Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 63.600 km |
KM-stand laatst | 68.900 km |
- 68.900 km
Na bijna 12 jaar en 367.000km werd het tijd om de oude trouwe D-CAT te vervangen. De D-CAT had ik in 2005 als lease auto gekregen en na afloop van de lease overgenomen omdat er vanwege een nieuwe baan geen nieuwe lease auto in zat.
Omdat ik minder km's rijdt was het al wel zeer dat het een benzine auto zou worden. Een nieuwe Avensis vond ik te duur maar een Mazda CX-5 stond wel erg hoog op mijn lijstje.
Proefrit gemaakt en na afloop zee rpositief. Tot mijn vrouw in eens zei: "Waarom ga je € 35.000 uitgeven aan een nieuwe auto? Koop liever een goede gebruikte en gebruik de rest om die leuke cabrio te kopen die je 15 jaar wilt hebben!"
"Ehhh ja dat is een goed idee!" kon ik nog wel uitbrengen om vervolgens een heel nieuw plan te maken.
Hoewel de Avensis niet mijn favoriet was, heb ik er toch voor gekozen. Waarom:
1. Risicoloze keuze voor langere tijd.
2. Zeer prettige ervaringen met dealer.
3. Ruimte is nog steeds nodig vanwege 3 tienerkids die nog steeds mee willen op vakantie!
4. Ruimte achterin (ook in het midden) is ruimer dan bij meeste concurrenten (muv Skoda Superb).
Omdat er niet zoveel nieuwe Avensis stationwagons zijn verkocht in Nederland de afgelopen jaren, was het nog best een zoektocht. Het moest zijn:
1. Een auto van max 6 jaar oud.
2. Max 70.000 op de teller
3. Van 1e of 2e eigenaar
4. Dealer onderhouden en schadevrij
5. Trekhaak
6. Automaat.
7. Prijs max. € 19.000 (met kleine uitloop)
De 6e eis kwam eigenlijk voort uit mijn oude D-CAT ervaringen. Deze is zeer krachtig en schakellui worden gereden; mijn ervaringen met diverse modellen benzine Avensis (leenauto) zijn niet heel positief m.b.t. trekkracht en acceleratie. Daarom wilde ik een auto waarin ik me niet het schompes hoef te schakelen: een automaat dus.
Welgeteld 5 auto's in heel NL voldeden aan al deze criteria. In Bussum stond een import auto die wel een stuk goedkoper was, maar dat verschil was zo groot dat ik toch een beetje wantrouwig was. Mijn dealer heeftw at rondgebeld en kwam met een 2.0VVTi in het noorden van NL. Een mooie auto, maar met leren bekleding en ik wil mijn eigen ASS autostoel (zwarte stof) overzetten. Dus geen optie. Uiteindelijk gekozen voor deze bij Van Gent in Veenendaal. Een nette inruilprijs ontvangen voor mijn oude D-CAT en eind maart was deze de mijne.
Plus:
Erg ruime auto
Erg comfortabel
Ziet er smetteloos uit (je ziet de leeftijd er beslist niet aan af).
Bediening is bekend en vertrouwd.
Automaat rijdt relaxed.
Lage MRB
Min:
Trekkracht (t.o.v. oude D-CAT) is meer dan gehalveerd!
Dat merk je dan ook wel!
Iets meer windgeruis dan bij oude auto.
Yokohama banden zij niet mijn favoriet. Die worden bij de eerst volgende bandenwissel vervangen door Michelins of Goodyears.
Het verbruik houd ik bij in de verbruiksmonitor. Tot nu toe 1 op 13,4. Iets minder dan verwacht, maar redelijk voor zo'n ruime auto. Ik ben een rustige rijder en op de snelweg rijd ik meestal 110-120 op de cruise control.
Klachten:
Geen, maar dat verwacht ik dan ook niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren