Volkswagen e-Golf (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Een auto erbij
- 84.000 km
Naast onze Kia (Zie review) hadden we de ruimte en de behoefte aan een tweede auto. In ons geval wonen we in een dorp met 2 kleine kinderen en werken we allebei op een klein half uur rijden. OV is een optie, maar duurt veel langer. Dus, een tweede auto. Maar welke dan? Een goedkoop brikkie of een elektrische?
We wilden een volwassen auto, dus geen Aygo achtige taferelen en met de verwachte kilometrage zou een benzine auto redelijk in de papieren lopen qua brandstof. Aangezien we thuis praktisch gratis en bij mijn vriendin op het werk voor 7ct laden is een elektrische auto in ons geval veel goedkoper per maand. Toch de keuze gemaakt voor een elektrische auto en daarmee de vervanging van de Kia uit te stellen tot langer dan we voor ogen hadden omdat we geen onbeperkte geldboom hebben. Dus, welke keuze?
Met een Volwassen auto als criterium (beetje subjectief) toch nog wel even gekeken naar een e-UP/Citigo/Mii of een ZOE. Maar gehannes met kinderstoelen in het vooruitzicht heeft ons tegengehouden die te kiezen. Met een Corsa E hebben we wat ervaring maar was met 24k (occasion prijs) duurder dan ons voorgestelde budget en met de gewenste opties (ACC en verwarmbare stoelen) moeilijker te vinden.
Dan de E Golf, zeker de bouwjaren vanaf 2017 zijn interessant vanwege de voldoende grote accu, snelladen en een leuke standaard uitrusting. Deze is het dus geworden. De eerste kilometers staan inmiddels op de teller. De auto is lichtvoetig aan het stuur en qua range zijn we richting de 200km aan het gaan. De vorige berijder gebruikte de B stand niet denk ik want de eerste keer was er 150km beschikbaar volgens de BC. De auto is van binnen nog luidruchtig door de winterbanden maar ik verwacht wordt dit, en de range nog veel beter.
Wat ik wel een beetje vermoeiend vind is de 95 euro die je moet betalen voor het gebruik van remote services die in deze tijd gewoon geregeld en gratis zouden moeten zijn.
1500km en zomerbanden
- 84.000 km
De zomerbanden zitten er inmiddels een week op en zoals verwacht is het verbruik en de herrie een stuk afgenomen. We durven zelfs te beweren dat de Golf stiller is dan de Kia.
Inmiddels toch al weer 1500 kilometer gereden met de auto en hij bevalt goed. De auto is stil, comfortabel en rijdt heel fijn. Ook de ACC werkt in de file echt heel goed en reageert eerder dan de Kia. Daar heb ik de neiging zelf eerder te willen ingrijpen terwijl ik dat bij de Golf totaal niet heb, die laat ik lekker gaan. De range begint ook op te lopen door rijgedrag, zomerbanden en temperatuur en dan kan ik met gemak twee keer naar het werk zonder tussendoor te hoeven laden. Ik rijd zelf het meeste in de Golf want de auto ontbeert keyless en moeder de vrouw is inmiddels gewend aan die luxe. Prima, de Golf is geen straf haha. Erg tevreden met onze aankoop. Nu kijken hoe de auto zich houdt op de langere termijn.
Hij Golft lekker door
- 89.000 km
De auto inmiddels 4 maanden in bezit en hij bevalt zeer goed. Zeker als tweede auto is hij perfect. Als primaire auto voor een gezin zou de range in ons geval wel een factor zijn. Nu pakken we gewoon de Kia als we verder willen rijden dan pakweg 150km zonder te laden. Maar als we minder ver moeten dan is ons enige criterium dat we de auto pakken waar de kinderstoelen op dat moment in zitten en gek genoeg is dat vaak de Golf.
De auto is merkbaar stiller dan de Kia, ik vind het stuur ook iets lichtvoetiger en daarmee fijn. Behalve een door de kras straat kapot getrokken nozzle voor de koplampsproeier (eigen schuld) hebben we niks gehad met de auto. Dat laatste is inmiddels gemaakt. We merken ook dat de Kia smorgens vaak helemaal beslagen is en even nodig heeft de ramen condens vrij te maken en de Golf dan gewoon schone ramen heeft. Toeval? Of toch beter geïsoleerd? Wie zal het zeggen.
Vanwege veel snelweg is een praktijk verbruik van 16 op 100 nu gangbaar waardoor we er 200km mee kunnen rijden. Alleen ritjes op lage snelheid laatst gaf echter 12 op 100 aan waardoor de range ook behoorlijk beter werd.
