Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business GR Sport (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business GR Sport |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 70.882 km |
Wat een heerlijke auto
- 70.882 km
Na 70K+ kms gereden te hebben met deze auto toch een korte review.
Van alle auto's die ik gereden heb (12 stuks), dat zijn onder andere de Skoda Octavia (2018), Seat Leon (2019) als meest vergelijkbare, rijdt deze auto erg lekker en vlot. Het is dan ook wel degene met de meeste pk's, maar ook de aandrijflijn vind ik heerlijk. De CVT maakt lang niet zoveel lawaai als vroeger, trekt vlot op, als je normaal rijdt is hij heerlijk stil.
Sinds 2020 ben ik trots "eigenaar" van deze bak met prachtige velgen er onder. Qua opties zit hij bordevol, wat redelijk gebruikelijk is bij Toyota want niet alles is een optie, en het panoramadak is echt heerlijk. Voor langere mensen (rond de 1,95 / 2 meter) is het wat vervelend want het panoramadak is wel wat dikker en daardoor lager dan een normaal dak. Vanaf het eerste moment rij ik met veel plezier in deze auto. Ben er 1 keer naar Toscane mee geweest (13 dagen daar rondgereden) en naar Zuid frankrijk (Wintersport). De lange ritten waren vanwege de goed zittende stoelen goed te doen en heb bijv. in Italië in de bergen genoten. De auto stuurt scherp in, heeft een korte draaicirkel en een iets stuggere (zal ook wel door de grote velgen komen) wegligging. Door de S bochten was een feest en op geen enkel moment het idee gehad dat de auto ging glijden of iets. Ook rijdt hij een stuk beter op E5 dan E10 en daarom vind ik het wel jammer dat we in Nederland E10 rijden. Dit was voornamelijk te merken in het verbruik en optrekken.
Qua ruimte is het meer dan voldoende, al moet ik zeggen dat de Octavia nog steeds onovertroffen is. Doordat het dak wat naar elkaar toe loopt gaan grote voorwerken zoals ikea dozen of bijv. een mountainbike er wat moeilijker in. Op wintersport wel een dakkoffer gebruikt en met 3 volwassenen was de achterbank nog helemaal vrij. Ook naar italië paste alles prima in de auto en was de achterbank ook nog deels vrij (2 volwassenen)
Enkele minpunten, dat zijn er 3, zijn. Het verbruik voor een hybride vind ik tegenvallen. Ik rij afwisselend snelweg en provinciale wegen waarbij ik veel cruise rij rond de 80/100. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op de elektrische motor te rijden door met m’n gas te spelen. Via m’n heads-up display kan ik het gas zo doseren dat ik tot rond de 60 elektrisch blijf rijden. Met goed mijn best doen kom ik dan op een gemiddelde van 18,2 (zie verbruiksmonitor). De skoda en seat bijv. reden zuiniger terwijl dat beide brandstof (benzine) waren. De 20.0l blok is blijkbaar een dorstig motorblok en de brede banden + alle opties zijn ook niet gunst. Toch had ik meer verwacht.
Daarnaast gaf 1 van de parkeersensoren (linksmidden voor) regelmatig bij nat weer een storing. Hiervoor moest ik meerdere malen terug naar de dealer voordat de sensor vervangen werd. Aan de hand van een filmpje kon ik eindelijk aantonen dat de sensor raar gedrag vertoonde (objecten detecteerde die er helemaal niet waren). Na het vervangen van de sensor waren alle problemen opgelost.
En de remklauw rechtsvoor bleek los te zitten. Tijdens het sturen hoorde ik een schurend geluid, wat ik gemeld heb. Dat bleek dus de remklauw te zijn en die bleek los te zijn gaan zitten. Het is wel allemaal netjes gemaakt, maar een fijn idee vond ik het niet.
Omdat ik zeer tevreden ben met de corolla ga ik hem mogelijk verlengen en daarna, als het kan en de vraagprijs is redelijk, overnemen. Al met al ben ik zeer tevreden over "mijn" corolla en blijf ik het elke dag een genot voor het oog vinden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.