Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 2.0 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Eerste ervaringen met de Corolla Hybrid 2,0 Execut
- 4.000 km
Na begin juli mijn nieuwe Corolla (de Executive 2.0 Hybrid hatchback, donkerrood metallic met zwart dak) in ontvangst te hebben mogen nemen, heb ik er inmiddels ruim 4000km opzitten, inclusief woon/werk, vakantie, stadsverkeer, snelweg, Duitse Autobahn en de Alpen. Genoeg om wat eerste ervaringen te delen !
Mijn keuze viel op de Corolla nadat ik eigenlijk besloten had geen diesel meer te willen, en op zoek was naar een alternatief. Puur benzine zou sowieso te duur uitvallen, en puur elektrisch voorlopig geen optie, domweg om praktische redenen, niet omdat ik het niet zou willen.
Allereerst het rijden. Dat was een positieve verrassing! De Corolla stuurt strak, en daarbij nog lang comfortabel bij toenemende snelheid, door elke bocht en elke minirotonde. En over snelheid gesproken, op papier haalt mijn 2.0 hybrid 7.9 sec. voor 0-100km/h, maar dat is niet het meest indrukwekkende. Na een paar keer de veruit snelste te zijn geweest bij het stoplicht is de lol daar al snel af. Nee, de verrassing zat hem voor mij in de tussensprints. Die zijn echt formidabel, mede door de eerder genoemde wegligging, kun je snel even vlot een andere auto inhalen op een tweebaansweg. Op de snelweg kun je bumperklevers in hun geknepen lease Audi's gemakkelijk pareren door even een stoot gas te geven, ze zien daarna alleen nog je achterlichten in de verte. Dat verwacht ook niemand van een Toyota, dus dubbel lol.
Op vakantie in de bergen volgde voor mij de volgende verrassing. Ik ben een fan van haarspeldbochten rijden, en tot nu toe was dat met diesel een kwestie van vlot omhoog door trekkracht onderin, en in de versnelling op de motor remmend naar beneden rollen. Op die manier heb ik menig pasweg soldaat gemaakt, en met groot plezier.
Nu de Corolla. Deze is voorzien van een CVT automaat, dus dat maakt een en ander iets ambitieuzer. Omhoog rijdend valt op dat de power er wel degelijk is, met name te danken aan de electromotor die gelijk vanaf het begin meedoet met het opwekken van koppel. Helaas is het wel zo dat de benzinemotor soms flink in de toeren klimt, met name in "bocht omhoog", maar het geluid en de kracht van de 2.0 maakt dat dit niet uit de hand loopt, en ook kwa geluid valt het mee, zowel kwa niveau als "sound", het klinkt in elk geval niet als een loeiende grasmaaier.
Naar beneden heb ik in eerste instantie de flippers aan het stuur proberen te gebruiken om een lagere "versnelling" te kiezen. In stand D komt het er dan eigenlijk op neer dat je een soort virtuele versnellingen ervaart, maar voor afremmen op de motor heb je daar niet veel aan. Wat wel goed werkt is de stand S kiezen met de pook. Je kunt dan ofwel met de pook zelf, ofwel met de eerder genoemde flippers, kiezen uit S1 t/m S5, en inderdaad, dit remt wel degelijk af op de motor. In S3 of S4 kon ik feilloos al bochten nemend naar beneden rollen als ware het een diesel.
Bij het rijden op secundaire wegen en in de stad valt het op hoe vaak je eigenlijk elektrisch rijdt. De claim van Toyota dat 50% elektrisch rijden mogelijk is vind ik wat overdreven, maar 40% haal je met stadsritten moeiteloos.
Een aspect hiervan is overigens wel dat de auto net als een echt elektrische auto in dat geval geen geluid maakt, en dat is zowel een voordeel als een nadeel. Omdat de Corolla bij het wegrijden meestal puur elektrisch begint, is het dus erg opletten bij het wegrijden op parkeerplaatsen, of het rijden door woonstraten, aangezien mensen je niet aan horen komen en dus ook niet worden geattendeerd op een naderende auto.
Nu heeft de Corolla allerhande veiligheidsvoorzieningen om overstekende voetgangers en fietsers te ontzien, maar ik zou daar toch niet op willen vertrouwen.
Dan het verbruik. Als je gewend bent aan diesel valt het soms een beetje tegen. Snelweg en niet al te bruusk rijgedrag resulteren bijvoorbeeld bij mijn woonwerk verkeer (nu in de zomer nog zonder file) in ongeveer 1:16 - 1:17
In de stad daarentegen en op binnenwegen, haal je gemakkelijk 1:20 of (veel) meer. Sterker nog, het lijkt wel hoe korter de rit, hoe beter het verbruik. Dat heeft ongetwijfeld te maken met meer elektrische kilometers.
Dan de verdere uitrusting. In mijn Executive zitten fantastische sportstoelen. Ik (1.86) zit daar fijn en comfortabel in onder alle omstandigheden.
Achterin zitten moet je daarentegen niet willen. Prima voor een korte rit achter de bijrijder als die zijn stoel wat naar voren zet, maar verder niet geschikt voor volwassenen.
De bagageruimte achterin is bij de 2.0 hatchback uitvoering bijna zo ondiep als de tildrempel. Dat maakt dat echt grote dingen er niet in passen. Wanneer je de achterbank neerklapt wordt dit uiteraard wel een stuk groter, en zelfs met een volledig vlakke laad vloer.
