Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015) #6

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne balans tussen een sportieve en zuinige auto

  • 152.000 km

In 2024 ( eind vorig jaar) deze Gte aangeschaft, met het idee om lekker gierig heen en weer te kunnen rijden naar het werk. Hij was bij aanschaf nog lekker origineel, en ook de motor was niet gechipt. Stond er heel erg netjes bij, en ik was gelijk verkocht. Als eerste auto was dit natuurlijk best enthousiast (ik was 18 op het moment van aanschaf) maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad.


VERBRUIK:

Ik kocht hem in het najaar, ergens in september. Dit resulteerde wel in een oplopend verbruik naar de winter toe. De accu capaciteit (en daarmee ook de actieradius) neem best wel af richting het koudere weer en de verwarming trekt bizar veel stroom. Als de accu helemaal vol is scheelt verwarming ongeveer 22 km actieradius, dus ruim de helft. Daarom lukte helemaal elektrisch niet naar het werk en was de accu soms al na 20 km leeg.

Richting de warmere dagen zag ik de actieradius wel weer toenemen en nu kan ik ongeveer 40 km afleggen op 1 acculading. Mijn woon-werk is 30 km dus dat kwam goed uit. Ik houd elke dag ongeveer 10 km over van de 41 die een volle accu belooft. Ik heb bijvoorbeeld gisteren nog 25km gereden op 19km aangegeven actieradius.

Als je je best doet kan je prima 1500 KM op een tankje van 35 L rijden. Vooral als woon-werk niet te lang is en je altijd bij thuiskomst meteen de auto op de lader zet. Let op, dit voorbeeld is niet onrealistisch, aangezien ik soms ook gewoon ritjes maak van 200km op benzine. Dit is ook gewoon meegerekend. Ik tank zelf altijd EURO98 omdat dit maar een klein beetje extra kost en veel beter is voor een auto die maar af en toe op benzine rijdt.

PRESTATIES:

De motor is nog steeds origineel, dit houd ik ook zo. Met de DSG i.c.m. de 204 Pk die deze auto heeft is het een hele vlotte machine. Het is geen GTI (ja, die heb ik een tijdje gereden) maar het rijdt fantastisch. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de auto een ware bandenverslinder is. In E-mode voornamelijk, dan heb je niet zoveel gevoel bij hoeveel gas je geeft en begint de auto echt heel makkelijk te slippen. In de GTE stand heeft VW het idee gehad om er een box in te maken met nep motorgeluid, deze heb ik vlak na de aanschaf uitgezet (je kan hier de stekker gewoon uit trekken). In deze stand stuurt de auto ook zwaarder, dus het rijdt niet comfortabel op langere stukken, maar dit is logisch, want dat is in geen enkele auto zo.
Elektrisch trekt de auto ook lekker vlot op, je blijft de meeste mensen wel voor in E-mode.


AANPASSINGEN:

Na aanschaf heb ik de auto meteen voorzien van facelift achterlichten uit de Golf 7.5, ja dit past 1:1. Hierdoor ziet de auto er gelijk 5 jaar nieuwer uit en heb je toch een veel strakkere wagen.
Vervolgens heb ik er nieuwe velgen onder gezet. Arceo Monaco, lichtgrijze 19 inch velgen met getrokken banden, waardoor het er behoorlijk bruut uitzag. Dit ging alleen ten koste van het comfort. Daarom de velgen na 2 maandjes weer verkocht en overgestapt op 19 inch golf 8R velgen. Rijdt super, en het ziet er heel erg mooi uit, de auto lijkt een stuk nieuwer dan hij is.

BETROUWBAAR:

Ja, deze auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten, werkt altijd vlekkeloos en doet wat hij moet doen. Nog nooit heb ik er een storing of probleem mee gehad, en dat na ruim 10.000km.

AANRADER:

Ik zou deze auto zeker aanraden, maar niet aan iedereen. Aangezien ik niet zo heel veel rijd, mijn woon-werk verkeer maar 30 km per dag is en ik altijd kan opladen thuis is dit de perfecte auto. Als je meer kilometers moet rijden is deze auto niet persé zuiniger dan een gewone 1.4Tsi. Dus voor tripjes van 40-60km is dit een hele goede optie, rijd je meer, dan kan je hiervoor kiezen omdat hij sneller is dan een gewone 1.4Tsi, maar dat levert verder niks op.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.