Toyota Verso 1.6 16v VVT-i Aspiration (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.6 16v VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 82.081 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
gezinsauto par excellence
- 82.712 km
De auto van de zaak werd een beetje te klein voor ons gezin. Of beter gezegd: de kids werden te groot voor de Auris TS. Wilde ik daar dan nog wel privé mee blijven rijden, inclusief de bijkomende belasting-nadelen, 'bijtelling' genoemd. Daar kwam bij dat vrouwlief uitgekeken raakte op haar Agila. Dan ga je de dingen nog eens overdenken en we besloten om de Agila eruit te doen en daarvoor in de plaats een grotere auto te halen waar we als gezin goed in passen en de Auris zou dan uit de bijtelling gaan. Daarmee werden de hogere kosten van de Verso t.o.v. de Agila weer gecompenseerd. Zo gezegd, zo gedaan. Na een voorselectie en wat bezoekjes aan garagisten en proefritjes, viel de keuze op een Verso. Eerder reed ik zakelijk al Verso diesel, maar privé werd het nu een benzine. Een 1.6 uit Belgie met relatief weinig kilometers en de benodigde opties waar de moderne mensch prijs op stelt. Ook 1.8 benzine geprobeerd, maar de 1.6 is voldoende vlot en aangezien de caravan ook de deur uit is, is de noodzaak naar meer power niet aanwezig. Bovendien, vrouwlief zal er 90% van de kilometers mee maken en zij is zeker geen scheurneus.
De ruimte in de Verso is de grootste reden voor de koop geweest. We zijn allemaal ruim boven de 1.80m en de kinderen en ik tikken zelfs de 1.90m aan. Dan past een Verso prima. Comfort ten opzichte van de vorige Verso is beter. Vering/demping is zachter en het onderstel is minder rumoerig. Het sturen is rond de middenstand een beetje wazig en de stuurinrichting geeft weinig tegendruk. Ik zal er wel aan wennen. Rechtuit-stabiliteit is gewoon prima. Op hoge snelheden (sorry, ik moest toch even proberen hoe snel ie kan...) voelt het vertrouwenwekkend aan. De remmen zijn niet bijterig, maar daarentegen goed doseerbaar.
Het interieur ziet er wat goedkoop uit, met al dat plastic. Het is zeker niet 'premium', maar het lijkt toch wel 1.000.000+ km mee te kunnen. We doen het ermee. Een keer een beetje consuminderen kan louterend werken. Het altijd maar meer-meer-meer van de hedendaagse maatschappij stuit mij steeds vaker tegen de borst, maar dat is stof voor een ander platform.
augustus 2019. 89.000 km.
Terug van 3.500 vakantiekilometers in Duitsland, Oostenrijk, Italie en Zwitserland. Wat valt op:
- trekkracht is matig. Bij zelfs lichte stijgingen op Duitse autobaan vraagt de schakelindicator al snel om terug te schakelen. Dat is niet meteen nodig, want de cruisecontrol houdt hem nog even op snelheid, maar terugschakelen is onvermijdelijk. 130 km/h (138 km/h op de teller) moet worden losgelaten. Na terugschakelen is doorversnellen richting de oude snelheid er niet meer bij. Gotthardpas (de tunnel had 4:45 uur file...) grotendeels in 2e versnelling. In 3 vallen de toeren te ver terug. Onder 2.500 toeren is er geen fut.
- remmen. Ook de bergen af prima remgevoel en vertraging.
- airco. Lijkt boven de 25 graden buitentemperatuur nauwelijks meer te werken. Dat zijn juist de momenten dat je die airco juist nodig hebt... Kan een te lage stand van koelmiddel zijn. Terug naar de garagist.
- stoelen zitten goed. Veel beter dan in de Auris. Zitting vooral lekker diep met veel ondersteuning van de bovenbenen. Ruimte binnen is sowieso 'vakantie-waardig'.
- licht. Goed licht van de (halogeen) koplampen. Beter dan van de Scenic 3 bijvoorbeeld. Dacht erover om LED in te bouwen, maar dat idee heb ik losgelaten.
- verbruik 1 op 12,7 km. Half litertje olie verbruikt.
gaat zijn (haar?) gangetje
- 113.000 km
Weinig spannends te melden. De Verso doet zijn/haar werk zonder morren. en zonder enig probleem. APK bij 112.000 km zonder opmerkingen. Gelijktijdig beurt laten uitvoeren. Wiellager linksvoor begon een beetje geluid te maken in de bocht. Preventieve vervanging wiellagerset € 350.
Het blijft een auto zonder emotie en je krijgt er geen glimlach van op je gezicht. Maar als familie-ezel een prima ding.
Ons plan is ermee door te rijden tot alle kids de deur uit zijn of eigen automobiel vervoer hebben. Tegen die tijd maar eens uitkijken naar een elektrische opvolger. BZ4X wellicht?
verkocht
- 150.000 km
Omdat er een (zware) caravan is aangeschaft, is de Verso van de hand gedaan. We ontvingen er nog best een aardige som voor, maar dat was mede omdat we bij deze Toyota/Lexus specialist onze nieuwe auto kochten. Een RAV4 Hybrid AWD. Import uit Zweden, met 7.000 km op de teller.
De Verso heeft ons trouw gediend. De enige grote kostenpost was het vervangen van remschijven en -blokken aan de voorkant bij ongeveer 140.000 km.
Binnen een week na inruil was de Verso alweer verkocht. Ik weet zeker dat ie nog jaren mee zal gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.