Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst137.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 2,5 week

  • 2.500 km

Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik een lease auto. Deze kon ik 18 oktober ophalen. Waarom heb ik gekozen voor de Toyota Auris TS? Nou ik had een aantal wensen en daar sloot deze auto behoorlijk goed op aan. De wensen waren als volgt:

- Automaat
- Beetje stoer, maar looks zijn niet superbelangrijk voor me
- Stationwagon (ik heb graag ruimte om zooi mee te nemen)
- Cruise Control, Airco, stoelverwarming
- Niet te traag
- Als het kan voordelig (14% of 20% bijtelling)

Nou dat is natuurlijk best wel ruim en ik heb een aantal auto’s bekeken en afgewogen voordat ik voor de Auris heb gekozen. Omdat ik voorheen een Volvo V40 reed stond Volvo ook op m’n lijstje. Daarnaast zijn de leasevoorwaarden van m’n werkgever vrij ruim dus zijn er aardig wat mogelijkheden. De kansrijke varianten waren:

- Volvo V40
- Volvo V60
- Audi A3 SB
- Toyota Auris TS
- Toyota Prius
- Opel Ampera / Chevrolet Volt
- Volkswagen Golf Variant
- Ford Focus station

Franse auto’s staan niet in m’n lijstje want daar heb ik helemaal niks mee. Ik heb ze links en rechts wel even bekeken, maar dat gaat hem gewoon echt niet worden (ook al heb ik ze geprobeerd objectief af te wegen). Ik kwam er achter dat de wens voor een automaat eigenlijk was veranderd in een randvoorwaarde. Daarmee viel Ford af omdat daarbij flink bijbetaald moet worden voor een automaat omdat die alleen leverbaar is bij dikke motoren. De Golf is afgevallen omdat ik die echt megasaai vind. De Audi is het niet geworden vanwege de prijs, evenals de V60. Ja, een dikke auto rijden is wel leuk, maar ik geef m’n geld dan toch liever uit aan andere zaken. De Prius vind ik echt niet mooi en is ook geen station. Voor de Elektrische wagens geld dat ik ze thuis niet kan opladen en ik dus nauwelijks fatsoenlijk gebruik kan maken van de elektrische voertuigen zoals bedoeld. Ik ben niet bepaald een strijder voor het milieu, maar dit gaat me dan ook wel weer ver. Daarnaast zijn ze beperkt in de kofferbak.

Het ging daarom eigenlijk tussen de V40 en Auris. De V40 bleef er bij ondanks dat dit geen station is, want ik vind het gewoon echt een stoere auto en ik heb toch wel een voorliefde voor Volvo. Uiteindelijk wat proefritjes gemaakt en ik was positief verrast door de Auris. Ik vond de Auris ook erg mooi en uiteindelijk zaten er meer opties op voor hetzelfde geld en het was toch wel echt een station met een behoorlijke achterbak én hij zit lekker. Hmm, uiteindelijk dan toch gekozen voor de zakelijke optie. Eerlijk is eerlijk, gevoel bij een auto is leuk, maar het geld groeit me ook niet op de rug en een auto is een behoorlijke geldput, dus alles wat daar op bezuinigd kan worden is mooi meegenomen. Plus ik kan dan nu vast wat geld opzij leggen voor als de bijtellingsregels weer worden veranderd en ik bij een volgende leaseperiode meer moet betalen voor hetzelfde.

Goed, gekozen dus voor de Toyota Auris TS, lease pro:
- Hybrid
- Island blue
- Half leder bekleding, lederen dashboard
- Panoramisch dak
- JBL geluid, navigatie, bluetooth enz.
- CC, regen- en lichtsensor
- Stoelverwarming vóór
- Climate control
- Optie: Chromen sierstrips aan de zijkant

Een Japanner, dat wordt een primeur voor me (nouja, niet helemaal, m’n ouders hebben een Quashqai waar ik af en toe in heb gereden). Ik heb niet bewust gekozen voor hybride wegens milieu-principes ofzo. Het is wel mooi meegenomen als hij werkelijk zuinig blijkt te zijn natuurlijk, hoewel ik daar wel sceptisch over ben (1:25, ik denk het niet…). Verder zitten alle snufjes erop behalve voorruitverwarming en adaptive CC (wel gewone CC).