Zeker met subsidie, en voor mensen die een tweede auto willen (naast een ICE?) een redelijk betaalbaar maar toch volwassen BEV. Overtreft de verwachtingen en als dat zo blijft kom dit wel eens een blijvertje blijken :)
Diefstal van navigatie
- 92.500 km
Vandaag heeft het boevengilde toegeslagen en de Golf ontdaan van het kleine ruitje rechts achter waarna de complete navigatie en radio computer evenals het digitale combi instrument meegenomen zijn.
Daarna reed de auto als vanzelfsprekend niet meer en moest meegenomen worden door de berger. De toekomst zal leren of dit nog gemaakt wordt of dat we een Total loss te pakken hebben. Goed zuur is het wel.
9415 euro schade
- 91.000 km
Inmiddels hebben we de auto terug van de schadehersteller en kan ik jullie melden dat de totale factuur 9415 euro bedroeg. Dit is uiteraard voldaan door de verzekeraar (minus 100 euro eigen risico). Dat zegt mij overigens dat het geboden bedrag door een opkoper minder moet zijn geweest dan 10.000 euro. Want met een dagwaarde van om en nabij de 19k hadden wij eigenlijk wel verwacht dat hij total loss zou gaan.
Omdat we niet nog een keer willen meemaken dat anderen aan onze spullen zitten nemen we uiteraard wat maatregelen. Zo is er inmiddels een anti diefstal alarm ingebouwd en komt er nog een navirem in verwacht ik.
Om dat te doen moesten we met de Golf 153 kilometer heen en 153 kilometer terug rijden. Met een range van 200 kilometer op een goede dag, een heel gezin inclusief spullen en regen met 11 graden kneep ik hem eerlijk gezegd wel een beetje. Normaal gesproken hadden we voor deze rit de Kia op 100% geladen en er verder niet over nagedacht maar nu moest het de Golf zijn.
Al met al hebben we de heenreis (smiddags) 154 kilometer gereden, daar 2:07 uur over gedaan met 73kmpu gemiddeld en een verbruik van 15,0kwh/100 kilometer. De terugreis vind aan om 19:00 uur en was 152 kilometer, 2:10 uur met 70kmpu gemiddeld en een verbruik van 15,9kwh/100
We wisten van tevoren dat we konden laden op locatie en hadden op de Gom respectievelijk 30 en 25km over toen we op locatie waren. Ik heb dan overigens niet harder gereden dan 90/95. Al met al bewijst het wel mijn punt dat je voor dit soort indicentele ritten en verder je woon/werk prima met deze range toe kan. Dit zou ik niet aanbevelen als het je dagelijkse rit is. Maar verder?
Probleempje en onderhoud
- 93.003 km
De auto wilde laatst moeilijk de laadkabel lossen op een vrijdag en na een weekend geen gebruik te hebben gemaakt van de auto wilden we hem weer opladen, helaas werd daarbij de laadkabel niet vastgezet door de stelmotor en ging de auto dus niet opladen. Samen met zo nu blijkt achterstallig onderhoud komt daar dus een dikke 1.100 euro aan reparatie en onderhoud uit. Klein beetje zuur, maar goed. Het komt blijkbaar vaker voor hebben we inmiddels gelezen.
De Golf gaat
- 96.368 km
Aanstaande dinsdag dragen we de Golf officieel over aan een bevriend stel voor wie we de auto de laatste 3 maanden hebben vastgehouden. Sinds De Polestar er is naast de Kia heeft de Golf nog kleine rondjes gereden (voornamelijk als er geen kinderen mee hoefden). Voor een tweede elektrische auto een zeer goede keuze (Zeker gezien de nu geldende prijzen) en voor het gezin dat niet vaak, ver hoeft te reizen een perfecte eerste auto. Zoals geschreven is de auto gevoelig voor het dievengilde, en is het gezien de hedendaagse standaard een beperkte EV. Toch zou ik hem aanbevelen. Hij blijft dichtbij. De eGolf heeft ons 1 keer negatief verrast door op een heel hete dag niet te willen starten maar dat was na een paar minuten weer opgelost.
Accu cellen stuk
- 100.000 km
Ondanks dat de Golf niet meer in ons eigen bezit is zien we de auto nog regelmatig omdat hij naar vrienden gegaan is. Zodoende weten we dus ook wat ermee gebeurt. Ze zijn er overigens heel blij mee, 1 probleem kwam naar boven en dat was dat de auto inmiddels redelijk vaak niet meer wilde starten met allerhande foutmeldingen. Er bleken na diagnose 5 accu cellen kapot die onder garantie vervangen worden. Wel zuur maar goed. Iets om in de gaten te houden bij de eGolf dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.