Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2017)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2017)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI GTI Performance
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf33.500 km
KM-stand laatst35.500 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit

  • 33.500 km

Na 4 jaar in een "gewone" Golf 7 gereden te hebben, werd het tijd voor wat anders. Na flink wat rondkijken, researchen en proefritten, ben ik toch bij de koning onder de hot hatchbacks beland: een GTI.

De proefrit beviel uiteraard geweldig. Hoe kan het ook niet? Het is natuurlijk geen uiterst comfortable, stille en zuinige auto, maar daar kopen we hem ook niet voor!

Ik reed in de DSG, en ook daar ben ik erg over te spreken. Hoewel ik eerst een handbak wilde, ben ik verkocht. Bovendien is de handbak lastig te vinden hier in Nederland.

De auto is bloedsnel, maar kan ook erg rustig zijn gang gaan. De wegligging en het bochtenwerk is ronduit fantastisch. Geen enkele keer heb ik me zorgen hoeven maken. Het elektronisch sperdifferentieel zorgt voor een geweldige bochtensnelheid, en krijgt het voor elkaar om je aan te moedigen om steeds nèt wat harder te gaan.

Zoals gezegd, heeft de GTI ook een rustige kant. En in de D-mode van de DSG, in combinatie met een lichte voet, gedraagt de auto zich als een net, alledaags, Golfje. Een prima auto voor woon-/werkverkeer, vakanties, en een dagje naar het circuit, dus!

De uitvoering waar ik voor gekozen heb:
Golf VII GTI Performance (2017) 3-deurs
Limestone Grey Metallic
Performance (230pk) pakket
18'' velgen

Wat betreft kosten, onderhoud en verbruik: dat moet nog gaan blijken, want ik ga hem donderdag ophalen.

Na enkele duizenden kilometers, en eventueel onderhoud en reparaties, zal ik de ervaring weer bijwerken.

Mijn eerste kilometers

  • 34.500 km

Het eerste weekend heb ik de auto eens flink op zijn staart getrapt. Natuurlijk bij een hoop vrienden en familie langs geweest om hem te laten zien, en ze een rondje mee te nemen.

De auto blijft geweldig om in te rijden. Het geluid is verslavend, en met elk ritje kan ik niet wachten tot de motor warm is zodat ik hem eens lekker in de sportstand kan afvuren.

Ik heb direct een flink stukje Autobahn gedaan, en ook daar laat hij zich zeker niet kennen. Vanwege de omstandigheden heb ik me nog netjes aan een snelheid van ongeveer 200 km/u gehouden, en dat deed de auto moeiteloos.

Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1:12, wat niet erg indrukwekkend is. Maar goed, dat is ook te verwachten met de rijstijl van afgelopen dagen. Hopelijk gaat dit op de lange termijn met langere, rustige ritten meevallen. Maar, ik moet zeggen, het blijft lastig om je de hele tijd koest te houden in zo'n auto.

Over 2 weken gaan er een nieuwe winterset onder. Ben benieuwd hoe het comfort gaat veranderen tussen 225/45/18 zomer en 205/55/17 winter. Ik hoor veel positieve dingen van anderen. Hoewel ik de auto niet oncomfortabel vind op zijn 18'' wielen, is er wel degelijk ruimte voor verbetering. Maar het oogt natuurlijk wel een stuk mooier!

Winterset

  • 35.500 km

Het kan mijn verbeelding zijn, of het feit dat het nieuwe banden zijn, maar de winterset maakt een enorm verschil! Uiteraard in comfort, maar vooral in de grip. De zomerbandjes lieten zich af en toe toch wel kennen op het koude wegdek.

Met de winterbanden heb ik weer het gevoel dat ik met een royale portie gas kan wegrijden, zonder dat de banden slippen. Zeker nu het bijna dagelijks tegen het vriespunt aan zit, zal ik daar het voordeel van ervaren.

Verder is het comfort dus beter, het rijdt allemaal nèt wat zachter en soepeler, maar het doet zeker niet af aan het sportieve gedrag van de auto. De 17 inch velgen zien er alsnog erg goed uit onder de auto. Persoonlijk vind ik het design van deze velgen (Salvador in gun metal) ook veel mooier dan die van mijn zomervelgen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.