Ik heb opzettelijk even gewacht met het schrijven van een review en na 2500 km vond ik dat ik voldoende bekend ben met de auto voor een onderbouwde mening. De eerste ervaringen zijn over het algemeen goed. Ik moet zeggen dat bij auto’s in deze klassen toch veel van hetzelfde laken een pak is. Ze zijn eigenlijk allemaal wel goed met elk merk z’n eigen voor- en nadelen. De auto rijdt erg comfortabel en het wordt al snel een soort van uitdaging om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Ik moet ook zeggen dat de vering en demping beter is dan ik had verwacht. Dat is positief want ik heb liever een deinend schip dan een stugge sportwagen. Deze wagen is geen van beide, maar nog zeker erg comfortabel.

De Auris is geen racemonster natuurlijk, maar hij rijdt wel vlot door. Hij is zeker sneller dan mijn voorgaande auto’s, maar dat is ook niet zo raar. Op de snelweg zit hij zo van 120 naar 140 voor inhaalacties. De prestaties zijn beter dan mijn verwachtingen, maar het is natuurlijk ook wel afhankelijk van wat je gewend bent.

De auto heeft 3 rijmodussen, EV, ECO en Power. Eigenlijk heb ik de powermodus niet echt gebruikt. Ik heb hem wel even geprobeerd maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Als je de auto in ECO modus hebt staan gaat hij uiteindelijk net zo hard als je het gas vol intrapt. Het is niet zo dat de powermodus ineens meer vermogen vrij maakt. De EV modus gebruik ik wel af en toe. De auto rijdt dan volledig elektrisch. De acceleratie is dan niet zo sterk, maar nog wel acceptabel, zeker als je in de stad rijdt. Het gros van de tijd rij ik in ECOmodus, hierbij schakelt de Auris automatisch tussen elektrisch, benzine of dus hybride.

De verhalen van de “loeiende” CVT begrijp ik niet echt. Dat had ik ook al bij de proefrit en dat bleef. Ik kan me voorstellen dat het wat ongewoon is dat de motor een eentonig geluid maakt bij flink versnellen en dat daar een reden kan zijn dat het vervelend is voor sommige mensen. Verder heb ik zoiets van, elke motor maakt wel geluid als je het gas vol intrapt. Niks nieuws onder de zon en bij sportwagens is het dan ineens heel cool als hij lawaai maakt. Bij beheerst rijden is de Auris erg stil qua motorgeluid.

Ik moet wel zeggen dat de geluidsisolatie wel wat beter had gemogen met betrekking tot bandengeluid. Het is niet heel storend, maar het geluid is wel nadrukkelijk aanwezig op de wat oudere snelwegen met kwalitatief minder asfalt.

De multimedia en navigatie werken prima. Navigatie gebruik ik niet vaak, maar ik heb deze wel een keer uitgeprobeerd. Daaruit blijkt dat hij inderdaad de weg weet. Misschien kan hij wat sneller reageren op input, maar dat is een kleinigheidje. De spraakbesturing had in ieder geval in 1 keer het juiste adres te pakken. M’n telefoon (Sony Xperia T) koppelt er prima mee en kan ook netjes de muziek streamen via Bluetooth. Een kleine verwondering heb ik hier nog wel over en dat is dat standaard de muziekkwaliteit matig is via BT, maar als ik een belletje pleeg wordt het geluid van de muziek daarna ineens veel voller en beter. Weet iemand hoe dit komt en hoe dit op te lossen is zonder dat ik even snel een gesprek moet starten en meteen afkappen? Ik weet niet of dit aan het JBL systeem ligt of aan m’n telefoon…

Voor andere mensen geïnteresseerd in de Auris, als je hem besteld laat dan meteen het achteruitrij-piepje uitschakelen. Ik heb een week rondgereden met een continu achteruitrij-signaal ala een vrachtwagen (maar dan in de auto). Dit is hoogst irritant en het is door de dealer in 5 minuten uit te schakelen. De auto piept dan eenmaal als je hem in achteruit zet.

