Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019) #3

autoreview

Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto, wat kleine missers

  • 8.000 km

Sinds twee maanden in bezit van een Corolla 2.0 hatchback. Inmiddels staat de auto op 8.000 km. Ik rij ongeveer 50.000km per jaar zakelijk en ben daarom vrij kritisch op mijn auto. Ik heb een ruimere ervaring met hybride rijden en heb hiervoor enkele jaren gereden in een IS300H en een Golf GTE. Privé rij ik sinds 2017 in een Boxster S en heb ook een tijd een Prius III gehad.

De aanschafwaarde van deze Corolla Hatchback 2.0 Executive JBL edition met 184 pk gecombineerd vermogen is 36K. Die is daarmee goedkoper dan de IS300h en Golf GTE. De auto is niet perfect maar biedt m.i. veel waarde voor zijn geld en loopt in de meeste zaken voor op alternatieven in het segment.

1. Rijeigenschappen/comfort
Ik heb dagelijk 150km woon-werk verkeer en dan is dit wel echt de perfecte auto. De 2.0 met de nieuwe generatie CVT is erg stil (stiller dan de 1.8). Ook is hij zelfs nog soepeler dan de 2.5 met CVT van de Lexus IS300h en lijkt hij wat sneller te reageren. En wat een vooruitgang na de hybride DSG van de Golf, die in Hybrid-mode maar niet kan kiezen tussen versnellingen en daarbij ook nog constant oncomfortabele schokjes geeft als hij van elektrisch overgaat naar benzine. Deze CVT is in combinatie met de 2.0 daarom echt briljant voor zowel woon-werkverkeer als kleine stukjes in de stad.
De Corolla is met 8 seconden 0-100 geen echte stoplichtsprinter, wel ruim voldoende om met een vlotte rijstijl deel te nemen aan het (snelweg)verkeer, in te voegen, aan te sluiten, etc. Met name de tussensprintjes gaan goed en in de 'eco'-stand rijdt de auto ook nog eens heel soepel. In de sportstand is hij wat mij betreft wat te zenuwachtig, hoewel het stuur dan wel weer wat zwaarder gaat wat juist op de snelweg weer prettig is. Een goede optie was m.i. geweest om de afstelling van het stuur los te koppelen van de rijstanden.
De auto rijdt erg comfortabel. De wegligging is voldoende voor een vlotte rijstijl, maar volgens mij wel minder sportief dan het uiterlijk van de auto doet vermoeden. De Corolla heeft bijvoorbeeld wel sneller last van onderstuur dan een Golf die ter vergelijking ook iets stabieler aanvoelt op de snelweg. De besturing voelt ook vrij gevoelloos aan.
Voorin heb ik de optionele sportstoelen die ook op lange stukken prima zitten. Ik ben rond de 1.95 en mijn stoel staat daarom vrij ver naar achteren. Je hebt dan nog ongeveer 10cm beenruimte achterin, dus gewoon te weinig om te zitten. De stoel moet voor mij vrij te ver naar voren als ik mensen meeneem maar gelukkig doe ik dat toch nooit, dus voor mij maakt dat niet uit. De station en sedan hebben een langere wielbasis en daar speelt dit minder. Maar neem de hatchback misschien niet als je kinderen hebt en lang bent :)
+ CVT is perfect voor dagelijks gebruik en de aandrijflijn voelt echt als eentje van een klasse hoger;
+ In de Corolla is vlot en heel comfortabel rijden goed te combineren;
- Wegligging prima bij vlot rijgedrag maar niet zo sportief als het uiterlijk van de auto doet vermoeden;
- Beenruimte achterin is bij de hatchback nogal krap.

2. Verbruik/kosten
De zelfopladende hybrides van Toyota en Lexus zijn het meest optimaal in stadsverkeer en files, waar ze doorlopend opladen en je dus zomaar 40-60% van de route elektrisch kunt rijden (zoals te zien in de app). Ik gebruik de auto vooral op de snelweg en mijn gemiddelde snelheid op een route van 80 kilometer ligt soms rond de 100km/u. Mijn verbruik ligt daarbij op 6,9 liter per 100 km en gemiddeld rij ik 25% van de afstand elektrisch. Bij de GTE zat ik echter op 7,3 liter per 100 km en de IS300h op 7,6 liter per 100 km. Het opgeven verbruik van 3,7 liter per 100 km is daarom wel echt onrealitisch bij snelwegritten. Natuurlijk heeft rijgedrag invloed, maar de Corolla komt afhankelijk van de soort rit qua kosten hoger uit dan je vooraf zou verwachten.
+ Hybride zonder stekker waarop je toch veel elektrisch kunt rijden;
+ Aanzienlijk zuiniger dan een ‘gewone’ 2.0L benzine met 184PK;
- Verbruik op snelweg echt hoger dan de fabrieksopgave, in de stad kom je redelijk in de buurt.

3. Uitrusting/systemen
Het uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik krijg veel positie reacties op het model en de 18 inch velgen. Van binnen is de afwerking hoogwaardig. Alles voelt degelijk aan, mooie materialen (zwart leer met rood stiksel op het dashboard) en de halfleren sportstoelen zien er erg mooi uit. De stijl is natuurlijk anders, maar de kwaliteit van de afwerking doet m.i. niet onder aan Lexus of Audi. De JBL-radio geeft een mooi vol geluid en los daarvan is de auto dus juist erg stil. Verder veel opties als stoelverwarming, draadloze oplader, automatisch inparkeren, etc maar daar heb ik niet zoveel mee. Zelf nog wel zwarte spiegelkappen als optie erop gezet, daarmee vond ik de auto net wat meer 'af'.

De auto kent echter ook wel een paar missers. Sommige dingen zijn persoonlijk, maar een paar zaken werken niet goed of lijken voor mij gewoon niet zo goed doordacht. Nu gebruik ik de meeste opties zelf eigenlijk nooit behalve bellen en is het maar de vraag in hoeverre iemand anders hier echt last van heeft, maar aangezien deze opties bij deze versie nu eenmaal standaard zijn vind ik het irritant dat niet alles goed werkt:

- Telefoonaansluiting: ik heb een Samsung uit 2019 en die maakt geen goede telefoonverbinding. De lijn ruist soms zo erg dat bellers mij vragen om terug te bellen na het rijden. Met mijn oudere Samsung S8 nergens last van en ook andere telefoons doen het goed. Erg lastig en de dealer kan het niet oplossen. Afwachten tot er een softwareupdate van het systeem beschikbaar komt en tot die tijd niet bellen. Vanaf de zomer schijnt Android Auto beschikbaar te komen, hopelijk is het dan opgelost maar natuurlijk gewoon gek dat dit nog kan in een auto uit 2019. 
- Achteruitrijcamera: deze zit buiten op de kofferklep, met als gevolg dat je er bij regenachtig weer echt niets door ziet. Zie ook de bijgaande foto's. Ditzelfde probleem had de IS300h (2012) ook al, terwijl de Golf de camera tijdens rijden gewoon achter een klepje heeft zitten. Had Toyota volgens mij wel kunnen oplossen.
- Rijhulpsystemen: met name de adaptive cruise control werkt matig en is onconfortabel. Voegt de auto voor je uit, gaat het systeem acceleren terwijl er verderop een auto invoegt en gaat dan ineens weer keihard in de rem. Ook zie je als bestuurder bijvoorbeeld al 10 seconden lang aankomen dat er bij de 3-4 auto's voor je al gas wordt geminderd en in plaats van te anticiperen geeft de Corolla dan nog vrolijk gas bij met weer een harde rem als gevolg. Niet alleen oncomfortabel en een schrik-effect voor de bestuurder, degene achter je verwacht dit dus niet dus ook nog gevaarlijk weggedrag. Een enkele keer heeft de rijbaanassistent een soort 'pingpong-effect', waarbij je tussen de lijnen blijft slingeren, maar meestal werkt dat wel goed. Opvallend is dat de combinatie van adaptive cruise controle en rijbaanassistent eigenlijk gewoon uitnodigen om je aandacht van de weg af te halen en bijvoorbeeld je telefoon erbij te pakken, wat juist niet de bedoeling zou moeten zijn. Conclusie: hoewel je wisselende verhalen hoort wil ik er niet 100% op vertrouwen en gewoon zelf goed opletten. 
Update na reactie: je kunt de adaptive cruise control blijkbaar uitzetten en alsnog gebruik maken van normale cruise controle, fijn!
- Sensors gordel: ik leg regelmatig een tas met een laptop en een winterjas op de achterbank, maar de auto begint dan soms extreem hard en doorlopend te piepen dat de gordel niet om is. Een paar keer gebeurde dit tijdens het rijden, heel vervelend. Dan zet ik de tas voortaan wel voor de voorstoel, maar volgens mij onnodig om compleet af te gaan bij een gewicht van maximaal 5 kilo. Wat spullen op de achterbank leggen als de kofferbak vol zit kan dus niet. Of je plugt de gordel in, kleine moeite en het is niet anders.
- Mediadisplay: je kunt het mooi of lelijk vinden dat dit zo los op het dashboard staat, maar ik vind het vrij storend. Zowel overdag als 's nachts leidt het scherm voor mij af doordat het scherm zo groot is en niet is weggewerkt op een lagere positie in het dashboard. De informatie die erop staat is voor mij bovendien vrij overbodig, aangezien je in het dashboard 7 minidisplays hebt die je deels zelf kunt inrichten en ook nog eens een Head Up Display in de voorruit met 3 minidisplays hebt dat je zelf kunt inrichten. Hier staat ook al alle informatie op die op het schem staat. Daarnaast is het scherm (touchscreen & knopjes) vanwege de hoge verre positie slecht te bedienen. Ik moet echt uit mijn stoel naar voren komen en naar het display kijken. Het display staat daarom standaard uit en dat is prima. Voelt voor mij persoonlijk een beetje aan alsof ze er maar een scherm in hebben gezet omdat dat nou eenmaal moest en niet omdat het nou echt iets toevoegt.
+ Mooie auto van buiten en binnen met hoge kwaliteit afwerking;
+ Veel auto voor je geld;
+ Goede sportstoelen, ook voor lange mensen;
- Beenruimte achterin krap;
- Ruis met bellen nog niet op te lossen;
- Diverse systemen (achteruitrijcamera, sensors, adaptive cruise control, mediascherm) werken niet optimaal.

