Volkswagen Golf 1.1 CL (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.1 CL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voorjaar 1999. Als student in Groningen bijna mijn autoliefde verloren aan het hangen in kroegen en het tevergeefs pogen te versieren van dames. Tót een jeugdvriend op de proppen komt met een prachtige Golf I. Hij kocht deze voor 350 gulden van zijn tante en is bereid om hem voor 300 gulden aan mij door te verkopen.
Een bordeaux rode Golf I uit 1983, een heuse 1.1 CL, voorzien van alle nodig luxe zoals een stuur, deuren en wielen, die laat je toch niet staan? Mooi voor in de zomer. Lekker vakantiewerken bij de benzinepomp, autorijden, rondhangen... wat wil je nog meer? Dus gekocht, meteen de oerlelijke stuurhoes, en wieldoppen verwijderd. Lekker origineel. Stalen velgjes weer mooi ziler gespoten. Spiegel gedemonteerd, gat geplamuurd, en de Golf was weer als nieuw. Niet dat ik nu veel dames versierde, maar de autoliefde was weer helemaal terug.
Een plezier om in te rijden. Niet snel, nee, maar bij 40km/u in de derde versnelling toch het gevoel een coureur te zijn... met die herrie. Bij een beetje scherpe bocht wilde bovendien één wiel nog wel eens van de grond komen. Voor wat langere ritten reed ik meestal binnendoor. Op de snelweg was het wel een beetje tricky met zo’n gammele ouwe bak. Bovendien moest er gelode benzine in, tegen 1 op 11 en als student moest ik zo’n beetje van het statiegeld op bierflessen rijden, dus rustig aan.
Na enige tijd diende spontaan een zeer geavanceerde techniek zich aan: bij alle stoplichten sloeg de motor af. Alleen moest ik ’m wel zelf weer starten, in tegenstelling tot de Lupo 3l of de nieuwe BMW 1-serie. Aansluting carburateur gescheurd. Met een ruilcarburateur was het euvel niet verholpen. Reden: ook gescheurd. Dat was dus even zoeken, maar uiteindelijk weer klaar.
Ja, en dan is de zomer voorbij. De studie dient zich weer aan. Het geld raakt snel op. Dus verkopen die hap. Nieuwe APK en na een week te hebben rondgereden met geprinte te-koop-A4-tjes op de ramen, wilde mijn toenmalige baas bij de benzinepomp de Golf wel overnemen. Voor het astronomische bedrag van 1000 gulden! Dat was mooi verdiend.
Enkele maanden later blies mijn baas de motor op. Gewoon, al optrekkend bij het stoplicht. Ik voelde me een behoorlijke oplichter, onterecht. Meneer heeft toen een 1.3 gemonteerd, die hij ook opblies (mijn schuldgevoel verdween toen snel). En daarna verkocht hij de Golf door aan iemand in zijn dorp, die er een 1.8 gti-blok inlepelde en het circuit opzocht... gevaarlijke gekken zijn het, in die dorpen!
Tot slot: de enige foto’s die ik heb, zijn die van een rood-licht-flits. ’s Ochtends vroeg naar de benzinepomp om te werken. Wetend van de flitskast en toch, met je suffe hoofd, door rood rijden. Mijn moeder heeft de boete verrekend met mijn verjaardagskado.... Sukkel dat ik ben!
PROBLEMEN
- gescheurde aansluiting carburateur
- verotte deur bij aansluitng spiegel
na verkoop
- opgeblazen motor (tot 2x toe)
Verder: weinig kilometers gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.