De achterbak is erg ruim, simpel zat. Het honkbalseizoen zit er al op, dus ik heb hem nog niet volledig gevuld gehad met teamgenoten en materiaal, maar ik denk dat er behoorlijk wat in gaat passen. Hier volgt nog wel een keer een update over in het voorjaar.

Over passagiers gesproken. De achterbank is qua ruimte voldoende. De achterbank geeft geen zeeën van ruimte, maar je komt ook zeker niet tekort. Ik had een aantal vrienden meegenomen op een ritje waarvan er eentje bijna 2 meter is. Die heb ik achterin gezet en hij had geen klagen over beenruimte. Met z’n hoofd zat hij net onder het panoramisch dak, dus dat was ook prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de schuif voor het dak dan niet kon sluiten omdat hij dan wel “vastgeklemd” zat. M’n vader had ook geen klagen (1,85 m) achterin en ik kan zelf ook goed achter mezelf zitten, ook al ben maar 1,74 m.

Over de technische snufjes kan ik het volgende melden: De lichtsensor is prima, het automatisch licht doet het op tijd (ook in tunnels) en de Automatic High Beam dinges werkt ook (gaat automatisch uit bij tegenliggers ed.). Ik ben nog geen vriendjes met de regensensor, ik zit nog teveel te klooien met de gevoeligheid. Ik denk dat ik liever gewoon vaste interval-instellingen gehad zou hebben, maarja het zij zo. Het automatisch fileparkeren heb ik nog niet geprobeerd, voornamelijk omdat ik nu best makkelijk kan parkeren met behulp van de achteruitrijcamera en parkeersensoren. Ik zal eens kijken of ik binnenkort tijd kan maken om het automatisch parkeren uit te proberen. Ik zal dan wel in een update vermelden of dit goed werkt.

Verder kan ik nog vermelden dat ik echt blij ben met m’n kleurkeuze. Nu ik redelijk wat op de weg zit zie ik om me heen vooral veel zwarte en grijze auto’s. Hoewel ik wel een fan ben van zwart wilde ik deze keer wel een opvallende kleur. Ik had me daarom beperkt tussen rood of blauw en uiteindelijk heb ik voor Island Blue gekozen. Ik heb er vooral heel veel positieve reacties op gehad. Ik wist van tevoren niet of ik spijt zou gaan krijgen, maar nu hij er werkelijk is ben ik echt blij. Het is een mooie heldere kleur blauw.

Ook is zo’n panoramisch dak wel echt heel fijn. Het geeft een ruimtelijk gevoel in de auto, vooral ook voor de passagiers als ik ze moet geloven.

Het gebruik is vooralsnog 1:17-18, zie m'n verbruiksmonitor. Dit is wel wat ik ongeveer zou verwachten, ik maak toch redelijk wat snelwegkilometers. Eens kijken hoe dit vordert en wat het effect van winterbanden gaat zijn.

Dat was voorlopig wel mijn review. Bij de sterren heb ik 5 sterren voor betrouwbaarheid gegeven, ook al kan ik er nog niet veel over zeggen. Ik kan het altijd nog wel aanpassen natuurlijk.

Hieronder nog een samenvatting van plus- en minpunten. Vragen of opmerkingen zijn welkom (wel zinvol graag, niet in de trant van, stomme auto man, of knakenhybride…die discussie ken ik nu wel). Binnenkort waarschijnlijk wel een aanvulling met ervaring op winterbanden.

Samenvatting:

Pluspunten:
+ Comfort algemeen, fijne stoelen, goede vering
+ Stil (m.u.v. oude snelwegen, zie minpunten)
+ Vlot (maar geen racemonster)
+ Panoramisch dak
+ Goede lichtsensor
+ Ruime achterbak

Minpunten:
- Aanwezig bandengeluid op oudere snelwegen
- Regensensor
- Geen adaptieve CC mogelijk
- Achteruitrij signaal (wel makkelijk door dealer te laten uitschakelen)

"Winter"(banden) ervaring

  • 10.000 km

Ik had beloofd nog een update te geven met ervaringen op winterbanden. De banden heb ik sinds eind november 2013 onder de auto zitten omdat het er toen op leek te gaan vriezen enzo. Inmiddels blijkt dat niets minder waar is. Ach, het zij zo. De winterbanden zijn 16" (origineel 17").

