekoppelde video) maar daar moet je voldoende tijd voor nemen.
Met 120 km/h op de cruise control heeft de auto nog maar per 25 km een liter diesel nodig. Je hoeft dus niet als een slak te rijden om zuinig met brandstof om te springen.
De versnellingsbak voldoet prima. De schakelwegen zijn redelijk kort en de pook gaat soepel door de versnellingen. De koppeling werkt ook aangenaam en is erg goed te doseren. Ik denk dat iedereen er zo mee wegrijdt. Zoals eerder aangegeven zijn de verhoudingen vanwege BMT wat anders gekozen maar dat went vrij snel.
De remmen werken goed en vergen niet teveel kracht. Het remsysteem herkent een noodstop en remt dan meteen maximaal. De remweg is mooi recht en de auto blijft goed in balans wanneer er gestuurd moet worden bij een flinke remactie.
Op de wegligging heb ik tot nu toe niets aan te merken. Het ESP systeem werkt best wel mooi als je bewust te hard een bocht in gaat. Je voelt de remingrepen per wiel waarna de neus weer de goede kant op gaat. De auto is ook nog mooi stabiel op hoge snelheid en bij harde wind. 180 km/h merk je nauwelijks in de auto. Dit is natuurlijk wel meteen het gevaar van deze auto...
Problemen
- 157.000 km
Update 01-10-2013 157.000 km:
Een tijdje geleden heb ik een Marter of een ander knaagdier op bezoek gehad. Het resultaat daarvan was opgegeten motorkapisolatie. De gehele isolatieplaat is toen vervangen. Verder heb ik last van cuppende achterbanden (die heb ik nu voor gelegd) waardoor de trillingen langzamerhand wat meer werden. Bij de afgelopen beurt (150.000) zijn er verder geen bijzondere werkzaamheden uitgevoerd.
De versnellingsbak blijft, met name bij het opschakelen naar 2, hakerig schakelen.
Update 06-05-2013 129.000 km:
Sinds een maand is de airco kapot en de onderdelen zijn erg moeilijk te krijgen (gaat dit deel soms bij elke golf kapot...?)
Update 22-03-2013 122.000 km:
Na het vervangen van de wiellagers is de auto naar rechts gaan trekken. Ook met opnieuw uitlijnen krijgen ze dit niet weg. De garage beweert bij hoog en bij laag dat het niet kan komen door het vervangen van de wiellagers. Tijdens een proefrit met een monteur gemeld dat de auto wat hakerig schakelt. De monteur vond dit ook en hiertoe is de synchromesh van de tweede versnelling vervangen. Echter zonder resultaat (op de rekening van €1220 na). Daarna weer met een andere medewerker van de garage gaan rijden die het "probleem" met de versnellingsbak normaal vond. Vooralsnog blijft dit dus zo en ik heb bij de leasemaatschappij het advies gegeven om de "reparatie" aan de versnellingsbak niet te betalen.
Update 21-01-2013 113.000 km:
Het trillen is weer helemaal teruggekomen en is erger geworden na het wisselen van zomer naar winterbanden. Het ligt echter niet aan de banden want deze zijn inmiddels inclusief velgen gewisseld met 2 andere sets waar het probleem ook aanwezig was. Verder is de auto uitgelijnd, zijn die wiellagers achter vervangen en is er ook met de wielen aan de auto gebalanceerd. Nu is de dealer met VW in overleg om de achteras te vervangen... Wordt vervolgd.
Update 31-08-2012 88.000 km:
Laatst de auto naar de dealer gebracht vanwege het trillen. Omdat de banden bijna versleten waren hebben ze nieuwe banden gemonteerd. Het trillen is nagenoeg weg. Verder geen bijzonderheden. Binnenkort de 90.000 beurt maar ik denk dat ook hier geen vreemde zaken aan het licht komen..
