Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2010)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2010)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf214 km
KM-stand laatst201.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare metgezel

  • 201.500 km

Inmiddels al ruim 4 jaar rijdt ik deze Prius zakelijk en het laatste jaar ook privé met mijn gezin met drie kids waarvan er twee het volwassen formaat hebben gekregen inmiddels.

Betrouwbaarheid: Daar kunnen we kort over zijn. Er is nooit wat mee. Het enige euveltje dat hij heeft is soms een chagrijnige start op 3 cilinders bij koud en vochtig weer. Dat levert een rammelend geluid op van jewelste maar is na 30 seconden verdwenen.

Rijden: rustgevend en comfortabel. Je moet alleen niet willen opschieten want dan wordt je ontmoedigd met een gierende rauw klinkende motor die onder normaal bedrijf slechts tevreden bromt. De aandrijflijn is zeer geraffineerd maar de reactiesnelheid op het gas/stroompedaal is zeer indirect. In 'powermode' is het iets beter maar dan werkt het principe van de CVT (continue variabele transmissie) op je zenuwen vanwege het enorm variërende motortoerental. Als je wilt opschieten is de auto altijd snel zat. Bij een rustige maar vlotte rijstijl al je al gauw een gemiddeld verbruik van 4,7l/100km in de zomer en 5,1l/100km op winterbanden in de winter. Ga een Prius rijden met stille banden. Afrolgeluid doet afbreuk aan het comfort. Het na isoleren en ontdreunen van de portieren levert veel winst op voor het geluidscomfort in de auto.

Sturen gaat direct maar er zit weinig gevoel in het stuurwiel. De rechtuit stabiliteit is echter prima. Alles gaat erg licht.

Vering en demping zijn toereikend. De afstelling is wat stoterig, mede ook door de platte banden.

Comfort: het ruimteaanbod is prima. Hooguit is de hoofdruimte achterin te beperkt voor mensen > 1,85m maar de beenruimte achterin is uitstekend. De zit is voldoende al ondersteunen de stoelen en achterbank het lichaam niet optimaal. De standaard leren bekleding in lichtgrijs is te glad en voelt goedkoop aan. Het is wel gemakkelijk schoon te houden en redelijk slijtvast.

De ruimte voor bagage is toereikend. Het accupakket vergt ruimte, er is in een handige dubbele bodem voorzien en de laadvloer wordt vlak na het neerklappen van de achterbankleuning. De laadopening is niet hoog maar de diepte en breedte fors.

Het dashboard zit netjes in elkaar geklikt maar kraakt inmiddels dat het een lieve lust is, vooral bij koud weer. De harde plasticsoorten zijn daar de oorzaak van.

Rijhulpen en klimaat: Deze uitvoering zit vol fijne accessiores. De automatische airco is prima, licht en regensensor werken prima en de automatische radargestuurde cruisecontrol is een fijne optie al versnelt de auto veel te fel na te hebben afgeremd voor een auto voor je. Onder de 40km/u schakelt deze uit.

De achteruitrijcamera is geen overbodige luxe want het zicht naar achteren is ronduit beroerd. Automatisch inparkeren kan deze auto ook, maar dat kost meer tijd dan zelf sturen...het werkt echter feilloos en intuïtief.
De dimfunctie van de binnenspiegel werkt nauwelijks, omdat de lichtsensor niet bereikt wordt door het licht van achteropkomend verkeer, oorzaak: de schaduw van de achterspoiler! Als je niet te groot bent kan je de binnenspiegel 180 graden draaien. Voor lange mensen kan de spiegel, eenmaal gedraaid, niet meer hoog genoeg worden afgesteld.

De spraakcomputer wekt regelmatig op de lachspieren, omdat zij commando's niet kent.

De LED dimlichten met automatische hoogteverstelling afhankelijk van de belading van de auto geven veel licht en staan altijd goed.

Het navigatiesysteem heeft een wat omslachtige bediening net als alle menu's in de auto maar werkt snel en betrouwbaar. De aanwijzingen worden in een helder headup display via de vooruit weergegeven samen met de snelheid.

De weergave van het standaard geluidssysteem is zeer matig. Luid genoeg maar blikkerig en met veel te veel lage tonen is het maar net toereikend voor dagelijks gebruik. De ingebouwde harde schijf om je favoriete muziek op te slaan is wel weer erg handig al zijn de huidige systemen die vanaf SD kaart afspelen bedieningsvriendelijker.


Conclusie: Heel veel betrouwbare auto voor het geld. Een prima verbruik en een prima ruimteaanbod in een redelijk chique jasje.
Als het materiaalgebruik iets duurzamer en hoogwaardiger zou zijn geweest en de geluidsisolatie iets beter zou het een nog fijnere auto zijn dan het nu al is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.