Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Sol (2007)

autoreview

Toyota RAV4
Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4 - interieurToyota RAV4 - interieur

Signalement

UitvoeringRAV4 2.0 16v VVT-i Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 35.000 km

Onze RAV4 was 1 jaar oud en had 30.000 kilometer op de teller toen we hem kochten. Ik denk dat ik de enige persoon in Nederland ben die twijfelde tussen een Lancia en een Toyota. Mijn oude Italiaanse liefde was net met de Delta uitgekomen en we hebben serieus pogingen gedaan deze aan te schaffen, maar het leek wel of ze hem niet wilden verkopen. Onze testauto had een gebrek (dat doe je toch niet?), verkopers die niets van zich lieten horen, erg vreemd allemaal. Het gaat het me aan het hart, want ik zie Lancia graag overleven. Maar goed, het werd de RAV4, een auto die me altijd enorm heeft aangesproken. Deze auto heeft vel kanten: hij is praktisch, stoer maar ook representatief, ziet er van binnen heel goed uit en rijdt goed. Het genot zit niet in het karakter zoals bij Lancia, maar in de ongelofelijke kwaliteit. De auto geeft de indruk dat er bij de bouw niets is afgeraffeld en dat geeft heel veel vertrouwen. De RAV is erg breed, maar niet overdreven lang. Hierdoor is hij ondanks zijn volume heel handzaam in de stad. Hij heeft een korte draaicirkel (i.t.t. tot mijn Alfa's!) en je kunt hem soepel insteken bij het parkeren.
De achterbank is verstelbaar, dus met kleine kinderen die niet veel beenruimte nodig hebben, heb je genoeg ruimte voor je bagage. Verrassend is het grote extra vak waar bij andere auto's het reservewiel ligt. Dat reservewiel zit op de achterdeur en klapt daardoor opzij i.p.v. omhoog. Helaas voor linkssturende aardbewoners net de verkeerde kant op. Maar ondanks dat ik in de stad woon en geen oprit heb, heeft me dit nog nooit problemen opgeleverd. Ik vind een deur juist heel prettig inladen omdat je niet zo gebogen staat. Heel goed van de RAV is dat je de achterbank vanuit de laadruimte kan omklappen: met een simpel handeltje ontgrendel je de bank van achter uit en valt hij in twee delen mooi vlak. Helemaal niet te spreken ben ik over de 'hoedenplank'. Het gat dat de verstelbare achterbank soms laat vallen was voor de ontwerpers van Toyota blijkbaar een onoverkomelijke hindernis. Ze hebben uiteindelijk twee afdeklapjes bedacht die aan de hoofdsteunen kunnen worden geklikt. De Lancia Delta heeft ook een verstelbare achterbank en heeft dit probleem een stuk beter opgelost. Valt me tegen van Toyota.

Het rijden
De RAV4 rijdt als een fijne personenauto. De stuurbekrachtiging is precies goed, niet te licht en met veel gevoel. De auto is prettig stevig geveerd, helt niet over en houdt van bochten. Het weggedrag is mooi neutraal, bij lange bochten zorgt het hoge zwaartepunt natuurlijk voor een licht onderstuur. Waar ik erg aan moest wennen is dat bij het indrukken van de koppeling en het loslaten van het gaspedaal de motor nog heel even toeren blijft maken. De verkoper beweerde dat elke nieuwe moto dat doet om de verbranding optimaal te maken. Voor mij is het irritant omdat ik nu trager moet schakelen; een fractie later de koppeling op laten komen. Het went snel, maar ik ben een snelle schakelaar. De koppeling geeft overigens weinig gevoel. Dat lees je in elke test en is ook waar, maar het is veel minder dramatisch dan ik had verwacht. De motor heeft minder trekkracht dan je van een tweeliter terreinauto zou verwachten maar voldoet in Nederland ruimschoots.
Helaas heb ik nog niet in het terrein kunnen rijden, maar Utrecht lijkt soms wel eens een terreinbaan met al die drempels en bouwputten en de bodemvrijheid van de RAV geeft daarbij een prettig gevoel, idiote drempels en een hoge stoep bij het omzeilen van een obstakel is geen probleem. Zuinig is hij niet, maar als ik hem vergelijk met al die Volvo's hier, is hij met 1 op 11,5 ook niet buitensporig onzuinig.

Dealer: Mijn collega had me er al voor gewaarschuwd. Bij Toyota hebben ze gewoon te weinig te doen. Die auto's gaan niet kapot. Dus pas op, ze vinden graag wat. Ik bestelde bijvoorbeeld een bagagenet en zij boden meteen aan om het te bevestigen, kwartiertje werk, best lastig. ik haal de auto op, blijkt het gewoon een kwestie van inhangen en gesp aantrekken! mijn dochter van 6 had het zelfs gekund. Dat hadden ze even mogen zeggen vooraf, had mij weer 20 euro gescheeld. Verder geen ervaring met ze, omdat er nu eenmaal geen klachten zijn.


7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.