Update 18-06-2012 77.000 km:
De dealer vond de tellernaald niet voldoende afwijken om actie te ondernemen. Na wat hakerig schakelen zijn de kabels van de versnellingsbak gesteld waardoor dit weer wat soepeler ging. Verder trilt de auto boven de 120. Binnenkort nieuwe voorbanden en dan even alles laten balanceren...
Update 10-01-2012 53.500 km:
Met de tellernaald ben ik nog niet geweest. Verder geen problemen.
Update 16-10-2011 41.000 km:
Alleen de naald van de kilometerteller zwabbert wat rond de 160 km/h maar dat meld ik wel bij de volgende beurt. Verder geen kraakjes, piepjes of rammeltjes... Zoals het hoort dus!
Update 16-08-2011 (30.000 km beurt):
De lichte onbalans is steeds sterker geworden en hier heb ik naar laten kijken. Het bleek onbalans in 1 van de wielen en na het balanceren is de trilling helemaal weg. Verder zijn er bij de beurt de volgende
zaken uitgevoerd:
- Software update wegens zwabberende tellernaald bij hoge snelheden (heeft trouwens niet het gewenste effect gehad).
- Basisafstelling lampen hoger gezet (heb ik nog niet eerder tijd voor gehad).
Verder geen problemen! Tijdens de eerste 30.000 km was het overigens niet nodig om olie bij te vullen.
Update 15-05-2011:
Ruit is inmiddels vervangen en regensensor werkt nog net zo goed. Tussen 120 km/h en 150 km/h is er bij vol trekkende motor in IV soms een lichte onbalans te bespeuren maar dit is niet echt storend. Geen merkbaar olieverbruik trouwens.
Update 19-02-2011:
Inmiddels 3x een steen tegen de ruit aangehad. De eerste ster is gemaakt maar de tweede heeft een scheur veroorzaakt waardoor de ruit vervangen moet worden. Vervolgens een dag later een derde ster... Hoop dat de regensensor nog net zo goed werkt als de ruit vervangen is...
Update 01-02-2011:
De dimlichten van de Golf geven minder licht/ schijnen nog minder ver dan die van mijn 14 jaar oude Suzuki Swift... Hiervoor ga ik nog naar de garage om te kijken of ze de basisafstelling wat hoger kunnen zetten. Wordt vervolgd.
Wel winterbanden laten monteren bij Profile waar ze de voorwielen tegen de rijrichting in hebben gemonteerd. Deze heb ik zelf maar even verwisseld... Ongelofelijk, die mannen hoeven maar op een paar punten te letten en dan leggen ze de wielen verkeerd om...
Zuinigheidswonder
- 20.000 km
Afgelopen week had ik een afspraak bij een klant in Amstelveen, 178 km enkele reis. Op de heenweg viel me al op dat de auto bij het volgen van de gestelde limiet erg zuinig kan zijn. Ik verbaasde me toch enigszins toen het gemiddelde verbruik bij aankomst 1:27 was zonder dat ik daar mijn best voor heb gedaan. Op de terugweg heb ik echter wel een keer mijn best gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Hierbij heb ik echter wel de maximum snelheid gereden waar dat mogelijk was. Het resultaat is een verbluffende 1:32,4! En dat voor de 2.0 versie.... Dit is wel het verbruik wat de boordcomputer opgeeft maar wijkt in de praktijk niet meer dan 5% af. Omdat ik het zelf bijna niet kon geloven heb ik de foto's van de boordcomputer bijgevoegd.
Ongelukje
- 22.500 km
Helaas, een ongeluk zit in een klein hoekje. Tegenligger dacht dat er voldoende ruimte was voor 2 auto's op de weghelft waar ik reed maar dat was niet zo. Voorscherm, velg, deuren en spiegel naar de haaien. Ik hoop dat ze de auto goed kunnen maken zodat er geen zichtbare schade meer achterblijft....
Update 16-08-2011: Vandaag nog even het bestuurdersportier opnieuw af laten hangen. Verder is de schade goed gemaakt en zie je er niets meer van.
Gewoon een Golf?
