Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2018) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-HR 1.8 Hybrid Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 13.500 km |
Service van Toyota is er niet meer
- 13.500 km
Ruim een jaar rijd ik nu in de Chr hybrid in Style uitvoering. Hiervoor had ik een Toyota Rav4 hybrid, maar mijn vrouw vond de auto te groot, dus op zoek naar een compacter model.
Aangezien we al 20 jaar in Toyota's rijden en er nooit pech mee hebben gehad, moest het weer een Toyota worden. Ook hebben we al 2x een Prius gereden, een Auris ts hybrid en als laatste dus de Rav4 hybrid. Het hybride rijden bevalt, dus ook dat moet het weer worden.
Als eerste rijden we in een Yaris, maar dat is een wel erg grote stap met de Rav4. De Chr valt er qua maat tussenin en de luxe Style uitvoering biedt leuke extra's zoals het jbl geluidssysteem.
Het rijden met de Chr vind ik prettig. Hij stuurt lekker strak en ligt goed op de weg. De hoge zit is ook prettig, maar helaas raakt de voorkant regelmatig de weg, omdat die erg laag zit. Volgens de verkoper om de luchtweerstand te verbeteren. Geloof ik meteen, maar je moet nu overdreven langzaam over verkeersdrempels in vergelijking met andere auto's.
De zitruimte is goed voor 4 personen. Ook achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte, al lijkt dat niet zo. Als de (grote) kinderen meegaan zitten ze meestal op hun mobiele schermpjes te turen, dus dat het uitzicht wat minder is vanaf de acherbank maakt dan niet zoveel uit. Ik kan me voorstellen dat het voor kleinere kinderen vervelend is.
De kofferbak is precies goed. Natuurlijk een stuk kleiner dan we gewend waren met de Rav4 en Auris ts, maar daar had ik toch vaak het gevoel met een hoop loze ruimte in de rondte te rijden. In de kofferbak passen maar 4 grote sporttassen, dus voor de vakantie moet er wel een koffer op het dak, maar dat is maar 3 weken per jaar.
De 1.8 hybrid motor was ik al gewend in de laatste prius en in de Auris ts. Met ieder nieuwer model wordt de cv-automaat verbeterd, maar als je iets teveel gas geeft gaat het motortoerental toch te veel omhoog. Kwestie van wennen en het pedaal dus rustiger bedienen.
Ik heb in alle hybride auto's de torque app gebruikt op de smartphone en daarop is te zien dat zelfs bij volgas het motortoerental niet boven de 5000tpm komt. Dat valt dus eigenlijk nog wel mee. Mijn voorgaande, handgeschakelde auto's haalden allemaal meer. Soms tot wel 8000tpm. Eenmaal op snelheid zakt het toerental tot het hoogstnoodzakelijke. Regelmatig op de snelweg tot 1500tpm bij 120. Lekker rustig dus.
En dus ook zuinig. Bij normaal gebruik rijd ik nu, gerekend over 13500 kilometer, 1 op 20,3. Dat is gerekend met het aantal kilometers en liters, dus niet wat de boordcomputer aangeeft. Die zegt namelijk dat ik rond de 1 op 23 verbruik. Behoorlijke afwijking dus. Net als de snelheidsmeter; om 120 echte kilometers te rijden moet de teller op 133 staan. Wederom een te grote afwijking naar mijn zin. De topsnelheid is begrenst op 175km/h, maar de teller loopt tot ruim over de 190. Ik heb er niet op gelet toen, maar dan is de auto niet zuinig meer natuurlijk.
Helaas is de Touch&Go2 een ramp.
Al sinds de Auris heb ik te maken met dit irritante systeem. Traag, slechte gps-ontvangst, lastig updaten, geen android of apple integratie, enzovoort.
Er zit gelukkig wel een jbl-speakerset in, zodat je eigen muziek op usb lekker te beluisteren is.
De radio ontvangst is alleen te beluisteren in de fm stand. Dab+ zit er wel in, maar valt continue weg. Dat ligt niet aan de Dab uitzending, maar aan de slechte ontvangst van de Chr. In andere auto's met dab heb ik een goede, heldere ontvangst en in de Chr is het dan op dezelde locatie compleet stil.
Toyota weet van dit probleem en geeft als oplossing een lelijke plak-antenne op de voorruit.
Van een aantal mensen die dit hebben laten uitvoeren heb ik begrepen dat dit er natuurlijk niet uitziet, maar ook nog eens niet werkt. Voor Toyota is het klaar zo en die doen er verder niets meer mee.
Aangezien de moderne smartphone/internet/navigatie/dab-radio tijd bij Toyota heeft stil gestaan, heb ik besloten dat dit mijn laatste Toyota wordt. Tenzij ze ineens het licht zien en het over een andere boeg gaan gooien natuurlijk, want de auto's op zich bevallen me altijd heel goed.
Betrouwbaar, voordelig in gebruik en waar voor je geld. Jammer dat ze dus tegen de stroom in blijven gaan met hun T&G systeem, want ik ben er nu wel klaar mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.