Het interieur zelf is verder mooi afgewerkt, en ziet er best leuk uit, zeker voor een Japanner.
Ook erg geslaagd vind ik het aanpasbare scherm van de snelheidsmeter en de head up display.
In alle reviews lees je klachten over het infotainment systeem, maar dat moet je echt met een korrel zout nemen. Nee, inderdaad (nog) geen Apple Carplay of Android auto, maar mis je dat echt? Ik niet. Mijn vorige auto had dat wel, en ik vond het meer een gadget dan echt praktisch nut. Dat is wel enigzins persoonlijk, ik gebruik namelijk amper het navigatiesysteem, en heb dus ook niet echt behoefte aan alternatieven daarvoor via Carplay.
Ondersteuning van mijn iPhone is echter prima bij het Toyota systeem. Wanneer ik deze op de plek voor draadloos opladen leg, heeft ie direct verbinding via Bluetooth, en kan ik alle muziek van iTunes (of Apple Music) gewoon kiezen en spelen via het infotainment systeem. Sterker nog, hij onthoudt zelfs welke muziek er speelde na het verlaten van de auto, en gaat gewoon verder daarmee bij de volgende rit. Carplay kan dat niet eens !
Ook de handsfree telefoonfunctie functioneert perfect, evenals de verkeersinformatie die via TomTom traffic wordt doorgegeven. Dit gaat ook via de telefoon, je moet daar alleen wel even je persoonlijke hotspot voor aanzetten (in het geval van een iPhone)
Overigens voor de geluidsfreaks, het is echt niet nodig om de duurdere Premium uitvoering van de Corolla te kopen vanwege de JBL installatie, ook de geluidsinstallatie in de Executive is niets mis mee. Ga dat vooral even zelf luisteren eerst. Tenslotte ben ik ondanks het wellicht gedateerde uiterlijk, echt een fan van de fysieke knoppen op het systeem. Even een slinger aan de volume knop geven gaat toch stukken beter dan de priegelige en trage + en - knopjes op het stuur.
De al eerder genoemde draadloze oplaadfunctie voor je telefoon is erg handig, maar minder handig is het vakje wat hiervoor is bedoeld. Ik raak regelmatig bij het pakken of neerleggen de schakelaars voor de stoelverwarming, waardoor die dan onbedoeld wordt ingeschakeld. Ook is het vakje nogal verborgen uit het zicht waardoor je snel geneigd bent de telefoon te vergeten als je uitstapt. Het voordeel is natuurlijk wel dat eventuele dieven hem dan ook niet zien liggen ;)
Dan nog even kort iets over alle rij assistentie functies.
Ik ben begonnen met alle piepjes ofwel op het laagste volume, of wel helemaal uit (bij sommige functies) te zetten, want je wordt er horendol van.
Met name de parkeersensoren mag wel een tandje minder van mij, en het zou zomaar kunnen dat zodra ik de auto goed in mijn vingers heb, ik deze uit ga zetten.
Wat ik wel een geniale functie vind, is de combinatie van adaptive cruisecontrol en lane assist (die stuurt ook mee)
Wanneer je deze beiden activeert, houdt de auto je netjes op snelheid en afstand van je voorligger, en rijdt deze 95% autonoom! Met name op een lange rit, bijvoorbeeld over de Duitse autobahn, is dit echt enorm relaxed.
Je kunt voor een seconde of 15 het stuur loslaten in deze modus, alvorens het systeem begint te klagen. Dat is net voldoende om even je kopje koffie ter hand te nemen, of een blikje open te trekken !
In Nederland werkt het helaas minder relaxed, en dat heeft alles te maken met dat er hier meer debielen rondrijden die allerlei onverwachte acties uithalen, waardoor de auto regelmatig automatisch in de ankers gaat, en dan daarna wel weer snelheid maakt, maar een stuk trager dan wanneer je dat zelf zou doen. Waardoor degene achter je weer met zijn lampen staat te knipperen. Maar goed, dat is geen tekortkoming van de auto uiteraard...
Overigens is het prima mogelijk om even tijdelijk weer zelf gas te geven, bijvoorbeeld om iemand in te halen, en hem daarna weer lekker op de automaat verder te laten rollen. Het is in elk geval interessant te zien wat er al mogelijk is op het gebied van semi-automatisch rijden.
Al met al ben ik dus prima tevreden met de Corolla tot nu toe. Sommige eigenaardigheidjes zijn ook een kwestie van wennen, en dat lukt ook al steeds beter.
Op dat punt is de hybride aandrijving soms echt opnieuw leren rijden, met name omdat er geen enkele relatie meer is tussen gaspedaal, snelheid, en toerental van de benzinemotor. Zeker wanneer je gewend bent "op geluid" te rijden is dat zeker wennen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla 1.8 Hybrid 98pk Dynamic | Achteruitrijcamera | LED Koplampen | Stoelverwarming | Privacy Glass | 17" LM velgen
- 2020
- 89.163 km

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Style NL PDC Navi Cruise Stoelverw
- 2020
- 75.977 km

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Dynamic | Stoelverwarming | Trekhaak | Keyless |
- 2020
- 57.525 km