Mijn ervaringen zijn echter niet veel gewijzigd ten opzichte van de eerste review. Ik merk wel dat het verbruik wat hoger ligt en wat dat betreft had ik achteraf de winterbanden nog wel even laten wachten. Maargoed, ik denk dat niemand verwachtte dat d winter zo lang op zich zou laten wachten.

Met betrekking tot comfort merk ik eigenlijk weinig verschil. Die ene inch extra zal voor sommige mensen misschien wel merkbaar zijn bij hobbeltjes ed., maar ik merk er zelf dus weinig van. Wellicht als ik weer terug ga naar de 17" banden.

Qua geluid is er eigenlijk ook niks veranderd ten opzicht van m'n oorspronkelijke oordeel. Bandengeluid is nog steeds duidelijk aanwezig bij de "oudere" wegdekken. Op nieuwere zoab/sma wegen is de auto heerlijk stil, maar zodra de weg wat rafelingen vertoont gaat het geluidsniveau weer omhoog. Dat is jammer, maar zoals eerder gesteld niet heel hinderlijk. Overigens denk ik dat de wind(richting) ook wel een rol speelt hierin.

Ik ben wel wat meer gewend aan de regensensor en gebruik van de ruitenwisser. Ik vind het nog steeds niet ideaal, maar het is afdoende zo.

Ik heb gemerkt dat de stoelverwarming in fasen werkt. Ik heb zelf meestal de laagste stand eventjes aan 's morgens, maar m'n vriendin heeft hem dan langer aan en merkte op dat hij later dan last heeft van "opvliegers". Geen idee of dit de bedoeling is, maar ik neem het mee met de eerstvolgende beurt.

De eerste beurt of onderhoudscheck, hoe je het wilt noemen, staat gepland voor de 15.000 km. Dus dat is begin lente schat ik zo in. Ik verwacht dan niet zoveel.

Kortom, ik vind het nog steeds een prettige, comfortabele wagen waar ik met plezier in mag vertoeven. Mochten er naar aanleiding van de onderhoudscheck nog opmerkelijke zaken zijn dan zal ik die t.z.t. zeker wel vermelden.

Zomerbanden, verbruik en kofferbak

  • 22.500 km

Sinds 11 april zitten de zomerbanden er weer onder (en de velgen!). Ik vroeg me eerder nog af of ik verschil zou merken, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil tussen 16" en 17" niet echt opmerk. Misschien dat iemand die kritischer is hier wel verschil ondervindt, maar ik niet in ieder geval. Zowel het verschil in geruis als comfort is te subtiel voor mij om op te merken.

Het verschil dat ik wel merk is het verbruik. Dat is toch wel aardig gedaald (zie ook de verbruiksmonitor). Ik rij nu ongeveer 1:17 (met uitschieters van 1:19). Of dit nu aan de ingereden motor, de banden of de route naar het werk ligt weet ik niet, maar het is wel een verbetering. Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt.

Nu dat het honkbalseizoen goed en wel is begonnen heb ik ook de kofferbak en achterbank goed kunnen benutten. De jongens hebben geen klagen op de achterbank, dus zoals eerder gezegd, de ruimte is ok voor een auto in deze klasse. De kofferbak is verrassend ruim. Ik kan alle spullen voor ons team meenemen met voldoende ruimte over voor de persoonlijke tassen van m'n medereizigers. Dit paste in m'n oude V40 ook, maar toch niet zo praktisch als in de Auris. Ik heb nu nog ruimte over terwijl ik bij de V40 nog moest proppen. Ik ben dus erg positief over kofferbak.

Verder heb ik geen klagen, de auto rijdt nog steeds voortreffelijk. Comfortabel, rustig en relatief stil. Ik ben nog steeds erg tevreden met de keuze voor deze wagen. Tevens ben ik nog steeds erg blij met de kleur, ik ben tot nog toe maar 1 keer een andere Auris in dezelfde kleur tegengekomen.