- 41.000 km
Het is een hele smak geld voor "Gewoon een Golf" maar je krijgt er ook wel een dijk van een auto voor terug. Na ruim 40.000 km kan ik alleen maar zeggen dat ik nog nooit zo'n fijne auto heb gehad. De auto is snel, zuinig, luxe, comfortabel, komt ingetogen over en heeft nog geen mankementen gehad. Ik stap elke dag met plezier in! Als ik dan echt iets te zeuren moet hebben: De naald van de kilometerteller zwabbert wat bij bepaalde snelheden. Ik vind het niet de moeite om hiermee naar de garage te gaan dus ik meld het wel bij de volgende beurt...
Ik zeg: "Doe mij maar gewoon een Golf!"
Een jaar met de Golf onderweg
- 53.500 km
Inmiddels heb ik de Golf precies een jaar in mijn bezit waarbij er ruim 50.000 km ervaring is opgebouwd. De auto bevalt nog steeds uitstekend. De volgende punten kunnen wel nog beter:
- Een extra 12V aansluiting is wenselijk
- De portiervakken zijn onder het rijden slecht toegankelijk
- Bij koud weer hoor je de eerste paar km de rubbers van het onderstel wat kraken
- De tellernaald zwabbert maar dat geef ik bij de volgende beurt wel weer aan
- Versnellingsbak haakt de eerste kilometers bij koud weer een beetje
- De Golf heeft maar 1 achteruitrijlicht en dat is wat mij betreft een verkeerde bezuiniging. In het donker is er onvoldoende zicht naar achteren.
Het verbruik is bij kouder weer en harde wind duidelijk slechter. Met veel haast en slecht weer kom ik zo rond de 1:17,5 uit. Ook is het verbruik met winterbanden wat hoger. De nagenoeg nieuwe winterbanden (Michelin Alpin PA3) hebben trouwens veel minder grip dan de continental zomerbanden (met nog maar 4 mm profiel). Zeker bij nat weer valt dit erg op. Het grensbereik van deze banden is trouwens wel wat breder.
Wat nog steeds positief opvalt:
- Nauwelijks olieverbruik met nog geen liter op 50.000 km.
- Uitstekend werkende regensensor
- Comfort en rust aan boord waardoor je wel onopgemerkt heel veel te snel kunt gaan maar voor rijbewijsbescherming gaat er een waarschuwing bij 165 km/h
- Trekkracht en motorloop
Het is en blijft natuuurlijk gewoon een Golf maar ik heb niet eerder zo'n fijne, probleemloze auto gehad.
Weinig te melden
- 77.000 km
Afgelopen tijd zijn er weinig problemen geweest. Bij de laatste beurt zijn de kabels van de versnellingsbak opnieuw gesteld wat een soepeler schakelende auto als resultaat heeft. Er zit wel wat onbalans in de auto. De stoelen en vervolgens ook het stuur beginnen te trillen boven de 120. Omdat de voorbanden bijna versleten zijn en ik denk dat de onbalans daarvandaan komt wacht ik nog maar even met naar de garage gaan. Verder geen problemen. De auto blijft stil, zuinig en snel. Het olieverbruik is ongeveer 3/4 liter op 15.000 km dus daar kan ik goed mee leven.
Ruim anderhalf jaar..
- 88.000 km
Na ruim anderhalf jaar bevalt de Golf nog steeds goed. Wat me opvalt in vergelijk met de 1.6 tdi waar ik laatst in reed is dat de 2.0 geen "eindschot" heeft. De 1.6 trekt tot aan de rode lijn gretig door terwijl dat bij de 2.0 na 4000 tpm langzaam minder wordt. Tijdens de vakantie ook nog even de remmen op hoge snelheid kunnen testen. Met 200+ op de teller kwam er een vrachtwagen zonder aanwijsbare reden plotseling naar links. De remweg is ook bij 200+ kaarsrecht en de vertraging is geweldig! Dit was in mijn Rover 45 en Rover 25 tijdperk wel anders!
