Toyota Supra 3.0i Turbo (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Supra 3.0i Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
ERVARINGEN
- 124.000 km
Tsjonge tsjonge,
Wie had dat kunnen denken. Heel tevreden schrijf ik nog een review in autoweek over mijn Avensis, waar ik dik tevreden over was na een Mercedes te hebben weggedaan. En zo rij ik een prachtige Toyota Supra.
Op de markt gebracht in 1993. In Nederland zo ongeveer 1994 en moest toen als turbo 178.000 gulden kosten.
Mijn exemplaar is geimporteerd uit Japan. Een rechtsgestuurde dus. En het bijzondere is: Hij heeft geen turbo! Er ligt een zeer sterke 3.0 6-cylinder in lijn motor onder de kap.
Waarom de non-turbo 3.0 liter hoor ik u denken? Nou...het scheelt een klapper in de wegenbelasting! De Supra\'s zijn niet bepaald licht en zo stelt het mij in staat relatief goedkoop in een fijne Supra te rijden.
Het weggedrag is fantastisch. Door de achterwielen aangedreven en uitgevoerd met double-wishbones, stuurt hij strak en trefzeker door de bocht. Alsof je aan de weg vastplakt. Kleine klinkerweggetjes voelen wel hard aan. De stuurbekrachtiging maakt het gelukkig erg aangenaam voor de bestuurder. Al gasgevend hoor je een zeer aangenaam, doch nooit overheersend gegrom. Erg indrukwekkend! De wagen leent zich uitstekend voor relaxed en aangenaam rijden, maar als je hem de sporen wilt geven, komen daar zeer gewillig 235 paardekrachten tevoorschijn . Vooral in de hogere toeren krijg je de indruk dat je gaat vliegen. Al met al heeft dat natuurlijk consequenties voor het brandstofverbruik: stevig rijden resulteerd in 1 op 8, rustig rijgedrag wordt \"beloond\" met 1 op 11!!!
En dan het uiterlijk: fenomenaal! Deze auto behoort gewoon tot de klassieke ultieme vorm voor een auto. De lijn verveelt nooit. Ook niet over 100 jaar! Mijn exemplaar is nog eens uitgevoerd met een wide-body kit, waardoor hij erg imposant overkomt. Mijn buurman zijn Porsche valt erbij in het niet....(sorry buurman).
Eerlijk is eerlijk: Er hangen twee nadelen aan vast.
1. Bij schade kost het een vermogen om hem in die staat te herstellen.
2. De voorbumper dreigt alles te raken wat maar uitsteekt.
Het interieur is als een maatkostuum: Je zakt er heerlijk in weg. Een imposante cockpit met alle benodigdheden op de juiste plaats. De bestuurdersstoel ook nog eens elektrisch verstelbaar. Verwacht absoluut geen extra ruimte in de Supra. Er is wel een achterbank aanwezig, maar die biedt alleen als het echt niet anders kan zitplaats voor twee kleine kinderen. De kofferbak is van geen betekenis. Van buiten lijkt hij groot door zijn lange derde deur, maar de laadvloer is dermate hoog (door de achterwielaandrijving met differentieel), dat er niet meer ingaat dan een erg platte koffer.
PROBLEMEN
- 124.000 km
Na aankoop heb ik preventief olie, filters en koelvloeistof vervangen, omdat ik niet weet wat er in de auto gezeten heeft.
Na 7000 km viel de motor echter plotseling uit. De brandstofpomp kreeg geen stroom. Dit is tijdelijk omzeild door het aanbrengen van een soort bypass.
Na onderzoek werd uiteindelijk ontdekt, dat de hoofdcomputer (ECU) van de auto stuk was. Dit kan wel eens voorkomen als bij werkzaamheden aan de auto onzorgvuldig de accu is aangesloten. Het probleem is inmiddels verholpen.
Ten tijde van het schrijven van deze review staat de startmotor op punt van begeven. Tsja....de auto lijkt in showroom staat, maar wij hebben het hier wel over een auto, die 16 jaar oud is! Geen probleem. Ook de startmotor wordt straks vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.