Tot zover de uitbreiding.

Lekker karren

  • 40.894 km

De auto heeft vorige week een beurtje gehad voor de 40.000 km. Geen bijzonderheden was de terugkoppeling. Vloeistoffen bijgevuld en de bandenspanning gecontroleerd. Standaard werk kennelijk.

De Auris rijdt nog steeds voortreffelijk en ik ben er nog steeds erg blij mee. Ik ga binnenkort eens kijken of ik de navigatie kan updaten, dit kan blijkbaar via internet en een USB stick. Het viel me laatst namelijk op dat de A2 er nog niet helemaal goed in staat. Ook is het veranderde knoopunt Valburg (A50/A15) nog niet opgenomen in de navigatie zoals de werkelijkheid is.

Begin 2015 staat een tripje naar Oostenrijk op de planning, dus ik ben benieuwd hoe de Auris zich in de bergen houdt.

Verder is het verbruik redelijk gestabiliseerd zoals terug te vinden is in m'n verbruiksmonitor. Ik doe niet echt m'n best om maximale zuinigheid te behalen, maar toch vind ik dat ik nette cijfers haal. Vooral omdat ik veel snelweg km's maak en de auto dus beperkt elektrisch rijdt (zo af en toe in de file).

Tot zover deze tevreden Auris rijder.

Inleveren en slotwoord.

  • 137.000 km

Lang niks geschreven, maar ik had dan ook maar weinig toe te voegen. Hoe dan ook, de Auris was natuurlijk een leasewagen en er komt dan ook een eind aan de gebruiksperiode. Daarom toch maar om af te sluiten m'n laatste oordeel na 4 jaar rijden in deze auto. De nieuwe betreft een Audi Q2 waar ik later nog een review voor zal schrijven.

Ik kan heel uitgebreid doen, maar dat sluit aan op het voorgaande. Ik hou het dus kort (oeps, mislukt).

Het is een prettige auto om in te rijden. Comfortabel en vlot genoeg. Ook in de bergen voldoende vermogen om de snelheid te houden (bijvoorbeeld in cruise control). Het nadeel blijft dat er redelijk wat bandengeluid is bij hogere snelheden. Daarbij is de auto behoorlijk zuinig. De 1:25 haal ik niet, maar dat kan er zeker mee te maken hebben dat ik niet echt geprobeerd heb om echt zuinig te rijden en omdat ik veel snelwegkilometers maak.

Verder is er later nog wel een klein akkefietje ontstaan met het mediasysteem. De audio valt soms uit bij koud weer vlak na het starten van de auto. Deze is dan alleen aan de gang te krijgen door de auto te herstarten. Kennelijk is er toch ergens iets van de elektronica kougevoelig. De garage heeft het niet kunnen oplossen, met name omdat het probleem zich slecht laat reproduceren. Het is geen groot probleem, maar wel irritant.

Ik denk dat ik de beoordeling laat voor wat hij is. De auto is gewoon goed voor de kosten. De nieuwe leasert is beter in bijna elk opzicht, maar die is dan ook zo'n 18.000 euro duurder...niet helemaal eerlijk om die vergelijking te maken.

Al met al ben ik dus erg tevreden geweest met de Auris. Ik vrees dat er minder mensen in gaan rijden omdat de bijtellingsregels niet gunstig meer zijn voor een dergelijke wagen. Dat is jammer, want op zich krijg je veel waar voor je geld. Er zitten standaard veel opties op, het werkt doorgaans prima en het comfort is wat je er van mag verwachten. Toegegeven, de Auris rijdt zonder emotie, het doet wat het moet doen en dat doet ie verder goed en hij is vrij zuinig.

Echter ook ik ben met de 22% gezwicht voor een "leukere" auto in plaats van een rationele wagen. Sommige mensen zullen dat toejuichen omdat het Nederlandse wagenpark mogelijk wat interessanter wordt, maar aan de andere kant is de nieuwe auto een stuk minder zuinig als de Auris, dus milieutechnisch is het minder gunstig.

Toch, tot slot. Zoek je een eenvoudige, zuinige en comfortabele gezinswagen met automaat dan kan ik deze zeker aanbevelen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.