Toyota Prius THSD (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tot nu toe bevalt alles helemaal prima, mooie diepzwarte kleur, toch een sportieve uitstraling en een rust in de auto dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Mooie lichte stoelen die ook nog eens heerlijk zitten, alles binnen handbereik, achterin een zee van ruimte tov de concurrentie. Een high-tech interieur plus een erg goede stereo installatie die jammer genoeg in dit bouwjaar geen MP3 ondersteuning biedt.
Kofferbak is ruim zat met 400 liter en een opbergvak onder de vloer waarin precies een grote koffer past.
Ontzettend veel trekkracht van 400Nm(had ik eerlijk gezegd niet verwacht) en een heerlijke automaat die E-CVT, daar kan geen 3/4/5/6 traps automaat tegenop. Geen schakelschokken, helemaal niets. Het omschakelen van stroom naar benzine gaat nagenoeg ongemerkt, het rijden op stroom dus zonder geluid is een erg leuke ervaring, ook voor de mensen buiten de auto, wel is het nu oppassen met fietsers, die horen je niet of nauwelijks naderen is me nu wel opgevallen.
verbruik, weinig, erg weinig voor zo’n grote auto... ook zonder ouwelullenrijstijl...
Nog steeds ontzettend veel plezier met de Prius
*update 47000 KM
Probleemloos, auto is net terug van de beurt, wederom niets aan de hand, nieuwe ruitenwissers en dat was het wel.
Tot op heden nog steeds veel plezier van de Prius, wel komen nu langzaam wat minpuntjes aan het licht. De stoel blijkt toch na veel kilometers net niet helemaal lekker te zitten. Ik krijg hem iniedergeval niet zodanig afgesteld dat ik net zo fris uitstap als in mijn Octavia die ik hiervoor reed. Verder vind ik de lichtinval van de kilometerteller u wel erg irritant worden plus het feit dat de knoppen om deze te dempen niet verlicht zijn, er valt mee te leven maar toch.
Waar ik echt minder vrolijk van wordt is de zijwindgevoeligheid van de Prius, dat is me echt tegengevallen. Elk windzuchtje wordt opgepakt en vertaalt zich in een beweging van de auto waardoor vooral met slecht weer veel stuurcorrecties nodig zijn. Ook bij het inhalen van vrachtwagen merk je dit.
Het rijden van de auto zelf en het Hybride systeem blijft Top met hoofdletter T. Daar kan Honda echt nog iets van leren, afgelopen week bij de nieuwe Honda Hybride gaan kijken, maar die is het (wederom) net niet.
De winterbanden gaan er ook weer af binnenkort, en dan komt ook het moment om de Prius weer in te leveren dichtbij.....
*update 52000 KM
Nieuwe werkgever nieuwe auto, de Prius is ingeleverd en de zoektocht naar een vervanger gaat beginnen.
Geen enkel technisch probleem ervaren met de Prius het afgelopen jaar, wel wat kleine minpuntjes ontdekt. Korte zitting stoel is minder comfortabel bij hoge kilometrages, geen verlichting achter sommige knopjes op dashboard, lak is erg gevoelig voor krasjes en steenslag, de eens zo soepele omschakel momenten in het hybride systeem worden steeds beter voelbaar, zijwindgevoeligheid blijft erg vervelend ook met hoge bandenspanning en na uitlijnen en balanceren. Verder blijft het een klasseauto maar voor mij geen tweede Prius.
Shortlist momenteel: Mitsubishi Outlander Invite+, Alfa 159 SW Distinctive, Opel Vectra Executive, Hyundai Tucson, Hyundai Santa-Fe Elite, Kia Sorento, Suzuki Grand Vitara......
PROBLEMEN
Het is een Toyota, nog steeds niets dus...enkel de reguliere beurten, om de 15000 km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.