Na 8000 km kan ik zeggen dat ik tevreden ben en met plezier in de auto rijd. Ik vind de auto gewoon mooi om te zien van buiten en van binnen, maar ben vooral positief verrast over de rijeigenschappen van de 2.0 hybride met CVT. Misschien wel de best rijdende voorwielaangedreven auto uit dit segment en je krijgt bij de Corolla ook nog eens veel auto voor je geld. Verschillende van de diverse opties en systemen werken matig, wat wel jammer is, maar de ervaring hierin lijkt ook persoonlijk en als ik zou moeten kiezen zou ik zeker wel opnieuw voor deze auto gaan.

Update 2021

  • 27.000 km

Inmiddels is de Corolla ruim een jaar in bezit. Tijd voor een korte update:

Eigenlijk zijn de 'eerste indrukken' van de auto na deze tijd vooral versterkt.

De rijeigenschappen zijn, zeker voor deze klasse, echt goed. De automaat is extreem comfortabel en de wegligging eigenlijk meer dan prima in het C-segment. Vooral die combinatie van comfortabel en sportief rijgedrag van de 2.0 is echt super. Kortom, heel tevreden over het rijgedrag en of je nou veel of weinig rijdt, en of je nou in de stad of op de snelweg of in de file rijdt, deze auto is gewoon altijd leuk om te rijden.

Wanneer je kijkt naar de opties is er geen verbetering. Zoals eerder beschreven werkt bellen nog altijd niet, ik bel gewoon maar met oortjes maar eigenlijk is dat gewoon echt suf voor een auto zoals deze.

De ervaring met de adaptive cruise control en rijbaanassistentie is niet verbeterd en ook de camera blijft een irritatiepunt. Ik gebruik nu de 'normale' cruise control (dank voor de eerdere tip in de reacties). Wat De ACC betreft wel een nuance: bij gelijksoortige auto's (Golf 8 bijvoorbeeld) werkt dit ook maar matig, dus misschien zit het probleem gewoon in dit segment of is de techniek uberhaupt nog niet optimaal.

Als autoliefhebber ben ik nog altijd meer dan tevreden, want uiteindelijk is rijgedrag voor mij het belangrijkste en elk ritje is gewoon leuk in deze auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.