Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid Active |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 90 km |
KM-stand laatst | 4.036 km |
Fijn hybride techniek
- 4.036 km
INTRO:
Sinds 16-08-2023 is deze Yaris 1.5 Hybrid Active automaat uit 2023 mijn nieuwe leaseauto. Hij is in Night Sky Black Metallic. Ik rij er ook privé mee en mag per jaar tot 17.000 km ermee rijden.
Mijn werkgever doet vooral zaken met Toyota en daarom is deze Yaris ook voor mij de logische keuze, omdat de Aygo te klein is en een Corolla station weer te groot. Dus deze compacte B-segmenter is vanaf augustus mijn nieuwe werkpaard geworden.
Ik rij per dag gemiddeld 100 km ermee voor werk en soms ook nog eens 100 km privé per dag. Dus vandaar dat er na nog geen maand er al meer dan 4000 km op de teller staat.
OPTIES:
Deze Yaris heeft een optionele Multimedia pack ter waarde van € 795,-. Dan heb je de volgende extra opties er bij;
- Toyota Touch® 2 Go navigatiesysteem, inclusief 3 jaar gratis kaartupdates
- WiFi
- Voice herkenning
Verder is er € 795,- betaald voor de optionele Night Sky Black Metallic lak. Zwart zorgt er wel voor dat stof en vuil goed te zien is, maar wanneer je het regelmatig wast ziet het er mooi en stoer uit.
MULTIMEDIA SYSTEEM:
Handig als je veel onderweg bent. Het geüpdatete aanraakscherm werkt snel. Het menu is wel even wennen, maar door de fysieke knoppen naast het scherm, wordt het navigeren door het menu makkelijker. Het is wel even zoeken hoe de Wifi functie werkt.
Er zit naast AM & FM radio ook DAB radio standaard op het systeem. Ik luister alleen maar DAB of muziek via Bluetooth en podcasts. Daarvoor heb je wel een USB-datakabel nodig om verbinding tussen je mobiel en multimediasysteem te maken.
De kwaliteit van de boxen zijn ok. In mijn vorige leaseauto had ik een Bose systeem zitten, wat wel veel beter klinkt dan deze standaard boxen van de Yaris. Er zit wel een equalizer in het systeem en de bas is lekker diep. In het begin hoorde ik wat kraakjes en piepjes wanneer de volume wat harder werd gedraaid, maar dat is de nieuwigheid zullen we maar zeggen. Nu klinkt het goed zonder bijgeluiden.
Wat erg leuke opties zijn is de Miracast en Wifi functie. Met de Miracast functie kun je multimedia van je mobiel projecteren op het scherm van de Yaris. Het kopieert als het ware je mobiele scherm naar die van de auto. De Wifi functie is vooral voor je passagiers leuk, omdat ze dan via de Wifi van je auto internet hebben.
De bluetooth functie werkt snel, net als Apple Carplay en Android auto. Nogmaals dit hangt af van de soort USB datakabel dat je gebruikt. Ik heb een Nomad USB C kabel met kevlar van 100W. Dus je kunt snel data overbrengen en opladen tegelijk.
Het scherm is scherm en goed in te stellen voor het rijden in het donker. Alleen bij fel zonlicht dat direkt op het scherm schijnt weet het systeem zich geen raad. Het spiegelt dan ontzettend en ik kan er weinig aan veranderen. Het scherm heeft een matte finish, maar toch zie je wel vingerafdrukken en vegen erop zitten. Niet erg, want een doekje erover heen halen is ook zo gebeurd.
MyT APP:
Ook heb ik de MyT app van Toyota geïnstalleerd op mijn mobiel, waardoor je de lokatie van je Yaris kan zien, brandstofniveau kan raadplegen en of je Yaris ok is en op slot is. Verder heb je daarnaast ook een hybride coaching functie, service & onderhoud tabblad, je auto vinden, routes sturen naar je auto, alarmlichten legenda van je dashboard en agenda van je auto op de app zitten. Niet alle opties zijn vrijgegeven voor mijn Yaris. Ik denk dat je een hogere uitrustingsniveau van de Yaris moet hebben om alle functies van de MyT app te kunnen unlocken. Maar wel geinig wat ik er nu al mee kan zien en doen.
STANDAARD UITRUSTING YARIS ACTIVE:
- 4 speakers
- Apple CarPlay® & Android Auto™
- Toyota Touch® 2 multimediasysteem
- Achteruitrijcamera
STANDAARD VEILIGHEIDSUITRUSTING YARIS ACTIVE:
- Waarschuwing vergeten gordels
- Hoofdsteunen achter (3), in hoogte verstelbaar
- ISOfix kinderstoelbevestiging achter
- Stoelen vóór met antiwhiplashsysteem (WIL)
- Center airbag
- Bestuurder & passagier airbag vóór
- Bestuurder & passagier zij-airbag
- Achterpassagier zij-airbag
- Airbag switch-off (vóór en side airbag passagierszijde)
- Achteruitrijcamera
- Pre Collision System met voetgangersdetectie en nachtfunctie
- Road Sign Assist; verkeersbordenherkenning
- Automatic High Beam; automatische schakeling groot- en dimlicht
- Full Range Adaptive Cruise Control (Hybrid vanaf 0 km/h, benzine varianten vanaf 30 km/h)
- Snelheidsbegrenzer
- ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling)
- Bandenspanningscontrolesysteem (incl. locatie)
- Lane Trace Assist
- Noodstop verlichting
- Startblokkering
- Vehicle Stability Control (VSC)
- Emergency-call
- Hill-start Assist Control (HAC)
- Coffee cup alert
Welke compacte B-segment auto heeft nou standaard al deze veiligheidsopties? Uniek in deze klasse. Wat ik vooral baanbrekend vind is de Center Airbag, dat bij een ongeluk voorkomt dat de inzittenden tegen elkaar opbotsen. De airbag wordt tussen de voorstoelen opgeblazen. Erg veilige auto dus. De Yaris heeft niet voor niks de volle 5 sterren van de Euro NCAP crashtest.