Irritaties
- 113.000 km
De laatste tijd wat irritaties:
- De auto is wat hakerig gaan schakelen. Met name bij koude motor/ bak lijkt het bij het naar de 2 schakelen soms net of de versnellingsbak kraakt
- Er zit onbalans in het onderstel/ achteras. De dealer is er nog steeds niet uit (zie ook "problemen")
Niet meer zo blij
- 122.000 km
De volgende problemen zorgen voor irritaties en een afwaardering op het onderdeel "comfort":
- Hakerig schakelen en bij koude motor/bak af en toe kraken bij het inschakelen van de tweede versnelling.
- Trilling in onderstel (niet in stuur maar met name in stoelen)
- Auto trekt naar rechts, ook na uitlijnen.
Ik had gehoopt dat dit VAG product beter was dan het vorige. Blijkbaar heb ik er toen nog niet van geleerd :-)
Airco stuk
- 129.000 km
Sinds een maand is de airco kapot. De dealer constateerde een kapotte aircopomp maar deze was niet op voorraad en ook de importeur kan deze niet leveren. Inmiddels is er toch ergens 1 gevonden en op 21 mei kan ik deze laten monteren. Tot die tijd is het echt geen pretje in de auto....
Opvolger besteld
- 157.000 km
Aangezien de auto weer bijna 3 jaar oud is mag ik een opvolger kiezen. Na gereden te hebben in een Volvo S60, Mazda 6, Seat Leon, Skoda Octavia en Golf variant is het een Leon ST geworden. Voordat de nieuwe auto geleverd wordt zullen er echter nog de nodige km's met de Golf gereden worden.
Nadat de onbalans in het onderstel sterker is geworden constateerde ik cuppende achterbanden. Deze heb ik gewisseld met de voorbanden waardoor de trillingen weer wat minder zijn.
De grootste minpunten van deze auto vind ik tot nu toe de onbalans in het onderstel (trillen) en de slechte versnellingsbak (haakt en kraakt)
Positieve punten zijn de motor (prestaties en verbruik) en de rust in het interieur.
Bandenwissel en ruitenwissers
- 169.000 km
Afgelopen week is de auto weer op winterbanden gezet waarbij me meteen opvalt dat het trillen op winterbanden veel meer aanwezig is dan op zomerbanden. Het zachtere rubber heeft blijkbaar invloed op het doorgeven van trillingen in de ophanging.
Verder een nieuw setje ruitenwissers laten monteren. Wat een verschil! Ondanks dat de vorige wissers van Bosch waren (Carglass actie) doen de originele het echt stukken beter!
Nog 2 maanden wachten en dan kunnen we weer in een "verse" auto stappen...
Afscheid
- 184.279 km
De nieuwe auto is inmiddels geleverd en de Golf wordt deze week opgehaald door de leasemaatschappij. Nog net mee op vakantie geweest naar het zwarte woud waarbij me weer opviel dat de Golf echt gemaakt is voor de autobahn. Ongeveer anderhalf uur lang met snelheden tussen de 190 en 220 gereden waarbij het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer 1:16,5 blijft.
Positieve zaken die blijven hangen zijn de geweldige prestaties van de motor (zowel verbruik, souplesse als kracht), de heerlijke rust in het interieur, goede stoelen en gemakkelijke bediening.
Negatieve punten die me bij blijven zijn de hakerige versnellingsbak en het trillen in het onderstel.
De auto heeft me nooit laten staan en het enige wat echt kapot is gegaan zijn de airco en een lampje van het dimlicht.
Werkelijk verbruik berekend
- 184.279 km
Aan de hand van de gegevens van MTC heb ik ook het werkelijke verbruik van de Golf berekend. Dit is gemiddeld (natuurlijk) wat minder zuinig dan de boordcomputer aangeeft. De 15 meest zuinige en 15 meest onzuinige tankbeurten weggelaten (dan blijft er ruim 160.000km over) is het gemiddelde verbruik 1:17,9 bij een zeer sportieve rijstijl.
Ik betwijfel of de opvolger dit ook waar kan maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.