RIJEIGENSCHAPPEN:
De 1,5 L 3 cilinder benzinemotor met 116 pk's is niet de snelste, maar daar koop je deze hybride niet voor. Je rijdt deze hybride voor de soepele rijervaring in de stad en op de snelweg. De elektromotor heeft een vermogen van 0.8 kWh en een 178 V lithium-ion accu.
De Yaris rijdt erg soepel op de snelweg en in de stad. Je kan snel optrekken of gewoon rustig aan doen. De beide motoren zorgen ervoor dat je altijd een goed stand hebt. Ondanks dat deze Yaris wat zwaarder is dan de benzine broeders, voelt het lichtvoetig aan en kan je redelijk door bochten knallen. Ok, het is geen sportieve auto, dus ken je grenzen. Hij helt nogal wat over in bochten en de banden zijn te smal om lekker door bochten te gummen. Daar is deze Yaris Hybrid daar ook niet voor gemaakt. Mocht je meer pit willen hebben, dan is een benzine broeder of de Yaris GR een goed alternatief.
MOTORISERING & RIJ-MODI:
Benzinemotor en Elektromotor vullen elkaar perfect aan. Met een gecombineerd verbruik tussen de 3,8 L - 4,3 L per 100 km, is dit echt superzuinig. Daarom heeft deze Yaris ook maar een benzinetank van 35 L. De actieradius is ruim 750 km met 1 volle tankbeurt. Doordat de Yaris zoveel mogelijk met ondersteuning en vaak zelfs alleen elektrisch rijdt, bespaart het veel benzine. Voordeel is dat de benzinemotor de accu weer oplaad net als met gas loslaten en remmen.
De automaat schakelt traploos. Naast de bekende R, N, D stand heeft de Yaris ook een B stand. Die is voor hellingen en heuvels. De Yaris remt dan iets meer af bij afdalen. Soort offroad / hillclimb stand van een heuse terreinwagen.
Je hebt verschillende rij-modi;
- Hybride
- Eco
- Power
- EV
De normale stand in de Yaris is dus de Hybride stand. De Eco stand zorgt ervoor dat je lager in de toeren zit en meer ondersteund wordt doro de elektromotor. Met de Power stand klimt de Yaris sneller in de toeren, zodat je sneller optrekt. De EV stand is een beetje een rare stand, omdat hij vaak niet volledig elektrisch kan rijden boven een bepaalde snelheid of als de accu niet volgeladen is. Dus in de praktijk rij ik niet veel in de EV modus ook al staat het wel in die modus. Begrijp je hem nog?
STUUR:
Het multifunctioneel stuurwiel is erg fijn. Voor het grootse deel is het stuur van leer, maar er zitten tussenstukken bij van plastic, wat ook nog eens kraakt. Voelt een beetje speelgoedachtig aan. De knopjes op het stuur voelen ok aan. Op de linkerspaak, kun je met de knoppencluster de verschillende radio en veiligheidsopties mee bedienen. Op de knoppencluster op de rechterspaak bedien je de adaptive cruisecontrol en de snelheidsbegrenzer. Niks geks of nieuws hier. Het stuur is lekker dik waardoor je altijd goed grip hebt. Het stuur is axiaal in te stellen.
CABINERUIMTE & BAGAGERUIMTE:
In de cabine van de Yaris kunnen 5 mensen zitten. Op de achterbank is de middelste zitplaats te klein voor een volwassene en als je al past is het voor korte ritjes. Er zitten IsoFix houders op de achterbank. De voorstoelen kunnen in hoogte versteld worden en de rugleuning is makkelijk middels een hendel te verstellen. Het valt op dat de voorstoelen zeer volwassen zijn bemeten, waardoor je altijd lekker in de stoel zit en niet in de oude generatie Japanse auto's in veel te kleine stoeltjes. Het stof dat erop zit voelt kwalitatief goed aan en zitten heerlijk. Je hebt voldoende zijdelingse steun en het zitvlak is diep, waardoor langere ritten ook comfortabel zijn. De achterbank in 60-40 configuratie neerklapbaar, waardoor je nog meer mee kan nemen.
De kofferbakruimte is met 286 L niet supergroot. Voldoende voor een compacte B-segmenter. Wel is de kofferbak door de 5e deur goed toegankelijk en wordt het in en uitladen. Er is maar 1 kampje in de kofferbak wat ook nog eens niet heel fel brandt. Verder heeft het aan de rechterzijde een haakje voor de boodschappentas.
CONCLUSIE:
Deze Yaris Hybrid uit 2023 is een fijne compacte Hybride auto. Je kunt alsnog mensen meenemen en erg zuinig rijden dankzij de hybride techniek. Hoewel hij niet sportief rijdt, ziet hij er wel zo uit. Ik denk dat met dit model ook de jeugd weer geïnteresseerd raakt in de Yaris. Het heeft de suffe imago van de vorige modellen een beetje gerevancheerd.
De prijs van de Yaris Hybrid Active met de 2 bovengenoemde opties kost €27.517,-. Zeker niet de goedkoopste wel een van de beste B-segment Hybride auto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.